اسلحه سبک

تیربار جدید ساخته شده توسط صنایع دفاعی کشورمان، برای عملیات های مختلف یگان‌هایی مثل تیپ ۶۵ نوهد نزاجا، صابرین نیروی زمینی سپاه و واحدهای هوابرد سپاه و ارتش گزینه ای مطلوب محسوب می شود.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، بحث کوچک ساختن و سبک کردن تسلیحات از جمله مسائلی است که مدتها ذهن طراحان سلاح های سبک را در جهان مشغول کرده و امروزه حتی این رقابت، به کم کردن چند گرم یا چند سانتی متر از وزن و طول یک سلاح کشیده شده که در نهایت باعث کاهش بار قابل حمل توسط یک سرباز می شود. این مسئله برای نیروهای چترباز و ویژه که بایستی در بسیاری از موارد مسافت های طولانی را در پشت خطوط دشمن با پای پیاده طی کنند، بسیار مهم تر است.

PKM در ایران کوچک شد

تیربارهای سری GPMG  که می توان آنها را تیربارهایی با مصارف کلی ترجمه کرد، عمدتا سلاح هایی به شمار می آیند که در کالیبر ۵۱*۷.۶۲ یا ۵۴*۷.۶۲ میلی متری توسعه پیدا کرده و در نقش ایجاد آتش پشتیبانی برای جوخه های پیاده نظام به کار می روند که MG-۴۲ ساخت آلمان نازی ، سری پی کا ساخت شوروی سابق ، FN MAG ساخت بلژیک یا ام ۶۰ آمریکایی از جمله مشهورترین سلاح ها در رده مذکور به شمار می روند.

در تاکتیک های نیروهای عادی پیاده، این تیربارهای سنگین توسط نیروهای مجهز به انواع خودروها حمل می شوند و قطعات یدکی و مهمات لازم، عمدتا برای آنها به خط درگیری منتقل می شود ولی در مورد نیروهای ویژه و هوابرد با توجه به پرش آنها در پشت خطوط مقدم، آنها بایستی با هر آنچه که در اختیار دارند به حرکت و مبارزه ادامه دهند و اینجاست که اگر بتوان قدرت آتشی همسان یگان های پیاده عادی برای آنها فراهم کرد - با این شرط که از وزن و طول تجهیزات آنها کاست - می توان گفت که حرکت بسیار مثبتی در جهت افزایش توان رزمی این نیروها برداشته شده است.

با توجه به نیازهای نیروهای مسلح کشورمان، صنایع دفاعی ایران نیز در این مسیر گام های مهمی برداشته و اخیرا از مدل جدیدی از تیربار پی کا ام رونمایی شده که به نظر می رسد برای استفاده توسط نیروهای مخصوص توسعه پیدا کرده است. این نمونه به نسبت گونه اصلی و استاندارد این تیربار سبک تر و کوتاه تر شده است. تیربار جدید ایرانی دارای وزن ۶ کیلو و ۸۰۰ گرم و طول ۸۰ سانتی متر است. برای درک تفاوت موجود بین این سلاح و نمونه استاندارد به وزن و طول پی کا ام استاندارد توجه کنید. در تیربار پی کا ام به صورت استاندارد، وزن در حدود ۷.۵ کیلوگرم و طول آن نیز در حدود ۱ متر و ۱۹ سانتی متر است، لذا تغییرات جدید، مشخصا به شکل خاصی در نمونه ایرانی باعث حمل راحت تر این سلاح شده است.

این تیربار ارتقاء یافته از گلوله های ۵۴*۷.۶۲ میلی متری تغذیه کرده و برد آن در حدود ۷۰۰ متر و نواخت تیر آن ۶۵۰ گلوله در دقیقه است. در عقب سلاح نیز به جای قنداق های ثابت، یک قنداق پلاستیکی با قابلیت تغییر محل قرار گیری نیز نصب شده که شرایط را برای تیراندازهایی با شرایط فیزیکی متفاوت بهبود می بخشد. مشخصا سلاحی با این مشخصات برای یگان هایی مثل تیپ ۶۵ نوهد نزاجا ، یگان صابرین نیروی زمینی سپاه و البته واحدهای هوابرد سپاه و ارتش می تواند گزینه ای مطلوب برای انتخاب در بین تیربارها باشد.

سلاح کمری آگر؛ تلاش ایرانی برای رسیدن به والتر آلمانی

در بهمن ماه سال ۱۳۹۵ ، وزیر دفاع وقت کشورمان از تعدادی از دستاوردهای وزارت دفاع رونمایی کرد که یکی از آنها یک سلاح کمری بود اما به روال معرفی دستاوردهای دفاعی این وزارتخانه، در آن زمان اطلاعات لازم درباره این سلاح منتشر نشده بود. در جریان نمایشگاه ایپاس امسال،   اطلاعات بیشتر و کامل تری درباره این سلاح ایرانی در اختیار بازدیدکنندگان قرار گرفت و مشخص شد سلاح کمری ملی، «آگر» نام دارد. از نظر ظاهری این اسلحه شباهت هایی به والتر پی ۹۹ آلمانی دارد و از نظر مشخصات نیز به این تفنگ آلمانی نزدیک است.

اسلحه کمری ایرانی آگر دارای وزن ۶۴۰ گرم ، طول ۱۸۱ میلی متر ، کالیبر ۹ میلی متری ، ظرفیت خشاب ۱۵ تیری و برد ۵۰ متری است. بر اساس آنچه می توان از ظاهر این سلاح فهمید، بدنه بیرونی از جنس پلمیر ساخته شده که به کم شدن وزن کمک خواهد کرد. انرژی اولیه گلوله های این سلاح ۵۰۰ ژول و سرعت اولیه گلوله ها نیز در حدود ۳۵۰ متر بر ثانیه است. ۶ عدد خان راستگرد نیز در لوله این سلاح تعبیه شده است. در سلاح آلمانی پی ۹۹ هم ما با سلاحی کمری از جنس پلیمر رو به رو هستیم. وزن پی ۹۹ آلمانی ۶۳۰ گرم ، طول آن ۱۸۰ میلی متر و برد آن هم در حدود ۶۰ متر است.

این سلاح به صورت خاص، تبدیل به انتخابی محبوب برای نیروهای پلیس و امنیتی در دنیا شده است که از آن میان می توان به پلیس آلمان ، پلیس هلند و یگان عملیات ویژه پلیس ترکیه اشاره کرد.

آنچه که حداقل از مقایسه اعداد و به صورت ظاهری می توان در باره اسلحه کمری "آگر" ایرانی گفت این است که این سلاح از نظر مشخصات، به استانداردهای روز دنیا بسیار نزدیک است. البته کاملا مشخص است که بحث اینکه کیفیت ساخت و متریال موجود در این سلاح، در سطح بالایی وجود دارد یا خیر مسئله ای است که مشخصا در صورت به خدمت گیری و استفاده از آن مشخص می شود که این موضوع نیز احتمالا با توجه به رشد کیفی تولیدات سلاح های سبک ایرانی، قابل توجه خواهد بود.

اگرچه رسما در زمان رونمایی اولیه از این سلاح در بهمن سال ۱۳۹۵ از این اسلحه کمری به عنوان "اسلحه کمری ملی" یاد شده اما هنوز مشخص نیست که آیا "آگر" می تواند به عنوان سلاح کمری سازمانی، همه نیازهای نیروهای مسلح و پلیس کشورمان را تامین کند یا خیر.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 14
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    فقط میتونم بگم پاینده باد دولت مقدس تبیر و امید
    • فرهاد IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
      89 13
      خوبه خودتم میدونی حرفیم نمیتونی بزنی...حرف نزنی هم سنگین تری...
    • SG ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
      مشرق عاشق توپ و تانک و تفنگ و موشکه نه که شکم خودش و مخاطبینش سیره تنها دغدغه شون حفظ امنیت و ثروت و شکم سیری خودشونه مردم زلزله زده برای شب سوم عده‌ای شون هنوز چادر ندارن این اومده از تیر و تفنگ رونمایی می کنه!
    • IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
      134 5
      آره . تبر و امید
    • IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
      65 5
      آره . تبر و امید
    • Msg313 IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
      14 6
      خخخخخخخخخ
    • M.sh IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
      48 3
      مگه دولت بی تفنگ هم ازین کارها بلده!؟ مقدس کلمه مقدس هست! لطفا در بکار بردن ان دقت بفرمایید!
    • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
      25 12
      خخخخ تو این گیر و دار یارو داره مقایسه میکنه انواع سلاحها رو و تو جو گیر شدی و پا میشی شعار میدی!! خدایا همه ما را به صراط مستقیم هدایت بفرما.
    • «ـ» IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
      75 9
      خوشبختانه صنایع نظامی کشور ارتباطی با دولت نداره وگرنه اون رو هم مثل خیلی دیگه از موفقیتهامون بتن می کرد!
    • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
      48 1
      دولت مقدس خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
      27 8
      هیچی نمیخواد بگی دهنت رو باز نکن بوی بدی از دهنت میاد
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
      28 1
      دولت مقدس؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
      10 8
      شعور و عقل اگر داشتی چنین حرف مفتی نمیزدی نفهم
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
      2 2
      درستش تقدیر امید بود
  • مغز متفکر IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    67 48
    آواکس کمری اوجب واجبات است
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
      15 0
      تو خیلی خوبی انصافا
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
      15 1
      ای اوجب واجبات کجا بودی؟ یه مدتی خبری ازت نبود داداش!
  • سید کمال IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    73 3
    ما هر سال داریم از اسلحه های جدید ساخت داخل می شنویم پس چرا دست پلیس این اسلحه ها را نمی بینیم
    • حسین PL ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
      25 10
      بودجه دفاعی محدود هست ، پلیس چند سال یک بار هم شاید از سلاح خودش استفاده نکنه ، در این صورت چرا سلاح که الان در دست پلیس هست و کاملا کارایی داره باید از رده خارج بشه و اسقاط بشه و دوباره مقادیر هنگفتی بودجه خرج بشه برای سلاح جدید ؟ آمریکا صنایع دفاعیش خصوصی هست و کارتلهای اسلحه سودشون در این هست که سلاح مدام بدون هیچ دلیلی‌ آپدیت بشه و میلیاردها دلار بودجه کشورشون تو جیبشون بره ولی‌ ما که چنین وضعیتی نداریم. البته شکی‌ نیست که نیروهای نظامی و انتظامی در نقاط مرزی به دلیل احتمال ایجاد شرایط شبه جنگی باید به سلاح مدرن با نواخت تیر بالا و قابلیت‌های برتر مجهز باشند
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    اینها خوبه ولی ما در نیروی هوایی بسیار ضعف داریم . باید سوخو 35 بخریم
    • IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
      2 6
      چون محرمانست..............
    • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
      14 26
      پول بده من واست B-2 Spirit میسازم. نمونه آمریکاییش طول بال هاش 52 متره من 120 متریشو درست میکنم
    • مصطفی IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
      2 31
      میگم 20 تا بفرستن دیگه چی کم داریم
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
      7 31
      سوخو 35 رو بیخود بزرگ نکنید (البته میتونم حدس بزنم چطور براتون بزرگ شده) چون حتی عملکردش به اف16 بلاک 52 هم نزدیک نیست
    • محمد IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
      23 5
      تویکی این وسط چرت نگو. چی‌اف ۱۶ بلاک ۵۲ از سوخو۳۵ سرتره؟ نفله امارات بلاک ۵۲ داره ولی دنبال سوخو ۳۵ هستش
    • نیازی IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
      9 3
      البته اولویت اصلی و اساسی باید موشک باشه و ماهواره و ماهواره بر بعد از اینها ساخت جنگنده بومی قطعا الویت دوم ما باید باشد . فراموش نکنیم که باقدرت موشکی که راهبردی است امنیت ما تضمین می شود جهت بحثهای تاکتیکی نیاز به جنگنده بومی دایم
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    8 13
    اسلحه هایی که برای عملیات های اینچنینی استفاده میشه باید بقای بالایی داشته باشه ، و پ کا پ خیلی در این زمینه خوشنام نیست ، بخصوص در مورد لوله که به شدت داغ میشه
  • ناشناس IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    38 11
    الان متخصصین میریزن ک فلان و بهمان و این چیه ساختن و مشرق فلانه و.... خب متخصص چرا نشستی خونه؟؟ پاشو برو بهترش رو بساز
    • علی IR ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
      12 7
      عجیجم اتفاقا هیشکی ایراد نمیگیره که چرا اینو ساختن اولا که نساختن ارتقا دادن. بعدشم همه وقتی خبری درمورد سلاح های انفرادی میاد خوشحال میشن. ولی مشکل اینجاست که با توجه به تاریخ و سابقه ما درزمینه سلاح های انفرادی یحتمل این طرحم مثل بیشمار طرح هایی‌که قبلا ارائه شده درحد یه طرح میمونه. بعدشم عجیجم این طور نیست که هرکسی رو راه بدن وزارت دفاع. که هر کسی انتقاد کرد بره بهترشو بسازه. مثلا الان عالم وادم میدونه وضعیت نیروی هوایی ایران چطوره؟ بعد باید بره جنگنده بسازه؟ چون انتقاد میکنه؟
  • علی IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    49 3
    نزدیک بیستا سلاح رونمایی شده چه بوسیله ارتش چه سپاه چه وزارت دفاع. هرموقع عملیاتی شدن ماهم افتخار میکنیم و به خودمون میبالیم. البته منظور از عملیاتی شدن این نیست که تویه رزمایش دوتاش رو نشون بدن مثلا زیاد نه حداقل سه هزار قبضه تولید بشن.
    • احمد IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
      10 1
      یعنی باید به جایی حمله کنیم و ازشون استفاده کنیم یا باید از یکی بخواهیم بهمون حمله کنه؟ یا گزارش کلیه تسلیحات ارتش و سپاه باید مداوم در اختیار شما قرار بگیره؟ اگر تو سوریه و عراق مورد استفاده قرار گرفت طلب کار نمیشی که چرا میدن به سوریه؟!
  • بابک IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    6 1
    آگر در زبان کردی به معنی آتش است
  • مهدی IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
    8 2
    تو آموزشی تیراندازی با کلت اسلحه هاش کهنه و داغون بود شلیک که میکردی خشابشم میفتاد میگفتن بادست زیرش بگیرید نیفته خخ . جدا از این پیشرفتهارو به فالک نیک میگیریم و امیدواریم تحویل نیروهه بشن
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
    0 9
    ششصد متر نه شصت متر
  • مغزمتفکرجعلی IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
    4 2
    مشرق جان چرا دیگ مثل قبل کامنتای منو تایید نمیکنی!اواکس دوست نداری!
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
    5 1
    اصلا عکس هایی که گذاشتین خوب نیست نمی شد عکس از نزدیک تر میذاشتین عکس تو ویترین گذاشته واسه ما ...
  • محمدرضا IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
    7 4
    داداش قنداق پلاستیکی میشکنه! توی کلاش با دو تا خیز رفتن نیرو یا ضربه، قنداق میشکنه چ برسه با دو برابر وزن کلاش(7 کیلو) اختلاف وزن هم یه بخشش ب خاطر تغییر جنس قنداقه.... مشرق از شما ک کارشناس هستی، انتظار میره ک اینها رو تحلیل کنی و فقط ب متغیر بودن قنداق اشاره نکنی!
  • IR ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
    10 1
    اینقدر از این چیزها افتتاح کردن که ما تا دیگه دست سرباز معمولی تو پادگان و شهر نبینیم باور نمیکنیم
  • از بچه های بالای سابق IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
    6 12
    دوستانی که چه چپ و راست کارشون شده که چرا فلان تانک فلان پهپاد یا اسلحه انفرادی و...در ارتش و سپاه دیده نمیشه و تولید انبوه نیمشه بودجه نیروی دریایی ارتش ایران 100 میلیون دلار نیروی هوایی 185 میلیون دلار زمینی 65 میلیون دلار و پدافند خاتم انبیا 400 میلیون دلار و موشکی سپاه 400 میلیون دلاره!.به غیر از بخش موشک های بالستیک هم بودجه های بخش های دیگه هم صرف تعمیر و نگهداری و تعویض قطعات پر مصرف حقوق دها هزار پرسنل سربازهای پیاده و.. میشه........یعنی همش روی هم هم ارتش هم سپاه به یک میلیارد دلار نمیرسه!!! یک پنجم کویت!...بقیه هم بازی با اعداد و صفرهای دولت ها هستن در بودجه نویسی یا در اصل بودجه بازی...
  • IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
    8 4
    از ساخت سامانه بهتر از اس سیصد و زیر دریایی وجنگنده چه همه در حد حرف بود رسیدیم به کلت کمری ..........چهل سال هم از انقلاب گذشت .
  • IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
    5 1
    با اینا سارق رو باید تیرباران کرد
  • IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
    9 2
    جانی ها از قطار انقلاب پیاده شوند
  • mmdsniper IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
    1 1
    این تیربار سلاح خوبیه،ولی برای عملیاتهای چریکی و کماندویی به سلاحی نیاز داریم که گلولهای سبکتری و بیشتری با تیرانداز حمل بشه،درسته وزن و طول سلاح کم شده ولی در مقدار مهمات همراه تفاوت چندانی ایجاد نمیکنه،یکی از معایبی که این سلاح داره عدم تکه شدن نوار تغذیه و دسع و پا گیر شدن نوار هست،فکر کنید از نوار ۲۰۰ تایی استفاده بشه،اژ هر دو طرف سلاح نوار آویزون میشه،اگر این سلاح بر پایه mg3 توسعه پیدا میکرد خیلی بهتر بود،گلوله ۵۱*۷/۶۲ هم نفوذ و بالستیک خوبی داره
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
    12 7
    اینها برای نمایشن و فقط در حد بلوف چون منی که دو سال سرباز بودم به جرات میتوانم بگویم که در پادگانها هیچ خبری از این سلاحها نیست و آنجا به موزه جنگ تبدیل شده است پس گزارش شما ارزش خبری ندارد ....اگه جرات داری بچاپ
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
    3 0
    آگر در زبان کردی یعنی آتش
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
    3 1
    آگر در زبان کردی به معنای آتش است.
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
    28 4
    دولت مقدس تدبیر و امید؟؟ مزخرف ترین حرفی که تو زندگیم شنیدم این خرف بود.
  • پژمان IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
    19 15
    متالوژی ایران ضعیفه...تولیدات داخلی قابل اعتماد نیستند...فقط ظاهرشون جالبه...در میدان عمل گرفتاری دارن....بهتره از خارج خریدار ی بشن...
    • علی IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
      6 5
      عزیزم به خاطر همین کیفیت پایینه که بعد گذشت چهل سال و رونمایی از چهل تا طرح هیچ سلاحی تولید انبوه نشده. فرماندها به کلاش اعتماد بیشتری دارن. دیدیم که سپاه هم رفت ak103 خرید درحالی که یه طرحی مثل فاتح داشت
    • نیازی IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
      8 0
      اصلا اینطور نیست . خرید از خارج اگر باشد پس فرق ما و عربستان و اسراییل چیست ؟؟؟ باید تمرکز رو بر جوانان خودمان قرار دهیم
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
    15 0
    صنایع دفاعی به دولت خاصی مربوط نیست طرفداران همه ی جناح ها بی خودی اصرار نکنند.
    • علی IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
      1 1
      نه خیر وزارت دفاع رو نمیشه یه ارگان وابسته معرفی کرد ولی دولت وقت وزیر دفاع رو تعیین میکنه که خیلی مهمه. مثلا ما مدیریت سردار دهقان رو یادمون نمیره دردولت قبل روحانی. واقعا عالی بود مدیریتش. ایشالا اقای امیرحاتمی هم دردورانش مدیریت خوبی داشته باشن
  • هفعن IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    0 0
    حساسیتی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس