کد خبر 839054
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷
آخوندی

وزیر راه وشهرسازی در حالی دو روز دیگر در مجلس استیضاح می شود که شدیدترین حملات را روانه نمایندگان مجلس می کند. پشت آخوندی در مجلس به چه کسی گرم است که از تندترین الفاظ علیه نمایندگان هراسی ندارد.

به گزارش مشرق، قرار است دو روز دیگر (سه شنبه هفته جاری) وزیر راه و شهرسازی به همراه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس استیضاح شوند. این برای سومین بار است که استیضاح عباس آخوندی توسط نمایندگان مجلس نهم و دهم کلید می‌خورد و وی در این مورد پیشتاز وزرای دولت یازدهم و دوازدهم محسوب می‌شود.

سقوط هواپیمای ATR آسمان در نزدیکی قله دنا و مرگ 66 مسافر و خدمه آن در صبح 29 بهمن امسال زمینه را برای استیضاح سوم وزیر راه فراهم کرد. تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به هیئت رئیسه مجلس خواستار استیضاح وزیر راه و شهرسازی شدند. طی سه هفته سپری شده از سقوط مرگبار وزیر راه و شهرسازی بر خلاف دو سری قبل تلاش آنچنانی برای لابی با نمایندگان مجلس نداشته است.

بیشتر بخوانید:

حمله شدید وزیر راه به پارلمان

آخوندی محاکمه می‎شود؟

در عوض آخوندی هم در سخنرانی‌ها و هم در یادداشت اخیرش نمایندگان مجلس را به باد انتقاد گرفته و به آنها حمله کرده است. وی امروز در مراسم معارفه معاون جدید خود در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خطاب به مسئولان حوزه حمل‌ونقل کشور تاکید کرد به مسائل مطرح شده در مجلس-استیضاح- توجه نکرده و برنامه‌ریزی‌های لازم برای انجام سفرهای ایمن نوروزی را انجام ندهند.

آخوندی دیروز اما در یادداشتی تحت عنوان عجیب "استیضاحِ یک استیضاح" نمایندگان مجلس شورای اسلامی را مورد شدیدترین انتقادات قرار داد و اصل استیضاح را زیرسئوال برد.

وی در بخشی از این یادداشت با بیان "مسیرِ پرسش و پاسخ بین مجلس و دولت جاده‌ یکطرفه است و قطعاً حرکت در خلاف جهت جریمه سنگینی دارد، نوشت: ... بسیار خرسندم که برای سومین بار در صحن مجلس برای پاسخ به استیضاح نمایندگان طالب توضیح حضور پیدا خواهم کرد... بنا به‌گفته‌ منطقیان یکم، پرسش باید بر پایه‌های درست و پایداری استوار باشد، این بدین معنی است که پرسش از آنچه می‌دانیم بی‌مورد است. و پرسش از آنچه که پاسخش در نتیجه آزمون باید به‌دست آید، قبل از آن، بی‌نتیجه است. دوم، آنکه پرسشگری باید بر مبنای حقوقِ قانونی پرسش‌کننده و پاسخگو بوده و فرایندهای حقوقی و قانونی در شکل‌گیری آن طی شده باشد.

آخوندی در بخشی دیگر در لبه پرتگاه شکاف اجتماعی قرار گرفتن جامعه را نتیجه اقدامات افراطی در دولت‌های نهم و دهم عنوان کرد: بی‌گمان استفاده‌ شکلی و ظاهری از این حقوق، نه‌تنها به نهادینه شدن مردم‌سالاری و آزادی منجر نخواهد شد که می‌تواند نتیجه معکوس هم داشته باشد. نمونه افراطی این وضعیت را در دولت‌های نهم و دهم همگان دیدیم و اکنون نیز می‌بینیم که بر اثرِ آن چگونه جامعه در لب پرتگاه شکاف اجتماعی؛ و به‌تعبیر قرآن بر لبِ گودالِ آتشی که کنده شد و هرگز پر نشد قرار گرفت و اینک نیز هم‌چنان نهاد جامعه تا این حد بی‌قرار و ناآرام است. در پی نیت‌خوانی نیستم و از مقاصد پنهان سخن نمی‌گویم. استیضاح در پی سانحه سقوط هواپیمای آسمان کلید خورد و یکی از طراحان آن عنوان کرد "باید توجه داشت در حوادث نفتکش سانچی و سقوط هواپیمای تهران به یاسوج وزارتخانه‌های تعاون،کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی مقصر هستند".

وزیر راه و شهرسازی سخنان برخی نمایندگان مجلس در خصوص سانحه غرق شدن نفتکش سانچی و سقوط هواپیمای تهران-یاسوج را بی بنیان و موجب آزردگی احساسات خانواده‌های داغدار و عموم مردم دانسته و تاکید کرد: ... در حالی در محل وقوع سانحه در حال تنظیم امور امداد، تجسس، شناسایی و سرکشی به خانواده‌های داغدار -سقوط هواپیما- بودم، درخواست استیضاح را به هیئت رییسه تقدیم شد. آیا واقعاً درست است مسئول درگیرِ عملیات میدانی را در چنین موقعیتی از کار بازداشت. آیا این استیضاح بر پایه‌ درستی استوار است؟

آخوندی همچنین نتیجه استیضاح را این‌گونه پیش‌بینی کرده است؛ استیضاح جز متشنج نمودن فضا و ایجاد بی‌ثباتی در دستگاهِ اجرایی و محیطِ گسترده کسب‌وکار حمل‌ونقل سود دیگری ندارد.

به گزارش تسنیم، وزیر راه و شهرسازی در روزهای اخیر در برنامه‌های متعدد وزارت راه و زیرمجموعه‌هایش –که سرعت هم گرفته- برخلاف گذشته به بیان "چند نکته" اکتفا کرده است. آخوندی دیروز در حاشیه امضای قراردادهای مشارکت در ساخت شش پروژه آزادراهی از کاهش قابل توجه وزن خود سخن گفت که احتمالا آنرا به مسائل مطرح شده در خصوص استیضاح مربوط می‌داند. اما به نظر نمی‌رسد وی نگرانی چندانی در خصوص جلسه 48 ساعت دیگر در مجلس داشته باشد، اگر چنین بود که وزیر پُر حاشیه دولت یازدهم و دوازدهم دو روز قبل از استیضاح تندترین اظهارات را علیه نمایندگان مجلس ابراز نمی داشت. 

 شنیده‌ها حاکی از آن است که وزیر راه حمایت یکی از نمایندگان مطرح مجلس را پشت سرش دارد، به همین دلیل با خیالی آسوده نمایندگان مجلس را با شدیدترین الفاظ به باد انتقاد می‌گیرد و در عین حال مطمئن هست همین نمایندگان به وی مجدد رای اعتماد می دهند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 27
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    راي مجدد به ايشان مساوي با بي كفايتي نمايندگان
  • DK ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    40 0
    شیخ نوری
  • علوی IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    89 0
    باجناق محترم جناب ناطق نوری هست چه احتیاج به کس
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    42 0
    به آقايان ناطق نورى ، شهيدى و رسولى محلاتى . حداقل به صورت معنوى
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    19 0
    این صحبتها از منظر سیاست فرار به جلوست...
  • صرفآ جهت اطلاع ! IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    46 0
    آقای آخوندی از نخستین روز ریاست جمهوری روحانی و معرفی به مجلس از حمایت و لابی گسترده در داخل مجلس بهره مند بوده و تاکنون نیز این حمایت به قوت خود باقی است ! بد نیست بدانید که این لابیگری و حمایت به قدری موثر بوده که اگر حمایت آنها نبود ایشان در همان سال اول معرفی به مجلس هم قادر به کسب رآی اعتماد نمایندگان نمیشد ! رآی کسب شده توسط این لابیگری در حدود 80 نفر از نمایندگان میباشد که صرفآ بخاطر لابی مذکور انجام شده ! رآس و مرکز این لابیگری را باید در اداره کل هیئت رئیسه مجلس جستجو کرد ! وزیر شدن آقای زنگنه هم به همین طریق بوده و البته بعد ها هر 2 وزیر بخوبی از خجالت حامی یا حامیان در آمده و با واگذاری امتیازات خوب و نون و آبدار در زیر مجموعه وزارت مربوطه جبران کرده اند !
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    50 0
    پررو.پررو.پررو.نمردید از بس اسم دولت قبل رو بردید
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    50 0
    مجلس بابا مجلس که دکوره اصلا تئاتر است
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    46 0
    تا لاریجانی رعیس مجلسه هیچ اتفاقی رخ نمیده
  • محمدرضا NL ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    53 0
    همیشه مجلس در درگیری با این وزرای پولدار مغلوب میشود ؟؟؟؟؟؟؟؟ پس وقت مردم را نگیرید
  • علی IR ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    4 0
    یک ترازو را تصور کنین یک کفه ش که بالا بره طبیعتاً طرف مقابلش به سمت پایین متمایل میشه حالا یه کفه این ترازو سرمایه گذاری واشتغال ورو آوردن برخی از مسئولین محترم (که متاسفانه برخی نمایندگان محترم رو هم شامل میشه)به کار ساخت وساز وسرمایه گذاری در بخش مسکن و واحدهای تجاری وکفه دوم هم حق وحقوق ملت مظلومی هستش که در حوادث مختلف(دنا سانچی پلاسکو قطار وحوادث همه روزه جاده ای و...) ضایع میشه و بر اساس سوگندنامه نمایندگان محترم باید از آن دفاع کنند پیداکنید پرتغال فروش را؟!!!!!!!!!!!!!
  • ناشناس GB ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    8 0
    البته وزارت راه و شهرسازی باید به دو وزارتخانه راه و ترابری و وزارت مسکن شهرسازی تبدیل شود
  • علی اکبر IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    8 0
    کلا تقصیر مردمه که درست انتخاب نمیکنن مجلس زیادی شده از بچه پولدارهایی که اصلا درک و فهم درستی از کشور اسلامی ندارن و این باعث میشه مثل آخوندی وزیر بشه و هیچ کار خوبی نکنه و آخرشم چوبشو خود مردم میخورن ای خدا خسته شدیم از دولتها و مسئولین غیرانقلابی
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    2 0
    نمایندگان باید یادشان نرود که زمانی نمانده که دوباره به رأی مردم احتیاج پیدا کنندو ثانیاً درصورت عدم دقت در بیان حقایق خدای ناکرده دینشان را به دنیای فانی ومیز وپست چند روزه فروخته اند، یادشان باشد که نماینده فقرا ومساکین و آحاد ملتند وخون شهدا یادشان نرود درصورت عدم پایبندی به سوگند وامانتداری ، مثل مصادیق مستند در باره نمایندگان ادوار گذشته ، خدا از خائنین در این دنیا هم انتقام می کشد ومثل امثال کسانی که دینشان را به دنیای دیگران فروختند تاوان در دوجهان خواهند داد. نظیر مصائب ومشکلات بعضی افراد ادوار گذشته که بررسی شود روشن می گردد. ( طبق وعده قرآن آیات مربوطه).
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    3 0
    روز استیضاح روز ازمون غیرت نمایندگان برای جواب دادن توهین های اخوندی و روز ازمایش برای گرفتن حق هموطنان جزغاله شده اذری و تکه تکه شدی کردی اگر اقای پزشکیان نماینده تبریز مثل دفعه قبل برای اخوندی سینه چاک نکند و مانع استیضاحش نشود ان شاء الله اینبار اخوندی برکنار شود.
  • احمدرضا IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    0 0
    متأسفانه استیضاح این وزیر جنیه سیاسی و حزبی و از گذشته است و هیچگونه جنبه کاری و توانایی فردی و مدیریتی و تخصصی نیست و برای همراهی مردم دلائل عامه پسند و تحریک افکار عمومی مثل سقوط هواپیما و کشتی سانچی را وسط میکشند این آقایان بایستی در آن دنیا جوابگو این کارهایشان و سیاسی عمل کردن باشند
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    2 0
    چرا به مردم راستش را نمیگوئید کهاین آخوندی برادر زن ناطق نوری است و او همه جانبه حمایتش میکند .عدالت فقط برای ما بدخت بیچاره ها است و رانتها برای این مفسدین. خدایا خدا نیستی اگر حق ما را از این ظالمین به ایران و ملت و دین نگیری.
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    3 0
    وزرای میلیاردر بدرد مردم نمیخورند . این جماعت هنر بکنند به شرکتهای خودشون برسند
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    3 0
    اگر مجلس به این وزیر رای بده معلوم میشه شام نوبخت به مزاجشون ساخته
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    3 0
    نمایندگان کمی هستند که بخواهند عدالت خواهی بکنند
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    3 0
    اگر مجلس بهش رای مجدد بده باید فاتحه مجلس رو خوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس