کد خبر 785756
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷
کاتالونیا

یکی از متحدان اصلی رهبر کاتالونیا از وی خواسته است تا استقلال کامل این منطقه را از اسپانیا اعلام کند.

 به گزارش مشرق به نقل از رویترز، کارلس پویگدمونت رهبر کاتالونیا تحت فشار زیادی از سوی یکی از متحدان اصلی خود قرار گرفته است تا استقلال کامل از اسپانیا را اعلام کرده و تهدید دولت مرکزی مادرید را در نظر نگیرد.

دولت اسپانیا تهدید کرده است که در صورت اعلام استقلال کاتالونیا، وضعیت خودمختاری آن را لغو کرده و به طور مستقیم کاتالونیا را اداره خواهد کرد.

در حالی که تصور می شد رهبر کاتالونیا در سخنرانی سه شنبه شب در پارلمان رسما استقلال این منطقه را اعلام کند ولی وی اعلام استقلال را به تعویق انداخته و خواستار مذاکره با مادرید شده است.

ماریانو راخوی تا دوشنبه به رهبر کاتالونیا فرصت داده است تا موضع خود را به طور شفاف اعلام کند و پس از آن تا روز پنجشنبه فرصت دارد تا اگر همچنان بر جدایی از اسپانیا اصرار دارد، نظرش را تغییر دهد.

ولی گروه سیاسی چپ افراطی کاتالونیا موسوم به سی یو پی از پویگدمونت خواسته است تا استقلال این منطقه را رسما اعلام کند و توجهی به تهدیدات نخست وزیر اسپانیا نداشته باشد.

این حزب سیاسی تنها ۱۰ کرسی از ۱۳۵ کرسی پارلمان کاتالونیا را در اختیار دارد ولی دولت اقلیت پویگدمونت به حمایت این حزب برای تصویب قانون مربوط به استقلال نیاز دارد و نمی تواند بدون حمایت این حزب در تصویب قوانین موفق باشد.

کاتالونیا منطقه ثروتمند شمال شرق اسپانیا به شمار می رود که فرهنگ و زبان خاص خود را دارد و روز اول اکتبر همه پرسی استقلال را علی رغم مخالف دادگاه قانون اساسی اسپانیا برگزار کرده است.

ثریا سائنز معاون نخست وزیر اسپانیا نیز در سخنانی تاکید کرد: اگر راهکار سریعی برای این مساله وجود نداشته باشد، مجبور خواهیم بود تا پیش بینی ها نسبت به رشد اقتصادی اسپانیا در سال ۲۰۱۸ را کاهش دهیم.

منابع نزدیک به دولت کاتالونیا اعلام کرده اند که پویگدمونت و تیمش در حال کار بر روی پاسخی به اظهارات راخوی هستند.

ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا نیز در اظهاراتی هشدار داده است که خواستار استقلال کاتالونیا نیست چرا که این مساله می تواند سایر مناطق را نیز تشویق کند تا چنین کاری را انجام داده و اعلام استقلال کنند. چنین وضعیتی، اتحادیه اروپا را غیر قابل کنترل و اداره خواهد کرد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس