تقسیم کار راهبُردی بین کاخ سفید و کنگره شکل گرفته است.تهدید تحریم های جدید؛استراتژی غیرقابل تغییرشورای امنیت ملّی آمریکا است.آنها به عدم افزایش تحریم ها بعنوان برگ برنده علیه «دولت روحانی» نگاه می کنند،زیرا معتقدندکه ایران ظرفیت روانی پذیرش تحریم جدید راندارد.

گروه بین الملل مشرق- چندی پیش که اخبار مربوط به رایزنی فشرده «وزارت خارجه آمریکا» و «شورای امنیت ملّی کاخ سفید» با نمایندگان کنگره درباره عدم افزایش تحریم ها، و توافق نهایی شان روی آنتن ها رفت[1]؛ برخی از سیاسیون و مردان رسانه ایِ خوش خیال، چنین رویّه ای را نشانه نرم تر شدن مواضع آمریکا فرض کردند. آنها با پمپاژ رسانه ای این موضوع که بین اوباما و نمایندگان تحت تأثیر لابی صهیونیستی، یک شکاف عمیق ایجاد شده، وانمود کردند که ایران باید برای حفظ موقعیت "پلیس خوب" (اوباما) در برابر "پلیس بد" (نتانیاهو و کنگره)؛ امتیازاتی را نقداً روی میز بگذارد. 

عدم افزایش تحریم ها در کنگره به شکاف بین کاخ سفید و کنگره مربوط نیست، بلکه حاصل یک شراکت راهبُردی است


این "شارلاتانیسم رسانه ای" در بین بخشی از توده های مردمی که نسبت به مذاکراه با آمریکا خوش بین بودند، ایجاد یک خوش بینی رؤیاگونه کرد؛ افسانه ای مبنی بر اینکه، عن قریب تمامی مشکلات اقتصادی کشور بخاطر مذاکرات هسته ای حلّ و فصل خواهد شد و بالاخره بهشت اقتصادی ایرانیان به وقوع خواهد پیوست. مسئله ای که رهبر معظّم انقلاب اسلامی نیز در دیدار مهم شان با دانشجویان و دانش آموزان به مناسبت «13 آبان» به آن اشاراتی داشتند.

«مشرق» چندی پیش در گزارشی از «آسیوشیتدپرس» و «واشینگتن پست» برای اوّلین، پرده از خودسانسوری رسانه های غرب زده داخلی برداشت، آنجا که غرب زده ها سعی داشتند؛ به دروغ «کنگره» و «سنا» را در رابطه با تحریم ایران روبروی هم نشان دهند. و حالا همین رسانه ها و برخی سیاسیون سهواً یا عمداً تلاش دارند، «کنگره» را در برابر «کاخ سفید» نمایش دهند؛ این القای تحمیق گونه ای است از "فرشته نشان دادن باراک حسین اوباما". لذا یادآور می شود که "دست چدنی" ای که از ابتدای ریاست جمهوری «اوباما» زیر "دستکش مخملین" پنهان شده بود، حالا نیز پنهان است؛ شاید فردا تغییراتی در پی باشد! امّا تا امروز هیچ چیز تغییر نکرده است.

گزارش آسیوشتیدپرس درباره وحدت رویه دولت آمریکا و کنگره درباره ایران


همان روز که خبر توافق کنگره و کاخ سفید مبنی بر عدم افزایش تحریم ها تا مذاکرات آتی «ژنو»، تحت تأثیر لابی اوباما معرّفی شد و برخی از عناصر داخلی آن را دستاورد بزرگی برای روند دیپلماتیک کشور دانستند؛ تحلیل گران کارکشته حرف های اصلی و دقیق را زدند. جالب تر اینکه این گزارش های منطبق بر استنادات متقن، بار دیگر از سوی رسانه های خوش بین غرب گرای داخلی سانسور شدند.

«ران کامپیاس»[2] تحلیل گر سابق و مجرّب «خبرگزاری آسیوشتیدپرس» در گزارشی که برای «JTA News Agency»[3] (آژانس خبری یهود) - از قدیمی ترین سازمان‌های خبری صهیونیسم جهانی- فرستاد، توضیح داد که در جلسه محرمانه «شورای امنیت ملّی آمریکا» با کارمندان ارشد «مجلس نمایندگان» و سنا که به تغییر ذائقه کنگره منجر شد، چه گذشته است. در واقع وی از پشت پرده صحنه سیاسی امروز آمریکا درباره پرونده ایران خبرهای دسته اوّلی می‌داد.

وی توضیح داد که تقسیم کار راهبُردی بین آمریکا و اسرئیل، بین کاخ سفید و کنگره و بین لابی های صهیونیستی و کنگره؛ چگونه شکل گرفته است. «کامپیاس» نشان داد که کاخ سفید نه تنها از صحبت درباره افزایش تحریم ها ناخشنود نیست، بلکه حرف زدن مداوم از تهدید تحریم های جدید؛ استراتژی غیرقابل تغییر «شورای امنیت ملّی آمریکا» است. او همچنین به خوبی بیان می کند که حرف زدن از تحریم جدید همزمان با عدم اجرای آن، فقط مربوط به «جمهوری خواهان» کنگره نیست، بلکه به «دموکرات ها» هم مربوط است.

گزارش JTA از محتویای جلسه محرمانه شورای امنیت ملّی آمریکا و کنگره که به عدم افزایش تحریم ها توسّط کنگره منجر شد


«کامپیاس» به نقل از یک منبع نزدیک به «آیپک» می نویسد که این لابی خواهان عملیاتی شدن لایحه تحریمی جدید در "آینده نزدیک" است، نویسنده با قرار دادن واژه "in the near future” تحت دو گیومه، در واقع خیلی هوشمندانه مخاطب را به این نکته سوق می دهد که حتّی این لابی یهودی پُرآوازه نیز اکنون خواهان اجرای آن نیست بلکه آن را به آینده نزدیک موکول نموده است.

نویسنده همچنین به نکته ظریفی اشاره می کند، علیرغم اینکه پیشتر، «کمیته بانکداری سنا» تعویق رأی گیری برای تحریم جدید را نهایتاً تا پایان اکتبر، مجاز شمرده بود؛ در اقدامی جدید دوباره به «دولت اوباما» وقت داده است. آنها به عدم افزایش تحریم ها بعنوان یک برگ برنده علیه «دولت روحانی» نگاه می کنند، زیرا معتقدند که ایران ظرفیت روانی و سخت افزاری پذیرش تحریم های جدید را به هیچ وجه ندارد و این مسئله به افزایش چانه زنی مطلق امریکا بدل خواهد شد.

رهبری انقلاب اسلامی در آخرین دیدارشان که در آستانه «سالگرد تسخیر لانه جاسوسی» صورت می گرفت، ضمن ابراز اعتماد به تیم مذاکره کننده ایران به آنها توصیه نمودند که فریب لبخند دشمن را نخورند، ایشان بطور شفّاف و با مصداق خواهان رصد عدم حسن نیّت آمریکایی ها پای میز مذاکره شدند. «پایگاه خبری- تحلیلی مشرق» برای اوّلین بار مقاله «آژانس خبری یهود»[4] که در آن محرمانه های آمریکا در رابطه با مذاکرات ایران گفته شده را برای شفافیت بخشی به افکار عمومی و کمک به کارشناسان در اختیار می گذارد. متن کامل این گزارش بدون ردّ یا پذیرش مفادّ آن و برای اطّلاع خوانندگان منتشر می شود:


***

اوباما به «کنگره»: درباره تحریم های بی مانند صحبت کنید، امّا هیچ اقدامی نکنید

دولت اوباما از کنگره می خواهد که تهدید درباره تشدید تحریم ها علیه ایران را حفظ کند، امّا در واقع آنها را نپذیرد


واشینگتن- دولت اوباما ممکن است یک روش برخوردی در برابر حامیان طرفداری اسرائیل از لایحه تشدید تحریم ها اتّخاذ کند، چراکه «کاخ سفید» می ترسد، این مسئله باعث عقب نشینی در حلّ و فصل بحران برنامه مشکوک تسلیحات اتمی ایران شود.

«AIPAC» (کمیته امور عمومی آمریکایی اسرائیلی)، «JFNA» (فدراسیون یهودیان آمریکای شمالی) و «JCPA» (شورای یهود برای امور عمومی) از لایحه ای حمایت می کنند که در جولای توسّط «مجلس نمایندگان» به تصویب رسید. این لایحه نهادهای تسهیل کننده انتقال پول ایران را تحریم می کند و مسئولیت سازوکارهای مالی را افزایش می دهد تا اطمینان حاصل شود که کسی نمی تواند با معاملاتی که از ایران سرچشمه می گیرد، تجارت کند. رهبران اسرائیل معمولاً به افزایش یافتن تحریم ها، علاقه مند هستند.

امّا دولت اوباما، در حالیکه کنگره بر شمشیرزدن جانانه اش اصرار دارد، معتقد است که این لایحه می تواند گفتگوهای «ژنو» که در اوایل اکتبر در جریان بود و در اواسط نوامبر ادامه می یابد؛ را از ریل خارج کند.

در 24 اکتبر جلسه محرمانه ای بین «شورای امنیت ملّی (آمریکا)» و کارمندان ارشدِ «مجلس نمایندگان» و «سنا»، برگزار شد. شرکت کنندگان گفتند که، «شورای امنیت ملّی» (NSC) از یافته هایی پرده برداری کرد که نشان می داد، تهدید به افزایش تحریم ها از جانب کنگره، ایران را روی میز دیپلماسی نگاه می دارد. طبق گفته شرکت کنندگان در جلسه، «شورای امنیت ملّی» استدلال می کند که پیشبُرد (عملیاتی) لایحه، می تواند پیشرفت ها به سوی راه حلّ دیپلماتیک را عقیم کند.

نمایی از یک جلسه شورای امنیت ملّی آمریکا با حضور رئیس جمهور اوباما


حدوداً 25 کارمند ارشد در جلسه حضور داشتند. شرکت کنندگانی که درباره شرایط جلسه صحبت کردند، نمی خواستند از آنها نامی برده شود و از آنها بطور مستقیم نقل قول شود. آنها از ارائه جزئیات بیشتر درباره یافته های جلسه و آنچه مقامات به آنها ارائه کرده بودند؛ سرباز زدند زیرا محتوای جلسه طبقه بندی شده بود.

در سه شنبه، «شورای امنیت ملّی» رهبران سازمان های ارشد یهودی را برای اطّلاع مختصر درباره ایران به جلسه دعوت کرد، این نشانه ای است که چطور روی "استراتژی ایران" تقسیم کار شده، نه فقط توسّط کنگره که توسّط اسرائیل و کمیته های طرفدار اسرائیل [لابی های یهود] هم.

سناتور «مارک کرک» - نماینده ایالت ایلینویز- رهبری تلاش برای پیشبُرد این لایحه در سنا را بر عهده دارد. یک منبع نزدیک به «آیپک»، گفت که گروه لابی نیز خواهان پیشرفت (عملیاتی) لایحه، "در آینده نزدیک" است؛ به همان شکلی که «فدراسیون یهود» کرد. افراد حاضر در جلسه گفتند که دولت به روند رأی گیری سنا به عنوان اقداماتی که باید ایران را منحرف کند، توجّه دارد.

سرنوشت لایحه دقیقاً در دستان سنا است. «تیم جانسون» - سناتور دموکراتِ ایالت داکوتای جنوبی- «رئیس کمیته بانکداری مجلس سنا» است. یک مقام رسمی کمیته (بانکداری سنا)، جمعه گذشته گفت: «جانسون» درباره اینکه آیا لایحه را برای مذاکرات پارلمانی و رأی گیری به بالا بفرستد یا اینکه کی بفرستد؛ هنوز در حال تصمیم گیری است. امّا «جانسون» پیشتر به دولت اوباما گفته بود که وی نمی تواند؛ رأی گیری کمیته را تا بعد از پایان اکتبر به تأخیر بیندازد. مقامات دولتی می‌خواهند که لایحه حدّاقل تا بعد از دور بعدی مذاکرات در اواسط نوامبر، به تأخیر بیفتد.

تیم جانسون- رئیس کمیته بانکداری سنای آمریکا


«کیتلین هایدن»، «سخنگوی شورای امنیت ملّی»، توضیح داد که جلسه هفته گذشته با کنگره، رایزنی نزدیکی بوده است.

«هایدن» در ایمیل جمعه گذشته خود گفت: «کنگره تا کنون شریک مهمی در تلاش های ما بوده است. ما رایزنی های فشرده خود را ادامه خواهیم داد، همانطور که در گذشته داشتیم، هر اقدامی در کنگره باید با استراتژی مذاکره ای ما در یک ردیف قرار بگیرد در اینصورت رو به جلو حرکت می کنیم».

شرکت کنندگان گفتند، این مشخّص نیست که بعد از جلسه چه اجماعی بین کارمندان ارشد حاصل شد، که قانون گذاران را در جریان گذاشت و در پیشبُرد و شکل دادن به قانون، نقش حیاتی بازی کرد. آنها دو حکایت متفاوت ارائه دادند: یکی از آنها این بود که افزایش تحریم ها کمک خواهد کرد که ایران پای میز مذاکره بماند و دیگری این بود که این مسئله ایران را از مذاکره دور می کند.

اختلافات در امتداد خطوط حزبی نبود، زیرا شرکت کنندگان گفتند که برخی از سرسخت ترین مخالفانِ جلوگیری از تحریم های جدید، از کارمندان «دموکرات» بودند [در حالیکه «دولت دموکرات اوباما»، ظاهراً خواهان جلوگیری از تحریم های جدید است]. آن کسانی که خواستار بالا بردن تحریم ها بودند، تأکید می کردند که ایران به غنی سازی اورانیوم و نادیده گرفتن مطالبات «شورای امنیت سازمان ملل»؛ ادامه می دهد.

«وندی شرمن»، سومین مقام ارشد در وزارت خارجه آمریکا و کسی که گفتگوها با ایران را رهبری می کند به «صدای آمریکا» (VOA) گفت: «ما فکر می‌کنیم که الآن زمانی است برای متوقّف‌کردن[تحريم‌ها] که ببینیم، آیا مذاکرات می‌تواند به جاذبه برسد».

این "پیشنهاد شرمن" بود که در جلسه هفته گذشته اش با «نمایندگان مجلس» آن را مطرح ساخت و این هفته در جلسه سنا تکرارش کرد؛ پیشنهادی که به نظر می رسد، اثر داشته است.

«الیوت انجل» (نماینده دموکرات نیویورک)، «عضو ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان»، هفته گذشته به «صدای یهود» (Jewish audience) گفت که "Freez" ِ اقدامات تحریمی (تثبیت تحریم ها)، را برای یک دوره زمانی؛ آغاز خواهد کرد. وی در رویدادی که با همّت «شورای روابط جامعه یهودیان واشینگتن بزرگ» سازماندهی شده بود، گفت: «اگر ایران به سرعت تعدادی از گام های سفت کاری (شفاف سازی) و کاملاً قابل اثبات را بردارد، من "Freez" ِ اقدامات قانونی بیشتر درباره لایحه جدید تحریم ها را؛ آغاز خواهم کرد».

او گفت: «ابتدا، ایران باید همانطور که توسّط «شورا امنیت سازمان ملل» بارها خواسته شده، تمام غنی سازی را "Freez" (تعلیق) کند. ایران باید نصب سانتریفیوژهای جدید را متوقّف کند و ساخت و ساز «راکتور آب سنگین اراک» که می تواند پلوتونیوم تولید کند؛ را حتماً متوقّف سازد. ایران باید بپذیرد که تمام اورانیوم 20% را از کشورش خارج کند. نهایتاً، ایران باید اجازه بازرسی های جامع هسته ای ] CTBTO: پروتکل الحاقی[ را صادر کند».

«نخست وزیر بنیامین نتانیاهو» به افزایش تحریم ها علاقه‌مند است، همچنین «وزیر امور راهبُردی‌اش»، «يووال اشتاينيتز» در دیدار 23 اکتبر با مقامات رسمی، وقتی در "گفتگوهای نیم سالانه استراتژیک آمریکا- اسرائیل"، تیم اسرائیل را رهبری می کرد؛ به همین شکل تأکیداتی داشت.

یووال اشتاينيتز،وزیر امور راهبُردی رژیم صهیونیستی در کنار جان کری و نتانیاهو

اشتاینیتز: ایرانیان در تهدید هستند؛ چرا باید الآن فشار را برداریم؟


وی به خبرنگاران گفته بود: «هر چه شما فشار را افزایش دهید، شانس ها بزرگتر هستند. ایرانیان در تهدید هستند؛ چرا باید الآن فشار را برداریم؟».



[1] «اوباما در نهایت کنگره امریکا را برای تعلیق اعمال تحریم های جدید ضدایران متقاعد کرد»- «باشگاه خبرنگاران صدا و سیمای ج.ا.ا» به نقل از «خبرگزاری آسیوشیتدپرس»- 6/8/1392

[2] ران کامپیاس: رئیس دفتر «JTA» در واشینگتن، مسئول پوشش اخبار «پایتخت ایالات متّحده» و تحلیل تحوّلات سیاسی که جهان یهود را تحت تأثیر قرار می دهد. وی از «خبرگزاری آسیوشیتدپرس» به «JTA» رفته است، او طیّ دهه ها در دفتر اورشلیم، نیویورک، لندن و اخیراً در دفتر واشینگتن این خبرگزاری؛ فعّالیت داشته است. وی خبرنگار اعزامی به ایرلند شمالی، افغانستان، بوسنی و غرب آفریقا بوده است. از وقتیکه وی در اراضی اشغالی زندگی می کند، برای «روزنامه جورزالم پست» و دیگر سازمان های یهودی کار می کند- پایگاه مجازی «JTA»

[3] Jewish Telegraphic Agency: خبرگزاری یهودی که در سال 1917 م. و بصورت غیرانتفاعی برای انجام خدمات رسانه ای به یهودیان و روزنامه ها و رسانه های خبری آنان در سراسر دنیا، تأسیس شد. دفتر مدیریتی این سازمان خبری در ابتدا در «لندن» تأسیس شد ولی چندی بعد و از سال 1922 م. بطور دائمی به «نیویورک» منتقل شده است. این سازمان، همچنین دفاتری در «واشینگتن دی. سی»، «مسکو»، «اورشلیم- در سرزمین های اشغالی» و 30 دفتر دیگر در شهرهایی از آمریکای جنوبی و شمالی، اروپا، آفریقا، استرالیا و فلسطین اشغالی دارد- «دانش نامه آزاد ویکی پدیا نسخه انگلیسی»

[4] «Obama to Congress: Talk tough on sanctions, but don’t do anything»- By Ron Kampeas- Jewish Telegraphic Agency- 28 OCT, 2013

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    0 0
    مشرقی ها شما کی هستید از کجا آمده اید این حرف ها چیه میزنید مگه تو غار اصحاب کهف بزرگ شدید بدبخت ها خیلی عقبید
  • ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    0 0
    احسنت مشرق... زدی تو خال....! ایول...
  • ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    0 0
    تیم مذاکره کننده مدیون خون شهداست اگر بر سر حقوق قانونی ایران مذاکره کند.... به اذن الله ملت ضرری نمیبیند....
  • تنها ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    0 0
    اگر همه ی دنیا جمع شوندو مقابل ما بایستند وما تنها ی تنهاباشیم باکی نیست چون انها به خود تکیه کرده اند و ما به خدا.
  • امیر ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    0 0
    بیستی مشرق
  • فرهادجون ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    0 0
    ببين خدايي پاش بيفته ايران كل اين افرادي كه عكسشون بالاست با كشورشون ميخره آزاد ميكنه//
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    0 0
    واقع بین باشین.
  • میترا1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    0 0
    مگه اونا مغز ... خوردن که اینکار را نکنند ؟!!! وقتی از درون کشور هر روز مسئولین !! بهشون روحیه میدن و صحبت از خزانه ی خالی و بدبختی و بیچارگی میکنن !! چرا عقب نشینی کنند ؟!! هیهات من الذله هیهات من الذله هیهات من الذله
  • ایرانی ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    0 0
    چرا بعضی رسانه ها اینجوری میکنن؟؟؟؟؟مشرق داری باعث میشی که ذهنیت مردم درباره شما خراب بشه.اونا هرچی میگن شما میگین دروغ محض
  • ایرانی ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    0 0
    خدا میگه از شما حرکت از ما برکت.ما وایسادیم هی میگیم خدا باماست.اینکه نشد کار برادر من
  • ایرانی ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    0 0
    چرا بعضی رسانه ها اینجوری میکنن؟؟؟؟؟مشرق داری باعث میشی که ذهنیت مردم درباره شما خراب بشه.اونا هرچی میگن شما میگین...
  • رحیم ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    0 0
    یه سوال از مشرق . لطفا جواب بدین پس به نظر شما اینهمه بیت المال که صرف مذاکرات میشه همگی اصراف است و بشینیم سر جامون ؟ چرا کشور ژاپن با وجود ضربه سنگین اتمی که از آمریکا خورد اما الان همپیمان بزرگ آمریکا است و پیشرفت زیادی داشته است ؟ چرا فرانسه در جنگ جهانی دوم صرف نظر کرد ؟ آیا ترسید یا مصلحت کشور و ملتش بود ؟ با تشکر
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    0 0
    مگه اونا مغز ... خوردن که اینکار را نکنند ؟!!! وقتی از درون کشور هر روز مسئولین !! بهشون روحیه میدن و صحبت از خزانه ی خالی و بدبختی و بیچارگی میکنن !! چرا عقب نشینی کنند ؟!! واقعا مسئولین تو عجز و ناله کردن از تحریم ها دو قدم از مردم جلوتر از مردم هستند. اگر مسئولین اینهمه اختلاف نداشتند و ضعف نشان نمی دادند، دشمن اینقدر پررو نمی شد. به خاطر اختلاف با یکدیگر کارهای مثبت هم را نیز خراب می کنند تا خودشان را بالا بکشند.به چه قیمتی؟ آقایون: به جای اینکه چشم امیدتون به اینها باشه بیایید عدالت رو تو کشور برقرار کنید. واقعا سرمایه دارهایی که دارند از بیت المال کرور کرور می گیرند نیاز به یارانه 45000تومانی دارند؟ واقعا سرمایه دارها قابل شناسایی نیستند؟ یا آقایون قصد شناسایی آنها را ندارند.
  • محمد ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    0 0
    اونا هر چي ميگن حقيقت محض. مثلاً اينكه ميخواهيم جلوي بلند پروازي ايران رو بگيريم. تكليفت رو مشخص كن. اين حقايق رو چرا نميخواي ببيني؟! بعد هم فريبكاري دشمنان خود يك حقيقت است. فيلم بازي كردن و تقسيم كار رو خوب بلدند. اين حقيقت رو اگه نبينيم، ركب ميخوريم.
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    0 0
    آفرین
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    0 0
    نشون میده مطلب کاملا منطقی بوده که بجای جواب منطقی فحش دادی
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    0 0
    اتفاقا ما واقع بینیمٰ خوش ئبینان به مذاکره خیلی زیاد خوش بین هستند
  • هادی ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    0 0
    حقیقتش اینه که برخی ها سال 82 میخواستن زرنگی کنن و به خیال خودشون، اروپا رو از آمریکا جدا کنن. دیدیم که همش شعبده بازی بود و اتفاقاً اروپایی ها و آمریکایی ها کاملاً با هم هماهنگ بودن و اون کسی که بازی خورد، ایران بود. امروز که همون برخی ها میخوان رندی کنن و اروپا و آمریکا رو از اسراییل جدا کنن، خدا بهمون رحم کنه! البته این سری با سری های دیگه فرق داره. چون نه رهبری و نه ملت اجازه تکرار آن عقب نشینی بی فایده را نمی دهند. البته امیدوارم خود این بعضی ها هم عبرت گرفته باشن و خطای قبلی رو دوباره تکرار نکنن. حقیقتش اینه وقتی یک عده ای برای جلوگیری از تحقیر نشدن اوباما، باهاش مذاکره تلفنی میکنند ولی در عوض در جمع رسانه های جهان و در خاک آمریکا صحبت از خراب بودن وضع اقتصادی میکنن و تلویحاً رفتار گذشته ایران را افراطی گری مینامند و با این سخنان، ایران را تحقیر میکنند، باید خیلی مراقب بود.
  • یا مهدی ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    0 0
    آره دیگه سر تون را مثل کبک کردید زیر خاک فکر میکنید همه چیز بر وفق مراده!
  • ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    0 0
    واقعا بعضی از یهودیان...
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    0 0
    کاش داستان به همین سادگی بود...
  • علی ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    0 0
    از قول مردم ایران لطفا حرف نزنید...
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    0 0
    بارک الله مشرق خیلی مستند و منطقی
  • sadat ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    0 0
    تو غار اصحاب کهف بزرگ شدن لیاقت میخواد، چرا کم میازی و دلیل و منطق نداری ناسزا میگی؟ ادبت همین قدره؟ تو کجا بزرگ شدی ؟تو کوچه و خیابون؟ ادبیات کلامت به آدم فهمیده نو اهل منطق می خوره واقعا خیلی متاسفم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس