کد خبر 103763
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۲۳:۴۰

همزمان با آغاز به كار نشست سالانه كميته روابط عمومي آمريكا و اسرائيل، «جنبش تسخير آيپك» در مخالفت با اقدامات ضدايراني اين كميته اعلام موجوديت كرده و در واشنگتن دست به تظاهرات زد. همزمان با نشست سالانه كميته روابط عمومي آمريكا و اسرائيل «آيپك» كه نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي روز گذشته در آن سخنراني كرد، گروه هاي ضد جنگ با اعلام موجوديت جنبش تسخير آيپك، فشار بر كاخ سفيد در مخالفت با تهديدهاي تل آويو بر ضد ايران را آغاز كرد.

به گزارش مشرق به نقل از کیهان، جنبش تصرف آيپك در بيانيه هاي جداگانه از باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا خواست در ديدار امروز خود با نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي، تهديدهاي اين رژيم درباره جنگ با ايران و درگيري با فلسطينيان را رد كند. جولي ايوانز، از بنيانگذاران گروه «كد پينك» (كد صورتي) و فعالان جنبش تسخير آيپك همان فردي است كه پنجشنبه شب در نيويورك و به هنگام سخنراني انتخاباتي اوباما در منهتن، خطاب به وي فرياد زد «قدرت رهبريت خودت را به كار ببر، ما خواستار جنگ با ايران نيستيم». اوباما نيز در آن نشست تلاش كرد با جملاتي طنزآميز، از شدت اين اعتراض صريح بكاهد.
روزنامه «هافينگتون پست» در گزارشي به واقعيت هاي موجود درباره آيپك پرداخته و نوشت: «نشست سالانه آيپك در سال جاري ميلادي در واشنگتن كه انتخابات رياست جمهوري آمريكا را پيش رو دارد از يك سو جنجالي است؛ فعالان جنبش اشغال وال استريت به دنبال فاش كردن نقش لابي گرهاي ثروتمند در انتخابات رياست جمهوري آمريكا هستند.
جنبش اشغال وال استريت با كساني كه در جهان مخالف نقض حقوق بشر و حقوق بين المللي توسط اسرائيل هستند، اعلام همبستگي كرده است.
هر سال رئيس جمهور، سناتورهاي قدرتمند و اعضاي كنگره آمريكا براي تاكيد بر وفاداري واشنگتن به تل آويو در اين نشست سالانه سخنراني مي كنند.
تاثير چشمگير آيپك در سياست خارجي آمريكا را مي توان در به راه افتادن جنگ عراق و تمايل برخي مقامات آمريكايي براي حمله به ايران مشاهده كرد.
آيپك همچنين به خاطر تاثيرگذاري در ارائه لوايح ضد فلسطيني و ضدحقوق بشر در كنگره آمريكا مشهور است. آيپك مهم ترين بخش از لابي اسرائيل در آمريكا محسوب مي شود.
دانشكده ارتباطات و روزنامه نگاري دانشگاه كاليفرنياي جنوبي در گزارش اخير خود اعلام كرده، از سال 1990 لابي طرفدار اسرائيل نزديك به 96 ميليون دلار در كمپين هاي كنگره آمريكا هزينه كرده است.
اگرچه آيپك مدعي است كه در فضاي سياسي آمريكا دخالت نمي كند، اما بر كسي پوشيده نيست كه آيپك با حمايت هاي مالي خود از كانديداهاي انتخابات كنگره و رياست جمهوري بر رفتار و سياست هاي آنها تاثير مي گذارد.
گزارش هاي جديد حاكي از آن است كه «شلدون آدلسون»، يكي از اعضاي كميته اجرايي آيپك كه هشتمين فرد ثروتمند آمريكاست، در ماه ژانويه به «نيوت گينگريچ»، كانديداي جمهوري خواه انتخابات رياست جمهوري آمريكا 10 ميليون دلار كمك كرده است.
گينگريچ اعلام كرده، هدف آدلسون از اين كمك مالي به خاطر موضع او در قبال اسرائيل است.
آدلسون در سخنراني هاي انتخاباتي خود اظهار داشته است: پيشينه افرادي كه خود را فلسطيني مي نامند، مطالعه كنيد تا بفهميد چرا گينگريچ مي گويد مردم فلسطين «مردمي اختراع شده»، هستند.
با ظهور جنبش اشغال كه به خاطر خشم عمومي عليه نقش شركت ها و گروه هاي خاص در سياست داخلي و خارجي آمريكا ايجاد شده، امسال تأثير آيپك بر سياست خاورميانه آمريكا بيش از هر زمان مورد چالش قرار مي گيرد. جنبش اشغال توانسته مسأله اختلاف ثروت و فساد شركت ها را تبديل به تيتر اصلي رسانه ها كند. مسأله عدالت جهاني به طور فزاينده اي تبديل به يكي از محورهاي جنبش اشغال شده و فعالان اين جنبش داراي روابط مجازي با فعالان ديگر از بارسلونا گرفته تا قاهره و آتن هستند.
جنبش اشغال در اعتراضات اخير خود پلاكاردهايي با خود حمل مي كرد كه بر روي آن نوشته شده بود، «وال استريت را اشغال كنيد، نه فلسطين»، به همين دليل لابي اسرائيل در آمريكا جنبش اشغال را به يهود ستيزي متهم كرد. اما دفاع از حقوق بشر و دفاع از حقوق مردم فلسطين براي احترام و عدالت پس از دهه ها اشغال و دفاع از حقوق فلسطينيان در برابر تبعيض نژادي در سرزمين هاي اشغالي، يهود ستيزي محسوب نمي شود.
اين توهين كهنه ديگر قدرت خود را از دست داده، زيرا مردم آمريكا از شرايط مردم فلسطين آگاه تر شده اند. نقش جنبش اشغال در حال حاضر حل و فصل اين مناقشه 64 ساله نيست، اما هدف آن جلب توجهات به روشي است كه آيپك در لابي اسرائيلي به وسيله آن روند سياسي در آمريكا را تحريف مي كند.
آيپك ساليان سال از حسني مبارك، ديكتاتور سرنگون شده مصر حمايت مي كرد و در حال حاضر از قدرت خود استفاده مي كند تا در كنگره آمريكا با موضوع حمله به ايران موافقت شود.
سياست مورد ترجيح آيپك حمايت از اسرائيل و حركت بر عليه منافع مردم آمريكاست.
آيپك اين سابقه را دارد كه حاميان ديپلماسي واقعي را مورد تحريف قرار داده است.
در سال گذشته يكي از اعضاي آيپك يك خبرنگار را كه تلاش داشت مسأله ارائه اطلاعات نادرست توسط بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل به كنگره آمريكا را فاش كند، مورد ضرب و شتم قرار داد.
روزنامه نيويورك تايمز نيز نوشت: نتانياهو، نخست وزير اسرائيل بايد بداند كه تشويق او در كنگره به خاطر سياست هايش نبوده، بلكه لابي اسرائيل اين تشويق را براي او خريده است.
آيپك در نشست امسال خود نيز تلاش مي كند، حمايت ها براي حمله به ايران را جلب كند و از طرفي اشغال فلسطين ادامه پيدا كند.
جنبش اشغال نيز با شعار «آيپك را اشغال كنيد» در مقابل محل برگزاري اين نشست دست به اعتراض مي زند.»
سايت اينترنتي «آنتي وار» نيز با انتشار گزارشي، 10 دليل براي خطرناك بودن آيپك براي آمريكايي ها عنوان كرد.
ترويج سياست هاي اسرائيل، ترغيب كنگره براي جنگ با ايران، درخواست حمايت بي قيد و شرط واشنگتن از تل آويو، اتهام ضد يهودي بودن به منتقدان و اختصاص پول ماليات دهندگان آمريكايي به اسرائيل از جمله دلايل ذكر شده در اين گزارش در مورد خطرناك بودن آيپك براي آمريكايي هاست.
مديا بنجامين، عضو گروه «كد صورتي» و از سازمان دهندگان جنبش تسخير آيپك، در مورد خطرات اين كميته آمريكايي- اسرائيلي گفت: آمريكا در ده سال گذشته در حال جنگ بوده و مردم آمريكا به سياست خارجي جديدي نياز دارند كه بر ديپلماسي تمركز داشته باشد ولي آيپك ما را در مسير خطرناك جنگ با ايران سوق مي دهد. وي افزود: ما دست به تظاهرات مي زنيم تا از رهبرانمان بخواهيم از حركت در مسير خطرناك آيپك در حمله به ايران خودداري كنند و از نقض هاي مكرر حقوق بشر توسط اسرائيل و اقدامات غيرقانوني آن در توسعه شهرك سازي ها در كرانه باختري حمايت نكنند.
اين جنبش همچنين اعلام كرده است، دوشنبه شب از ساعت 30:7 تا 9 به وقت محلي و به هنگام مذاكرات نتانياهو با نيوت گينگريچ، نامزد افراطي و ضد اسلام جمهوريخواهان آمريكا در انتخابات رياست جمهوري پيش رو، تظاهرات ديگري را مقابل مقر آيپك در واشنگتن، پايتخت آمريكا برگزار خواهد كرد. جنبش تسخير آيپك در بيانيه خود، علاوه بر درخواست به كارگيري سياست خارجي جديد از سوي آمريكا در خاورميانه، مبارزه با نفوذ لابي اسرائيل در كنگره آمريكا را خواستار شده است. جنبش تسخير آيپك مورد حمايت جنبش تسخير وال استريت، گروههاي كدپينك، ايجاد كنندگان صلح ميان مذاهب، صداي يهوديان براي صلح و بيش از 130 گروه ديگر است كه همگي مدافع صلح و مخالف جنگ با ايران هستند.
در همين حال، روزنامه نيويورك تايمز گزارش داد شمار افراد شركت كننده در اجلاس امسال آيپك، بيش از سال هاي گذشته است و افراد شركت كننده در آن، تلاش خود را به كار بسته اند تا به اوباما براي در پيش گرفتن موضع سخت تري عليه ايران فشار وارد كنند.
روزنامه صهيونيستي «جروزالم پست» نيز مدعي شد، انتظار آنها از اوباما اين است كه در جايگاه رئيس جمهور به نتانياهو تضمين بدهد، اگر ايران از خط قرمزهاي معيني بگذرد، با حمله آمريكا روبه رو خواهد شد.
به نوشته اين روزنامه، چنين تضميني حتي مي تواند در قالب يك نامه محرمانه مطرح شود.
گفتني است آيپك قدرتمندترين لابي صهيونيسم در آمريكا محسوب مي شود و تأثير بسزايي در تعيين سياست دولت آمريكا بخصوص در خاورميانه دارد. اين كميته از دهه 1950 شروع به فعاليت نموده و از همان بدو تأسيس، هدف خود را مبارزه براي تصويب قوانيني در جهت حمايت از اسرائيل در آمريكا اعلام كرده است. سازمان ايپك مادر تمامي سازمان هاي يهودي آمريكا و در واقع بزرگ ترين آنهاست. اين سازمان مسئول هماهنگي و برنامه ريزي جهت فعاليت تمامي سازمان هاي يهودي آمريكاو همچنين مسئول اصلي جمع آوري كمك و اعانه براي اسرائيل به شمار مي رود كه با ارتباط تنگاتنگ با بيش از 60 اتحاديه ديگر، مسئول ايجاد كانال هاي جديد براي نفوذ رژيم صهيونيستي در آمريكا نيز محسوب مي شود.
اين كميته در كنفرانس امسال خود بر دو موضوع سازش و برنامه هسته اي ايران تمركز كرده است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس