کد خبر 81856
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۳

کشور چین به سرعت در حال افزایش کمی و کیفی ناوگان هوایی نظامی خود است. جنگنده J-15 ملقب به کوسه پرنده از جمله جدیدترین هواپیماهای ساخت این کشور است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، در طول دو دهه اخیر کشور چین به شدت به دنبال تقویت و مدرن سازی نیروی دریایی خود بوده است. در مرکز این تلاش ها بحث بدست آوردن ناو هواپیمابر و توانایی هوایی در آب های دور از سرزمین اصلی برای چین مطرح بود. بدین منظور و در سال 1998 میلادی ناوهواپیمابر واریاژ که از زمان اتحاد جماهیر شوروی سابق در کشور اوکراین باقی مانده بود به یک شرکت تفریحی و مسافرتی چینی به منظور تبدیل این ناو به یک کشتی تفریحی به قیمت تنها 20 میلیون دلار فروخته شد.
 
یکی از آخرین تصاویر منتشره از ناو هواپیمابر چینی
 
 در این میان و با یدک کشیده شدن این ناو به کشور چین و بندر دالیان برنامه سنگین بازسازی و ارتقاء این ناو در چین آغاز شد. در همین زمان و به منظور بدست آوردن یک هواپیمای جنگنده مناسب برای این ناو هواپیمابر کشور چین در سال 2001 میلادی اقدام به خرید یک نمونه از جنگنده ناونشین سوخوی 33 از کشور اوکراین کرد و پس از آن به دقت توسط کارشناسان خود مورد بازرسی و بررسی قرار داد.
 
جنگنده Su-33 ساخت کشور روسیه
 
 در دوران پس از فروپاشی شوروی سابق دو کشور روسیه و چین روابط بسیار نزدیک نظامی برقرار کردند و یکی از نتایج این روابط نزدیک نظامی تولید تحت لیسانس جنگنده روسی Su-27 روسی در خاک چین با عنوان J-11 بود. کشور چین با استفاده از تجارب بدست آمده از تولید J-11 در سالهای اخیر دست به تولید بخش های مختلفی از جنگنده به صورت بومی در داخل کشور خود زد. باید توجه داشت که جنگنده Su-33 در حقیقت نمونه ناو نشین هواپیمای Su-27 است.
هواپیمای J-11 ساخت چین
 
 در 31 آگوست سال 2009 میلادی رسانه های چینی از پرواز آزمایشی مدل جدیدی از جنگنده ساخت چین با نام J-15 ملقب به کوسه پرنده ، خبر دادند که در نگاه اول تعجب بسیاری از کارشناسان را برانگیخت. دو باله کوچک اضافه شده به کناره های کابین خلبان شباهت عجیبی به SU-33 پیدا کرده بود.
یکی از اولین تصاویر منتشر شده از J-15 ،به باله های نزدیک کابین خلبان دقت کنید
 
 بنا بر تصاویر موجود این پرنده از موتور بومی سری WS-10A نیرو گرفته و عمده سامانه های تسلیحاتی و الکترونیکی به کار رفته در آن نیز ساخت کشور چین است. بنا بر اظهار نظر کارشناسان چین از یک مدل رادار آرایه فازی فعال و موتوری مجهز به تغییر دهنده های بردار رانش در این جنگنده بهره خواهد برد و کارایی این جنگنده شبیه به جنگنده های اف 18 سوپر هورنت آمریکایی و رافال فرانسوی خواهد بود.بر اساس گزارشات موجود یکی از دلایل تاخیر در ورود به خدمت این هواپیما، مشکل ارابه فرود این پرنده بوده است.
 
تصویری از موتورهای WS-10 ساخت چین بر روی J-15
 
با توجه به تولید نمونه های محدودی از این جنگنده هنوز اطلاعات صحیح از قابلیت های پروازی ان جنگنده در دست نیست. با توجه به شروع آزمایش های ناوهواپیمابر چینی و همچنین شروع تست های پروازی جنگنده J-15 بایستی به زودی شاهد قدرت نمایی نیروی دریایی ارتش چین در آب های آزاد باشیم.

 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • haya ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
    0 0
    مشرق جونم حالا واقعا جنسشون چینیه؟؟
  • حمید ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
    0 0
    ترمز میگیره؟!
  • ANK ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
    0 0
    خودمون بهترشو داريم بابا ؛ باور نمي كني ؟
  • amin ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
    0 0
    به پای شفق ما که نمیرسه
  • mehran ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
    0 0
    من یه جای خونده بودم روسیه قطعات این هواپیمارو به چین نداده الیان هم فقط چند نمونش ساخته شده یعنی به تولید انبوه نرسیده ای کاش ایران هم از این بهتراشو داشت مثل F-35 . F-22 و ... اگه یک ناو هواپیمابر هم ایران داشته باشه خیلی توپ میشه
  • mehran ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    0 0
    سلام دوست عزیز میتونی یک نمونه نام ببری ؟ این شفق هم به تولید انبوه نرسید
  • ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
    0 0
    دستی بکشی، معکوس بدی، انشاالله که وای میسته.
  • ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    بگو ماشاالله تاکور شود هرآنکس که نتواند دید بر چشم بد لعنت خدا و فرشته گانش باشد
  • مهیار ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    0 0
    من که فکر نکنم ترمز بگیره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس