خاموشي در ارتباط با چرايي منفي دانستن جبهه دشمن در دوران دفاع مقدس از سوي کيانيان، تأکيد کرد که چون حکومت ما مشروع و مبتني بر ولايت است، جبهه ما مقدس مي‌شود. امري که در نقطه مقابل اصلا وجود ندارد.

به گزارش مشرق،‌ شبکه ايران نوشت: امروزه يکي از مهمترين شاخه‌هاي ادبيات پايداري را ادبيات حبسيه مي‌دانند که روايتي از خاطرات اسيران را از اردوگاه‌هاي دشمن دربر مي‌گيرد.
ادبياتي که خود بازگوي بسياري از مسائل انساني جنگ است به‌خصوص آنکه آن نبرد به‌گونه‌اي تقابل ميان اعتقادات نيز باشد. همين نکته به‌خصوص در ارتباط با دوران دفاع مقدس موجب آن شده که عده‌اي بر اين شک و ترديد باشند که چرا نويسندگان، راويان و رزمندگان به شکلي يک‌صدا، در مقايسه رزمندگان ايراني و نيروهاي عراقي، جبهه خودي را "حق" و جبهه دشمن را جلوه ثقل "منفي" معرفي مي‌کنند؟
نکته‌اي که شايد مورد سوال برخي نيز باشد! همين مسئله روز گذشته و درمراسم رونمايي از مجموعه خاطرات جنگ "شنام" نيز مورد سوال و جواب قرارگرفت و حواشي جالبي را در پي داشت.
مراسم رونمايي از خاطرات "کيانوش گلزار راغب" روز گذشته در حوزه هنري و با حضور حجت‌الاسلام مهدي خاموشي؛ رئيس سازمان تبليغات اسلامي، محسن مومني؛ رئيس حوزه هنري، مرتضي سرهنگي و کيانوش گلزار راغب؛نويسنده کتاب و همچنين رضا کيانيان؛ بازيگر شناخته شده عرصه سينما برگزار شد.

صداقت و خلوص در روايت، موجب استقبال مخاطبان به ادبيات دفاع مقدس است
رئيس حوزه هنري با اشاره به رويکرد درخور توجه مخاطبان به آثار ادبيات دفاع مقدس، يکي از عوامل چنين توجهي را صداقت و خلوص در روايت اين آثار عنوان کرد و افزود: در اين کتاب‌ها مخاطب با انساني روبه‌رو مي‌شود که به وضوح فردي متعلق به انقلاب اسلامي است. من فکر مي‌کنم اگر راوي خاطرات خود را در اين کتاب جاي نمي‌داد مديون دفاع مقدس بود و بر اين اساس اميدوارم ديگر رزمندگان نيز خاطرات خود را بازگو کنند.
محسن مؤمني همچنين در ارتباط با کتاب "شنام"، تأکيد بر آن داشت که اين اثر داراي نگاهي عاطفي و مضموني واقعي از جنگ است و به خودي خود مي‌تواند منبعي براي آثار سينمايي محسوب شود.
مومني همچنين "شنام" را نشان‌دهنده اين امر دانست که جبهه مقابل در دوران دفاع مقدس حتي بديهي‌ترين حقوق انساني را نيز پايمال مي‌کردند.

چرا بايد همه عراقي‌ها را بد بدانيم؟!
در ادامه مراسم رونمايي اين کتاب، صحبت‌هاي کوتاه رضا کيانيان بر اين امر تأکيد داشت که چرا دوران دفاع مقدس را به طور واقعي بازگو نمي‌کنند و چرا ما هميشه جبهه خودي را مثبت و مقدس و عراقي‌ها را همه بد مي‌دانيم؟ آيا اين امر به طور مطلق درست است؟ چرا که به اعتقاد اين بازيگر هنوز دوران دفاع مقدس به شکلي واقعي روايت نشده‌اند.
او همچنين در ادامه گفت: دستگاه‌هاي ناظر به هنر و به‌خصوص سينما مسائل اين چنيني را بر نمي‌تابند و اين جالب نيست.

تحريف‌نشدن عشق يک رزمنده به فرد ديگر در اين کتاب، جاي تقدير دارد
اين بازيگر سينما با ابراز خوشايندي از بازگو کردن مسائلي از جمله عشق راوي به فردي ديگر در همان دوران و روايت شرح حال پاسداري که عاشق مي‌شود، تأکيد کرد: تحريف نشدن اين نکته جاي تقدير دارد. چرا که مگر عشق مگر بد است که برخي از بازگويي آن به خصوص از سوي رزمنده جنگ دوري مي‌کنند. شايد همين مسئله موجب شد که من از خواندن اين کتاب با اين نوع روايت‌ و پرداخت لذت بردم.
گفته‌هاي کيانيان اگرچه کوتاه و با جذابيت خاصي همراه بود اما صحبت‌هاي خاموشي و روايات خاطراتي از زمان حضور خود در جنگ بر اين امر تأکيد داشت که مسلما دفاع ما مقدس است و مقابل نامقدس.

ولايت و مشروع بودن، جبهه ما را مقدس مي‌کند
رئيس سازمان تبليغات اسلامي همچنين در پاسخ به گفته‌هاي رضا کيانيان و در اشاره به علت بازگويي اين نکته از سوي رزمندگان دوران دفاع مقدس نيز گفت: علت اين امر اين است که ما مي‌گويم حکومت ما مشروع و مبتني بر ولايت است و اگر ولايت بگويد بجنگيد، مي‌جنگيم و حتي اگر امام(ره) مي فرمود که دست صدام را ببوسيد، اين کار را مي‌کرديم. بنابراين همين ولايت و مشروع بودن، جبهه ما را مقدس مي‌کند.

براي دوجبهه، بر اساس قرآن و سنت ارزش‌گذاري مي‌کنيم
او با بيان اينکه ضد انقلاب رفتار عجيبي براي از بين بردن وحدت مردم و کيان انقلاب اسلامي داشت، بيان کرد: دشمن مي‌خواست عقبه ما را خراب کند. لذا حتما ما براساس قرآن و سنت ارزش‌گذاري مي‌کنيم که در اين ارزش‌گذاري بالاخره يکي درست و ديگري غلط است.
رئيس سازمان تبليغات اسلامي در خاتمه نيز تأکيد کرد: در کار نويسنده "شنام" پردازش روايي دقيقي وجود دارد و اين امر نويسنده را روايتگري صادق نشان مي‌دهد.

خاطرات اسيران، بازگوکننده انساني‌ترين صورت جنگ است
در ادامه اين مراسم مرتضي سرهنگي با تأکيد بر اينکه حبس‌نامه امروزه شاخه‌اي مهم از ادبيات است، اين نوع ادبيات را بازگوکننده انساني‌ترين صورت جنگ دانست و افزود: اردوگاه‌ها خود همانند ميدان نبردي براي اسيران جنگي محسوب مي‌شود که سلاح آنها نيز تنها رفتار و گفتار است و اين فني است که اسير براي زنده ماندن بايد رعايت مي‌کرد و شايد مهمترين نکته در اين ميان اميد اسيران باشد.
به گفته او چيزي که در خاطرات اسيران همه دنيا وجود دارد اميد است و اساسا نکته اساسي ادبيات جنگ بر مبناي حبسيه، همين امر است.

در نگارش خاطرات دوران دفاع مقدس کوتاهي کرده‌ايم
مدير دفتر ادبيات و هنر مقاومت حوزه هنري افزود:ما حدود 40 هزار مرد و زن اسير داريم که از اين تعداد تنها 300 کتاب خاطره وجود دارد که اين نشان از کوتاهي در نگارش اين خاطرات است.
او همچنين در ارتباط با "شنام" عنوان کرد که کتاب روايتي عجيبي دارد؛ چراکه فضا و موقعيت تازه‌اي را مدنظر قرار داده است. علاوه بر اين، اين اثر از جمله کتاب‌هاي محدود و مستقل از خاطرات اسيران ماست که در زمان جنگ در دست گروه‌هاي ضدانقلاب اسير بوده‌اند.

به خاطر وطنم و انقلاب اسلامي کتاب را نوشتم
در پايان اين مراسم نيز کيانوش گلزار؛ نويسنده کتاب در سخناني کوتاه نوشتن "شنام" را مربوط به پيشنهاد يکي از دوستان خود عنوان کرد و در اين رابطه گفت: در آن زمان با ادبيات و چگونه نوشتن اصلا آشنايي نداشتم و اين کار راخيلي سخت مي‌کرد. با اين حال تنها به خاطر عشق به شهدا، خاک وطن و اسلام و انقلاب بود که در زماني 6ماهه نگارش کتاب را به اتمام رساندم.
او همچنين اعتقاد بر اين داشت که روايت اين کتاب متفاوت است و بر اين اساس تأکيد کرد: با توجه به اينکه حوادث کردستان ناب است و کمتر به شهداي کردستان پرداخته شده، احساس کردم که کار متفاوت باشد با اين حال باورم نمي‌شد که "شنام" چاپ شود.
در پايان اين مراسم گلزار؛ نويسنده مجموعه خاطرات "شنام" درباره روايت عشق در کتاب نيز گفت: مسئله عشق در ادبيات دفاع مقدس شايد براي نخستين بار مورد پرداخت قرار گرفت و اين خود کار تازه‌اي است که شايد حساسيت ايجاد کرده باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس