تظاهرات سکوت در بارسلونا

کمیسیون اروپا روز دوشنبه با ابراز نظر رسمی‌ در مورد رویدادهای همه پرسی‌ استقلال ایالت کاتالونیا از کشور اسپانیا، آن را غیرقانونی دانست.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه 20 مینوتوس، «مارگاریتیس شیناس» سخنگوی کمیسیون اروپا در بیانیه کوتاهی، تاکید نمود که همه پرسی‌ فراخوان شده از سوی دولت محلی کاتالونیا، قانونی نیست و این مساله داخلی‌ اسپانیا باید بر اساس قانون اساسی‌ حل شود.

کمیسیون اروپا ضمن درخواست مذاکره بین دولت ایالت کاتالونیا و دولت مرکزی اسپانیا، افزود: اکنون زمان وحدت است نه تفرقه.

سازمان مذکور با ابراز اطمینان از رسیدگی «ماریانو راخوی» نخست وزیر اسپانیا به این مساله، اعلان کرد که خشونت هیچگاه نباید ابزاری در سیاست باشد.

شیناس به رغم پرسش های مکرر خبرنگاران خارجی، حاضر به ارایه توضیح بیشتر درباره درگیری های روز گذشته (یکشنبه)، تناسب آن و زخمی شدن بیش از 800 نشد و فقط به این بیانیه اشاره کرد.

وی از سوی دیگر توضیح داد که اگر کاتالونیا از راه قانونی همه پرسی‌ برگزار کند، خارج از اتحادیه اروپا خواهد ماند.

همه پرسی استقلال کاتالونیای اسپانیا و ادعای نتیجه 90 درصدی آری در روز یکشنبه نهم مهرماه در حالی برگزار شد که دولت مرکزی به ریاست «راخوی» به شدت با برگزاری آن مخالفت کرده و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از برگزاری آن بکار برده است.

رای گیری استقلال کاتالونیا که توسط جدایی طلبان فراخوان شده بود، با شرکت 2 میلیون و 260 هزار تن از 5 میلیون جمعیت این منطقه، در میان درگیری ها و زد و خورد با پلیس ضد شورش برگزار شد. پلیس ملی‌ و نیروهای ژاندارمری اعزامی به کاتالونیا، به دستور دیوان عالی این کشور، اکثر شعبه های اخذ رای را مهر و موم و صندوق های رای گیری را ضبط کرد.

به نوشته روزنامه رسمی «ال پاییس»، نتیجه همه پرسی استقلال کاتالونیا، رای 90 درصدی «آری» به استقلال و 7.87 درصدی «نه» به آن بود. نزدیک به 42 درصد جمعیت این استان در سایه جدال های خیابانی میان مردم و نظامیان و زخمی شدن 844 نفر، در این همه پرسی شرکت کرده اند.

روزنامه رسمی «لا ونگوآردیا» هم سخنان «کارلس پیگدمونت» رییس دولت کاتالونیا و برگزار کننده این همه پرسی را منتشر کرد که در آن داشتن یک کشور مستقل را حق شهروندان این استان عنوان کرده است. به نوشته این روزنامه، پیگدمونت در یک نطق تلویزیونی اظهار داشت: «در این روز رنج و امید، شهروندان کاتالونیا حق داشتن یک دولت مستقل در قالب یک جمهوری را بدست آوردند. از این رو دولت من در چند روز آینده نتیجه رای گیری امروز را به پارلمان کاتالونیا می فرستد، جایی که محل تبلور حق حاکمیت مردم است تا بر اساس قانون همه پرسی اقدام شود.»

بر اساس قانون همه پرسی، 48 ساعت پس از رای گیری بطور یکجانبه استقلال این منطقه اعلام می شود اما مشخص نشده که حداقل تعداد شرکت کنندگان در همه پرسی باید چه تعداد باشد تا نتیجه همه پرسی معتبر تلقی شود.

خودمختاری این منطقه در قانون اساسی سال 1978 اسپانیا به رسمیت شناخته شده و جنبش کاتالانیسم به عنوان جنبشی فرهنگی، زبانی و حتی سیاسی، یکی از مهمترین روندهای استقلال طلبانه در اروپا را تشکیل می‌دهد. این جنبش به مانند سایر جنبش‌های فرهنگی در اروپا از اوایل قرن هجدهم میلادی شکل گرفت و تفاوت آن با سایر جنبش‌های اروپایی در آن است که کاتالان‌ها مقاومتی کم‌نظیر در طول این سال‌ها برای کسب استقلال فرهنگی، زبانی و سیاسی از خود نشان داده‌اند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    0 0
    اخه بلژیک هم کشوری دو زبانی و دو قوممیتی هست که بشدت از تجزیه اسبانیا بخاطر بتانسیلهای تجزیه خودش واهمه داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس