ارز مبادله‌ای

ذخایر بین‌المللی بانک مرکزی در پایان سال ۱۳۹۵ به علت افزایش واردات کالا و خدمات به کشور، کاهش چشمگیری پیدا کرد.

 سرویس اقتصاد مشرق - بر اساس آمارهای بانک مرکزی، ذخایر بین‌المللی بانک مرکزی در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴ بالغ بر ۷ میلیارد و ۶۶۶ میلیون دلار کمتر شد.

این در حالی است که در دو سال پایانی دولت دهم یعنی سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ ذخایر بین‌المللی بانک مرکزی به ترتیب ۲۱.۴ میلیارد دلار و ۱۲.۲ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده بود که این روند صعودی در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ نیز ادامه پیدا کرد. اما آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد دقیقا از سال ۱۳۹۴ یعنی سالی که برجام اجرا شد، روند ذخایر بین‌المللی بانک مرکزی، نزولی شد.

جالب توجه است که هیأت کارشناسی صندوق بین المللی پول که مهرماه سال گذشته به ایران سفر کرده بود، در  گزارش کارشناسی خود   درباره شرایط اقتصادی کشورمان نسبت به منفی شدن ذخایر بین‌المللی بانک مرکزی با اجرای برجام هشدار داد.

صندوق بین‌المللی پول از کاهش ذخایر خارجی ایران به عنوان یکی از آسیب‌پذیری‌هایی در حال بروز نام برده بود که می‌تواند دستاوردهای اقتصاد ایران را تخریب کند.

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول که اتفاقا ترجمه آن در سایت بانک مرکزی نیز منتشر شد، ذخایر خارجی نسبت به پایان اسفند ۱۳۹۴ (مارس ۲۰۱۶) به میزان حدود ۷ میلیارد دلار کاهش یافته که این امر حاکی از تغییر در تسعیر ارز، تسویه بدهی‌های ارزی به شرکت‌های بیمه صادراتی و افزایش میزان واردات به دنبال اجرای برنامه جامع اقدام مشترک می‌باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
    6 0
    هر کاری که در این دولت انجام شود مثبت است از رانت و اهتلاس و غیره و هیچ کس هم صدایش در نمیاد ولی در دولت قبل احمدی نزاد کارهای مثبت هم خلاف غیر قانونی و خلاف شرع است از یارانه بگیر تا سهام عدالت مسکن مهر و کارت سوخت و کارهای دیگر اینا خلافه پس دورود بر احمدی نزاد مرد خلاف کار
  • DE ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
    3 0
    ديگر چه اتفاقي بايد بيفتد تا كسي كاري بكند ؟ انتخاب دوباره روحاني چگونه توجيه ميشود اخر يك نفر بايد جواب ما را بدهد !!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس