یک روزنامه حامی دولت نوشت: وعده دولت‌ برای تقویت ارزش ملی به ویژه پس از برجام عملی نشد. روزنامه هفت صبح همچنین تأکید کرد برخلاف وعده دسترسی ایران به چرخه دلار (یوترن) که لازمه دسترسی و مدیریت ایران بر درآمدهای نفتی است، عملی نشده است.

به گزارش مشرق، این روزنامه در یادداشتی می‌نویسد: رئیس‌جمهور ممکن است در انتخابات به تقویت ارزش پول ملی تاکید کند اما می‌توان انتظار داشت این وعده ناکام بماند. بسیاری انتظار داشتند و یا به بیان بهتر امیدوار بودند که با اجرای برجام، ارزش ریال در مقابل ارزهای مهم جهان تقویت شود اما میانگین قیمت دلار در سال 1395  بالاتر از 3500 تومان قرار خواهد گرفت، یعنی رقمی بیشتر از میانگین سال‌های گذشته و می‌توان انتظار داشت که این روند کم و بیش در سال آینده هم تدوام داشته باشد.
 
این روزنامه ادامه می‌دهد: در 9 ماه نخست سال 1394 واردات گمرکی  بیش از 3 میلیارد دلار بیشتر از صادرات گمرکی بود و این کسری تجاری در 9 ماه نخست سال 1395 به بیش از 7 میلیارد دلار رسیده است که به معنی فشار بیشتر برای کاهش ارزش ریال است. در همین مدت بدهی‌های کوتاه‌مدت خارجی بانک مرکزی که معمولا به خاطر تجارت خارجی شکل می‌گیرد، رشد خیره‌کننده‌ای داشته و از حدود 337 میلیون دلار در آذر سال 1394 به بیش از دو ونیم میلیارد دلار در آذرماه امسال رسیده است.
 
هفت صبح خاطر نشان کرد: عملکرد مالی دولت در 9 ماه نخست سال که توسط بانک مرکزی منتشر شده نشان می‌دهد که هر چند افزایش درآمدهای نفتی به توان دولت برای دخالت در بازار ارز و کاهش ارزش آن افزوده اما با توجه به کسری بودجه فعلی، بعید است که دولت تمایلی داشته باشد که ذخایر ارزی خود را صرف کاهش ارزش دلار کند مگر اینکه بهای دلار به ارقامی برسد که در آستانه انتخابات به اعتبار دولت لطمه بزند. این را هم باید در نظر داشت که نظام دور بر گردان (یوترن) که دسترسی غیرمستقیم ایران به نظام بانکی آمریکا و دلار را مهیا می‌ساخت بعد از تحریم‌ها هنوز برقرار نشده و در نتیجه دست دولت برای تزریق فیزیکی دلار به بازار برای افزایش عرضه و کاهش قیمت آنقدر‌ها هم باز نیست و حداقل فعلا بعید است دولت جدید در آمریکا نظام دوربرگردان را دوباره برقرار کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس