کتاب پزشک پرواز

اولین گروهی که برای آمادگی در دفاع مقدس اعلام آمادگی کرد، پزشکان بودند. خدمات پزشکی در ارتش‌های کلاسیک تعریف خاص خودش را دارد؛ اما در دفاع مقدس این فرمول توسط نیروهای پزشکی مردم شکسته شد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، آیین رونمایی از کتاب «پزشک پرواز» خاطرات «محمدتقی خرسندی آشتیانی» با حضور «محسن مومنی شریف» رئیس حوزه هنری، «ایرج فاضل» رئیس جامعه جراحان، «علی نوبخت» رئیس کمیسیون بهداشت و درمان، «علیرضا مرندی» رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، «ایرج حریرچی» قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت درمان و جمعی از هنرمندان در حوزه هنری برگزار شد.

کتاب «پزشک پرواز» شامل خاطرات «محمدتقی خرسندی آشتیانی» از دوران دفاع مقدس است که توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است. «فاطمه دهقان نیری» این کتاب را به نگارش در آورده است.

«سید مسعود خاتمی» رئیس قطب پزشکی تروما در مراسم رونمایی از کتاب «پزشک پرواز» اظهار داشت: جنگ تحمیلی حادثه عظیمی بود که خوب است آن را بازبینی کنیم. هر روز با ابعاد جدیدی از این هجمه عظیم مواجهه می‌شویم که مشکلات و خرابی‌های زیادی را برای ما به بار آورد.

وی گفت: رژیم بعثی صدام بعد از انقلاب اسلامی به ما حمله کرد در شرایطی که کشور هنوز درگیر مسائل داخلی بود. ابرقدرت‌های شرق و غرب حامی صدام بودند و حداقل 40 کشور در این هجمه حضور فعال داشتند در برابر کشوری که زیرساخت‌هایش را از دست داده بود.

رونمایی از «پزشک پرواز»



خاتمی تصریح کرد: دشمنان با محاسبات صحیح آمده بودند تکلیف نظام را روشن کنند. ارتش و نیروهای انقلاب هنوز تشکیل نشده بودند و نیروی مدافع منسجمی نداشتیم. امام (ره) با فرمولی که انقلاب را به پیروزی رسانده بود، با سه محور اسلام، مردم و رهبری دفاع مقدس را نیز به پیش بردند.

این پزشک دوران دفاع مقدس بیان کرد: آن چیزی که به نیروهای نظامی قوام داد، حضور نیروهای مردمی در همه صحنه‌ها بود. در جبهه غذا، وسیله نقلیه و وسایل مورد نیاز را مردم تامین می‌کردند. یکی از کارهایی که بسیار مهم در جبهه‌ها، خدمات پزشکی بود.

وی افزود: اولین گروهی که برای آمادگی در دفاع مقدس اعلام آمادگی کرد، پزشکان بودند. خدمات پزشکی در ارتش‌های کلاسیک تعریف خاص خودش را دارد؛ اما در دفاع مقدس این فرمول توسط نیروهای پزشکی مردم شکسته شد.

خاتمی خاطر نشان کرد: شخصیت‌های علمی زیادی در دفاع مقدس خدمات پزشکی انجام دادند که غیرقابل باور بود. خدمات پزشکی جامعه پزشکی در جنگ به جغرافیای جنگ محصور نبود. خدمات منحصر به مکان‌های جنگی و یا زمان جنگ نبود، چون هم اکنون جامعه پزشکی به جانبازان جنگ خدمات می‌دهد.

این پزشک دوران دفاع مقدس ادامه داد: آمار شهدای جامعه پزشکی بسیار زیاد است. بسیاری از پزشکان امروز ما بیمار شیمایی هستند. خدمات درمانی در جبهه به گونه‌ای بود که در کنار رزمنده‌ها نیروی پزشکی وجود داشت.

وی گفت: بیمارستان‌های صحرایی خدمت زیادی انجام دادند. در بحث مصدومین شیمیایی دنیا بی‌اطلاع بود. جامعه پزشکی بعد از مدتی خیلی زود آمپول‌های ضد شیمیایی را کشف کردند.

خاتمی افزود: این برهه از زمان برای جامعه پزشکی برگ درخشان و زرینی است که انتظار داریم جامعه هنری آن را پوشش دهند. جامعه پزشکی بیشتر از بعضی از اقشار در جبهه حضور یافت و خدمت خالصانه‌ای را انجام دادند.

فاطمه دهقان: علت ثبت نشدن خاطرات پزشکان در دفاع مقدس کمبود وقت این قشر است

«فاطمه دهقان نیری» نویسنده کتاب «پزشک پرواز» در مراسم رونمایی از این کتاب درباره نحوه شکل‌گیری این کتاب اظهار داشت: این کتاب بخاطر تواضع، ساده صحبت کردن و مراعات کردن نویسنده‌ی کم تجربه توسط راوی در حوزه پزشکی یکی از بهترین کتاب‌های من بود.

درباره نویسنده این کتاب بیشتر بدانیم:

از تازه‌های نشر موزه دفاع مقدس رونمایی شد

رونمایی از 3 کتاب دفاع مقدس

وی گفت: خاطرات پزشکان خیلی مهم است و یکی از دلایل نپرداخته شدن به خاطرات آن‌ها به دلیل کم بودن وقت آنهاست. درباره خاطرات پزشکان دفاع مقدس منابع خیلی کم داریم که باید آن‌ها ثبت وضبط شود. باید بخش ناگفته جنگ برای نسل امروز روایت شود.

مومنی شریف: جای خالی خاطرات پزشکان در دفاع مقدس حس می‌شد

«محسن مومنی شریف» در این مراسم اظهار داشت: در میان ادبیات دفاع مقدس که بیش از ۸۰۰ کتاب از خاطرات اقشار مردم را منتشر کرده‌ایم، جای خاطرات پزشکان که بخش عظیمی از سلامتی رزمندگان را مدیون آن‌ها هستیم، خالی بود.

وی گفت: سال گذشته رمانی به اسم «پیشروی» در آمریکا منتشر شد و مورد توجه قرار گرفت. ما نیز به کار پزشکان کشورمان افتخار می‌کنیم و امیدواریم خاطراتشان مکتوب شود.

رییس حوزه هنری تصریح کرد: شخصیت دکتر خرسندی در این کتاب در روزگار بحران هویت جالب و حائز اهمیت است.

مومنی شریف بیان کرد: برای یک پزشک وقت مهم است و دکتر خرسندی برای ثبت خاطراتشان ده‌ها ساعت وقت گذاشتند که امیدواریم خاطرات کسانی که در آن روزها ملت را تنها نگذاشتند را منتشر کنیم.

وی افزود: خیلی مهم است پزشکی در جبهه باشد و اینقدر در اختیار جبهه باشد که وقتی فرزندش در جبهه به شهادت می‌رسد، فقط در حد شناسایی پیکر او وقت بگذارد و به ادامه خدمت خود بپردازد.

منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    0 0
    امام فرمول فرمول امام بسیج مردم بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس