کنگره آمریکا

با حمایت بزرگترین لابی صهیونیستی در آمریکا، کنگره آمریکا در تکاپوی تدوین قانونی است که به موجب آن تحریم کالاهای اسرائیلی ممنوع می‌شود.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه رای الیوم، با حمایت کمیته امور عمومی آمریکایی- اسرائیلی (آیپک) که بزرگترین لابی صهیونیستی در آمریکا به شمار می آید، تعدادی از اعضای کنگره در صدد ارائه لایحه ای هستند که به موجب آن تشکیل کمپین ها و تلاش موسسات و سازمان هایی که در تلاش برای تحریم کالاهای اسرائیلی هستند، ممنوع اعلام می شود.

هشدار سازمان ملل  به شرکت های اسرائیلی

طرح این لایحه در حالی است که همزمان با آن «زید بن رعد الحسین» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل دو روز پیش به 150 شرکت اسرائیلی و بین المللی در شهرک های اسرائیلی موجود در  اراضی اشغالی 1967 هشدار داد که در آستانه قرار گرفتن فهرست سیاه این سازمان هستند.

در این میان روزنامه هاآرتص اسرائیل به نقل از چند مسئول اسرائیلی نوشت: الحسین به این شرکت ها اطلاع داده است که قانون بین المللی در خصوص شهرک ها  را نقض می کنند و منظور او شهرک هایی است که از سال 1967 در اراضی اشغالی و جولان و شرق قدس تشکیل شده اند.

به نوشته این روزنامه، کمیته عمومی آمریکایی- اسرائیلی (لابی صهیونیستی آیپک) اعضای کنگره را به ارائه لایحه ای علیه تحریم شهرک ها فرا خواند تا به موجب آن هیچ تهدیدی علیه شرکت های آمریکایی در صورت مخالفت با تحریم  کالاهای اسرائیلی وجود نداشته باشد.

ایباک هچنین اعلام کرد، احتمال تهدید سازمان ملل و یا سایر نهادهای بین المللی علیه شرکت های آمریکایی وجود ندارد، با این حال کنگره باید از شرکت های آمریکایی در برابر هرگونه باجخواهی و یا مخالفت با هرگونه تحریم عیله اسرائیل حمایت کند.

حمایت عضو کنگره آمریکا از اسرائیل

در این میان، هاآرتص نوشت، چاک شومر، رهبر دموکرات ها در سنای آمریکا مدعی شد سازمان ملل تاریخ وحشتناکی در برخورد نادرست با اسرائیل دارد و او شخصا با تحریم اسرائیل مخالف بوده و لایحه علیه تحریم را تایید می کند.

به گفته او سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل نمی توانند شرکت های آمریکایی را به تحریم علیه اسرائیل که متحد آمریکا به شمار می آید، مجبور کنند.

انتقاد شدید سازمان های حقوق بشر از آیپک

نکته قابل توجه اینکه هرچند لایحه پیشنهادی در بین دموکرات ها و جمهوری خواهان آمریکا از حمایت گسترده برخوردار است، اما با انتقاد شدید سازمان های حقوق بشری آمریکا روبه رو است تا جایی که این سازمان ها هشدار دادند تدوین لایحه پیشنهادی موجب زیان رسیدن به شهروندان آمریکایی حامی تحریم می شود.

به نوشته این منبع اسرائیلی، سازمان آیپک تا کنون توانسته است دستاوردهای زیادی داشته و اهداف خود را محقق سازد از جمله اینکه توانسته است کمک های خارجی به اسرائیل در سال 2008 را به 2.42میلیارد دلار برساند.

همچنین ایباک مسئول تدوین قوانین مربوط به تامین مالی طرح مشترک آمریکا و اسرائیل در خصوص انرژی های جایگزین است.

لابی صهیونیستی آیپک اکنون حدود یکصد عضو در سراسر آمریکا دارد و سالانه دو هزار مصاحبه با اعضای کنگره دارد که حاصل آن یکصد قانون در حمایت از اسرائیل است.

آیپک همچنین دفاتر منطقه ای متعددی در آمریکا دارد و بودجه سالانه آن 40 میلیون دلار است و اهداف کنونی خود را به شرح زیر اعلام کرده است:

جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای ادعایی.

حمایت از اسرائیل و تامین هزینه های آن.

دفاع از اسرائیل در برابر خطرهای آینده.

آماده کردن نسل جدید رهبران حامی اسرائیل و اطلاع رسانی در کنگره آمریکا در مورد روابط آمریکایی- اسرائیلی.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس