تونل زمان

من و تو، تصاویر مجهزترین مدرسه در شمال شهر تهران در زمان پهلوی را در کنار تصاویر یک مدرسه عادی در جنوب شهر در دهه ۶۰ قرار می‌دهد، تا مقایسه‌ای دروغین بین رفاه دو حکومت در ذهن مخاطب شکل بگیرد.

سرویس سیاست مشرق - از مقطعی به بعد، بار اصلی گفتمان مورد نظر شبکه من و تو (سلطنت طلبی سیاسی، ولنگاری فرهنگی، دین ستیزی اعتقادی) به گردن برنامه‌ای با نام «تونل زمان» با اجرای مجری یهودی تبار من و تو «پانته‌آ مدیری»، دختر یکی از مسوولین ارشد ساواک در کرمانشاه (محسن مدیری) افتاد.

مدیری از همکاران مشترک «من و تو» و «بی بی سی فارسی» است و  در بی بی سی مسوولیت دوبله مستند را بر عهده دارد. برنامه آرشیو-محور «تونل زمان»، به مانند بیشتر برنامه‌های این شبکه، در بدو امر قالب سرگرمی کامل داشت و در قالب نوستالژی دوران قدیم، تصاویری ظاهرا بی ضرر و غیرسیاسی از گذشته نشان می داد. اما خیلی زود، این برنامه تمام و کمال تبدیل به آلبوم یادگاری خاندان سلطنتی پهلوی شد.

مشرق در گزارش‌های دیگری هم عملکرد شبکه من و تو را بررسی کرده است:

قلک پول شبکه «من و تو» کیست؟/ انتقام جریان بهائیت از جمهوری اسلامی با «من و تو» +تصاویر

دایی جان ناپلئون، «من و تو» و ننگ زدایی از استعمار انگلستان+تصاویر

پانته‌آ مدیری در کنار فرح پهلوی

تونل زمان با استفاده‌ی کامل یکسویه و جانبدارانه از آرشیو با کیفیتی که از تلویزیون ملی ایران در پیش از انقلاب در اختیار دارد، فیلم‌هایی از گشت و گذارهای محمدرضا پهلوی، فرح دیبا، رضا پهلوی و سایر اعضای خانواده او در کنار ساحل، تمرین فوتبال، سفر خارجی، رویدادهای هنری، مراسم افتتاحیه و......پخش می کند تا «حسرت» دوران شاه را در بخش‌هایی از جامعه ایران برانگیزد.

**رپرتاژهای «من و تو» برای خاندان پهلوی با استفاده از آرشیو صدا و سیما!**

برای نمونه، در یکی از قسمت‌های این برنامه که به مناسبت سالگرد سقوط سلطنت پهلوی و با هدف مقایسه دوران پیش و پس از انقلاب پخش شد، تصاویری از بهترین مدرسه ابتدایی در شمال شهر تهران(که به احتمال قوی مختص طبقه اعیان و اشراف و وابستگان حکومتی بود) به عنوان «تصاویر مدارس قبل از انقلاب» پخش شد و سپس فیلمی از یک مدرسه ابتدایی عادی در جنوب تهران  اوایل دهه ۶۰، در اوج جنگ و مشکلات اقتصادی مملکت، به عنوان «وضعیت مدارس پس از انقلاب»، تا مثلا با این شیطنت (خباثت) آشکار، همه کودکان ایرانی را قبل از پیروزی انقلاب در ناز و نعمت و تنعم و رفاه نشان دهد و همان کودکان را در بعد از انقلاب در فقر و محرومیت.

**وقتی «من و تو» مجهزترین مدرسه مختلط فرزندان اعیان و اشراف را به عنوان نمونه مدارس قبل از انقلاب جلوه می دهد**

**مدرسه‌ای در جنوب تهران در اوج دوران جنگ**

کل تصویری که برنامه «تونل زمان» قصد دارد از ایران دوران پهلوی در ذهن مخاطبان جوان این شبکه( که هیچ کدام آن عصر را تجربه نکرده‌اند) بسازد، مربوط به یک دوره تاریخی مشخص(۱۳۵۱-۵۵) است که در پی «شوک نفتی» سال ۱۹۷۳ و ۴ برابر شدن قیمت نفت اوپک، درآمدهای ارزی کشور از ۴۳۷ میلیون دلار یا کمتر از نیم میلیارد دلار در سال ۱۳۴۲، به ۲۰ میلیارد در سال ۱۳۵۷ می رسد.

صدام حسین، هواری بومدین (رییس جمهور الجزایر)، محمدرضا پهلوی در اجلاس سران کشورهای عضو اوپک

در این ۴ سال، محمدرضا که از یک سو، کوچک‌ترین سررشته‌ای از اقتصاد نداشت و از سوی دیگر، در کوچک‌ترین تصمیم‌گیری‌های اقتصادی کشور شخصا مداخله می کرد، بخش بزرگی از این درآمد را صرف خریدهای نظامی می کرد (از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۱ در یک دوره ۲۱ ساله میزان خرید سلاح از امریکا به یک میلیارد دلار نمی رسید اما از ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۸ در عرض ۷ سال این میزان خرید تسیلحات به ۱۹ میلیارد دلار رسید.)، و بخش دیگر را صرف اطفای عقده حقارت خود در برابر غربی‌ها (از طریق وام‌ها و کمک‌های بلاعوض به کشورهای غربی یا برگزاری جشن‌های بی فایده و مضحکی چون جشن‌های ۲۵۰۰ ساله با هزینه ۳۰۰ میلیون دلاری) و بخش دیگر آن صرف «روکاری» مدرنیستی در بخش‌های مشخصی از پایتخت و شهرهای بزرگ می کرد.

**در روایت «تونل زمان» از دوره پهلوی، بخش کوچکی از تهران ۵۵-۵۱ به عنوان وضعیت کل ایران قالب می شود**

بزرگ‌ترین منتفع اوضاع در این ۴ سال اقشار متوسط به بالای جامعه به ویژه در مرکز بودند و جدای از آن هیچ نوع توازنی میان توسعه در پایتخت و نواحی دیگر کشور، به ویژه مناطق روستایی وجود نداشت. مضاف بر این که، جنون خرج کردن پولی که به شاه دست داده بود، باعث ورود انبوهی از کالاهای مصرفی به کشور می شد که نه برای انتقال آن‌ها از بنادر و توزیع در کشور، زیرساخت لازم وجود داشت، و نه دایره مصرف آن بخش بزرگی از جامعه را در بر می گرفت.

درباره شبکه من و تو بیشتر بدانید:

قلک پول شبکه «من و تو» کیست؟/ انتقام جریان بهائیت از جمهوری اسلامی با «من و تو»

دایی جان ناپلئون، «من و تو» و ننگ زدایی از استعمار انگلستان

فیلم/ رسوایی جدید شبکه من ‌و تو روی آنتن زنده

در کتاب «نفت، دولت و صنعتی شدن در ایران»(مسعود کارشناس،۱۳۸۲) آمده است:

" در این سالها(۵۱-۵۵)، ۳۳درصد واردات، به اتومبیل و کالاهای لوکس، ۲۹درصد به مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها و ۲۴درصد به تجهیزات نظامی اختصاص یافت؛ همچنین ۱۲درصد از واردات نیز مواد غذایی را دربر می‌گرفت. براساس این آمار، واردات مواد اولیه و صنعتی، که از نیازهای اساسی برای توسعه به‌شمار می‌آید، کمتر از ۳۰ درصد در واردات کشور سهم داشت."

محمدعلی(همایون)کاتوزیان، استاد اقتصاد سیاسی در کالج سنت آنتونی دانشگاه آکسفورد(که هیچ قرابتی با انقلاب اسلامی و نظام ندارد) و به تفصیل روی شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دوران پهلوی کار کرده و کتاب‌های متعددی نوشته، درباره «پیشرفت» در دوران محمدرضا در کتاب «اقتصاد سیاسی ایران» چنین نوشته است:

" آنچه در ایران رخ داد نه پیشرفت اجتماعی و اقتصادی بود و نه مدرنیسم،‌ بلکه شبه مدرنیسمی بوده که عواید نفت آن را تسریع کرد. به همین شکل تغییرات ساختاری اقتصاد نیز نه به علت شهر نشینی که به واسطه شهرزدگی بود. هنگامی که کشور در آستانه دروازه های تمدن بزگر قرار داشت سهم کل تولیدات صنعتی (‌شامل تولیدات دستی و روستایی و سنتی) ‌در تولید ناخالص داخلی غیر نفتی ۲۰ درصد بود. در حالی که سهم خدمات ۵۶ درصد بود. با این همه حمل و نقل شهری در همه جا به ویژه تهران به قدری خراب بود که غیر قابل توصیف است وضع مسکونی جز برای وابستگان دولت و جامعه تجار وحشتناک بود. اغلب شهرهای کوچک و بزرگ از جمله تهران فاقد سیستم فاضلاب کار آمد بودند،‌ خدمات درمانی و بهداشتی برای اغنیا بسیار گران و نامطمئن بود و برای فقرا گران و خطرناک."

«سید محسن موسوی زاده جزایری» در مقاله‌ای با عنوان «تاثیر توسعه نامتوازن بر رشد پایتخت در دوران پهلوی» درباره تاثیر رشدنامتوازن اقتصادی حاصل از درآمد نفتی در دهه ۵۰ چنین می نویسد:

" همچنین رشد نامتوازن تهران سبب شد دولت نتواند به میزان افزایش جمعیت شهر بر میزان زیرساختهای شهری بیفزاید؛ ازهمین‌رو تهران در اواسط دهه ۱۳۵۰ در تامین زیرساختهایی مانند برق و حتی آب (به‌ویژه مناطق حاشیه شهر) دچار مشکلات فراوانی گردید؛ برای مثال این مسئله خود را در شهریور ۱۳۵۶ به صورت خاموشی برق در تهران و برخی از شهرها نشان داد. در آن زمان حتی گاه اتفاق می‌افتاد که سه ساعت از روز به علت کمبود برق خاموشی اعلام می‌شد. از نکات شایان توجه این است که در زمان خاموشی تهران اعلام شد ایران ۷/۶میلیارد دلار به سایر کشورها کمک کرده است. توسعه نامتوازن تهران و سایر شهرها فقط به مسکن و فرصتهای شغلی مربوط نبود، بلکه شامل خدمات بهداشتی نیز می‌شد."

جدای از این حقایق، تلاش من و تو از جنبه سیاسی برای پررنگ کردن سلطنت، از این رو مذبوحانه است که به فرض که این تصاویر گزینشی، تمام واقعیت ایران دوره پهلوی باشد - که نیست - نظام سلطنتی نه تنها در ایران، که در تمام دنیا منسوخ شده است و تقریبا در هیچ کشور قابل اعتنایی در دنیا، شاه یا ملکه به عنوان زمامدار و حاکم اصلی کشور ایفای نقش نمی کند و بیش از ۹۰ درصد نظام‌های پادشاهی امروز دنیا صرفا تشریفاتی هستند و بیشتر به عنوان  وبالی بر گردن بودجه آن کشورها ارتزاق می کنند.

شاید بخش‌هایی از جامعه ایران فریفته همین تصویر پررنگ و لعاب و دروغین از دوران ستمشاهی باشند، ولی بخش عمده همان‌ها هم صرفا به این موضع به عنوان یک نوستالژی نگاه می کنند و حاکم شدن دوباره پادشاهی را یک لطیفه تلخ می دانند. از این رو پروژه سیاسی شبکه من و تو با ایدئولوژی «سلطنت طلبی»، یک ایدئولوژی از پیش شکست خورده و بی سرانجام است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 89
  • در انتظار بررسی: 11
  • غیر قابل انتشار: 31
  • IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    هر چی بود اون موقع اوضاع ایران خیلی بهتر از الان نبود. در واقع ایران یک روستای بزرگ بود
    • IR ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      واقعا که کسی که خودش رو به خواب زده نمیشه بیدارش کرد استان ما چهارمحال و بختیاری زمان پهلوی غرق در بذبختی و عدم وجود بهداشت بود و با وجود سرمای بسیار شدید حتی از امکانات اولیه هم محروم بود و حتی نفت هم پیدا نمیشد برخی اوقات حالا امروز رو با اونموقع مقایسه میکنید؟ خنده داره رشد علمی کشور رو نمیبینید؟
    • IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      پس پاسو برو بوکینا فاسو حالشو ببر و با پهلوی محشور شو.
    • DK ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      عجب پاسخ عالمانه ای!!!! ابن همه سند و مدرک و تحقیقات و نظریات علمی را نخواندی!؟؟ اقلا به ابن سوال جواب بده که اگر پهلوی خوب بود چرا مردم انقلاب کردند؟ حضور پزشکان هندی و.... نشانه پیشرفت بود یا محرومیت مردم از یک تغذیه مناسب؟ خوب است بدانید که مطابق تحقیقات محققان امریکایی ایران پهلوی بدترین رتبه از نظرسوء تغذیه در خاورمیانه را داشته. کمی مطالعه کن و به حرفهای خاله زنکی توجه نکن تا واقعیت فساد و عقب ماتدگی و تبعیض سبستماتیک طاغوت پهلوی برابتان روشن شود
    • DE ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      یکبار با آب شور چایی درست کن و بخور و ببین چه مزه ای میده تا درد مردمیکه اون موقع فقط چند کیلومتر دور تراز تهران زندگی میکردند رو متوجه بشی .
    • محمد IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      66 24
      نخیر نبود، این باوری که تازه بین خیلی ها جا افتاده جنبه روانی داره و مقصرش هم مسئولین بی لیاقت اند همونایی که خواسته یا ناخواسته کشور رو دو دستی به دشمن میدن
    • IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      30 15
      ملت مستکبر مشرک جن پرست نابود خواهد شد
    • IR ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      33 20
      تا خوب رو چی تعریف کنی!
    • IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      59 51
      آره ، سرباز وظیفه هارو میبردن در عمان به کشتن میدادن . مثل الان نبود که بسیجی ها داوطلبانه برن سوریه
    • IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      70 56
      وقتی عقلت از زیر شکمت دستور بگیره همینطوری نظر میدی بله یه عده ابله رو میشناسم که اونموقع تو کوره دهاتهای کپک زده از آفتابه آب میخوردن الان سوار شاسی بلند میشن باز هم زِر ناله شون تا آسمون بلنده که اونموقع وضعمون بهتر بود! ،،،، امثال توی شکم سیر باید حواستون به آرزوهاتون باشه چون همیشه کفران نعمت عاقبت جهنمی داره
    • IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      36 20
      بله یکی تو راست میگی یکی دربون شهرنو
    • AE ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      36 21
      والله، دهان یاوه گو تا خود قیامت باز است، نظیر همین نظر ساده لوحانه و در واقع خائنانه
    • سینا IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      38 33
      شاید شما از نزدیکان دربار بودی که اوضاعت خوب بوده
    • اکبری IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      50 62
      من 66 سال دارم و خیلی چیزها با جزئیاتش یادمه و اون دوران اصلا قابل قیاس با وضع فعلی نیست .بقول اون بازیگر سریال های تلویزونی حرف با منطق داشته باشد همیطوری که نمیشه ادعا کرد.قبل از انقلاب چند کیلومتر اتوبان و یا راه اسفالته داشتیم والان در کل ایران اکثر راهای بین شهر اگر اتوبان هم نباشد راههای دوبانده مطمین داره . چندتا روستا راه ؛برق ؛ آب و گاز داشت؟...
    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      25 27
      اره بهتر بود،ناراحتی هری
    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      15 15
      تا بهتر را چي تصور كني
    • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      35 23
      اون موقع فساد بود و رانت بازی هر کی نزدیکتر به حکومت بهره مند تر.
    • ali IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      25 13
      اینم از اون نظرهای اب دوغ خیاری بود مثل استدلالای اصلاح طلب ها می باشد
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      16 28
      شاید اوضاع بعضی ها خوب بوده؛!!!ولی اوضاع عموم مردم ایران خوب نبوده؛در سختی وناراحتی بودند
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      17 16
      کوشولو چن سالته شما؟
    • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      13 26
      مجبور نیستی ایران زندگی کن. یه هنری یاد بگیر که سرت به تنت بی ارزه. بعدش برو سوییس زندگی کن. اونجا حلوا حلوات میکنن!!! هیج جا کشور خودمان نمی شود
    • سروش IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      14 24
      احتمالا سن شما خیلی کمه، اگر اینطوره برو از بزرگترهایی که اون سالهای سیاه و سرد رو دیدن بپرس.
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      18 25
      بدبخت شاید تو از اون جیره خورهای اون زمان هستی
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      16 16
      چند سالته عمو جون؟
    • محمد IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      13 24
      خداوند آن شاء الله شما را با همان محمدرضا شاه محشور فرماید
    • حسینی IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      16 18
      داداچ شما متولد سال چندی؟؟
    • مانی IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      28 29
      برو آمار مقایسه ای سازمان بهداشت جهانی و سازمان دارو و غذای سازمان ملل رو بخون ببین زمان طاغوت چه فاجعه ای بوده عمو جان !!!
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      15 19
      شما بهتره روزها استراحت کنی تا شبها راحت بخوابی
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      39 35
      تو ی خبرگزاری ساندیسی واقعا کلی حرفه انقد مثبت دادن به این کامنت .مچکرم
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      10 15
      اون آقا از آلمان نوشته آب شور داداش الان همون آب شور هم نیست
  • IR ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    35 40
    باید اسمشو از من و تو عوض کنن بذارن شبکه قحبه های علنی
    • Mohammadreza IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      12 4
      اشتباهي منفي دادم.
  • زهرایی IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    89 75
    خوب انقلاب کردیم که آلونک نشین وفقر ودزدی نباشه که الحمدالله الان خیلی بیشتره جای این که خودت رو خسته کنی مقاله برعلیه شاه بنویسی برو مولوی پایین تر تا ببینی چه خبره از اعتیاد وفقر
  • زهرایی IR ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    76 51
    اگر وضع مردم الان بهتر بود کسی نمیتوانست د ر خارج مقایسه مردم رو در 2 دوران بکنه الان هم فقر هم فحشا هم رانت واختلاس چند برابره پس تو رو خدا سعی نکنید از دوران قبل به تباهی یاد کنید اگر راست میگوئید از خوبی های این دوران بگوئید
    • مانی IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      15 11
      کسی که خودش رو به کوری بزنه رو نمیشه بینا کرد !!!
  • IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    75 25
    40 سال از اون دوران گذشت اصلا در اون دوران شما بگو همه از بدبختی علف میخوردن اگر راست میگویی از رفاه آسایش قشر مستضعفی که برای آسایش اونها انقلاب شد مقاله بنویس در حال حاضر فقر وفساد واختلاس چند برابر زمان پیش است
  • DE ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    23 33
    بخش بزرگ انتقاد به مذهب ايشان هست؟
  • AU ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    74 22
    مشرق ، بجاي اين نقدهاي يك طرفه ؛ به اين فكر كنيد كه چرا يك شبكه تلويزيوني چند نفره بسيار جذاب تر از دستگاه عريض و طويل چند ده هزار نفري صدا و سيماي است ؟!!!!
    • مبین IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      16 16
      به همون دلیلی که کانال مشعشعی مثل آمدنیوز ، که 90 درصد اخبارش جعلی هست، تعداد اعضاش از خیلی کانال‌های خبری و حتی تفریحی بیشتره. درسته صدا و سیمای ما مشکلات زیادی داره، اما طبع شایعه پسندی ما ایرانی ها هم خیلی در این جذب مخاطب دخیله.
  • IR ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    21 5
    مدارش الان رو ببینید چه وضعیه؟!
  • IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    15 14
    که چی ؟
    • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      4 4
      به شما چه اصلا؟
  • IR ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    42 46
    فرح شبیه پوست موز گندیده شده
  • IR ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    40 8
    در حال حاضر ، فساد افسار گسیخته و کل کلی و عدم برخورد متناسب با آن و عدم شایسته سالاری و تادلتون بخواد رانت و پارتی بازی و فامیل شدن ها ، اوضاع مملکت را هر چه بیشتر خراب تر و تعداد فقرا را بیشتر و بیشتر می کند اگر اوضاع به همین منوال پیش بره بزودی حتی بخش تندرو جامعه هم نمی تونن بین وضعیت قبل و بعد انقلاب تفاوتی قائل بشن مردم از اوضاع فعلی مملکت بشدت ناراضی هستند و عدم برخورد با فساد براعتمادشان اثرمنفی گذاشته .
  • محمود IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    59 15
    از حق نگذریم معلمان دلسوز و کاربلدی داشتیم. تغذیه عالی هم روزانه میدادن که لذت میبردیم
  • DE ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    58 20
    آیا جرات دارین نظر واقعی مردم رو منتشر کنین؟؟؟
  • نوید IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    20 16
    وقتی شما نمی سازید و آرشیو رو برای مستندسازای انقلابی محرمانه می کنید این طور میشه که اون ها روایت خودشون رو می سازن با آرشیو که خیلی شیک از اینجا براشون رفته!
  • AU ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    18 14
    کارهای شما و مقالات شما در این مورد در مسیر بسیار خوبی است اما دو مهم ضروری است ۱.وسیعتر شدن اینطور مقالات در سایر رسانه ها مسئول ۲. رسیدگی به وضع بد معیشتی مردم
  • IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    41 10
    هرچی اگر هم بد بود ظلم بود دردشون به دلشون بود چون رژیم طاغوت بود شهید نداده بودند الان چی که نصف جمعیت ایران پای این آرمان انقلاب شهید شدند ولی این انقلاب مقدس را وارونه کردند باز شده ارباب و رعیتی تبعض فقر مسیولین سلطنتی فساد مردم این روزا خیلی دلشون پر چون واقعا از این نظام حمایت کردند این هم شده اوضاع مملکت
    • مجید IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      8 21
      «نصف» مردم ایران شهید شدن؟ تو خوبی؟ نگرانت شدم
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    62 36
    آقا اصلا گور پدر شبکه من و تو و شاه!! ولی اوضاع مملکت الان چجوریه؟ همه تو فقر و فلاکت.. آموزش و پروش - رفاه- اقتصاد- سیاست- امور قضایی. قانون!! همه از بیخ و بن خراب و بی ثمر! اگر میاید از شاه بد میگید از امریکا بد میگید از اعراب بد میگید ولی خود ما چی؟ نه کسی اسلام رو احساس میکنه نه اخلاق رو نه آرامش رو.. فقط دست کسایی که بانی امنیت مملکت هستن رو میبوسم...
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    49 16
    یا برگزاری جشن‌های بی فایده و مضحکی چون جشن‌های ۲۵۰۰ ساله با هزینه ۳۰۰ میلیون دلاری) و بخش دیگر آن صرف «روکاری» مدرنیستی در بخش‌های مشخصی از پایتخت و شهرهای بزرگ می کرد. نه اینکه الان این چیزا رو نداریم!
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    43 9
    ارشیو فیلمهای صدا وسیما چگونه به دست اینها رسیده ؟
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    32 4
    ارشیو فیلمهای صدا وسیما چگونه به دست اینها رسیده ؟
  • آرین IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    10 31
    مرگ بر همه یهودیان درود بر پیشوا آدولف هیتلر انشاعلا بزودی انقام هیتلر را از کشور های غربی و به خصوص یهودی ها و آلمانی ها نمک نشناس که با وجود اینهمه کاری که هیتلر برای آلمانی ها کرد باهاش بدن و الان شدن نوکر دربست آمریکا و صهیونیسم
    • علی US ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      8 3
      اگر این کامنت شوخی نباشه من واقعا نگران این هموطن عزیز هستم.
    • IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      5 1
      هایل!!
  • سید دکتر محمود IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    7 2
    پس بچه کرمانشاه هست
    • P IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      4 2
      مطمئن نباش کرمانشاهی باشه اگر بود جار میزد ...الان هم سپاهی ها و نظامی ها در کل ایران پخشن بنابراین نمیتوان گفت اهل آن شهرن !
  • 74 IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    41 63
    مشرق مزخرف نگو چشم ساندیسی ها کور
  • 74 IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    64 24
    اگر بعد از قاجاریه پهلوی نبود که ما باید مثل افغانستان جنگ زده زندگی میکردیم
  • 74 IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    35 24
    نمیدونم ساندیسی ها از جون خاندان پاک پهلوی چه میخواهند از این سایت خارج بشید
  • 74 IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    34 38
    22 بهمن نشان خواهیم داد عزم و اقتدار و تداوم حماسه آفرینی انقلاب اسلامی را
  • 74 IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    46 33
    مقایسه نادرستیه اگر انقلاب نمیشد الان جای آلمان را گرفته بودیم
    • GB ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      2 1
      اگه انقلاب نمی شد وضعیت ایران مثل عربستان و مصر می‌شد
  • omid240 IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    50 10
    خوب چی؟ یهودی بودن جرمه؟
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    22 31
    ساندیس خورها از این سایت برید بیرون
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    45 1
    اینکه بعد از 40 سال شرایط الان را با اون موقع مقایسه میکنیم تا بگوییم الان خوبه خودش نشانه ضعف ماست. برای حفظ انقلاب باید کاری کرد که اصلا قابل مقایسه نباشد. نسل فعلی الان را می بیند و نتیجه میگیرد.
  • علی IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    39 16
    کاش عملکردی داشتیم که مردم حتی یک لحظه حسرت آن موقع را نخورند
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    28 27
    مرگ بر اسراییل
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    45 14
    به هر حال هر کشوری 40 سال رشد باید بکنه ولی خیلی کشور ها مثل ترکیه و چین و برزیل و سنگاپور و مالزی و امارات و غیره کشور هایی با شاخص توسعه انسانی خیلی بالا شدند ولی ما
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
      10 6
      برزیل؟!!!!! واقعا؟! شما تا حالا برزیل رفتی ببینی چه خبره
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    13 21
    بله از نظر شما که فقط نوک دماغت رو می بینی و همه تفکرات فراتر از مادیات نمی ره بهتر از الان بود. درست مثل وضع سعودی در حال حاضر.
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    39 30
    اگر هر چه زودتر فکری بحال جریان برانداز اصلاح طلبان نشود معلوم نیست این منافقین مزدور و نفوذی چه بلای جبران ناپذیری بر سر مملک بیارن
  • fd IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    47 46
    لعنت بر شاه و شاهدوست
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    40 47
    دوران نکبتی بود که الحمدلله تموم شد
  • US ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    14 3
    اشتباه شاه تکیه بیش از اندازه به آمریکا بود، آمریکا هم که رفاقت سرش نمیشه صدام و قذافی مبارک. تا دید دیگه کارایی ندارن نه تنها پشت شون خالی کرد بلکه به سرنگونی آنها هم کمک کرد
  • سعید IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    7 16
    من و تو بد صدا و سیما خودمون چرا انقدر از این شبکه تقلید میکنه
  • AE ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    31 10
    اینها کافر حربی اند
  • علی US ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    4 4
    مشرق منو در شوک فرو بردی ،این عکسا ..... مطمئنی سرت جایی نخورده
  • GB ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    6 21
    حالا دکترای افغانی داریم پرستارهای افغانی
  • علی US ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    2 5
    کلمه حسرت رو خوب اومدی
  • علی US ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    12 11
    من با اینکه زیاد مذهبی نیستم و متولد دهه هفتادم اینو با قطعیت میگم در اینکه وضع بهترشده شکی نیست . هم از لحاظ عدم وابستگی و بازسازی کشور و غیره . اما مردم از یه چیزای ناراحتن ... یه چیزای که اونوقتا داشتن الان ندارن بباور کنید برخی مشکلات حل شه برخی از مردم نظرشون عوض میشه.
  • IR ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    2 11
    فرح چقدر زشت و کریه شده!
  • علی IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    6 9
    پدرم میگفت زمان شاه سالی یکبار برنج می خوردیم و شش خانوار در یک خانه خشت و گلی زندگی می کردیم در شهر فقط چند تا ماشین به اندازه انگشتهای یک دست وجود داشت و جاده خاکی در صورتی که شهر ما بزرگترین شهر معدنی کشور بود و است ولی الان خدا را شکر هر نفر یک خانه و ماشین از غذا هم که نگو الان دارند اصراف میکنند و از لحاظ پیشرفت علمی و نظامی و عدم وابستگی و امنیت هم که نگو ونپرس ،هر شخصی غیر از این بگوید یا منافق است یا نادان. درود و سلام بر امام خمینی و امام خامنه ای
  • علی IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
    1 4
    چرا صدا و سیما بابت استفاده گسترده و غیر قانونی شبکه من و تو، شکایت نمیکند؟ این یک حق طبیعی است چون همه تلویزیونها در دنیا باید تابع قوانین کپی رایت باشند. صدا و سیما باید به یک سئوال دیگر هم پاسخ بدهد؛ این فیلمها با این کیفیت عالی چطور بدست شبکه من و تو رسیده است؟؟؟
    • سعید IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      0 0
      اون طوری که بنده شنیدم یک خانم و آقا که در صدا و سیما نفوذ کرده بودن روی چندین هارد این آرشیو را جمع کردن و با قیمتی بالا فروختن
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    0 0
    ما که زمان قبل از انقلاب را دیده ایم میفهمیم
  • وحید IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    حالا هر که بود گذشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس