روزنامه

واکنش اصلاح‌طلبان به راهپیمایی‌های سراسری مردم در محکومیت آشوبگری‌های اخیر قابل توجه است، در ابتدا مردم منتقدین دولت بودند و در انتها آشوبگران، مردم معترض شدند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

پیشنهاد اصلاح طلبان:شفاف سازی برنامه موشکی برای غرب و همکاری با آل سعود

روزنامه شرق در یادداشتی با عنوان «بدترین وضعیت برجام» نوشت:

«ایران باید به‌شدت مراقب روابط خود با قاره سبز بوده و موضوعاتی مانند برنامه موشکی، تحولات منطقه و حقوق بشر را که آمریکا  با توسل به آنها درصدد دورکردن اروپا از ایران است، مدیریت کند. تلاش برای حل مشکلات منطقه با مشارکت کشورهای تأثیرگذار و ازجمله عربستان سعودی حتی در این شرایط بسیار بد روابط، شفاف‌سازی برنامه موشکی و برون‌رفت از مشکلات داخلی در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی، می‌تواند مواضع اروپا را در حمایت از ایران و فشار بر آمریکا تقویت کند. در برنامه موشکی، تاجایی‌که برای بازدارندگی و دفاع از سرزمین ملی است، شاید این امر برای غرب حساسیت نداشته باشد و ما از منطقی استوار که می‌توان از آن دفاع کرد، برخورداریم. فشارها عمدتا زمانی مطرح می‌شود که مسائل حاشیه‌ای و اظهارات ناشیانه بر آن پیشی گرفته و دردسرساز می‌شود».

مقامات آمریکایی ظرف ۴ سال اخیر بارها تاکید کرده‌اند که مذاکرات هسته‌ای با ایران مانند بازی روبیک است، بازی مکعبی که هر کدام از ۶ مربع (وجه) آن از ۹ قسمت قابل جابه‌جایی تشکیل شده و این قسمت‌ها باید به نحوی جابه‌جا شوند که هر ۹ قسمت یک مربع- با یک رنگ خاص- کنار هم قرار گیرند.بر همین اساس،برنامه هسته ای ایران و برجام، نوک کوه یخ است.

«جان کری» وزیر خارجه سابق آمریکا -دی ماه ۹۵- در یادداشتی تأکید کرد: «مذاکرات با تهران برای عقب نشاندن ایران از برنامه هسته‌ای به نتیجه رسید و حالا دولت بعدی آمریکا باید ضمن ادامه اعمال فشار بر ایرانی‌ها، برای عقب نشاندن برنامه موشکی ایران تلاش کند».

«باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا-دی ماه ۹۵- در نطق خداحافظی خود در شیکاگو اذعان کرد:«اگر ۸ سال پیش به شما گفته بودم می‌توانیم برنامه هسته‌ای ایران را بدون شلیک یک گلوله تعطیل کنیم، احتمالا می‌گفتید بیش از حد بلندپروازانه است اما با توافق توانستیم».

مقامات غربی به دنبال آن هستند تا مجددا با ابزار مذاکره و با کمترین هزینه محدودیت‌ها و بازرسی‌های بی‌سابقه برجام دائمی شده و مسائلی مانند نابودی یا مهار توان موشکی ایران و قدرت منطقه‌ای کشورمان نیز به آن اضافه شود.

نکته قابل توجه اینجاست که ترامپ دقیقا رویکرد اوباما را در برجام دنبال می کند. ترامپ می گوید باید محدودیت های برجام دائمی شده و توان موشکی ایران نیز به آن اضافه شود. «باراک اوباما» در فروردین ماه ۹۵ در کنفرانس خبری نشست امنیت هسته‌ای در واشنگتن، روح توافق هسته‌ای و شرط برخورداری ایران از امتیازات اقتصادی را کنار گذاشتن توانایی موشکی و قطع کمک به جبهه مقاومت در منطقه از سوی ایران خواند.مقامات اروپایی نیز بارها درخصوص توان موشکی و قدرت منطقه ای ایران اظهارنظر کرده و با لحنی طلبکارانه خواستار پاسخگویی ایران شده اند.

حال با وجود تجربه برجام و اینکه «هسته ای رفت ولی تحریم ها ماند»،باز هم اصلاح طلبان تاکید دارند که باید خسارت محض برجام به دیگر مولفه های قدرت ایران نیز تسری یابد.

گفتنی است دولت اصلاحات با اعتماد به آمریکا و اروپا، صنعت هسته ای ایران را به حالت تعلیق درآورد ولیکن این قبیل اقدامات هیچگاه به لغو تحریم ها منتهی نشد. دولت یازدهم نیز علیرغم این تجربه پرهزینه، در موضوع برجام دقیقا همین رویکرد را اجرا کرد اما سرنوشت آن به همان سرنوشت دوران اصلاحات منتهی شد و آن اینکه تقریبا و تحقیقا هیچ دستاوردی عاید ایران نشد.

کنایه کرباسچی به روحانی؛شما هم از تعابیر مشابه برای منتقدین استفاده کرده اید

«غلامحسین کرباسچی» در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت:

«همه مسوولان اجرایی و در وهله اول شخص رییس‌جمهور باید نیازها و خواسته‌های مردم را بشناسد. اما تمام واکنش رییس‌جمهور نباید نسبت به این مساله...در سخنرانی‌هایش به رویارویی لفظی و جنجال کلامی با شخصیت‌های جناح رقیب تقلیل یابد. بالاخره برخی از شخصیت‌ها و فعالان سیاسی منتقد آقای روحانی هستند...همین‌جا می‌توان صمیمانه به رییس‌جمهور عزیز گوشزد کرد که بکار بردن برخی تعابیر مشابه از ناحیه ایشان برای منتقدین‌شان هم چندان برای همه خوشایند نیست...رییس‌جمهور می‌تواند به صورت عملی موثر باشد. او در چنین شرایطی نباید در مقام یک تحلیلگر ظاهر شود. او باید از جایگاه یک مدیر عالیرتبه اجرایی کشور وارد عمل شده و نارسایی‌ها را رفع کند».

گفتنی است رئیس جمهور در روزهای گذشته در آیین اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی گفته بود:«هرکس حرف می‌زند یا اعتراضی می‌کند،یا خس و خاشاک است یا گاو یا گوساله و یا آشغال. این چه طرز حرف زدن است. چرا توهین کرده و بی‌ادبانه با جامعه برخورد می‌کنیم».

اظهارات رئیس‌جمهور واکنشی به صحبت های حجت‌الاسلام صدیقی در خطبه‌های جمعه گذشته تهران بود. برخلاف فضاسازی های رسانه ای، حجت‌الاسلام صدیقی در سخنان مذکور ضمن جداکردن صف مردم معترض به وضعیت اقتصادی با اغتشاشگران، بر این مسئله که آشوب‌های روی داده به تخریب اموال عمومی و همچنین آسیب دیدن مردم بی‌گناه منتهی شد،تاکید کرد و به حضور مردم در خیابان‌ها علیه آشوبگران پرداخته و گفت:اجتماع ملت، دریایی را ایجاد و آشغال‌ها را شست و تمیز کرد.

از سوی دیگر خطیب جمعه تهران تاکید کرد که باید به اعتراضات و سخنان مردم گوش کرده و با آنان صادقانه سخن گفت.

کرباسچی در یادداشت فوق خطاب به روحانی تاکید کرده است که:«همین‌جا می‌توان صمیمانه به رییس‌جمهور عزیز گوشزد کرد که بکار بردن برخی تعابیر مشابه از ناحیه ایشان برای منتقدین‌شان هم چندان برای همه خوشایند نیست».

اقای روحانی در سالهای اخیر از تعابیری همچون: بی‌سواد، بی‌شناسنامه، مزدور،انقلابیون نفهم، یک مشت لات، کاسب تحریم‌، کودک صفت، حسود، بزدل، ترسو، جیب‌بر، بی‌قانون، مستضعف‌ فکری، بیکار، متوهم، غوطه‌ور در فساد، سوءاستفاده‌گر، خرابکار، عقب‌مانده، تازه به دوران رسیده، عصر حجری، هوچی‌باز، منفی‌باف، یأس‌آفرین، ناشکر، باید به جهنم بروند خطاب به منتقدان استفاده کرده است.

این همه اهانت به منتقدان در حالی است که آقای روحانی ۱۲ مردادماه ۹۲ در روز تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری گفته بود:«پناه می‌برم به خدا، از بستن دهان منتقدان».

وعده های برجامی رئیس جمهور هنوز محقق نشده است

دکتر «سید داوود آقایی» استاد دانشگاه تهران در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:

«آقای روحانی نسبت به دستاوردهای برجام خیلی خوشبین بود و به همین دلیل وعده‌هایی به مردم داد که در عمل تاکنون محقق نشده است».

در طول مذاکرات هسته‌ای، مقامات دولت آقای روحانی تمامی امور کشور را به برجام گره زدند. به چند نمونه از این اظهارات توجه کنید: «تمام تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای، مالی، حمل‌ونقل، پتروشیمی، فلزات سنگین و تحریم‌های اقتصادی به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق» (روحانی،تیرماه ۹۴) «تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند (روحانی،خرداد ۹۴)»، «اینکه می‌گویند تحریم‌ها روی آب آشامیدنی مردم هم تاثیر گذاشته کاملا درست است.(اسحاق جهانگیری،خرداد ۹۴)»، «برجام یک، مانند آفتاب تابان بود و اگر کسی چشمانش را می‌بندد و می‌گوید شب است، باید چشمانش را باز کند تا آفتاب را ببیند(روحانی،اسفند ۹۴)»، «سال ۹۴ با توافق هسته‌ای بذر اقتصاد ایران به ثمر می‌نشیند(علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دولت یازدهم)»، «با لغو تحریم‌ها یک‌ساله به شرایط پیش از تحریم‌ها بازمی‌گردیم. (مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور)»، « امسال اقتصاد ایران بعد از توافق هسته‌ای شکوفا خواهد شد.(سیف، رئیس‌بانک مرکزی)»، «منتظر هجوم سرمایه‌های خارجی بعد از توافق هسته‌ای باشید.(اکبر ترکان، رئیس‌مناطق آزاد دولت یازدهم)»، «‌اکنون کشور از بیکاری رنج می‌برد، جوانان مشکل عدم استطاعت مالی برای ازدواج دارند و دولت وظیفه دارد این مشکلات را برطرف کند و امیدوارم با لغو تحریم‌ها این مشکلات برطرف شده و کارهای عمرانی نیز با سرعت بیشتری انجام شود.(علی یونسی،دستیار رئیس‌جمهور)»، «باید تحریم‌ها برداشته شود تا پروژه‌های عمرانی را تکمیل کنیم.(نوبخت، معاون رئیس‌جمهور)»...و  اینها تنها بخشی از وعده‌های دولتمردان درباره نتایج برجام بود. وعده‌هایی که حتی آب خوردن مردم را نیز به برجام گره زد.

در حال حاضر سیاست انفعالی «حفظ برجام به هر قیمت» توسط دولت در مقابل «نقض مکرر برجام» از سوی طرف مقابل موجب شده است تا فشار علیه ایران و افزایش تحریم‌ها و تهدید منافع ملی وارد فاز گسترده‌تری شود.

مرتبط کردن همه امور به برجام و معطل و بلاتکلیف نگه‌داشتن مدیریت و اقتصاد کشور،همان خسارت بزرگی است که دشمن می‌پسندد.این در حالی است که کارشناسان اقتصادی بارها تاکید کرده اند که راه حل رفع مشکلات،اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی است.

اصلاح طلبان هنوز از راهپیمایی های سراسری مردم علیه اغتشاگران عصبانی هستند

روزنامه بهار در یادداشتی نوشت:

«سوالی که از راهپیمایی کنندگان(علیه اغتشاشات اخیر) باید پرسید این است، حالا که مردم معترض دیگر در خیابان‌ها نیستند چه راهی برای رساندن کم و کاستی‌ها به گوش مسئولین دارید، چگونه می‌خواهید مطالبات مردم را پیگیری کنید، شرایط موجود، نارضایتی و سرخوردگی‌ها را که می‌بینید، چگونه می‌خواهید آنها را به مسئولان گوشزد کنید و بگویید حضور ما در خیابان به منزله تایید عملکرد شماها نبود؟ آیا قرار است هر وقت که مردم از شرایط ناراضی بودند و چاره‌ای به جز اعتراض کردن برای رساندن صدایشان به مسئولان نداشتند، شماها در خیابان حاضر شوید و جواب آنها را بدهید، آیا با این کار یک طرفه مخالفت با اعتراض‌ها، مسببین این نابسامانی‌ها را از پاسخگویی مبرا نمی‌کنید».

واکنش اصلاح طلبان به راهپیمایی های سراسری مردم در محکومیت آشوبگری های اخیر قابل توجه است.

در ابتدا،اصلاح طلبان بدون توجه به اعتراضات معیشتی مردم، این تجمعات را به رقبای انتخاباتی روحانی نسبت داده و از آن به تسویه حساب سیاسی تعبیر کردند.اما پس از آنکه عده ای آشوبگر با موج سواری بر اعتراضات معیشتی مردم به آدم کشی و تخریب اموال عمومی روی آوردند، آنها را معترضین نامیدند و در نقش وکیل مدافع خواستار آزادی اغتشاشگران شدند.

در مرحله بعد وقتی مردم صف خود را از آشوبگران جدا کرده و آدم کشی و تخریب اموال عمومی از سوی این گروه را مجکوم کردند،اصلاح طلبان به بایکوت خبری و سانسور راهپیمایی های سراسری مردم پرداختند.اما قضیه به همین جا ختم نشد، توهین به مردم و استفاده از تعابیری همچون «نمایش خیابانی» و «واکنش شعاری و احساسی» در واکنش به راهپیمایی های سراسری علیه آشوبگران، فاز بعدی برخورد اصلاح طلبان با مردم بود.

و اما نقطه مشترک تمامی این مراحل، بی توجهی اصلاح طلبان به مشکلات معیشتی و مطالبات اقتصادی مردم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهماندار هواپیما GB ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    41 2
    این روزنامه های اصلاح طلب کاری را که عربستان بابتش پول می دهند را عنوان می کنند والا همه می دانند این روزنامه ها جاسوسان نفوذی هستند که برای جنگ داخلی روز شماری می کنند و متاسفانه قوه قضاییه و وزارت اطلاعات این جاسوسان را رها کرد ه اند
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    10 0
    اون اصلاح طلبه بد نگفته / وقتی میای کف خیابون باید بگی به مسئول که من برا تو نیومدم گرونی روجمع کن/ حزب اللهی ها چرا منتقد وضع موجود بودن رو ول کردن تقدیم اصلاح طلبا کردن؟
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    15 2
    اینان به مانند گربه هستن هرجوری از بالا رهیشان کنی با پنجول به زمین می آیند .خدمت رسانی وایثارگری صفر ولی توقع وبهره بردن در سطح بسیار بالا این جماعت اسهال طلب را هیچ وقت نمیتوان با حق هم مسیر کرد چون اینان زاده باطلند
  • سید AE ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    20 2
    اصلاع طلبان تهوع آور حال به هم زن.
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    18 7
    چرا آمریکا برنامه های موشکی و هسته ایش رو برای ما شفاف سازی نمی کنه !؟ چرا باید ما اطلاعات محرمانمون رو برای غربی ها شفاف سازی کنیم !؟ بهتره روزنامه شرق اول منابع مالی خودش رو شفاف سازی کنه .
  • احدی IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    22 2
    کور خوندین یه آشی برا این ملت بنام برجام پختید برا هفت پشت این مردم کافیه خواهشا دیگه واسه این ملت نسخه نپیچید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس