کد خبر 781334
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹
راهپیمایی ضد جدایی طلبی کاتالونیا

درگیری های خشونت آمیز میان نیروهای پلیس و حامیان استقلال کاتالونیا در اسپانیا، واکنش های اندکی میان مقامات ارشد اروپایی به همراه داشت.

 به گزارش مشرق، پایگاه اینترنتی ' ای یو آبزرور' در گزارشی عنوان کرد: به رغم درخواست ها از سوی سیاستمداران کاتالونیا برای محکوم کردن خشونتهای روز گذشته پلیس اسپانیا علیه رای دهندگان همه پرسی استقلال کاتالونیا، اتحادیه اروپا همچنان در مورد این خشونتها سکوت پیشه کرده و این مسئله را موضوعی داخلی در اسپانیا می داند.


در مورد مسئله کاتالونیا به نظر می رسد که اتحادیه اروپا با یک دوراهی و تنگنا روبرو است. برخی کشورهای اروپایی نگران فعالیتهای جنبش های جدایی طلب در خاک خود هستند. اتحادیه اروپا به این دلیل در مورد این گونه جنبش ها در اروپا واکنش نشان نمی دهد چون نگران است از این اتحادیه به عنوان تشویق کننده جنبش های جدایی طلب در کشورهای عضوش یاد شود. اما خشونتهای روز گذشته پلیس اسپانیا، اتحادیه اروپا را در کانون توجه ها قرار داده است. اتحادیه اروپا از یک سو باید بر حاکمیت قانون در اسپانیا تاکید داشته باشد اما نمی تواند در برابر خشونت ها بی تفاوت باشد. به همین دلیل این اتحادیه عملا در مورد حوادث روز گذشته در اسپانیا با بلاتکلیفی روبرو است.


مقامات کاتالونیا اعلام کرده اند که بیش از 800 نفر در خشونتهای روز گذشته زخمی شدند. درگیری های خشونت آمیز میان نیروهای پلیس و شرکت کنندگان در این همه پرسی در حالی رخ داد که دادگاه قانون اساسی اسپانیا این همه پرسی را مغایر با قانون اساسی خوانده بود.


در همین حال اندکی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا نسبت به حوادث روز گذشته مربوط به این درگیری های خشونت آمیز واکنش نشان داده اند. ' چارلز میشل' نخست وزیر بلژیک یکی از رهبران اروپایی بود که سکوت رهبران اتحادیه اروپا در قبال این مسئله را شکست و گفت: خشونت هرگز نمی تواند به عنوان پاسخ مسائل باشد. ما هر شکل خشونت را محکوم و درخواست خود را برای مذاکره سیاسی بار دیگر اعلام می کنیم.


' میرو سرار' نخست وزیر اسلوونی نیز در توییتی عنوان کرد: در مورد اوضاع مربوط به خشونتها به دنبال برگزاری همه پرسی درباره استقلال کاتالونیا، نگران هستم. شخصا خواستار مذاکره سیاسی، حاکمیت قانون و راه حل های مسالمت آمیز هستم.


بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس نیز در مورد این خشونت ها ابراز نگرانی کرد و گفت که این همه پرسی بر خلاف قانون اساسی اسپانیا است.


در همین حال 'لیناس لینکویسیوس' وزیر خارجه لیتوانی در توییتر نوشت: مذاکره دولت اسپانیا با مردمش یک الزام محسوب می شود. خشونتها به بهبود اوضاع کمکی نخواهد کرد.


نخست وزیر اسکاتلند نیز در مورد اوضاع مربوط به خشونتها به دنبال برگزاری همه پرسی کاتالونیا ابراز نگرانی کرده و تصریح کرد: همه ما باید با توجه به تصاویر منتشر شده در مورد خشونت ها در اسپانیا این خشونت ها را محکوم کنیم.


آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز با ماریاتو راخوی نخست وزیر اسپانیا روز گذشته تلفنی در مورد این موضوع گفتگو کرد.


این در حالی است که کمیسیون اروپا همچنان در مورد این خشونتها سکوت کرده است. دایره اجرایی اتحادیه اروپا تاکنون از صدور بیانیه در مورد همه پرسی کاتالونیا امتناع کرده است.


کارلس پیگدمونت رئیس دولت کاتالونیا روز گذشته اعلام کرد: ما شهروندان اروپایی هستیم و مسئله کاتالونیا باید در چارچوب اروپا مورد بررسی قرار گیرد.


روزنامه گاردین نیز در گزارشی نوشت: در انگلیس ترزا می نخست وزیر این کشور با افزایش درخواست ها برای موضع گیری علیه خشونتهای روز گذشته در اسپانیا مواجه شده است.


جرمی کوربین رهبر حزب کارگر تصریح کرد که این خشونتهای پلیس علیه شهروندان اسپانیا برای وی شوکه کننده بود.


یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس نیز گفت: این همه پرسی یک مسئله داخلی برای دولت و مردم اسپانیا به حساب می آید. ما خواهان این هستیم که حاکمیت قانون و قانون اساسی در این کشور مورد احترام قرار بگیرد.


ژان کلود یانکر رئیس کمیسیون اروپا در اظهارنظری اعلام کرد که بروکسل باید از تصمیم های دولت و دادگاه قانون اساسی اسپانیا تبعیت کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس