کد خبر 781712
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴
همه پرسی کاتالان اسپانیا

انتظار می‌رود جمعیت گسترده‌ای از اهالی کاتالونیا در اعتصاب سراسری در اعتراض به خشونت پلیس در جریان برگزاری همه پرسی جدایی شرکت کنند.

 به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری فرانسه، در حالی که دولت مادرید تحت فشار شدید بین المللی برای حل و فصل بدترین بحران سیاسی در دهه های اخیر قرار دارد، پیش بینی می شود هزاران نفر از اهالی کاتالونیا امروز سه شنبه در اعتصاب سراسری و گسترده‌ای در محکومیت خشونت نیروهای پلیس در همه پرسی جدایی شرکت خواهند کرد.

دولت محلی کاتالونیا اعلام کرده است که در جریان برگزاری همه پرسی اخیر بیش از 893 نفر زخمی شده اند. انتظار می رود خدمات پرواز و حمل و نقل ریلی و همین طور فعالیت بنادر کاتالونیا مختل خواهد شد. اتحادیه های کارگری و تجاری کاتالونیا خواستار محکومیت شدید خشونت نیروهای پلیس شده اند.

دولت محلی کاتالونیا اعلام کرد که حدود 2.26 میلیون نفر در همه‌پرسی روز یکشنبه برای استقلال کاتالونیا از اسپانیا، شرکت کردند و 90 درصد از آنها نیز رای به جدایی دادند.

این میزان استقبال به این معناست که از شمار 5.34 میلیون واجد شرایط برای رای دادن در همه‌پرسی کاتالونیا، 42.3 درصد در آن مشارکت داشتند.

پیش بینی می شود دانشگاه های دولتی بارسلونا نیز به این اعتصاب ملحق شوند، موزه های هنری، باشگاه فوتبال بارسلونا نیز حمایت خود را از برگزاری این اعتصاب اعلام کرده اند.

کارلس پویگدمونت رهبر کاتالونیا در سخنانی تاکید کرد: بر این باورم که تعداد زیادی از اهالی کاتالونیا در این اعتصاب شرکت خواهند کرد.

دولت اسپانیا وعده داده است که مانع از استقلال و جدایی کاتالونیا خواهد شد. دولت مادرید برگزاری همه پرسی اخیر را غیرقانونی ارزیابی کرده است.

زید رعد الحسین مقام ارشد حقوق بشر سازمان ملل در این باره تاکید کرد: من از ناآرامی های اخیر در کاتالونیا به شدت پریشان و ناراحت شدم.

پارلمان اروپا قرار است نشست ویژه‌ای را در روز چهارشنبه برای بررسی این مساله برگزار کند.

سخنگوی کمیسیون اروپا نیز در اظهاراتی در واکنش به اتفاقات رخ داده در همه پرسی کاتالونیا تاکید کرد: ما از همه طرف های مرتبط می خواهیم تا به آرامی از تقابل و مواجهه به سوی مذاکره گام بردارند. خشونت هرگز یک ابزار موثر در عرصه سیاست نیست.

پس از اظهارات روز یکشنبه رهبر کاتالونیا مبنی بر اینکه کاتالونیا اکنون حق ایجاد یک کشور مستقل را پیدا کرده است، دولت ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا، نشست فوری و اضطراری تشکیل داده است.

رهبر کاتالونیا خواستار میانجیگری بین المللی برای حل و فصل بحران شده و خواستار برچیده شدن نیروهای پلیس از کاتالونیا شده که به خاطر برگزاری همه پرسی مستقر شده اند.

ماکرون از اتحاد قانونی اسپانیا حمایت کرد

رئیس جمهور فرانسه حمایت خود را از اتحاد قانونی اسپانیا اعلام کرده است. امانوئل ماکرون در گفتگوی تلفنی با ماریانو راخوی تاکید کرده است که پاریس از اتحاد قانونی اسپانیا حمایت می کند.

دونالد تاسک رئیس شورای اروپا نیز از نخست وزیر اسپانیا خواسته است تا از تشدید اوضاع در کاتالونیا خودداری کند. وی نسبت به استفاده از زور توسط دولت اسپانیا هشدار داده است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس