آنچه سایه جنگ را از کشور کوتاه کرده است توان موشکی و نظامی و قدرت بازدارندگی نرم نظام «ولایت فقیه» بوده است و نه برجامی که امروز با نقض عهدهای مکرر طرف غربی- آمریکایی بندهای گوناگون آن تاکنون اجرایی نشده و اگر هم شده با سنگ اندازی آمریکایی‌ها بی اثر شده است.

به گزارش مشرق، «ادعا نمی‌کنم مذاکرات هسته‌ای برای ایران قدرت آفرید. امروز قدرت نظامی هنوز هم عامل اصلی قدرت است و به همین دلیل همه ما مدیون بزرگوارانی هستیم که چه در داخل کشور و چه در جبهه‌ها و مدافعان حرم از جان خود برای امنیت ما مایه می‌گذارند.» این اظهارات متفاوت وزیر امورخارجه در جمع نظامیان جمهوری اسلامی است.

از زمان آغاز اجرایی شدن برجام، حجت‌الاسلام حسن روحانی و اعضای کابینه‌اش درباره دستاوردهای فتح‌الفتوح دولت اظهارات گوناگونی داشته‌اند؛ از رفع تمام تحریم‌ها در روز اول اجرایی شدن برجام گرفته تا دور کردن سایه جنگ از سر ایران توسط برجام! اگرچه طبیعی بود که بعد از بدعهدی آمریکایی‌ها در اجرای تعهداتشان در برجام، رییس‌جمهور به منظور توجیه توافق برجام که همه توان دولت خود را صرف آن کرده بود به توجیهاتی نظیر دور کردن سایه جنگ توسط برجام برسد ولی این مسأله برای همه افکار عمومی قابل قبول نبود.

نخستین‌بار آقای مجید انصاری، معاون پارلمانی رییس‌جمهور در اردیبهشت ماه سال جاری و درمراسم تجلیل از معلمان نمونه شهرستان اسلامشهر و چهاردانگه بود که از دستاورد جدید برجام رونمایی کرد! وی در آن مراسم گفته بود: در دیدار آقای روحانی با رییس‌جمهوری فرانسه، ایشان به آقای دکتر روحانی گفتند تصمیم ما برای حمله به ایران قطعی بود ولی برای زمان آن تردید داشتیم و انتخابات ریاست جمهوری و توافق هسته‌ای سایه جنگ را از سر ایران برداشت.

در ادامه این پروژه جدید دولت، آقای روحانی نیز در یک سالگی امضای برجام و در جلسه هیأت دولت می‌گوید که اگر عملکرد او و تیم مذاکره‌کننده‌اش نبود و برجام به بار نمی‌آمد، به ایران حمله نظامی می‌شد! او در یک‌سالگی امضای برجام، یعنی توافقی که قرار بود باعث لغو تحریم‌ها و بهبود وضعیت معیشتی جامعه شود؛ حال سایه جنگ را از سر کشور دور کرده است. اگرچه این جملات رییس‌جمهور از همان ابتدا با واکنش‌های گوناگونی روبه‌رو شد و این اظهارات برای انحراف افکار عمومی از نتیجه برجام تعبیر شد؛ نتیجه‌ای که قرار بود منجر به بهبود معیشت و وضعیت اقتصادی کشور شود؛ اما در هفته گذشته اظهارات جدید آقای ظریف، در این باره ابعاد جدیدی از واقعیت‌های قدرت نظامی ایران و توان بازدارندگی آن را حتی قبل از برجام، برای افکار عمومی روشن کرد.

وزیر امور خارجه هفته گذشته و در جمع وابستگان نظامی و نمایندگان دفاعی و انتظامی کشور با تأکید بر توان بالای قدرت نظامی کشور گفت : «قدرت استراتژیک ایران را برجام ایجاد نکرد، آنها فکر می‌کردند با این همه قطعنامه شورای امنیت دیگر ایران نمی‌تواند قدرت استراتژیک خود را بازیابی و اعمال کند. اما به یک‌باره دیدند که همه محاسباتی که بر پایه پروژه ایران‌هراسی و تخلیه توان استراتژیک داشتند، به ‌هم‌ریخته و مشاهده کردند که توان استراتژیک ایران هم قدرت سخت و هم قدرت نرم به قول رئالیست‌ها، یا به عبارت دقیق‌تر ابعاد مادی قدرت ایران و قدرت معنایی ایران، هر 2 اینها به ناگهان دوباره ظهور و بروز کرد.»

در بخش‌های دیگر صحبت‌های ظریف می‌آید: «ادعا نمی‌کنم مذاکرات هسته‌ای برای ایران قدرت آفرید،‌ چرا که قدرت ایران قبل از مذاکرات وجود داشت و همان طور که گفتم، موضوع هسته‌ای برای تخلیه قدرت ایران بود. واقعاً باید باور کنیم که آمریکا قدر قدرت نیست و هر آنچه بخواهد،در هر صورت هرچه زمان بیشتری از آغاز اجرایی شدن برجام می‌گذرد، از میزان هماهنگی سخنان دولتی‌ها درباره آمریکا و فواید برجام برای ایران کاسته می‌شود و دولتی‌ها به واقعیت‌های بیشتری درباره ناکارآمدی برجام، دست می‌یابند؛ واقعیت‌هایی نظیر بدعهدی آمریکا و عدم امنیت کشورها در زیر چتر آنها،عدم قدرت برتر بودن آمریکا در جهان و درنهایت قدرت نظامی ایران و توان بازدارندگی در برابر قدرت‌های پوشالی از جمله آمریکا.

همچنانکه آقای عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در چهل و نهمین نشست اجلاس معاونان حقوقی دستگاه‌های اجرایی کشور گفته بود: « با اطمینان می‌گویم که اگر توانمندی دفاعی ما نبود آنها سعی می‌کردند به‌طریق نظامی این مسأله را حل کنند و ما این را مدیون تمامی نیروهای نظامی اعم از سپاه، بسیج، ارتش و توانمندی موشکی هستیم.»

بنابراین، آنچه سایه جنگ را از کشور کوتاه کرده است توان موشکی و نظامی و قدرت بازدارندگی نرم نظام «ولایت فقیه» بوده است و نه برجامی که امروز با نقض عهدهای مکرر طرف غربی- آمریکایی بندهای گوناگون آن تاکنون اجرایی نشده و اگر هم شده با سنگ اندازی آمریکایی‌ها بی اثر شده است.
 
 
منبع: صبح نو
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس