فجر 27

مزیت بزرگ فیوزهای مجاورتی آن است که دیگر لازم نیست که اصابت مستقیم گلوله به هدف صورت بگیرد چراکه با رسیدن به فاصله مورد نظر، فرمان انفجار صادر شده و موشک مورد نظر منهدم می شود.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، گلوله‌های توپخانه و راکت‌ها به صورت عادی بعد از طی مسافت مورد نظر و برخورد، با فعال شدن مکانیزم انفجاری حاصل از برخورد با هدف منفجر می‌شوند اما از سال‌ها پیش طراحان نظامی خصوصاً در بخش دریایی به دنبال راه‌هایی با افزایش بهره وری از گلوله‌های توپخانه بودند.

مسئله گلوله‌های هوشمند در توپخانه، چه در بخش زمینی، چه دریایی و چه پدافند هوایی، در دهه‌های اخیر همیشه به عنوان یک مسئله مهم مد نظر بوده. در دریا و در گذشته‌های دور، " توپ" سلاح اصلی کشتی‌ها محسوب و معمولاً توپ‌هایی با کالیبرهای سنگین، حتی مواردی بیش از ۴۰۰ میلی متر، نیز روی ناوها نصب می‌شد اما با توسعه موشک‌های کروز ضد کشتی کم کم توپ‌ها به سمت تبدیل شدن به یک سلاح پشتیبان رفتند. برای بحث مقابله با تهدیدات سطحی و هوایی معمولاً انواعی از موشک‌های مختلف بر روی شناورها نصب می‌شود اما در بسیاری از اوقات این موشک‌ها کافی نیستند.

امروزه در بحث دفاع در برابر حملات هوایی و موشکی بر ضد شناورها، سیستم‌های پدافند موشکی و توپ‌های کالیبر کوچک مثل ۲۰ یا ۳۰ میلی متری در گونه‌های تک یا چند لوله وجود دارند که حجم آتش بسیار سنگینی را به سمت هدف روانه می‌کنند اما برد آنها در بسیاری از موارد به حدود ۳ یا ۴ کیلومتر محدود می‌شود و در حقیقت در نقش آخرین لایه دفاع سخت ناوها قرار دارند.

در چند دهه اخیر انواع فیوزها برای هوشمند کردن گلوله‌های توپ، خصوصاً در نمونه دریایی عرضه شده که فیوزهای رادیویی، لیزری و الکترومغناطیسی از انواع این فیوزها به حساب می‌آیند.

یک نمونه از مهمات ۷۶ میلی متری دریایی

در عین حال در بسیاری از کشتی‌های جنگی امروزی، توپ‌های اصلی در بخش جلویی ناو حفظ شده‌اند. به عنوان مثال، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سالهاست از توپ ۷۶ میلی متری بهره می‌برد. نمونه‌های اولیه توپ مورد استفاده عمده نیروهای دریایی غربی و نیروی دریایی ارتش ایران که البته در داخل مهندسی معکوس و تولید انبوه شده است ساخت شرکت ایتالیایی OTO Melara است. البته قریب یک دهه است در کشور ما این توپ کاملاً بومی سازی و به اسم فجر ۲۷ ساخته شده و الان بر روی تقریباً تمامی شناورهای رزمی ساخت داخل مثل ناو جماران نصب است.

توپ ۷۶ میلی متری در حال شلیک بر روی یک ناو آمریکایی

توپ ۷۶ میلیمتری تمام خودکار فجر ۲۷ شاید مهمترین توپ کالیبر بالای در حال خدمت در کشور باشد که توسط متخصصان داخلی و با الگو برداری از توپ‌های ۷۶ میلیمتری اوتومرلا ساخت ایتالیا موجود در ناوچه‌های نیروی دریایی ارتش و با تلاشی ۶ ساله ساخته شده است.

توپ فجر ۲۷ روی ناو جماران

نرخ آتش ۱۲۰ گلوله در دقیقه و بیشینه برد ۱۷ کیلومتر، برد ۱۲ کیلومتر بر ضد اهداف سطحی و ۷ کیلومتر بر ضد اهداف هوایی از جمله قابلیت‌های فجر ۲۷ است و جالب است که بدانید این توپ مدرن و کارآمد، هم اکنون در کشورهای مختلف دنیا از جمله آمریکا نیز استفاده می‌شود و متخصصان ایرانی بدون هیچ‌گونه کمک و در اوج تحریم، برای شناورهای مختلف کشورمان این توپ را طراحی و ساختند.

فجر ۲۷ با برخورداری از فناورهای پیشرفته دارای ۳۰ مجموعه مکانیکی و ۲۲ هزار قطعه و زمان آماده سازی ۴ ثانیه و توانایی عملیات در تمام شرایط آب و هوایی با هدایت خودکار، توسط سامانه راداری است که سامانه هدفگیری اپتیکی نیز برای این توپ در ناو شهید نقدی مشاهده شده که درصورت وجود فضای مغشوش جنگ الکترونیک، بسیار مفید است.

بیشتر بخوانیم:

جزئیات سامانه دفاع نقطه‌ای «کمند» تشریح شد

سرعت عمل و نواخت تیر این توپ به نسبت کالیبر آن بسیار مناسب بوده و پدافند مناسبی را برای بردهای زیر ۱۰ کیلومتر برقرار می‌کند و اهداف هوایی تا ارتفاع ۲۳۰۰۰ پا معادل حدود ۷۰۰۰ متر در تیررس این توپ پیشرفته هستند.

یک چاشنی ساده اما مرگبار برای فجر ایرانی

عمده گلوله‌هایی که برای توپ مورد نظر تا به امروز استفاده می شده از نوع عادی از لحاظ مکانیزم برخورد بودند و بایستی بعد از هدف گیری به صورت اپتیکی یا راداری، به سمت هدف شلیک و بعد از اصابت مستقیم به آن منفجر شوند. شاید در یک سناریوی درگیری دریا پایه در زمانی که دو شناور بر علیه هم درگیر باشند یا وقتی که از یک هدف پروازی کم سرعت مثل یک بالگرد حرف می زنیم بتوان از این توپ در این شرایط استفاده کرد اما وقتی پای تهدیداتی مثل موشک‌های کروز یا جنگنده‌های مافوق صوت به میان می‌آید مشخصاً این توپ با این نوع مهمات کارایی نخواهند داشت.

فیوزهای ساخته شده در ایران برای توپ ۷۶ و راکت فدک

اما در جریان نمایشگاهی که اخیراً از دستاوردهای ارتش برگزار شده از فیوزهای مجاورتی برای توپ‌های ۷۶ میلی متری رونمایی شد. این فیوزها در حقیقت نوعی رادار یا حسگر بسیار کوچک هستند که بر سر گلوله‌های مورد نظر نصب می‌شوند و بعد از شلیک شروع به فعالیت می‌کنند. شعاع ارسال امواج برای این حسگرها ۴ متر بوده و در باند وی اچ اف است.

در این شرایط لازم نیست که به هدفی مثل یک هواپیما یا موشک کروز اصابت مستقیم صورت بگیرد و حتی رسیدن به نزدیکی آن نیز کفایت می‌کند. با رسیدن به فاصله مورد نظر فرمان انفجار صادر شده و گلوله مورد نظر منهدم شده و موج انفجار و ترکش‌های آن به سمت هدف رها می‌شود. این فیوز شانس درگیری موفق با اهدافی مثل موشک‌های کروز و جنگنده‌های با سرعت بالا را شدیداً افزایش می‌دهد.

فیوز برای راکت ناشناخته ایرانی

در این نمایشگاه همچنین به وجود فیوزی مجاورتی برای راکتی به اسم فدک نیز اشاره شده که تنها یک تصویر از این راکت موجود است که آن هم مربوط به نمایشگاه دفاعی بغداد در چند سال پیش است و البته مشخص نیست این راکت دقیقاً از چه کلاسی بوده و دارای چه مشخصات و مختصاتی است. فیوز در نظر گرفته شده برای این راکت در باند یو اچ اف فعالیت کرده و دارای شعاع شناسایی ۸ متر است.

تصویر مربوط به راکت فدک در نمایشگاه دفاعی بغداد

این احتمال وجود دارد که این راکت نوعی سامانه سبک زمین به زمین باشد و با استفاده از این فیوز نوع حالت انفجار در هوا برای آن تعریف می‌شود تا با نابودی و در ارتفاع بالا و ترکش ایجاد کردن نیروهای پیاده و زره پوش‌های سبک دشمن را زمین گیر کند. البته ممکن است این راکت نوعی سامانه هوا به سطح سنگین نیز برای حمل توسط هواپیماهای جنگنده نیز باشد.

با این تفاسیر، این بار فیوزهای مجاورتی هم در نقش پدافندی و هم آفندی، می‌توانند تأثیر و نقش مهمی در ارتقا توان رزمی یگانهای نیروهای مسلح داشته باشند و نشان دهند ابتکار و خلاقیت متخصصان صنایع دفاعی، به روندی مداوم و روزافزون تبدیل شده که می‌تواند الگوی سایر صنایع کشور باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 12
  • غیر قابل انتشار: 14
  • CA ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
    الله اکبر
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
    این توپ وموشکها نه بدرد میخوره ونه میشه اب ونون برای ایران
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
      نه غرغرهای تو بدرد می خوره
    • دیدگا IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
      حتما تو به درد میخوری فقط؟!
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
      اب و نون را از مدیران و رییسان بی عرضه ات طلب کن یک بار طعم ناامنی را بچش اون موقع می فهمی سوختن چه حالی میده
    • IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
      چرا آقا جان اینا هم لازمه . تو این دنیای امروز ودر این منطقه بلبشو خیلی هم لازمه .
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
      27 2
      کاربردش وقتیه که خواستن ناموست رو ببرن
    • قاسم سلیمانی UA ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      1 0
      چی بدرد تو میخوره بگو واست فراهم کنند.خائن ،
  • مغزمتفکر IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
    48 10
    آواکس آواکس اوجب واجبات است
    • امیر IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
      36 1
      اغا نسل بعدی موتور اوج رو که ساختین یه هواپیمای آواکس مدیون مغز متفکرین که اگه نسازید میترسم با همین فرمون بریم جلو بچه ها نوهاشم بیان اوضاع پیچیده تر میشه بنده خدا بیش از یک دهه به فکر اواکسه برا مملکت مسئولین رسیدگی کنند لطفا یدونه غنیمتیم داشتیم از صدام که درجریان رژه به فنا رفت
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
    احسنت ،الله اکبر ،الموت علی الیهود
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
      نگویید مرگ بر یهود، بگویید مرگ بر صهیونیست ها یا مرگ بر اسرائیل. یهودیان خوب هم داریم.
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
      7 152
      اینهاییکه مرگ بر یهود میگن خودشون اسرائیلی هستن!
  • بلک لیست IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
    18 1
    مشرق جان این فالانکس ایرانی چی شد؟
    • امیر IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
      اون که فلانکس نشد ای کی 630 از آب درامد اما اگه به موشک مجهز بشه از فلانکس سر تره
    • احمد IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
      8 0
      ساخته شد به اسم سامانه کمند. قراره در ناو سهند نصب بشه.
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
    تامردم پشتوانه داوطلبانه پشت این حکومت نباشند بمب اتمش هم فایده ای ندارد-سند:روسیه،چین،کره شمالی
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
      جمله اول درست بود ولی مثال هایت فکر نکنم. به نظر می آد مردم کشورهایی که اسم بردی اتفاقاً به شدت پشت حکومتهایشان هستند. ضمناً پیشرفت چین که در تقریباً تمام زمینه ها در سال های اخیر در رتبه اول جهان بوده.
  • IR ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
    12 0
    با توجه به تصویر و نزدیکی سایز دو فیوز احتمالا راکت فدک تکمیل شده راکت هایدرا برای انفجار مجاورتی است.
  • CA ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
    میگن آقا محمد خان قاجار خیلی پولكى بوده یه روزی اقا محمدخان دستور میده یه نفرو فلک كنن وقتی طرف رو میارن كه بزننش یارو یواشكى یه چیزی به اون كسی كه قرار بوده چوب بزنه میگه آقا محمد خان متوجه میشه میگه چی گفت؟ طرف میگه قربان گفت ده سكه میدمت یواشتر بزن آقا محمد خان به طرف میگه احمق ، پنج سكه بده به خودم میگم اصلا نزنتت حالا كار ما هم همینطور شده داریم به همه دنیا باج میدیم كه به امریكا باج ندیم!
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
      جالب بود ولی نمی ارزه آمریکا خیلی باج میگیره عربا رو نگاه کن. در ضمن ایرانیا هیچ وقت حاضر نیستن زیر سلطه کسی باشن
    • شهروند طبری IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
      خدا شفات بده!
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
    15 21
    اون یک نمونه که رنگش رفته از کجا خریدنش؟؟
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
    11 19
    فرض کنید یک موشک هارپون یا اگزوست با سرعتی مابین 240 متر بر ثانیه به محدوده پدافندی این توپ که 7 کیلومتر یا هفت هزار متر هست وارد بشه، 29 ثانیه زمان برخورد موشک به ناو هست که با این نرخ آتش 58 گلوله به مجاورت موشک خواهد رسید، البته در صورت چشم پوشی از،مانور موشک و زاویه شلیک توپ نسبت به سطح دریا در آخرین لحظات
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
    مشرق عاشق تیتر زدنتم فرض کنید اف ۳۵ رو شماها می ساختید چه تیتری میزدید ... مثلا آسمان زمین در تسخیر مقاومت .سلام به آینده جنگنده ها. تخیل به حقیقت پیوست
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
      پهباد اف 35 رو هم برای ترامپ جونت می سازیم و می زنیم توی سرت
    • US ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
      3 159
      مگه غیر اینه؟!
    • سیاوش IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
      تا کور شود چشم حسود آینده را چه دیدی اگر دار دسته نیویورکیها (اصلاح طلبان) بزارند
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
    این یارو کوش که میومد میگفت ارتش آمریکا فلان داره و اینی که شما گذاشتید چیزی نیست. بیا دلمون برات تنگ شده از بس خندیدیم بهت
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
    با تدبیر و امید تفاوت ها را لمس کنید
  • RO ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
    افرین
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
    آورین
  • amir IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
    ادعا میکنند پدافند هوایی با برد 50 _100_200کیلومتر تحت سامانه های طبس سوم خرداد _تلاش _باور ساختن اونوقت رادار ناو سهند برا صد سال پیشه حتی یه سامانه موشکی پدافندی با برد 20 کیلومتر نداره توپ کمند حتی یه رادار هدایت ونشانه گیری درست برا شب و روز نداره بماند که کپی توپ روسا هم هست حداقل کپی از سامانه های جدیدشون انجام میدادید گذشته از همه اینا هیچ کدوم از سامانه های پدافندی بر اساس نیاز کشور دارای خط تولید گسترده نیست و فقط در حد چند سامانه تولید شده یا به صورت خیلی خیلی محدود تولید میشه اینا دیگه ربطی به بودجه نداره چون ادعا شده کاملا بومیه اگه یه ناو نتونیم به سامانه دفاعی مجهز کنیم چطور از کشور میشه دفاع کرد ناو ما هم مث خاک کشور میمونه که این وضعیت شایسته ناو های جمهوری اسلامی نیست که بدون سامانه پدافندی باشه ازطرفی سپاه هم بی مشکل نیست نصب توپ ضد هوایی بر روی قایق نشونه نیاز شدید این نیرو به پدافند هواییه که توجهی بهشون نشده همینطور اکثر قایق های ما مسلح به موشک های غیر هدایت شونده کالیبر ضعیفه که این جای ارتقا و تعریف پرژه جدید برا موشک های انبوه سطح به سطح داره چرا که امریکایی ها با زره فولادی محیط اسیب پذیر ناو رو پوشش دادن این روزا فقط پوشش مناسب تر نیرو های سپاه و همسان سازی تجهیزات انفرادی چون لباس کلاه و... حرکت خوبی از طرف سپاه برا نزدیک شدن استاندارد های این نیرو با ارتش های جهانه که جای تقدیر داره البته این مهم برا مناطق عملیاتیه که به فرم کلی ساده بودن پرهیز از تجمل سپاه منافاتی نداره
  • صدیق IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
    با انقلابیون همه چیز ممکن شده و انجام میشود ولی با لیبرالها و براندازها و دولت ضعیف و دروغگو و مدعیان دروغین اصلاحات همه چیز بر باد میشود.
  • لولو IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
    والله نیروی دریایی ایالات متحده با نزدیک به 300 ناو جنگی در انواع مختلف از اتمی تا... و 3700 جنگنده فوق مدرن و 12 ناو هواپیما بر اینقدر هارتو پورت نمیکنه که شما میکنید. فقط ناوگان نبرد این نیرو که بخش کوچکی از نیروی دریاییشان است از مجموع 13 نیروی دریایی بعد از خودش(یعنی نیروی 13 کشور) از نظر عدوات و نیرو استعداد بیشتری دارد و بزرگتر است.
    • ساعد IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
      جان مادرت اگه اینقد آمریکا قدرت داره چرا بهش نمیگی بیاد به ما حمله کنه و نابودمون کنه
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
      اتفاقاً هارت و پورت آمریکا از توان واقعی نظامی اش خیلی بیشتر است. اگر الفبای جنگ را میدانستید، می فهمیدید که توان رزمی یک ارتش را زرادخانه اش تعیین نمی کند (گر چه آن هم به جای خود موثر است ولی عامل تعیین کننده نیست).
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
      7 204
      هرچه بزرگتر و بیشتر زدن اونها راحتر . غمت نباشه دادا
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
    الله اکبر، خداوند یار و یاورتان
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
    زیادعملیاتی نیست قدرت انفجارموشک رو کم میکنه
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
    فجر ۲۷ به سفارش ساخت چین و مونتاژ در ایرانه مثل موشکهایc801 c803 c701.
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
      5 142
      سند ؟
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
    ساخت هواگرد با موتور توربوشفت ملی رو شروع کنید.
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
    1 2
    خاک بر سرت که خواننده رو احمق فرض کردی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس