جان بولتون با بسیار بدتر ارزیابی کردن خبر مجهز بودن ایران به فناوری جمینگ در قیاس با خبر سرنگونی پهپاد، از کنگره آمریکا خواست تا این مسئله را مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش خبرنگار جنگ نرم مشرق، در حالی که مقامات آمریکایی مصرند که نه سلاح و نه فناوری، پهپاد جاسوسی آمریکا را که بر فراز حریم هوایی ایران به جاسوسی مشغول بود پایین نیاورده است، جان بولتون، سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل، می‌گوید که اگر گزارشات ارائه تجهیزات جمینگ به ایران توسط روسیه درست باشد، وضعیت بسیار بدتر خواهد شد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل، جان بولتون، به فاکس‌نیوز گفت: «برخی گزارشات حاکی از آن است که روسیه یک سامانه بسیار پیچیده جمینگ را مدتی قبل به ایران فروخته است. اکنون ارتش ما می‌گوید که این مطلب صحیح نبوده و این پهپاد به خاطر نقص فنی سرنگون شده است. طبیعتاً امیدوارم که این مطلب صحت داشته باشد زیرا اگر روس‌ها تجهیزات پیچیده جمینگ را در اختیار ایران گذاشته باشند، بدین معناست که موارد بسیار دیگری نیز در معرض خطر قرار دارند.»

بولتون اظهار کرد که کنگره آمریکا باید این مسئله را مورد بررسی قرار دهد که آیا ایرانیان دارای فناوری جمینگ هستند تا بتواند با استفاده از آن موشک‌ها، هواپیماها، و سامانه‌های ارتباطی و هدایتی آمریکا و «طیف کاملی از سامانه‌های رزمی ما»‌ را سرنگون کنند یا خیر.

بر اساس این گزارش، پنتاگون در همین راستا به باراک اوباما گزینه‌های مختلفی را پیشنهاد کرده است ازجمله، آمدن به ایران، درخواست بازپس‌گیری RQ-170، و یا نابودی آن، اما وی این پیشنهادات را رد کرده چرا که نمی‌خواهد چنین مأموریتی به عنوان یک اقدام جنگی تلقی گردد.

جان بولتون در خصوص رد این پیشنهادات توسط اوباما گفت: «ایرانیان، با بیان اینکه پهپاد را پس نخواهند داد، گفته‌اند که ارسال آن به ایران یک اقدام جنگی بوده است، و این گفته‌ها خود اظهارات اوباما را تضعیف می‌کند مبنی بر اینکه ما سعی نکردیم تا این پهپاد را پس از تصرف آن نابود کنیم از ترس اینکه مبادا ایرانیان دقیقاً چنین حرفی بزنند... هرچند دلایل بسیار خوب دیگری برای نرفتن به آنجا [ایران] وجود دارد اما این دلیل خوبی نمی‌باشد.»

وی همچنین افزود دلایل بسیاری برای عدم نابودی این پهپاد وجود دارد، اما مهم این است که مشخص شود آیا قبل از تصرف پهپاد توسط ایرانیان، «اطلاعات محرمانه و دیگر تجهیزات جاسوسی داخل آن از بین رفته است یا خیر.»

بولتون گفت: «اگر آنها هنوز الکترون‌های موجود در آن را در اختیار داشته باشند، می‌توانند دریابند که برنامه ریخته‌شده در آن چه بوده است، که این خود به واقع خبر بسیار بدی خواهد بود.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علی ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    0 1
    لا حول ولا قوه الا بالله . جمینگ کیلویی چنده . بر فرضم که داریم . این خواست خداست که به این احمق ها بفهمونه که صحرای طبس یکبار بس نبود براتون . چرا عبرت نگرفتید . ایران به سلاحی مجهزه که امثال شما حتی فکرشم نمی کنید . سلاحی که اگر پشت قویترین جنگ افزارهاتون که تو مستندهای سلاح های نهایی نمایش میدین نباشه , ترس و لرز بر جان سربازاتون میافته , طوری که تمام محاسباتتون به هدر میره . "ایمان به معاد" سلاح ماست . برای همینم به استقبال شهادت میریم . این اولین سلاح یک مسلمون ایرانیه . یا حق
  • sorena ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    0 0
    اینا چرا اینقدر اصرار دارن بگن تمام فناوری های ایران از روسیه و چین هستش !!!!!!!!!!!!!! دلیلش خیلی سادست تا حالا فکر کردین که اگر ایران همه فناوریهای جنگیش از روسیه هستش چرا اس 300 رو نداد به ایران !!! حالا به نظرتون چرا غرب داره به زور میگه که تمام فناوری ما از دیگرون هستش ؟؟؟؟ دلیلش خیلی سادست چون چشمان میلیون ها مسلمان داره به ما نگاه میکنه اونا دوست ندارن مسلمونا خودشون رو باور کنن در نتیجه میگن از ... گرفته :دی ولی اینجا بصیران میتونن قضاوت کنن که روسیه که فناوری هواپیماهای بدون سرنشین رو حتی از ایران گرفته چطور فناوری کنترل اونا رو به ایران داده !! فلان روش رو غرب داد به ایران فلان پیشرفت از روسیه بود فلان ... از چین
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    0 1
    اوباماي كثيف ما مي دانيم كه تو و حيوانات همرده تو اگر مي توانستيد پهپاد را نابود كنيد لحظه اي حتي لحظه اي درنگ نمي كرديد...
  • یا حسین ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    0 0
    ببین اوباماجون قصه نخورمایم که ابر قدرت دنیا هستیم چون ما اماحسین ع رو داریم وکسی که امام حسین رو داره تو هیچ جنگی مقلوب نممممممممممممیییییشششششه میدونم که این حرفو نمیفهمی ولی برو یکم روش تحقیق کن به دردت میخوره
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    0 0
    این خبر چه ربطی به جنگ نرم داره؟ مسئله دفاعی نظامیه
  • ناشناس ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    2 0
    جنگ جنگ تا پیروزی. هر کی مرده بسم الله.
  • خورشید خان ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    0 0
    اینا همش حرفه که اگه میرفتیم اعلان جنگ میشد و چه و چه ترسیدن وقتی دارن با هواپیما میان اون هواپیماشونم بنشونن با تمام سربازاش و اونوقت هارد سربازاشونو بخونن :-))
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    0 0
    بلاخره باید یه حرفی بزنن دیگه شما به دل نگیر
  • سيروس ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    0 0
    اين احمق كافيه بره سايت وزارت دفاع ما رو به اين ادرس نگاه كنه ! روسها اصلا همچين چيزي كليدي رو به ما نمي دن ! http://www.modlex.ir/
  • بسیجی ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    0 0
    روسیه اگه عرضه داشت التماس رژیم جعلی صهیونیستی رو نمیکرد تا بهش پهپاد بده .
  • احمد ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    0 0
    آمریکا در حال سقوط است وانشائ الله به زودی نابود میشود فقط خوداحمق اوبامااین رو نمی فهمه یک مش صهیونیست دورش روگرفتن وتا اورو نابود نکنن دست بردار نیستند
  • ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    0 0
    کم کم دارن به خودشون میان و میخوان قضیه رو جمعش کنن که اره ایران بعد 32 سال همون ایران سال 59 و توان نظامی محدود هست اخه پیری , روسهای احمق که یه اس 300 رو به ما ندادن حالا فناوری جمر میدن !؟ اگه همچین چیزی داشتن خودشون هواپیماهارو میزدن تا حالتونو بگیرن !
  • حاج اقاجون ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    0 0
    روحیه شهادت طلبی امت حزب الله غیرقابل مقایسه بااین بچه بازیها (جمینگ وپهباد)است.ماباشهادت زنده ایم .امریکانهایت تلاشش راهم بکند به این سلاح خدایی که ازبرکت فرزند مولا حسین بن علی علیه السلا م است دست نخواهدیافت.
  • ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    0 0
    درسته
  • ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    0 0
    عزیزم اوباما فقط یه عروسک خیمه شب بازیه صهیونیستهاست! بیخودی بهش بها نده که نداره
  • ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    0 0
    برنده شدن ایران توی مسابقات رباتیک جهان و گرفتن مقام اول تا وم رو ندیدن
  • ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    جنگ جنگه نرم وسخت نداره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس