جهانگیری

فردی که مدعی تجربه دور و دراز اداره کشور در سطح کلان و آنهم با رویکرد علمی را دارد چگونه است که از بی‌انگیزگی مدیریتی و همچنین ناکارآمدی مدیریت اقتصادی ذیل مجموعه مدیریتی خود سخن می‌گوید؟

سرویس سیاست مشرق - اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در حالی که انتقادات به دولت زیاد شده است و برخی از سلبریتی‌ها و حامیان دولت از واژه پشیمانیم نسبت به رایی که به حسن روحانی داده‌اند، سخن می‌گوید، خود در قامت یک منتقد به انتقاد از وضعیت اقتصادی و مدیریتی کشور می‌پردازد.

وی چندی پیش اعلام کرد که « متأسفانه برخی مدیران بی انگیزه آویزان کشور شده اند که نه تنها خود شجاعت کنار رفتن ندارند بلکه کسی هم شجاعت کنار زدن آنها را ندارد و گویی این مدیران باید تا آخر روی جهیزیه جمهوری اسلامی بمانند.»[۱]

این درحالی است که دولت خود همه مدیران را در این جایگاه‌ها قرار داده و با این اوصاف اگر معاون اول روحانی از مدیران بی‌انگیزه صحبت می‌کند و همچنین اعلام می‌کند شجاعت کنار زدن آنان نیز وجود ندارد، موضوع قابل تاملی است.

این درحالی است که جهانگیری در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم که به عنوان نامزد پوششی حسن روحانی شرکت کرده بود، نسبت به این سئوال محمد باقر قالیباف که چرا کاندیدای پوششی شده‌ای، بیان کرد:‌ این سئوال در برابر کسی که حتما از شما سابقه کاری‌اش بیشتر است، من حتما وقتی به صورت طبیعی از دهستان شروع کردم، شهرستان بودم( منظور مدیر)، استان بودم، استاندار بودم، وزیر بودم، معاون اول هستم، طبیعی است که اگر بخواهم باید به دنبال مقام بالاتر باشم و در معرض رای مردم برای ریاست جمهوری قرار دهم.»

وی در مناظرات تلویزیونی خطاب به محمد باقر قالیباف، دیگر نامزد انتخابات گفت: شما شهردار تهران هستید نه بیشتر از آن که حتی در حوزه ارگان‌های زیرنظر شهرداری نیز موفق عمل نکرده‌اید اما یک‌جوری حرف می‌زنید که انگار مسوول کل عالمید. ما در دانشگاه‌های معتبر داخلی درس خوانده‌ایم. ما که در صنعتی شریف و علوم تحقیقات درس خوانده‌ایم آیا ما مدیریت ۶۰ سال پیش را داریم؟

حال فردی که مدعی تجربه دور و دراز اداره کشور در سطح کلان و آنهم با رویکرد علمی را دارد چگونه است که از بی‌انگیزگی مدیریتی و همچنین ناکارآمدی مدیریت اقتصادی ذیل مجموعه مدیریتی خود سخن می‌گوید؟

جهانگیری در ادامه این رویکرد نقادانه خود امروز در دیدار اعضای فراکسیون اشتغال مجلس شورای اسلامی یکی از این مسائل را ناکارآمدی مدیریت اقتصادی دانست و اظهار داشت: باید کاری کنیم که مدیران بنگاه های اقتصادی کشور مدیرانی حرفه ای باشند و تا زمانی که مدیران بنگاه ها از طریق رابطه و توصیه انتخاب شوند، نمی توان توقع بازدهی مناسب از بنگاه های تولیدی و اقتصادی داشت.[۲]

این درحالی است که بدنه مدیریتی امروز کشور از زمان تشکیل حزب کارگزاران سازندگی که اسحاق جهانگیری عضو این حزب است، شکل گرفت و امروز نیز همین افراد در مسند مدیریت کشور حضور دارند. درواقع این مدیران چه در دوران جوانی و چه حالا که کهن‌سال شده‌اند در مسند مدیریتی کشور حضور داشته‌اند و امروز دولت نیز از همین مدیران تشکیل شده است. از همین روست که به دولت یازدهم و متعاقب آن دوازدهم پیر و خسته می‌گویند و برخی از وزرا را شیخ می‌نامند.

موضوعی که جهانگیری نسبت به آن در دولت گذشته واکنش نشان داد و گفت:‌ کسانی که می‌گویند دولت یازدهم پیر و خسته است باید بدانند که خدا و قیامتی نیز هست و منظور از پیر و خسته بودن چیست؟ تورم کشور از ۴۰ درصد یک رقمی شده، اشتغال از صفر به ۷۰۰ هزار نفر در سال رسیده است. پارس جنوبی توسعه یافته و برداشت ما از قطر پیشی گرفته، خرید تضمینی گندم از ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن سال ۹۲ با قیمت هر کیلوگرم ۸۰۰ تومان به ۱۱.۵ میلیون تن با قیمت ۱۲۷۰ تومان رسیده است به طوری که برای پرداخت پول گندمکاران ۱۴.۵هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.

اما حال جهانگیری خود از بی‌انگیزگی مدیران و همچنین ناکارآمدی تیم مدیریت اقتصادی سخن می‌گوید.  


[۱] https://www.mehrnews.com/news/۴۱۶۹۴۵۲

[۲] https://isna.ir/news/۹۶۰۹۲۸۱۵۵۸۰

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    6 12
    چون یه وزیر خوب اومده داره باند مافیاشونو میریزه بهم- مخصوصا د ر صنعت
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    23 0
    قطار را روی ریل گذاشتیم ماشین اقتصاد را از دره خارج کردیم اینارا تومناظره میگفت
  • ممدخان IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    12 14
    مشکلات ایران ریشه دار و در گذز زمان مزمن شده است ممکن است با تدبیر یک دولت اندکی گشایش شود ولی این مشکلاتی که در چهل سال به وجود آمده اند مطمئن باشید چاره اش حتی در یک دهه مسیر نمی شود چرا که ما با چالش های خارجی و داخلی شدیدا مواجهیم .
  • حمید IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    49 0
    آقای جهانگیری برای دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری داره خودشو آماده میکنه برای همین دوست نداره کاستی های فراوان این دولت به پای او نوشته بشه. به همین جهت ظاهر منتقد به خودش گرفته.
    • IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
      4 0
      به این می گوبند خنجر از پشت اصلاح طلبان
  • علی IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    12 0
    جنگ زرگری است ولی این مردم اگاه و فهیم به امثال ایشان نشان می‌دهند که دیگر فریب نخواهند خورد که به اینها رای دهند چون این قشر فقط بفکر منافع خود هستند و بس
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    7 0
    چون قرار است این کاندیدای پوششی برای ریاست جمهوری سال 1400از همین حالا وارد گود عوام فریبی مردم شود
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    0 0
    چون می خواد سال 1400 بگه کی بود کی بود من نبودم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس