فاینانس

دولت پس از برجام تاکنون،بیش از 50 میلیارد دلار قرارداد فاینانس با کشورهای خارجی امضا کرده است؛ اما شرایط دریافت این وام‌های خارجی نشان می‌دهد به احتمال فراوان، بخش خصوصی از این وام‌ها بهره‌مند نخواهد.

 سرویس اقتصاد مشرق - یکی از برنامه‌های اصلی دولت روحانی برای خروج از رکود و دستیابی به رشدهای دارای تداوم، استفاده از تأمین مالی خارجی می‌باشد. دولت معتقد است در شرایط فعلی که بانک‌ها با تنگنای اعتباری روبه‌رو هستند بهترین جایگزین تأمین مالی از طریق بازار پول، به‌کارگیری سرمایه‌های خارجی است. به همین دلیل پس از برجام، شاهد افزایش قراردادهای فاینانس بوده‌ایم.

* فاینانس ورود پول به کشور نیست

نکته اول درباره فاینانس آن است که این نوع تأمین مالی، به معنای پرداخت مبلغی وام به ایران نیست. قراردادهای فاینانس بدین مفهوم هستند که یک بانک یا موسسه تجاری خارجی، وامی را به‌منظور عملیات معینی به کشور و یا شرکت مشخصی پرداخت کرده و درواقع کنترلی روی هزینه کردن آن ندارد و لذا تعهدی نیز برای به ثمر نشستن طرح نداشته بلکه در سررسیدهای تعیین‌شده، اصل‌وفرع آن را از طرف قرارداد و یا بانک تضمین‌کننده قرارداد دریافت می‌کند.

مدت دوره استفاده از تسهیلات فاینانس معمولاً بین 1 تا 3 سال و مدت دوره بازپرداخت بین 5 تا 15 سال در مورد طرح‌های مختلف متغیر است.

بازپرداخت تسهیلات به بانک‌های خارجی در فاینانس توسط بانک مرکزی تضمین می‌شود؛ بنابراین دولت مکلف به بازپرداخت این وام‌ها به صورت ارزی است.

به طور معمول به علت گران تمام شدن استفاده از تسهیلات فاینانس، کشورهای مختلف در اخذ فاینانس، احتیاط می‌کنند. اما کشورهای توسعه‌یافته و قدرت‌های بزرگ اقتصاد جهان به علت اشباع بازار داخلی و توان بالای تسهیلات‌دهی و معطل ماندن صنعت و تولیداتشان، تمایل فراوانی به پرداخت فاینانس به کشورهای دیگر خصوصاً کشورهای در حال توسعه دارند؛ اما چرا؟

به این دلیل که پرداخت فاینانس این امکان را برای کشور پرداخت‌کننده فراهم می‌کند تا صنایع و تولید داخلی خود را به حرکت درآورد و پروژه‌هایی را در کشور وام‌گیرنده اجرا کند، زیرا فاینانس‌های خارجی خط اعتباری آن کشورها برای خرید ماشین‌آلات و کمک به صادراتشان است. ضمن آن که بعداً سود این وام را هم به صورت نقدی از کشور وام‌گیرنده، دریافت خواهد کرد.

* نرخ بالای هزینه فاینانس‌ها

نکته مهم درباره فاینانس‌هایی که قرار است ایران بگیرد،‌ هزینه بالای تمام‌شده آنها است. به دلیل بالا بودن رتبه ریسک کشور، فاینانسورهای جدید رقم‌های قابل‌توجهی را برای بیمه تأمین مالی خود در نظر گرفته‌اند به‌گونه‌ای که کره‌ای‌ها با احتساب رتبه ریسک G (رتبه 7) برای ایران رقمی بالغ بر حدود 16.1 درصد از فاینانس را به‌عنوان هزینه بیمه برمی‌دارند؛ چینی‌ها نیز رقم 12 درصد را مدنظر قرار داده‌اند. به هر حال این هزینه‌ها به پروژه و در نهایت به دولت و گیرنده فاینانس تحمیل می‌شود.

همچنین جدای از هزینه بیمه، نرخ بهره خطوط اعتباری اخیر حدود 4 درصد اعلام شده است. بنابراین در همین گام اول، نرخ هزینه تمام‌شده این فاینانس‌ها به بیش از 20 درصد می‌رسد. البته برخی کارشناسان هم معتقدند به فاینانس‌هایی که دولت در حال جذب آنهاست، هزینه ۳۵ تا ۴۰ درصدی اختصاص می‌یابد و این منابع اقتصادی و به صرفه نیست.

* آیا بخش خصوصی به فاینانس می‌رسد؟

دستگاه‌های دولتی در چند روز اخیر با انتشار اطلاعیه‌هایی اعلام کرده‌اند که بخش خصوصی کشورمان، هدف اصلی دریافت این فاینانس‌ها است. اما همانطور که در بالا ذکر شد، نرخ بالای 20 درصد هزینه فاینانس‌ها، جذابیتی برای بخش خصوصی ندارد.

همچنین بروکراسی پیچیده‌ای برای دریافت منابع فاینانس وجود دارد و دریافت آنها برای بخش خصوصی حدود یک سال و نیم زمان می‌برد.

* فشار مالی به دولت

نکته مهم دیگر آن که شرایط دریافت فاینانس فقط از مسیر دولتی است و دولت همانگونه که در قراردادها آمده متعهد به پرداخت آنهاست. بنابراین در صورتی که پروژه‌هایی که از پول فاینانس‌ها احداث شده‌اند، سودده نباشند و بانک‌های عامل نتوانند بدهی خود را پرداخت کنند، نهایتاً دولت باید آن را بپردازد و اگر از آن سرباز زند اموال در دسترس دولت ایران مثلاً نفتکش ها به وسیله کشوری که خطوط اعتباری برای ما باز کرده است توقیف می‌شود. بنابراین خوب یا بد بودن این فاینانس به طریقه استفاده از آن و نوع بسته شدن قرارداد آن بستگی دارد.

اگر از فاینانس‌ها برای ساخت و احداث پروژه‌های سودده اقتصادی و حتی توسعه زیرساخت‌های کشور استفاده شود، پرداخت اقساط فاینانس‌ها را می‌توان توجیه کرد. البته باز هم باید تذکر داد که نرخ هزینه تمام‌شده فاینانس‌های فعلی، واقعاً بالا است و کمتر طرحی می‌تواند آنقدر سودده باشد که هزینه اقساط فاینانس دریافتی را تأمین کند.

ضمناً از آنجا که دولت ایران مکلف است اقساط فاینانس‌ها را به صورت ارزی بازپرداخت کند؛ باید سقف توان ارزی کشور برای بازپرداخت اقساط فاینانس‌ها در سال‌های آینده، با احتیاط و دقت فراوان تصمیم گرفت، وگرنه این مسئله می‌تواند به افزایش دوچندان بدهی‌های خارجی کشور منجر شود و تحولات غیرقابل پیش‌بینی همچون سقوط قیمت نفت و کاهش درآمد ارزی کشور یا اعمال تحریم‌های جدید، می‌تواند ایران را به یک بدهکار بدحساب تبدیل کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    14 9
    بهشون رای دادن، بذار بچشن
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    14 17
    ظاهرا از اینکه دست شما رانتخواران مشرقی از این ۵۰ میلیارد کوتاه است و این مبالغ صرف امور کشور می شود خیلی ناراحتید
    • CN ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      7 3
      مثل واردات نوتلا و سیروپ؟؟
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      14 2
      فقط اصلاح طلبها میتونن به منتقدان و رسانه های منتقد انگ بچسبونن دقیقا مثل شما و رئیستون یعنی آقای به جهنم
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    6 11
    احسنت به مشرق بخاطر روشنگریت
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    7 9
    خیانت های پیاپی کرسنت Ipc قراردادهای ننگین نفتی برجام فاینانس 20% واگذاری خودروسازی به فرانسوی ها قرارداد 5000عددی تراکتور به چک قرارداد های کشتی سازی به سایر کشورها واگذاری بنادر به هند و ... خرید هواپیماهای مرجوعی سایر کشورها به ارزش ده ها میلیارد دلار تعطیلی هپکو و اذراب بعد میان میگن احمدی نژاد بود که خراب کرد همه سیاستمداران هم تایید میکنن متاصفانه مردم هم فراموش کارند
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    6 7
    از این برجام برا ملت ابی گرم نشد اخرش هم فقط چندتا هواپیما تونستیم وارد کنیم!
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    2 2
    به خدا اقتصاد هم ي قاسم سليماني ميخواد كه جمعش كنه
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    5 6
    تمام کشورهای دنیا با فایناس و سرمایه گذاری خارجی پیشرفت کرده اند و از با ارزش ترین اثار برجام همین امکان دریافت فایناس می باشد
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      4 1
      سرمایه گزاری خارجی میتونه باعث پیشرفت بشه ولی نه با سود 20 درصد. کشورهای دیگه وام 4 تا 5 درصد میگیرن ، بعدش هم گله میکنن که سودش بالاست.
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    3 0
    همش تبلیغات شب انتخابات بود رفت تا انتخابات دوره بعدی
  • ٢٠ درصد جنايت است FR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    4 0
    دولت فرانسه وام را به نرخ صفر مميز نود ميخرد يعني يك درصد هم نيست !!! ايا اين جنايت نيست كه ايران نرخ ٢٠ درصدي بخرد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    5 0
    همین وام های با بهره بالا اقتصاد یونان و اسپانیا و پرتغال رو نابود کرد. وامهایی که فقط در موارد مورد نظر وام دهندگان هزینه میشد و تاثیر آنچنانی در اقتصاد وام گیرنده نداشت. خطر تروریسم اقتصادی در کمین کشور ما هم هست.
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    0 0
    این که معنی و شرایط فاینانس بین المللی نیست چرا مردم را نادان فرض میکنید احتمالا این همان پولهای ارزی بانکها در خارج کشور است و منت به ملت میگذارند که بیاید داخل ، علی برکت الله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس