کد خبر 43341
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۵

چيني ها مدتهاست که براي افزايش قدرت نظامي خود در دريا تلاش هاي گسترده اي را آغاز کرده و در اين راه حتي از کپي کردن جنگنده هاي روسيه که بزرگترين دوستشان است دريغ نکرده اند.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق، تصاوير جديدي از جنگنده ناونشين چيني، جي-11بي-اچ منتشر شده است. اين هواپيما که نمونه دريايي جي-11 است، جي-15 نيز ناميده شده. جي-11 نيز نسخه اي از جنگنده مشهور سوخو-27 روسي است که چين در دهه 1990 آن را از تحت امتياز روسيه توليد مي کرد. در تصاوير جديد، اين جنگنده با رنگ آميزي نيروي دريايي چين ديده مي شود.
اين در حالي است که وجود اين نمونه پس از دسترسي چين به جنگنده سوخو-33(نمونه ناونشين سوخو-27) از طريق اوکراين براي استفاده از طرح بال با قابليت تا شدن(براي اشغال فضاي کمتر در هنگام توقف روي ناو) و همچنين ارابه هاي فرود تقويت شده براي ممکن شدن فرود جي-11 اعلام شده است.

با اين وجود به نظر نمي رسد تعداد کافي از جي-11بي-اچ تا آخر سال براي عزيمت با ناو هواپيمابر چيني به دريا آماده شود. پيش-نمونه هاي اين جنگنده در سال 2009 پرواز کرده بود ولي ترکيب کردن توانمنديهاي جديد با آن به درازا کشيده است. در تصاوير منتشر شده نيز تاشو بودن بالها مشخص نيست.
در عوض در سفر ناو هواپيمابر شي لانگ به دريا که پس از 9 سال آماده سازي و ارتقاء‌ تا پايان امسال صورت خواهد پذيرفت تعدادي جت آموزشي جي-ال-9 و احتمالا جي-ال-15 حضور خواهند داشت که آنها هم از نمونه دريايي شده هستند. چين براي ناو هواپيمابر خود، تعدادي بالگرد نيز در نظر گرفته است که شامل کي-آ-28 و 31 و نمونه هاي بروز ميل-8 روسي است.
ناو هواپيمابر شي لانگ توان پذيرش تا 50 هواپيما و  18 بالگرد را داشته و در واقع همان ناو هواپيمابر وارياگ روسي است که از اين کشور خريداري شده و مورد بازسازي و بهسازي قرار داشته است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • داسو ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    0 0
    ای کاش ما هم داشتیم (-|-)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس