کد خبر 794949
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵
عطوان

تحلیلگر سرشناس دنیای عرب، اعلام استعفای نخست‌وزیر لبنان از عربستان را قماری سعودی-آمریکایی خواند که عواقب و پیامدهای آن نامشخص است.

به گزارش مشرق، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه الکترونیکی «رأی‌الیوم» در یادداشتی بر استعفای «سعد الحریری» از نخست‌وزیری لبنان نوشت به نظر نمی‌رسد استعفای وی به این خاطر صورت گرفته باشد که جانش در خطر است زیر او به شکلی طبیعی در بیروت رفت‌و آمد می‌کرد؛ علاوه اینکه طرف احتمالی که ممکن بود به این اقدام را انجام دهد یعنی حزب‌الله؛ از او حمایت می‌کرد و با توافق با حزب‌الله به نخست‌وزیری لبنان رسید.

در ادامه این یادداشت آمده است استعفای الحریری در چارچوب نقشه سعودیی-آمریکایی برای هدف قرار دادن حزب‌الله ، بازوی نظامی قوی ایران صورت می‌گیرد حزب‌اللهی که تهدیدی اساسی برای اسرائیل است و خطری بزرگ برای عربستان و ثبات آن به دلیل حمایت نامحدود رسانه‌ای و سیاسی از انصارالله یمن به شمار می‌رود، انصاراللهی که به عربستان خسارت‌های بسیاری در مرزهای جنوبی‌اش وارد کرد و با موشک‌های بالستیکش ، عمق این کشور را تهدید می‌کند.

عطوان افزود: اطلاعات در دست ما نشان می‌دهد که عربستان با هماهنگی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال تشکیل ائتلافی عربی مانند ائتلاف تشکیل شده علیه یمن است؛ ائتلافی که قرار است نوک پیکان حمله احتمالی علیه حزب‌الله باشد و بعید نیست اسرائیل ستون فقرات این ائتلاف باشد؛ خبرهای رسیده از لندن حاکی از آن است که در عربستان با اردن تماس گرفته و این کشور را برای پیوستن به ائتلاف مذکور دعوت کرده است اما این اخبار هنوز تاییده نشده است. 

در ادامه این گزارش آمده است: بعید نیست که هر حمله‌ای علیه حزب‌الله ، با حمله‌ای نظامی علیه قطر البته با چراغ سبز آمریکا همراه باشد ، در حال حاضر 7 هزار نیروی مصری در پایگاهی در شمال ابوظبی در حال آموزش هستند، 40 کیلومتر از مرزهای قطر فاصله دارند  و آماده ورود به قطر هستند ولی چراغ سبز آمریکا ضروری اما حتمی است زیرا تعداد نیروهای ترکیه‌ای در قطر طی هفته‌های اخیر حدود 30 هزار نفر است.

عطوان تصریح کرد لحن هجومی الحریری علیه ایران در بیانیه استعفایش ، لحنی بی‌سابقه بود و تکمیل حملات لفظی ثامر السبهان وزیر مشاور عربستان در امور خلیج فارس به شمار می‌رود که حزب‌لله را حزب شیطان نامید و سید حسن‌نصرالله دبیرکل حزب‌الله را با الفاظی خارج از عرف دیپلماتیک و سیاسی توصیف کرد.

در ادامه این یادداشت آمده است اعلام جنگ علیه حزب‌الله جز با هماهنگی کامل با اسرائیل انجام نشده زیرا عربستان نمی‌تواند در آنِ واحد در دو جنگ در یمن و لبنان و چه بسا ایران وارد شود، مضاف اینکه مرزهای جغرافیایی میان عربستان و لبنان وجود ندارد؛ همچنین متحدانش ضعیف‌تر از آن هستند که حزب‌الله را شکست دهند، حزب‌اللهی که تجربه‌ها و تجهیزات نظامی در اختیار دارد که فقط 4 کشور در منطقه آن را دارند: مصر، امارات، سوریه و عربستان.

عطوان سپس نوشت: سید حسن نصرالله زمانی که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل را از هر جنگی علیه لبنان بر حذر می‌دارد و از یهودی‌ها می‌خواهد به کشورهایی که از آنجا آمده‌اند بازگردند ، در صحبت خود جدی است؛ طبیعی است او اختیاراتی در دست دارد و از دستپخت سعودی-آمریکایی آگاه باشد. 

طبل‌های جنگ از عربستان شروع به نواختن کرده و صدای آن به کل منطقه رسیده است؛ استعفای الحریری یکی از آنهاست. حال سوال این است کی جرقه اول (جنگ) زده خواهد شد؛ لبنانی که توانسته دو سال بدون رئیس‌جمهور باشد حالا هم می‌تواند بدون نخست‌وزیر باشد، اطرافی که در جبهه مقابل ایستاده‌اند این حقیقت را به خوبی می‌دانند و احتمالا خیلی سریع دست به کار خواهند شد و ابتدا به دنبال فلج کردن اقتصاد لبنان خواهند رفت تا محاصره‌ایی شبیه به یمن را در این کشور اجرا کنند.

عبدالباری عطوان در پایان تأکید کرد: این قماری سعودی-عربستانی است که عواقب آن نامشخص است ، ورود اسرائیل به این میدان هزینه زیادی برایش خواهد داشت و احتمالا آخرین جنگ‌ها در منطقه باشد، مانند جنگ جهانی دوم که به جنگ‌های اروپا پایان داد و اتحادیه اروپا بر ویرانه‌های آن ساخته شد. اعتقاد ندارم اسرائیلی که از سال 1973 از تمامی جنگ‌هایش «بازنده» بیرون آمده در این یکی «برنده» شود، محور مقاومت کاملا آماده این جنگ است و توانایی‌های حزب‌الله نسبت به سال 2006 چند برابر شده است؛ علاوه اینکه سوریه، ایران و عراق و هزاران داوطلب از کشورهای مختلف در آن شرکت خواهند کرد؛ جنبش حماس را نباید فراموش کنیم که روابطش با ایران و سید حسن نصرالله را به حالت قبل بازگردانده است.

فضای کنونی لبنان کاملا شبیه به زمان قبل از هجوم اسرائیل به لبنان در سال 1982 است با این تفاوت اساسی که حزب‌الله یک سازمان آزادیبخش فلسطینی نیست بلکه لبنان، سرزمین و وطنش است و این حزب‌الله تا آخرین تیرش خواهد جنگید زیرا آخرین نبرد بزرگش است. هیچ کسی خواهان جنگ نیست اما اگر این جنگ بر محور مقاومت تحمیل شود نتیجه آن نسبت به دفعات قبلی متفاوت خواهد بود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 56
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 14
  • رضا IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    28 53
    از ابراز هرگونه صحبت احساسی و حماسی و هرگونه واکنش منفعلانه باید پرهیز کرد تا شرایط منطقه آرام بماند اکنون باید ملاحظه کار سیاسی باشیم اگر چنین سیاستی را اتخاذ کنیم بعد از یک هفته تا دوئ هفته دیگر فارغ از اینکه سعد حریری مهره کاملا سوخته ایی خواهد شد مردم لبنان نیز وی را به خیانت متهم نموده و نقشه های عربستان و آمریکا و اسراییل دیگر کشورهای مرتجع منطقه ، بر روی کاغذ خواهد ماند
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      67 13
      عزیزم این صحبت شما که نصفش احساس بود . شما که از احوال لبنان خبر ندارید و به خبر رسانه های داخلی بسنده می کنید بدانید که خانواده حریری در لبنان بسیار قدرتمند و با نفوذ هستند و مردمی که شما از اون یاد می کنید طرفداران حزب الله هستند
    • ابوالفضل IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      75 15
      خوب است دولت محترم مانند یوم الله 13 آبان و 22 بهمن، روزی را به نام « روز مقاومت » در تقویم کشور ثبت نماید تا ملت ایران با حضور گسترده در این روز شعار حمایت از مقاومت و مرگ بر اسرائیل و حامیان آن سر دهند.
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      102 6
      عجب! بخاطر اینکه اینقدر ساکت موندیم و حرف نزدیم الان آل سعود این قدر پررو شده اند. بعضی ها وقتها شجاعت لازمه برادر.
    • IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      1 2
      دقیقا.وقتی اوباما در کاخ سفید بود هارت و پورت جواب میداد و نوعی سیاست صحیح بود.ولی با ترامپ و داکترین دقیقی که جلوی خود روی میزکارش گذاشته عزیزان سیاسیون بزرگواران تو رو خدا مسجد جای....نیست.روی سنگ سخت نمیشه سرپا کاری کرد...این تحولات بوی خطر میده.باید خیلی محتاط عمل کنیم.هرکس میخواهد به ترامپ هر صفتی بدهد دیوانه یا عاقل نادان یا دانا هیچ فرقی نمیکند او داکترینی در سیاست خارجه اش دارد که اتفاقا مردم امریکا هم چندان با ان مخالف نیستند.مردم امریکا دانشجوها و طیف تحصیل کرده لیبرال فقط نیستند! دقت کنید.وضع اقتصادی امریکا بخصوص بورس و اشتغال و کسب وکار در بهترین وضع خود قرار گرفته.ترامپ تاجر تونسته از نظر اقتصادی خیلی کارها کنه.این یعنی ترامپ نود و نه درصد هشت ساله هست...این خیلی خطرناکه...ما میدونیم که جمهوری اسلامی میتونه کفار را به زانو دربیاره میدونیم که میتونیم پرچم انقلاب را در کاخ سفید به اهتزاز دربیاریم میدونیم که همه دنیا از قدرت ما وحشت داره.باشه درسته.ولی تو رو خدا نکنید کاری که نه از تاک نشان ماند نه از تاک نشان.مراقب باشیم ایرانستان محقق نشود
    • IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      2 0
      شماها جز لب و دهن چی هستید؟ شهامت حرف زدن هم ندارید اسم خودتون رو گذاشتید شیعه!!!! لائیک ها هم از شما شجاع ترن
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    این منطقه مال ایران است و به امریکا نیازی نیست امریکا میری یا به زودی زود به زور میری گم میشی
    • علی IR ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      2 1
      امریکای ها چرا میایید تو مشرق منفی میدید؟
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
      1 1
      بهتره ایران تا جایی که ممکنه به جنگ نیابتی ادامه بده و وارد بازی سعودی ها نشه چون این حالت بیشتر با شرایط اقتصادی ما همخوانی داره
  • مراد و مارتا IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    موقع کشتن آمریکایی ها در عراق و سوریه فرا رسیده. قطر به ما ربطی نداره. ولی هرگونه حمله به حزب الله، موجب فرورریختن کاخهای شیشه ای عربهای تن پرور خلیج همیشه فارس خواهد شد. پیام ما به این وهابی ها است: عشرتکده ها تعطیل، چمدانها بسته، پوشکها جا گذاری شده.
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    61 17
    نامردی وگذرازمرزهای اخلاقی آل شرور چیزپنهانی نیست بنظر من جبهه مقاومت درمرزهای سوریه وعراق بسرعت باید به هم ملحق شوند وصدهاهزارنیرو ازاین سوی میدان آماده ورود به جنگی باشند که اینبار باحملات مستقیم اسراییل غاصب به سوریه ولبنان ودرگیرکردن ایران برای آنکه نتواند ازجبهه مقاومت اینبارمستقیم که لازمه چنین جنگی است باتعامل باقطرو کمک به این کشوربرای سرپاماندن وجنگیدن همراه ترکیه است . همزمان دیپلماسی عمومی بابرادران اهل سنت ومردم منطقه برای ناامیدکردن این ائتلاف عبری عربی لازم است بخصوص درلبنان
    • محمد IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      34 50
      با قسمت اول حرفت کاملا مخالفم، ما توان جنگیدن نداریم، وضعیت اقتصادی من اجازه نمیده. اما با قسمت دوم حرفت موافقم باید هر جوری شده عربستان و امارات رو منزوی کنیم. باید با اسرائیل ببندیم.
    • پاسخ به محمد IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      6 0
      با اسرائیل ببندیم ؟! حالت خیلی ...
    • IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      1 0
      به محمد بیدارشو ! بیدارشو ! نه بخواب !
    • IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      8 2
      از سگ کمتره اون کسی که به خاطر یه مشت دلار با اسراییل ببنده که بیش از هزار نخبه هسته ای و نظامی رو در منطقه ترور کرده حالا اشغال رسمی یک کشور و آواره کردن چند میلیون نفر و نسل کشی اقلیت های شیعه و آن کشتارها در اردوگاه ها به کنار...اصلا فرق مردم شام و کوفه که به خاطر سکه های یزید سر حسین رو بریدن با ما چیه!!!!!؟
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    77 42
    میلیون ها شیعه به سوی لبنان سرازیر خواهند شد و دمار اسرائیل و ال سعود را در خواهند آورد. تکفیری های عربستان به اصل خود که یهودی هسستند پیوسته اند. مطمئن باشید نبرد آخر اکر در راه باشد به نابودی اسرائیل و حکومت عربستان منجر خواهد شد. پس همه جوانان شیعه آماده نبردی سهمگین برای نابودی اسرائیل هستند.
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    78 17
    بوی حلوای آل سعود بلند شده. بای بای بن سلمان
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    43 5
    هنر پخمه ها تبدیل عربستان به فدایی اسرائیل شد
  • سیدمرتضی IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    70 30
    وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد.
  • ناصر IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    67 25
    به امید رهبری حسن نصرالله بر لبنان و انشاالله تشکیل جمهوری اسلامی لبنان
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    43 12
    حزب فقط حزب الله رهبر فقط نصرالله
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    54 12
    درود بر ایران اسلامی درود بر حزب الله درود بر انصارالله مرگ بر امریکا مرگ بر آل سعود مرگ بر اسرائیل
  • عباس IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    54 11
    سعودی ها از سکوت و درایت رهبر عزیزمان سوءاستفاده میکنند اما نمیدانند در پشت این سکوت و آرامش طوفانی نهفته است.
  • Ali GB ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    14 19
    در جنگ یوم کیپور در 1973 نمیشه بگی اسراییل شکست خورد.
    • احمد IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      22 1
      جنگ یوم کیپور مال سال 1967 بود. سال 1973 صهیونیستها سینا رو از دست دادن و اگر حمایت مستقیم غربیها نبود که چند صد هواپیما با خلبان رو جایگزین هواپیماهای ساقط شده اونا کردن، جولان رو هم از دست میدادن.
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    38 1
    پس جنگ داره شروع میشه، جنگی که در اون اینده منطقه معلوم میشه که مال کیه، اسرائیل یا ایران...
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      7 0
      البته شایدم آینده جهان که به دست ولی الله الاعظم ( عج) اداره خواهد شد
  • محمد IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    39 5
    هیچ کسی به اندازه سید مقاومت شایسته رهبری بر لبنان نیست.
  • مالک IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    5 30
    وای بازهم جنگ
    • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      4 0
      سوراخ موش توی دوبی اجاره میدن بدو برو
    • IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      4 1
      زندگی جنگه ، جنگ با مشکلات ، انواع مشکلات متفاوته ، و گر نه جنگ متوقف نمی شود ، جهاد اکبر (جهاد با نفس و خودیت )باقیست اگر جهاد اصغر ( دشمن بیرونی ) تمام شود
  • مهیار IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    45 4
    این جنگیه که ارزش اسلحه دست گرفتنو داره
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    33 6
    مطمین باشید که راه قدس از مکه و مدینه میگذرد.
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    34 3
    غلطهای زیادی دیگه دارن کمکم پررو می شن باید شاخشون رو شکست.
  • بلوچ IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    22 49
    همه دنیا در حال پیشرفت وساختن کشور وما دنبال جنگ
    • اهورا IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      35 11
      بابا گالیورای هم وطن...شما که فکر میکنید عقل کلید...حالا کی خواسته کشورش اباد نباشه..آبادیش دست من وتوئه...آخه آمیتا باچان!!!!! چرا فکر میکنید رد شرایطی که امنیت نیست تو میتونی اصلن نفس بکشی؟یا اینکه اصلن بیای به فکر لوکس سازی باشی ؟آخه جیگلیهای منطق و سیاست!!!!شما و امثال شما هنوز درک نکردید که توی خاورمیانه با این چالشهای سبوعانه دارید زندگی میکنید...و....
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      22 0
      اوا ناخونت نشکنه ...........
    • IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      4 1
      تا آمریکا هست نمیزاره ایران پیشرفت کنه باید قدرت جهنمیش رو از بین ببریم حتی شده با خون خودمون
  • US ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    42 8
    بنظرم خروج سفیانی برعلیه جبهه حق جهانی نزدیکست -ای جوانان غیرت مند شیعه وای مسمانان محب اهل بیت -ع- وای انسانهای ازاده جهان برای پیوستن احتمالی بصف یاران بقیه الله -عج- خودرو اماده کنید-اذا جائ نصرالله والفتح ورایت الناس یدخلون فی دین الله افواجا.....................انه کان توابا
    • IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      3 0
      احساساتی نباشین. در طول تاریخ بارها و بارها این قضایا تکرار شدن و عده ای با گفتن این حرفها فقط خودشون رو گول زدن. اگه منتظری مقدمات ظهور اماده بشه، ببین چی‌چی گفتن انجام بدین! از خودت مقدماتش اماده میشه، نه از اینور و اونور!
  • ناشناس IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    36 1
    تحلیل کاملا درستیه مگر اینکه امریکا دمشو بزاره رو کولش بره گمشه واین نطفه شر اسراییل هم باخودش ببره ما شیعه های علی اماده ندای رهبر عزیزمون هستیم سرباز دهه شصت ۵۸ ذوالفقار
  • یاسین IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    23 2
    مقدمات تشکیل سفیانی نزدیک است
  • محمود IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    31 0
    بلاخره نبرد اخرالزمان داره شروع میشه اگه این مفسدین اقتصادی از درون نچاپنمون میتونیم پیروز بشیم
    • EXtremist AE ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      7 0
      ما اگه زود سر این مار افعی رو تو تل آویو و ریاض بزنیم مزدوران های دزد داخلی خود به خود بساطون جمع میشه ان شاءالله
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    21 0
    به زودی آمریکا کارت اردن رو هم رو میکنه
    • پدرام US ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
      1 0
      افرین دقیقا خیلی منتظر م ببینم اردن هست یا نه چون بنا بر شواهد ملک عبداله اردنی برای سفیانی بودن بدجوری واجد شرایطه تازه کلی از تروریست های فراری هم تو اردن در حال اموزش مجدد هستن
  • بچه های بالا IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    3 0
    احتمال حمله به لبنان و سوریه و حتی حمله تمام عیار به یمن در زمان ترامپ بسیار بالاست...فعلا همه چیز رو نمیشه گفت اما هر احتمالی هست
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      0 0
      ترامپ فقط هارت وهورت میکنه هیچ غلطی نمیتونه بکنه...مردم آمریکا ازاین همه جنگ درخاورمیانه وافغانستان وآتش افروزی آمریکا درکره وسایر نقاط دنیا خسته شده اند
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      0 0
      روز مرگ سعودی به خواست خدا نزدیک است.
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      0 0
      نبرد واقعی حق وکفر نزدیک است
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    2 1
    آمریکاییان دقیقأ اوضاع منطقه را مانیتور میکنند، آنها نمیتوانند نیروی زمینی خود را درگیر کنند زیرا تجربه تلخی در افغانستان و عراق داشتند که علاوه بر تلفات هزینه مالی زیادی برای آنها دارد و بدهی های آنها که اکنون بیش از 20000 میلیارد دلار رسیده است و آمریکا طرحهای نظامی خود را بوسیله مزدوران دنبال میکند. محاصره مزدوران آمریکا در التنف توسط نیروهای مقاومت و پیروزی ارتش عراق و احشد الشعبی در عراق و دست دادن آنها در مرز سوریه و عراق همه دشمنان را ترسانده است و این روزها شاهد واکنش های بیشتری از آنها خواهیم بود.
  • هادی IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    5 1
    پیروزی های حزب ا... ۱- پیروزی حزب ا... در آزاد سازی جنوب لبنان سال۲۰۰۰ ۲-شروع انتفاضه در فلسطین با الهام از انقلاب اسلامی ۳- آزاد سازی غزه از چنگال رژیم اشغال گر قدس ۳- پیروزی حزب ا... در جنگ تمام عیار سال ۲۰۰۶ و نابودی تانک های بسیار پیشرفته و مدرن و عدم توانایی پرواز بالگرد های مدرن ۴- توانایی غزه در انهدام اهدافی حتی در پایتخت فلسطین۲۰۱۴ ۵- توانایی نیروهای مقاومت سوری و عراقی و حزب ا... در انهدام گروه های داعشی -صهیونیستی در منطقه وسیعی در عراق و سوریه ( ما باید قدر دان سردار رشید اسلام حاج قاسم باشیم که با شجاعت مردم عراق از آزادسازی آمرلی و جوف الصخر نزدیک بغداد و سلیمانیه شروع کرد تا هم اکنون که به کار داعش در حال یکسره شدن است) ۶- دیکتاتور تروریست پرور سلمان و نوچه های پارس کننده زیر دستش بدانند ( مردم پابرهنه یمن بیش از دو سال است که با وجود بیماری های مسری بی سابقه وبا در عصر کنونی که دنیا و ظلم هایی که از ناحیه استکبار دیکتاتور سعودی بر آنها شده و جهان تا این درجه توحش را به خاطر ندارد که در عصر کنونی سابقه نداشته نشان دادند که خون بر شمشیر پیروز است و حکومت متوحش را در باطلاق گرفتار کردند) شکست های دیکتاتور آل سعود ۱-ناکامی در مواجه امواج سهمگین انقلاب اسلامی ۲- ناکامی در حمایت صدام در جنگ تحمیلی ۳-حمله افراد آل سعود به برج های دوقلو در آمریکا ۴- ناکامی در ایجاد گروه عبد المالک ریگی و... ۵-ناکامی در اهداف رزیم صهیونیستی در سوریه و لبنان ۶- ناکامی در تضعیف دولت مردمی عراق توسط گروه به وجود آورنده داعش ۷- ناکامی در لیبی که جنگ های داخلی لیبی با تحریک عربستان انجام شد ۸-ناکامی در جنگ تحمیلی در یمن و ۹-سرکوب مردم بی گناه بحرین ۱۰- اعدام شیخ نمر رهبری که دست به سلاح نبرده و خواهان آزادی مدنی بود در همه این موارد هر چند توانسته اند آل شرور به اقتصاد منطقه آسیب بزنند اما بدانند با وجود این همه نیرنگ درخت مقاومت تنومند تر در منطقه شده و بترسند از غرش مقاومت که همانا وعده الهی این است حزب ا... هم الغالبون
  • GB ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    3 0
    خدا نکنه دوباره ابرهای بلا و جنگ بر فراز ضاحیه ی مصیبت زده پدیدار بشه . بخدا از همه چیشون گذشتند برای ما
  • US ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    2 4
    کامنت های بالا را که خواندم این شعر به ذهنم رسید: خوشا بر خوش خیالان دو عالم *در خیال خود نوشتند اسناد دو عالم
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    1 8
    بنظر من ایران نباید خودش را درگیر این مخاطرات خاورمیانه ای کند زیرا نباید اجازه داد شأن ایرانیان با شرارت و فتنه گری توسط دنیا گره بخورد! وانگهی حضور در این باتلاق های بی انتها شاید برگشتی در آن نباشد و غرق شدن مملکت ! این ماجرا جویی ها عواقب سنگینی برای کشور تا الان داشته و اقتصاد و امنیت روانی مملکت را نابود کرده است
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    0 0
    ماهمانطور که سوریه وعراق راتنها نگذاشتیم لبنان وحزب الله رانیز تنها نخواهیم گذاشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس