کد خبر 782271
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹
همه پرسی کاتالان اسپانیا

احزاب حامی استقلال کاتالونیا قرار است که روز دوشنبه تشکیل جلسه دهند و استقلال این ناحیه را اعلام کنند.

به گزارش مشرق، پارلمان کاتالونیا دوشنبه آینده در زمینه جدایی این منطقه از اسپانیا تصمیم‌گیری می‌کند و انتظار می‌رود که استقلال کاتالونیا را اعلام کند.

روزنامه «لا وانگواردیا» با اعلام این خبر نوشت که نمایندگان احزاب کاتالونیا امروز (چهارشنبه) در بارسلون در این مورد به توافق رسیده‌اند.

این احزاب که جدایی‌طلب هستند در پارلمان منطقه‌ای کاتالونیا اکثریت آرا را به خود اختصاص داده‌اند.

همه‌پرسی جنجالی استقلال «کاتالونیا» از اسپانیا روز یکشنبه اول اکتبر (9 مهر ماه) با وجود مخالفت مادرید، در برخی شعب آغاز شد.

دولت مرکزی اسپانیا که برگزاری این همه‌پرسی را غیرقانونی اعلام کرده بود و پیشتر هم تدابیری را برای جلوگیری از برگزاری آن اجرایی کرده بود، چند هزار نیروی ضدشورش و پلیس به کاتالونیا اعزام کرد و این نیروها با رأی‌دهندگان درگیر شده و تلاش کردند مانع از ورود آن‌ها به شعب شوند.

چنین شرایطی موجب شد تا برگزاری همه‌پرسی به مراکز معدودی که حامیان استقلال آنها را تصرف کرده بودند، محدود شود.

یک روز پس از برگزاری همه‌پرسی «کارلس پوگدمونت» رئیس ایالت کاتالونیا با حضور در کنفرانسی خبری از ایجاد کمیته‌های تحقیقی برای بررسی خشونت دولت مرکزی علیه استقلال‌طلبان خبر داد. دولت محلی کاتالونیا شمار افرادی که به دنبال خشونت‌ها، زخمی شده بودند را 893 نفر اعلام کرد.

همچنین با وجودی که پیش از این استقلال‌طلبان از اتحادیه اروپا خواسته بودند تا از آنان حمایت کند اما کمیسیون اروپا این همه پرسی را غیرقانونی اعلام کرد و شماری از مقامات اروپایی هم حمایت خود را از مواضع «ماریانو راخوی» نخست‌وزیر اسپانیا اعلام کردند.

کاتالونیا بخشی خودمختار در شمال شرقی اسپانیا است که به رغم برخورداری از زیرساخت‌های قوی بانکی و حمل و نقل دریایی، به دلیل پرداخت مالیات‌های سنگین به دولت اسپانیا، به مقروض‌ترین ایالت این کشور تبدیل شده است.

گذشته از انگیزه‌های اقتصادی برای جدایی، مردم ناحیه کاتالونیا از نظر تاریخی از اسپانیا جدا هستند و حتی به زبانی غیر از زبان اسپانیولی (زبان کاتالانی) صحبت می‌کنند.

در همه‌پرسی سال 2006، کاتالونیا به بخشی خودمختار تبدیل شد ولی مردم این ناحیه خواستار جدایی کامل از اسپانیا هستند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس