کد خبر 795032
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴
بشار اسد

روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم دیدار یک مقام ارشد آمریکایی با رئیس نهاد امنیتی ملی سوریه در دمشق را اعتراف آمریکا به مشروعیت نظام سوریه و تلاش برای گشودن کانال‌های گفت‌وگو با این کشور توصیف کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم»، چاپ لندن در سرمقاله امروز خود با عنوان «آمریکایی‌ها درهای دمشق را می‌کوبند» به تحلیل خبر مربوط به دیدار یک مقام امنیتی بلندپایه آمریکا با رئیس نهاد امنیتی ملی سوریه در دمشق پرداخت و نوشت: آمریکا آشکارا اعتراف کرده که اسد تا اطلاع ثانوی در قدرت باقی است.

در این یادداشت آمده است: این روزها پیاپی خبرهای غافلگیر کننده درباره سوریه دریافت می‌کنیم، پس از پیروزی نیروهای دولتی این کشور در بازپس گیری کامل شهر دیرالزور و پیشرفت تلاش‌های مسکو در برگزاری کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه برای دو هفته دیگر در شهر ساحلی سوچی روسیه امروز اتفاق‌های بسیار غافلگیر کننده دیگری هم از سوریه به گوش می‌رسد که در راس آن دیدار یک مقام امنیتی بلندپایه آمریکایی با سرلشکر «علی مملوک»، رئیس نهاد امنیت ملی سوریه در دمشق است.

این سفر به درخواست آمریکا و با هماهنگی طرف‌های لبنانی نزدیک به 2 طرف انجام شده است که در نوع خود بی سابقه بود، آمریکا و متحدانش میلیاردها دلار و هزاران تُن سلاح مدرن را طی هفت سال گذشته برای سرنگونی نظامی هزینه کردند که حالا غیرمنتظره یک مقام امنیتیشان به ملاقاتش می‌رود.

معمول این گونه بوده که سرلشکر مملوک با سفر به کشورهای عربی با مقامات آنها دیدار و خبرهای مربوط به آن پس از پایان دیدارها به بیرون درز می‌کرد نظیر سفرهایی که به قاهره و جده داشت و ترتیب سفر به جده و ملاقات با شاهزاده محمد بن سلمان ولی عهد کنونی را ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه داده بود اگرچه هیچ نتیجه‌ای به همراه نداشت چون سوریه با درخواست عربستان برای پایان دادن به رابطه با ایران و اعطای نقش بزرگتری به به مخالفان( گروه های مسلح) در اداره کشور در چارچوب توافقی صلح(به ادعای رای الیوم) مخالفت کرد.

ما نمی‌دانیم که فرستاده امنیتی آمریکا حامل چه پیامی برای رهبری سوریه بوده است این مساله محرمانه است اما مطمئنا مطبوعات آمریکایی ظرف روزهای آتی چیزهایی از این دیدار را به بیرون درز می‌دهند به هر حال رد استقبال هر گونه مقام سیاسی سوریه از وی و محدود شدن ملاقاتش با یک مقام امنیتی این کشور نشان می‌دهد که پیام آمریکا مورد استقبال طرف سوریه قرار نگرفته است.

بر مبنای برخی اخبار سرلشکر مملوک مراتب اعتراض سوریه به حضور نیروهای آمریکایی در خاک کشورش را به فرستاده ترامپ اعلام کرد و آن را اشغالگری نامیده و فرستاده آمریکا پاسخ داده که اقدام آمریکا اشغالگری نیست و برای مبارزه با داعش در سوریه حضور دارد.

اما به هر حال دیوار وحشت از داعش فروریخته و این گروه تروریستی با از دست دادن آخرین دژ خود در شهرهای القائم و بوکمال در مرزهای سوریه و عراق و پیش از آن در رقه هیچ جایگاه و موجودیتی ندارد.

چیزی که می توان گفت این است که سفر فرستاده امنیتی آمریکا به سوریه به هر دلیلی که باشد اعتراف آمریکا به مشروعیت نظام سوریه را نشان می‌دهد و اینکه آمریکا به باقی ماندن اسد در راس قدرت تسلیم شده و تلاش می‌کند کانال‌های گفت‌وگو با آن را گشوده و به مسائلی که به نفع 2 طرف است بپردازد چون این امر بدون برقراری تماس مستقیم بین دمشق-واشنگتن غیرممکن است.

روزهای آتی مملو از اتفاقات غیرمنتظره خواهد بود و چه بسا شاهد جنگ هایی هم باشیم آن هم با توجه به استعفای سعد الحریری، نخست وزیر لبنان که از ریاض شدیدا به ایران و حزب الله تاخته است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    1 1
    جبهه متحد سوریه بخصوص خودبشار ومسئولین روسیه باید خیلی مواضب شیطنتهای غربیها ومتحدین انان باشن-یقینا هدفیرا که درجبهه ها نتونستن برسن دردیدارها ومذاکرات دنبال خاهن کرد
  • ا IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    0 0
    احتمالا توی دیدار با بن سلمان عربستان خواسته از در برتری و غرور وارد بشه باز هم نتیجه نگرفته اینبار امریکا را واسطه کرده و صد در صد امریکا گفته سوریه را از اول بهتر میسازیم و همه هزینه ها وضررها را میدهیم و بشار هم باشد ولی با ایران بطور کامل قطع رابطه کند و نیروهای حزب الله را خارج کند و این از طرف کشورهای عربی هم مورد تایید میباشد،طرفهای عربی هم پیش خودشون میگن اگر با ایران قطع رابطه کنه ما باهاش مشکلی نداریم باشه یا نهایتا چون ذاتا خائنن میگن بعدا که حامی نداشت حذفش میکنیم روسیه هم وقتی تنها باشد و کسی با او همراهی نکند اینهمه ایستادگی نمیکند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس