گاتلینگ

برد موثر نسل جدید گاتلینگ نصیر در حدود ۱۸۰۰ متر بوده و سرعت دهانه گلوله های آن ۸۵۰ متر بر ثانیه است که قابلیت نصب روی بالگردهایی مثل ام آی ۱۷ ، قایق و زره پوش های ایرانی را دارد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، مسلسل ها و توپ های چند لول که بیشتر به عنوان سلاح‌های گاتلینگ شناخته می شوند از جمله سلاح هایی هستند که ابتدا دوره ای قدیمی را در نبردهای گذشته طی کرده و امروزه دوباره با شمایلی جدید وارد میدان نبرد شده است. اولین سلاح به این شکل در سال ۱۸۶۱ میلادی توسط مخترعی به نام «ریچارد جردن گاتلینگ» طراحی و ساخته شده و به به همین دلیل این سلاح ها به عنوان "گاتلینگ" شناخته می شوند.

ریچارد جردن گاتلینگ و یکی از نمونه های اولیه مسلسل گاتلینگ

نحوه کلی کار این سلاح به این گونه بود که تعدادی فشنگ از بالا به درون سلاح تغذیه می شد و کاربر سلاح با چرخاندن یک دسته در کنار سلاح مکانیزم آن را فعال می کرد و هر گلوله در یک لوله قرار می گرفت و پس از شلیک شدن و خروج پوکه، تغییر موقعیت می داد و یک حرکت به سمت پایین می رفت و با هر چرخ دسته این عمل تکرار می شد و در آن زمان نواخت تیری در حدود ۸۰۰ تیر در دقیقه داشت که البته با توجه به محدودیت ظرفیت گلوله گذاری و محدودیت توان انسانی، کمتر از این مقدار بود.

در هر حال این سلاح در جنگ‌هایی مثل جنگ داخلی آمریکا، جنگ آمریکا و اسپانیا و آمریکا و جنگ بین روسیه تزاری و ژاپن در اویل قرن بیستم استفاده شد و به طور استاندارد دارای ۴ نفر خدمه بوده و وزنی در حدود ۲۷ کیلوگرم داشت که با توجه به محدودیت‌های موجود در آن دوران، حمل و نقل این سلاح مشکل می نمود. ورود تیربارهای سری "ماکسیم" به نوعی پایان گاتلینگ‌های عمل کننده با نیروی انسانی بود اما داستان این سلاح مخوف در این جا به پایان نرسید.

در سال‌های پس از جنگ دوم جهانی و با ورود نسل جدید جنگنده های پر سرعت هدف قرار دادن جنگنده های دشمن هر روز سختر می‌شد. آمریکا به عنوان کشوری که به توان هوایی به عنوان یک برگ برنده نگاه می کرد به دنبال مسلح کردن جنگنده های خود با توپی پر قدرت و در عین حال با نواخت تیر بالا بود. شرکت جنرال الکتریک یکی از شرکت‌های فعال در این زمینه بود و در سال ۱۹۵۹ توپ گاتلینگ ۲۰ میلی متری M۶۱ ولکان را معرفی کرد. این سلاح از آن تاریخ تا به امروز به عنوان یکی از سلاح های اصلی هواپایه جنگنده های آمریکایی به شمار می رود و در کشور ما نیز بر روی جنگنده های اف ۴ و اف ۱۴ نیز وجود دارد.

توپ ۲۰ میلی متری ولکان

در نسل جدید گاتلینگ‌ها از نیروی الکتریسیته برای به حرکت درآوردن مکانیزم سلاح و شلیک آن استفاده می شود و به این سلاح اجازه می‌دهد که با سرعت بالا چرخش کرده و به نواخت تیر بالایی دست پیدا کند. این طرح از آن زمان تا به امروز در سلاح‌های زیادی و همچنین در کشورهای زیادی در روی زمین، دریا و هوا به کار گرفته شده است. تیربارها و توپ‌های گاتلینگ با کالیبرهایی مثل ۷.۶۲، ۲۰ یا ۳۰ میلی متر در کشورهای مختلف جهان تولید می شود.

**نزاجا با گاتلینگ اخر و محرم وارد می شود

کشورمان ایران نیز چند سالی است که نمونه های مهندسی و آزمایشی تیربار چند لوله، طرح گاتلینگ خود را با نام «اخگر» رونمایی کرده که توسط متخصصان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نزاجا) ساخته شده است. این سلاح ایرانی که تا کنون روی خودروهای تاکتیکی و پرتحرک کوچک مانند »رنجر» و «سمندر» که آنها هم توسط جهاد خودکفایی نزاجا طراحی و ساخته شدهاند، مشاهده شده دارای کالیبر ۷.۶۲ میلیمتر و ۶ لوله بوده، بیشینه نواخت تیر این سلاح ۴هزار تا ۵هزار گلوله بر دقیقه و برد نهایی آن بیش از ۱۰۰۰ متر عنوان شده است. به نظر میرسد توان حرکت چرخشی لولههای آن از یک موتور الکتریکی تأمین میشود.

تیربار اخگر

تیربار محرم

در جریان رژه نیروهای ارتش درتاریخ ۲۹ فروردین ماه سال ۱۳۹۳ تیربار گاتلینگ محرم با کالیبر ۱۲.۷ میلی متر برای اولین بار رونمایی شد. این تیربار ۶ لوله بوده و از نواخت تیر ۲۵۰۰ گلوله در دقیقه برخوردار است. سامانه محرم توانایی نصب بر روی انواع خودروها و بالگردهای نزاجا را نیز دارد.

**سپاه با عاصفه و نصیر آمد

اما سپاه پاسداران هم در بخش گاتلینگ‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و با دو سامانه وارد میدان رزم شده است. یکی از این‌ها توپ ۳ لول ۲۳ میلی متری عاصفه است.

توپ سه لوله چرخشی عاصفه میتواند با دو نواخت تیر ۷۰۰ و ۹۰۰ گلوله بر دقیقه شلیک کند. نزدیکترین نمونه ساخت خارج برای مقایسه با این توپ، نمونه ۲۰ میلیمتری ۳ لوله مورد استفاده در بالگرد کبرا است که دارای نرخ آتش ۱۵۰۰ گلوله بر دقیقه است. ممکن است نمونههای بعدی عاصفه به نواخت تیر بالاتری دست یابد که در این صورت کارایی آن بیشتر خواهد شد.

توپ عاصفه
توپ عاصفه

توپ عاصفه قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه در صفحه افقی و بین ۱۵ درجه پائینتر از افق تا ۴۵ درجه بالای افق  در صفحه عمودی قابلیت حرکت دارد. احتمالاً این توپ نیز با سامانههای کنترل از راه دور به کار گرفته شده و تجهیزات الکترواپتیکی نیز یکی از سامانههای تأمین کننده اطلاعات لازم برای درگیری با اهداف است.

مسلسل نصیر - مدل اولیه
مسلسل نصیر - مدل اولیه

مسلسل ۱۲.۷ میلی متری نصیر اما دیگر گاتلینگ ساخت سپاه است که در ابتدا در جریان یک برنامه تلویزیونی مربوط به نمایش دستاوردهای نیروی زمینی سپاه از آن رونمایی شد. این تیربار توان شلیک ۲۴۰۰ گلوله در دقیقه را دارد. در حال حاضر این تیربار روی سامانه کنترل تسلیحات حامی ۱۲ نصب شده و می توان از آن در نقش‌هایی مثل مقابله با نیروهای پیاده دشمن یا موشک‌های کروز بهره برد. قابلیت استفاده از این سامانه برای مقابله با موشک‌های کروز می‌تواند ساختار و امکاناتی جدید در اختیار نیروهای مسلح کشورمان قرار دهد تا یک اهرم فشار مشهور و متداول دشمنان برای تهدید منافع و مراکز مهم ایران را خنثی کند.

**نصیر جراحی پلاستیک می شود

در جریان بازدید روزهای گذشته «سرلشکر محمدعلی جعفری» فرمانده کل سپاه از مرکز آموزشی و تعمیراتی هوانیروز سپاه، سلاح گاتلینگ نصیر مجددا دیده شد اما این سلاح نسبت به نمونه قبلی دچار تغییراتی و از طرفی اطلاعات بیشتری نیز درباره آن منتشر شده است. بخشی شبیه به یک شعله پوش در مدل اولیه سلاح نصیر وجود داشت که در مدل فعلی حذف شده است. همچنین مشخص شده برد موثر این سلاح در حدود ۱۸۰۰ متر بوده و وزن کلی آن ۶۵ کیلوگرم است. سرعت دهانه گلوله های آن ۸۵۰ متر بر ثانیه بوده و قابلیت نصب بر روی بالگردی مثل ام آی ۱۷، قایق و زره پوش را دارد.

تیربار نصیر جدید در دو نما
تیربار نصیر جدید در دو نما

با این اوصاف، می‌توان روی یک بالگرد، یک خودرو و یا قایق  سامانه نصیر را همراه با سیستم حامی ۱۲ نصب کرد که ثبات فوق العاده بالایی را در اختیار این تیربار قرار داده و در نتیجه دقت آن را شدیدا افزایش میدهد. ترکیب این دو سامانه با هم، آنهم با استفاده از مهمات ضد زره و انفجاری در کنار نواخت تیر بالا می تواند نصیر را برای اکثر اهداف هوایی، زمینی و دریایی سبک به یک کابوس واقعی بدل کند.

ورود پرقدرت سپاه به حوزه طراحی و ساخت چنین سلاح کاربردی و حساسی، نشان می دهد علاوه بر نیازهای مهم و استراتژیکی چون موشک یا شناور، سایر اجزایی که می تواند توان بازدارندگی یا مقابله با تهدیدات اشرار و دشمنان فرامنطقه ای را برای نیروهای مسلح کشورمان فراهم کند نیز از دید متخصصان صنایع دفاعی در سپاه دور نبوده و "نصیر" یکی از بهترین و جدیدترین آنهاست.

مطالعه این گزارش از دستاوردهای دفاعی کشور را پیشنهاد می‌کنیم:

نسل مدرن‌تر موشک جنگنده‌های ایرانی روی بالگردهای رزمی سپاه/ توپ «کبری» توپ‌تر شد +عکس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 67
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 30
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    اگه مشکلات اقتصادی ایران رو از پا در نیاره قطع به بقین تا ده سال اینده با همین فرمون ایران جزو یکی از قطب های نظامی دنیا میشه(نه فقط جنگ نامتقارن)کاملا هم متقارن
    • دانشجوی دکترای متالوژی IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
      94 96
      ایران مگه ناو هواپیمابر یا جنگنده بمب افکن نسل چهار یا پنج یا زیر دریایی ده هزار تنی یا ماهواره بر کلاس هوی یا موشک قاره پیما یا کروز مافوق صوت یا ضد موشک استاندارد سه و تاد یا ریل گان و لیزر پدافند ساخته و به تولید انبوه و صنعتی رسونده که شما چنین لاف گنده ای می زنید!!؟ کشوری که حتی هنوز نتونسته نیروی هوایی زمینی و دریایی خودش رو بازسازی کنه یکی از قطب های نظامی دنیا میشه!!!!!!!!!!!!؟ ما به جز ساخت چند تانک جنگنده و شناور سبک که تولید انبوه هم نشدن چه کار کردیم؟؟؟
    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
      37 38
      چرند نگو
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
      28 24
      8:31 پدر گرامیت چرند میگه.
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
      11 31
      چرا باید در کشور ایران روی سلاح ساخت مردم ایران نامی فارسی گذاشته بشه که مردم کشورمون همه فارس هستند. کرد و عرب و آذری و قمی و بلوچ و مشهدی و لر و گیلکی و .. هم داریم
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
      22 14
      هشتگ پشماااااااام
    • صالح IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
      4 6
      9:11 خیلی احمقی بی تربیت
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    فقط میتونم پاینده باد دولت مقدس تدبیر و امید .باید کور باشی نتونی اینهمه دستاورد رو ببینی
    • حسین PL ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
      63 9
      کدوم یکی توسط دولت ساخته شده؟ دولت فعلا شاهکارهای بسیار مهمی داشته مثل واردات کود انسانی و... دولت خسارت زده به صنایع
    • IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
      22 7
      خدا شفات بده .
    • GB ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
      53 16
      سپاه و ارتش ساختن نه دولت دکتر جان
    • CA ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
      37 9
      باید کور باشی وقتی نتوانی بفهمی ناامیدی دانشمندان جوان ایرانی از دولت مقدس شما را که چه زحمتی کشیدند موشک فضا پیما ساختند و تاکنون سالهاست دولت امید غرب مانع پرتاب این موفقیت بزرگ ایران اسلامی و نا امیدی جوانان دانشمند ما شده است
    • CA ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
      45 10
      باید کور باشی وقتی نتوانی بفهمی ناامیدی دانشمندان جوان ایرانی از دولت مقدس شما را که چه زحمتی کشیدند موشک فضا پیما ساختند و تاکنون سالهاست دولت امید غرب مانع پرتاب این موفقیت بزرگ ایران اسلامی و نا امیدی جوانان دانشمند ما شده است
    • IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
      47 5
      سلام جالبه هنوز هم روتون میشه حرف بزنید بعد برجام کی درس عبرت میگیرید شما برید از فرانسه مدیر بیارید
    • محمد IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
      60 5
      مسائل نظامی اگه دست دولت بود یه برجام دیگه روش پیاده می کردن!
    • قاسم IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
      32 5
      دستاورد دولت ..و... وارادات کود انسانی هست نه چیز دیگه!
    • IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
      33 22
      این دستاوردها مختص سپاه و ارتشی است که همین دولت مفخم شما بودجه شون رو بشدت کاهش داد اون هم در این شرایط بد امنیتی منطقه! این دولت اقتصاد اروپا و ترکیه رو نجات داد و تولید رو در ایران از بین برد. خدا ازشون نگذره
    • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
      21 5
      فقط میتونم بگم خاک بر سرت کنن که خودتو به خواب نزنی!!!!!!!!!1
    • امیر IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
      26 18
      چه ربطی به دولت روحانی داره.
    • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
      25 5
      چی زدی داداش ...
  • TR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    جاوید باد ایران، کور باد دشمنان ایران، دشمنانِ کفتار و سگ زادۀ صهیونیستی
    • TR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
      30 4
      تا اینجا 12 نفر سگ زادهء مادر گرگ و کفتار رای منفی دادند، خخخخـ ایران جاوید است و جاودانه خواهد بود، و عمله های مادرگرگ و کفتار صهیونستی را به جایگاه اصلی خود روانه کرده، می کند و خواهد کرد. زنده باد ایران و ایرانی
    • ابراهیمی IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
      2 13
      درست حرف بزن بی تربیت. واقعا که اسم تروریست وناقضان حقوق بشر برازنده تو وامسال تواست تروریست زاده
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    19 5
    چرا ارتش و سپاه به طور موازی هم سلاح طراحی می کنند بهتر نیست بخش های طراحی و توسعه این دو نیرو با هم همکاری بیشتری داشته باشند
  • VN ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    27 26
    سپاه و ارتش با هم، چه خوب.
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    9 5
    هر تلاشی برای پیشرفت و هر دستاوردی برای افزایش قدرت چه اقتصادی، چه نظامی قابل تقدیره.
  • مغز متفکر IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    11 4
    فقط باور373لازم داریم تمام
  • DK ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    9 4
    دست جهادگران خودکفایی در تسلیحات را باید بوسید و کاش مدیران و متخصصان خودرو سازهم با همبن عزم عمل میکردند
  • مغزمتفكر جعلي IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    11 12
    اواكس ميتونه مكان اين تيربار ها رو تشخيص بده
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
      6 4
      خوب تشخیص بده مگر در یک جا قرار میگیره ؟
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
      7 1
      متوجه نشدی میگه قابلیت نصب روی قایق و هواپیما رو داره پس ربطی به آواکس نداره
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
      10 3
      مگر الان آواکس مد نظرت تو سوریه و یمن نیست پس چرا مثل خر تو گل گیر کردن
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
    27 6
    پول اضافی دارین .موازی کاری برای چی؟ هر نیرویی برای خودش سلاح طراحی می‌کنه.اخرشم بعد از اینهمه خرج و نمایش یه مدل عملیاتی در نمیاد. طراحی و تولید سلاح کار وزارت دفاع هستش.
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
    22 6
    جالبه ما از کشور های مطرح دنیا رو نمایی بیشتر داریم ولی در عمل هیچ کدوم به کار گرفته نمیشه به نظر این کار ها یه جور نمایشه
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
      4 4
      خوب انتظار داری بفروشیم به عربستان یا داعش
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
      3 3
      خوب انتظار داری بفروشیم به عربستان یا داعش
  • فانوس IR ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
    6 4
    تا m2 امریکایی 12000 تیر دقیقه فاصله زیادی داریم اما خداروشکر شروع خوبیه
  • محمد از اردبیل DK ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
    12 10
    بقیه کشورها هم ترمز دستی را کشیده اند و منتظرند تا ده سال بسر اید تا ایران هم به آنها برسد لطفا در ایران بگذارید این کاربران دسترسی به همه سایتهای نظامی و سایت های خبری کشورهای مختلف دسترسی داشته باشند تا زیاد در توهم قرار نگیرند
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
      5 6
      من اخبار زیادی از منسائل نظامی تو چی؟چی میفهمی در کل یه علف بچه ی اردبیلی؟
  • IR ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
    8 16
    درود بر وزارت دفاع
  • IR ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
    6 26
    درود بر روحانی
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
      12 5
      چه ربطی به اون داره
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
      1 10
      چرا باید در کشور ایران روی سلاح ساخت مردم ایران نامی فارسی گذاشته بشه که مردم کشورمون همه فارس هستند. کرد و عرب و آذری و قمی و بلوچ و مشهدی و لر و گیلکی و .. هم داریم
  • IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
    21 9
    همه اش حرف مفته کدام یک ازاین به اصطلاح دستاوردها تولید انبوه شده؟ مشرق جان مرغی که انجیر میخوره نوکش کجه....
  • IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
    16 3
    چرا اینقدر موازی کاری میشه؟ خب کلی هزینه داره طراحی اینها. هر بخش لز نظام دفاعی باید یک کاری بکنه بعد با بقیه به اشتراک بزاره.
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
      3 0
      موازی کاری با چی میشه ؟
  • DE ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
    4 3
    افرین-
  • نوهد IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
    41 12
    ما با چهارتا تیرو تخته یا دوتا توپ گاتلینگ نمیتونیم قطب نظامی دنیا باشیم اونطرف دنیا نزدیک به هفتاد سال از ما جلوترن اف35 اف22 ناو های هواپیما بر ماهواره های متعدد حتی موشک های ماهواره برشون الان قابلیت رفت و برگشت داره قطب نظامی دنیا شدن مفت به دست نمیاد برادر من
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
      14 5
      تا وقتی بخواییم مثل شما فکر کنیم که ما همیشه 70-80 سال عقبیم به نظرت میشه به جایی هم رسید؟
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
      12 3
      به کوری چشم دشمنان داخلی و خارجی ایران حرف اول رو تو منطقه میزنه
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
      7 3
      خوب اینکه ماهواره بر دارند و ما نداریم تقصیر رئیس جمهوره که در همه چیز رو تخته کرده ولی اینکه میگی با چهار تا تیر و تخته نمیتونیم قطب نظامی دنیا باشیم ، باید بدونی ما با کمترین امکانات و تجهیزات هشت سال در برابر مجهزترین ارتش دنیا جنگیدیم و به زانو در اوردیمش پس ما چیزی فراتر از تجهیزات داریم
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
      5 0
      فقط نمیدونم چرا دشمنان از همین چهار تیر و تخته میترسند و جرات نزدیک شدن به مرزهای ما رو ندارند
    • SE ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
      5 11
      عزیزم ویتنامی ها فقط با کلاشینکف توانستند آمریکا را از پا در بیاورند.
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
    6 14
    زرشک
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
      14 2
      فعلاً بسوز تا بعد
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
      12 1
      بن سلمان خودتی ؟
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
    3 22
    چرا باید در کشور ایران روی سلاح ساخت مردم ایران نامی فارسی گذاشته بشه که مردم کشورمون همه فارس هستند. کرد و عرب و آذری و قمی و بلوچ و مشهدی و لر و گیلکی و .. هم داریم
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
      8 1
      باشه اسمش رو میزاریم خاله پسر یاخچی دی... خوبه؟
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
      9 0
      یعنی چکار کنیم حالا؟
  • شهروند طبری IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
    23 7
    متاسفم برای شهروندانی که نمی دانند در چه نقطه ای از تاریخ ایستاده اند! متاسفم برای شهروندی که هیچ اطلاعاتی از تاریخ علم و تمدن و دنیای استکباری ندارند و می گویند ما عقبیم! با این عقب عقب گفتن ها کار درست نمی شود شهروندان نق بزن که وظیفه خودتان را درست انجام نمی دهید و حالا که بچه های پاک این مرز و بوم از نسل آریوبرزن ها و سلمان ها کاری انجام می دهند آن را ناچیز می شمارند! خدایا تو ما را به خاطر این همه غفلت ببخشای!
  • کام NL ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
    7 1
    این سلاحها عالی هستن و میتونن رزم زمینی رو متحول کنن ولی کاش میتونستیم هلیکوپتر بومی خودمونو داشته باشیم تا کاتلینگ خودمونو روش نصب کنیم.هلیکوپترهایی مثل آپاچی کاموف۵۲ یا میل ۲۸. یا کاش بزودی بتونیم هواپیمای بومی خودمونو داشته باشیم تا با توپهای کاتلینگ خودمون مسلحشون کنیم. نمیگم مثل اف۲۲ یا اف۳۵ اما میتونیم همتراز سوخو۳۰ یا سوخو۳۵ یا میگ۳۵تولید کنیم.مثل پروژه شفق که فوق العاده بود.به خدا دانشمندان ما میتونن.قبلا ثابت کردن که میتونن.به امید ایران باثبات آزاد و قوی
  • کام NL ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
    9 3
    بعضی از دوستان خرده میگیرن که این چیه.این ضعیفه.فلان کشور ترکونده.ما خیلی عقبیم.نمیساختیم بهتر بود.... اما دوستان بلاخره که چی.بلاخره باید از یه جا تولید رو شروع کنیم.بالا بریم پایین بیایم بهمون نمیفروشن.خب نمیشه که منتظر بمونیم یکی دلش به ما بسوزه.درسته که تولیداتمون شاید کیفیت آنچنانی نداشته باشه اما این قدم اوله و به امید خدا و با همت خودمون همین تولیدات نسبتا کم کیفیت رفته رفته نواقصش برطرف میشه و چشم به هم میزنیم میبینیم شدیم قطب تولید مثلا کاتلینگ یا حتی هواپیما یا هلیکوپتر در جهان.درست مثل پهباد و موشک و تانک و سیستمهای دفاع هوایی که والا به خدا خیلی جلوتر از خیلی کشورهای پرمدعا هستیم.ما فقط نیازمند اول ساپورت مالی و بعد امید و تلاش و همت خودمون هستیم.به خدا ما تو این دنیا دوستان زیادی نداریم و دشمنانمون خیلی قوی هستن.فقط باید رو خودمون تکیه کنیم و خودمون بسازیم. به امید ایرانی باثبات آزاد و قوی
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
    2 0
    نصب توپ 35 م م تک لول روی خودرو با سیستم هدف گیری و شلیک خودکار گزینه بسیار مناسبی برای درگیری با نیروهای پیاده و سنگرها و خودرو های انتحاری است.علاوه بر ان قابلیت درگیری با اهداف هوایی و حفاظت میدان نبرد(شلیک در حال حرکت) دارد
  • محمد حسین پیرایش IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    0 0
    ایران پرافتخار درود بر سپاه ارتش و نیروی انتظامی
  • ایرانی IR ۰۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    0 0
    تو اول برو پرچم ترکیه رو از کامنتت بردار تا بدونیم از کدوم کشوری بعد بیابگو ایران چون ایرانی شعور حرف زدن داره نه فحش دادن گرگزاده اونی هست که به اسم ایران میاد چرتو پرت مینویسه اینجا فقط نظر باید داد نه به کسی بی‌احترامی کرد
  • تقی IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    0 0
    ایران هنوز نتونسته تفنگ ساچمه زنی بسازه ونخجیر هم میلش از المان و کشورهای دیگه میاد که هزار تا عیب وایراد دارن هم ساچمه زنی هم گلوله زنی حالا یهو گاتلینگ ساخت که میلش چندین برابر تفنگهای معمولی داغ میکنه ودوم موتور الکتریکی سلاح خیلی حساس و دقیق هست که فقط وفقط جنرال الکتریک توان تولیدش رو داره ابن چندتا هم که نمایش دادن از رو اف 14و اف 4 های اسقاطی باز کردن تو یکی عکسها زوم کنی usaرو راحت میبینی قاهر هم ماکت از اب دراومد که میگفتن برابری میکنه با اف35
  • تقی IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    0 0
    ایران سوزن خیاطی از چین وارد میکنه این کاتلینگا هم از هواپیماهای اسقاطاف4و اف14برداشتن هنوز نتونستیم تفنگ ساچمه ای بسازیم لولش المانی وارد کردیم الیاژ قبضه از چین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس