وحید جلیلی

وحید جلیلی گفت: برخی مسئولان حماس بعد از ۲۰ سال هنوز فیلم «بازمانده» را ندیده‌اند، این نشان می‌دهد ما در بخش اکران بین‌الملل دچار معضل هستیم و باید پرسید بخش بین‌الملل فارابی چه می‌کند؟!

به گزارش مشرق، نشست رسانه‌ای هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم «عمار» ظهر امروز با حضور نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره، وحید جلیلی رئیس شورای سیاستگذاری و حسین منفرد با همراهی اصحاب رسانه برگزار شد. 

در ابتدای این نشست رسانه‌ای وحید جلیلی برای توضیحاتی در کنار مانیتوری که تصاویری را از نحوه اکران و برگزاری جشنواره «عمار» و فیلم‌هایش نمایش می‌داد قرار گرفت و طی توضیحاتی گفت: در این بازه زمانی هر روز بیش از روزهای گذشته به ماهیت جشنواره «عمار» نزدیک می‌شویم و می‌خواهم مروری بر آنچه گذشته است داشته باشیم. 

جلیلی گفت: در طی این مدت تلاش شده است که محل‌های اکران مختلفی را برای فیلم‌ها در نظر بگیریم، دانشگاه، مدرسه، منزل، حسینیه، نمازهای جمعه، محل کار، باشگاه ورزشی، گیم‌نت‌ها، محله‌ها، پارک‌ها، اتوبوس‌های شهری، کمپ‌های ترک اعتیاد، مغازه‌ها و ... مکان‌هایی برای نمایش و اکران فیلم‌های جشنواره «عمار» بوده است. طی این مدت 5 هزار گزارش مصوب در اختیار داریم که در اقصی‌نقاط کشور خبر از نحوه برگزاری و نمایش فیلم‌های عمار دارد که می‌توان مشروح آنها را در سایت جشنواره فیلم «عمار» مشاهده کرد.

*همکاری خودجوش مردم در اکران آثار جشنواره عمار

وی افزود: حوزه علمیه‌ای در تربت‌جام یک تالار عروسی، سینما آفریقا در مشهد، منزل شخصی در قزوین، آموزشگاه زبانی در کرج، مسجد شهید محلاتی، فرهنگسرایی در صفادشت، مرکز درمانی در اسلامشهر، اتوبوسی در شهرکرد، روستایی در خرم‌آباد از جمله مکان‌هایی بودند که ما را در نمایش فیلم‌ها همراهی کرده‌اند و به صورت خودجوش به مخاطبین فیلم‌های جشنواره عمار اضافه کردند.

جلیلی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اهمیت نمایش «نحوه زندگی مسلمین توسط رسانه‌ها» گفت: در جهان اسلام و کشورهای اسلامی 80 درصد مردم متدین هستند و تنها 20 درصدشان نحوه زندگی سکولاری دارند اما در حوزه فرهنگ و هنر 90 درصد رسانه‌ها سکولار و غیردینی هستند و 10 درصد آنها در جهان اسلام دینی‌اند. در واقع رسانه‌ها در جهان اسلام نمایش دیگر و غیرواقعی از سبک زندگی مردم مسلمان را نشان می‌دهد. به همین دلیل می‌توان بیش از گذشته به اهمیت جشنواره عمار پی برد. 

او همچنین گفت: در غزه هم اصرار داریم که به دلیل ویژه بودنش فیلم‌های ما نمایش داده شود و در آنجا حضور داشته باشیم اما ما در بحث نمایش بین‌المللی فیلم‌هایمان دچار معضل جدی هستیم. چندی پیش وزیر فرهنگ حماس را دیدم که متوجه شدم بعد از 20 سال هنوز فیلم سینمایی بازمانده را ندیده است. نمی‌دانم در این زمینه یقه چه کسی را باید گرفت و بخش بین‌الملل فارابی چه می‌کند. آن هم فیلمی که با مختصات سینمایی و محتوایی خوبی ساخته شده است. 

وی افزود: در واقع تلاش عمار برای رسیدن به یک عدالت رسانه‌ای است و می‌خواهیم فیلم‌ها را در مناطق محروم نیز به نمایش در بیاوریم و برای گسترش این فضا برنامه داریم که تا حدودی قابل توجه پیش رفت. هموطنان ما که می‌آیند فیلم‌های عمار را می‌بینند به آنها احساس الفت و نزدیکی و قرابت دست می‌دهد و خودشان نیز کمک می‌کنند تا این جریان تقویت شود.

*جشنواره عمار خلاء‌ای را برای فیلمسازان پر دغدغه‌مند پر کرده است

رئیس شورای سیاستگذاری هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم «عمار» گفت: فیلم‌هایی که در جشنواره عمار ساخته یا با محتواهای ارزشی که ما مدنظر داریم پرداخت می‌شوند دیگر جشنواره‌ها نمایش داده نمی‌شود این فیلم‌ها باید حتما در معرض دید قرار بگیرند خوشبختانه این جشنواره توانسته خلأیی‌  را که این فیلمسازان  دغدغه مند  که احساس می‌کردند جایی برای نمایش فیلمهای‌شان نیست پر کرد اما دیگر این فیلم‌سازان نمی‌توانند بهانه‌ای داشته باشند برای اینکه بگویند آثار ما دیده نمی‌شود. به همین منظور باید به لحاظ فنی هم آثار خود را با کیفیت‌تر به سرانجام برسانیم. 

جلیلی عنوان کرد: در پیرامون جشنواره مردمی فیلم عمار اتفاقات مبارکی هم رخ می‌دهد همواره خانواده‌های شهدا در اختتامیه‌ها و افتتاحیه‌ها حضور دارند و مورد تکریم قرار می‌گیرند، نمایشگاه‌های مختلف، غرفه‌های کتاب، بخش شب‌های قافله و ... حواشی در کنار این جشنواره هستند که در کنار این جشنواره پدید آمدند. به نوعی می‌توان گفت که جشنواره عمار امر به معروف است و همواره به جای اینکه بگوید مثلاً فلان فیلم‌ها را نبینید تعداد زیادی از فیلم‌ها را جایگزین کند فیلم‌هایی که اهداف انقلاب اسلامی را دنبال می‌کند. همچنین تلاش می‌کنیم مصرف فرهنگی جامعه را افزایش دهیم، محصولاتی که با مبنای دینی، انقلابی و فرهنگی ما سازگار می‌شود. کم‌هزینگی در اکران از دیگر مواردی است که ما به آن رسیده‌ایم. اگر قرار بود در جای دولتی و طی یک بوروکراسی اداری برای این مسأله هزینه شود باید دهها میلیارد تومان در نظر گرفته می‌شد که با انگیزه‌های داوطلبانه و کمک‌های مردمی به این اکران خوب رسیده‌ایم.

*تلاش برای اینکه فیلمسازان در کنار مخاطبان‌شان فیلم‌های‌شان را ببینند

وی افزود: اتفاق دیگر این است که فیلمساز در کنار مردم فیلمش را می‌بیند و ما می‌خواهیم تلاش کنیم که فیلمسازان ما در سایر شهرها نیز بیش از گذشته در کنار مخاطبان خود بنشیند و فیلم‌ها را نگاه کند که طبق خودشان توانسته‌اند بازخوردهای خوبی بگیرند که در کارشان تأثیرگذار بوده است. 

او گفت: ما به برخی از مسائل سمبلیک هم اهمیت داده‌ایم مثلاً در سینما فلسطین ردیف جلو جایی برای مسئولان نیست بلکه خانواده‌های شهدا در آن ردیف قرار دارند این در حالی است که در سایر جشنواره‌ها خانواده‌های شهدا را در ردیف‌های عقب می‌نشانند و امیدواریم در همه بخش‌های جشنواره «عمار» این نکات لحاظ و رعایت شود. 

در ادامه این نشست نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار، گفت: به واسطه این جشنواره موجی فیلمسازان جوان وارد بدنه فیلمسازی و سینما شدند که توانسته‌اند تأثیرگذار هم باشند و در بسیاری از موارد که مدیران و مسئولان باید نکاتی را اصلاح می‌کردند آنها با ساخت آثارشان به این مهم رسیده‌اند. جشنواره فیلم «عمار» با آثار مستند آغاز شد و حالا در بخش داستانی نیز ادامه‌دار شده است.

*مستندی که نشان داد مردم می‌توانند حق اعتراض داشته باشند

وی افزود: موضوعات خوبی توسط این فیلمسازان مطرح شده است که تغییر و تحولی را هم در بخش‌هایی به وجود آورده است. مثلاً مستندی در ارتباط با اعتراضات مردمی ساخته شد و در تلویزیون نیز درباره ‌آن بحث شد و نشان داد که مردم می‌توانند حق اعتراض داشته باشند بدون اینکه با پلیس درگیر شده باشند که در ادامه در اعتراض به برخی از بانک‌ها نیز با همین رویه انجام شد. تمام این حس و حال و تحول با ساخت یک فیلم مستند رخ داد. این پدیده‌ای است که می‌توان روی آن تأکید کرد و حتی در موردش فیلم ساخت. 

طالب‌زاده اظهار کرد: حالا باید به بخش دیگری از هنر و رسانه توجه کنیم و آن هم برنامه‌سازی برای تلویزیون است که خود باعث به وجود آمدن یک عرصه جدید در بحث هنر و رسانه است. این نکته که بتوان برنامه‌ای ساخت برای تلویزیون که دارای معیارهای لازم فرهنگی ما باشد و همواره جذابیت‌های لازم را نیز داشته باشد. 

وحید جلیلی در ادامه گفت: بارها به تلویزیون مراجعه شده است تا بتوانیم با آنها همکاری داشته باشیم اما گویا آنها در یک حلقه بسته با برخی از افراد حاضر به همکاری بودند که اخیراً صحبت‌هایی شده است تا بتوانیم این کارها را انجام دهیم. برنامه تلویزیونی «همبازی» از شبکه نسیم پخش شد نمونه‌ای از این کار است برنامه‌های دیگری هم در دست ساخت است اما همه اینها مستلزم این است که تلویزیونی حلقه بسته خود را بشکند و از توانمندی‌های خارج از صدا و سیما استفاده کند. 

او گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال گذشته با ما همکاری داشت و دو دستگاه سینما سیار در اختیار ما قرار داد و ما برای همین از آنها ممنونیم اما اعلام کردیم که ما ظرفیت این را داریم که از 20 سینما سیار از کل کشور استفاده کنیم اما به هر حال به نظر می‌رسد که در بحث بودجه باید به طور دقیق‌تری تصمیم گرفته شود. چرا یک جشنواره‌ای که تنها چند روز از سال برگزار می‌شود 10 الی 20 میلیارد تومان باید هزینه بردارد، در این زمینه نیز باید عدالت رسانه‌ای صورت گیرد و ما حاضریم تجربیات خود را در اختیار مدیران مربوطه قرار دهیم.

*میوه‌های عمار به بار نشسته است

طالب‌زاده گفت: اشتیاق خوبی در تلویزیون وجود دارد و من این را با توجه به برنامه‌ای که دارم و بازخوردهایی که دریافت کردم متوجه شدم. «عمار» در مجموع فضای جدید و خوبی است که طی این سال‌ها برخی از میوه‌هایش به بار نشسته و باید برای پربار شدن آن تلاش کرد.

جلیلی اظهار کرد: جشنواره عمار سنخیت زیادی با اهداف صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران دارد. سینما، هنر و صنعت رسانه‌ای است که مدافعین بخش هنری بدنه قوی دارند که بد هم نیست اما می‌توان در مورد آن صحبت کرد. اما واقعیت این است که نباید جنبه رسانه‌ای بودن سینما را انکار کرد اگر این طور باشد باید کل سینما را تعطیل کنیم.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس