11.jpg

این عکس در منطقه عملیاتی کربلای 5 واقع در خاک عراق، بالای کانال پرورش ماهی که صدام در زمان جنگ به عنوان مانع طبیعی از آن استفاده می‌کرد گرفته شده است.

به گزارش مشرق، شاید خیلی برای‌تان اتفاق افتاده باشد که این عکس را در جاهای مختلف مرتبط با دفاع مقدس دیده باشید. شاید مثلا در یادبود شهید یا یادواره شهدای دلیر مرد عرصه دفاع از ارزشهای اسلامی. شاید با یک خط خوش هم رویش نوشته باشند «شهادت هنر مردان خداست» و یا «اینکه ای شهید راهت ادامه دارد.» اما نکته قابل توجه این است که این فرد اصلا شهید نشده است و هم اکنون نیز در قید حیات است.

البته یک بار هم من خودم به شخصه در شهر کربلا روی پلی این عکس را دیدم که به عنوان عکس شهید از آن استفاده شده بود. اما با تحقیقی میدانی دریافتیم که این عکس متعلق به مهدی صمدی صالح از رزمندگان دفاع مقدس و از تبار مردان مردی چون شهید حاج حسین همدانی و شهید چیت سازیان است. آری حاج مهدی متعلق به شهر همدان است. و حالا بی هیچ ادعایی در دانشگاه بوعلی سینا همدان مشغول به کار است. البته کتاب خاطرات او به همت سوره مهر مدتی است منتشر شده که داستان حضور او در جبهه دفاع مقدس را روایت می کند. او از سن 15 سالگی و از سال 1361 وارد جبهه شده و در عملیات‌های خیبر، والفجر 8، کربلای 5، بیت المقدس 2 و مرصاد شرکت داشته است. نام این کتاب هم «آنروز سه نیم بعد از ظهر» انتخاب شده است که بر گرفته از همان اتفاقی است که منجر به گرفتن این عکس می شود.

حاج مهدی زمانی که وارد جبهه می شود به دلیل سن کمش خیلی مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. اصلا در یک برهه ای او را به همراه پانزده نفر دیگر جدا می کنند که به همدان اعزام کنند اما آنقدر پافشاری می کند که بالاخره قبول می کنند که او هم بماند. که او را به خط دوم اعزام می کنند. به قول خودش 45 روزی طول می کشد تا بقیه آنها را هم تحویل بگیرند. تا اینکه در چند عملیات شرکت داده می شود. و تازه آنجاست که می فهمد جبهه یعنی چه!

اولین مسئولیتی هم که به او سپرده می شود فرماندهی دسته ای است که البته در آنجا هم از لحاظ جثه و هم سنی از تمام نیروهای تحت فرماندهی خود کوچکتر است که همین باعث می شود مدتی طول بکشد تا او را به عنوان فرمانده خود بپذیرند. اما بالاخره مهدی صمدی صالح از پس جنگ بر می آید و تا پایان دفاع مقدس در جبهه حضور پیدا می کند. اما اینکه چطور این عکس از او گرفته می شود و اصلا چگونه انقدر شهرت پیدا می کند را از زبان خود او می‌شنویم.

مهدی صمدی صالح جریان آن روز را اینگونه بازگو می کند: «این عکس در منطقه عملیاتی کربلای 5 واقع در خاک عراق، بالای کانال پرورش ماهی که صدام در زمان جنگ به عنوان مانع طبیعی از آن استفاده می‌کرد گرفته شده است. شرایط آنجا طوری بود که در واثع ما مشغول یک عملیات پیوسته بودیم و باید بعضی از عملیات ها در روز و بعضی ها در شب انجام می‌شد. ما هم صبح زود رفتیم و عملیات کردیم و چون عملیات پیوسته بود به عقب برگشتیم. روی دژ پرورش ماهی یک کانال بود و کنار کانال یک جاده کشیده شده بود و تا جایی که یادم هست قبله در کانال یه خرده کج بود و نماز خواندن در کانال را سخت می‌کرد من هم که اوضاع را مناسب یافتم و دیدم که بد نیست نمازم را در کنار کانال بخوانم که این عکس آن جا در کنار کانال پرورش ماهی از من گرفته شده است.»

حاج مهدی صمدی صالح در پاسخ به این پرسش که آیا اصلا متوجه عکس برداری از خودش در آن موقعیت بوده یا خیر این طور جواب می دهد: «البته یک گروه فیلم برداری را قبل از اینکه وارد آن منطقه بشویم دیده بودم که از عقب دژ حرکت می‌کنند، اما به اینکه آن گروه عکاس داشته باشند و یا به آن منطقه ای که ما بودیم رسیده باشند اصلا فکر نکرده بودم. و اصلاهم فکر نمی‌کردم که بخواهند از نماز بچه ها هم فیلم برداری کنند. تا چند سال بعد که یک آلبومی ‌از بهترین عکس های دفاع مقدس چاپ شد -که الان هم برای اکثر برنامه ها عکس های مورد علاقه ی خود رااز آن آلبوم انتخاب می‌کنند- که من این عکس را چند سال بعد در آن آلبوم، زمانی که این عکس جزء عکس های ملی انتخاب شده بود دیدم.»

این عکس را بی شک اکثر به قریب اتفاق دوستداران دفاع مقدس دیده‌اند و چه حسرت ها که به اخلاص و خضوع و خشوع رزمندگان در مقابل پروردگارشان نخورده اند.

عکس یادگاری حاج مهدی صمدی صالح با تصویر معروف خودش که در حال نماز گرفته شده است.
منبع: بصیرت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
    131 1
    برای سلامتیشون صلوات اللهم صل عل محمد و ال محمد و عجل فرجهم
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
      0 1
      این عکس مربوط به یکی از رزمندگان مازندرانی واهل شهرستان محمود اباد می باشد
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
    76 0
    درود بر حاج مهدی ؛ البته رزمنده دیگری فراوان تلوزیون آن موقع نشانش می داد که حین گویا آرپی جی زدن گلوله می خورد و می افتد ، تصور این بود که شهید شده بعد معلوم شد که شهید نشده بودند
  • احمد IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
    43 0
    اجرکم الله رزمنده
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      0 0
      انشااالله البته اجرکم عندالله درسته
  • ابراهیم نوروزی IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
    12 10
    با سلام.عکسی رزمنده ای که در حال نماز خواندن است مربوط به یک فرد می شود که تقریبا 35 سال یا حتی بیشتر سن داشته باشد.ولی در متن آمده که حاج مهدی صمدی صالحی از سن 15 سالگی در سال 61 عازم جبهه شده و همچین به دلیل سن کم خیلی از او استقبال نشده . حتی اگر این عکس مربوط به اواخر جنگ باشد حاج مهدی 23 ساله می شوند و این عکس نمی تواند عکس یه جوان 23 ساله باشد. با تشکر
  • محمود IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
    2 1
    ناشناس 22:08درست گفتن. این عکس قیافه ش سی سال به بالا میخوره
  • رضا از اصفهان IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    3 1
    این عکس مربوط به شهید تقی شفیعی از پاسداران فریدن استان اصفهان است و از نیروهای بسیار با اخلاص و وارسته بود و آخرین مسئولیتش قبل از اعزام به جبهه ، فرمانده سپاه فریدونشهر بود.
  • محمدحسن علیمحمدی IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    8 0
    من محمدحسن علیمحمدی هستم در شلمچه شیمیایی شدم و بیشتر از نصف ریه ام را که بر اثر عوارض شیمیایی آسیب دیده بود را خارج کردند و عوارض روده ای و اعصاب و روان حالا مسئولین نه تحویلم میگیرند و درصد جانبازی و حتی نام جانبازی میدهند و به همدیگر پاس میدهند حتی به دفتر رهبری نوشتم ولی کسی جوابگو نبود . الان هم مریضم و مریض همون شیمیایی و از یاد رفته. تشکر میکنم که فراموشم کردید مسئولین . و دستمزد خوبی به بنده و خانواده ام دادند امیدوارم شما مسئول رسانه حرفهایم را منتشر کنید محمدحسن علیمحمدی رزمنده بسیجی 8 سال دفاع مقدس از تبریز
    • عباس IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      8 1
      رزمنده عزیز . از مسئولین فعلی جز پشت میز نشینی و گرفتن حقوق نجومی چه انتظاری دارید ؟
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      6 0
      پس چطوریه که بعضیا با یه درصد جانبازی به همه جا رسیدن؟
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    3 0
    باسلام.اون موقع اکثر رزمندگان مردانی زجر کشیده وزحمت کش بودند که از بچگی با کار وزحمت عجین بودن وبیشتر روستایی بودند.وبا سن کم چهرای مسن مردانه نشان می دادند.لذا باتوجه به اوضاع وموقعیت جنگ وپوشش لباس نظامی نمیتوان گفت که عکس متعلق به این برادر رزمنده نباشد.باسپاس
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    4 0
    از ظاهرش پیداست حداقل آن دوران را مثل بعضی ها فراموش نکرد!!!
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    1 0
    حالا ما این متن را قبول کنیم یا نوشته رضا از اصفهان بالاخره عکس مربوط به چه کسی است ؟؟؟؟؟//
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    3 0
    تا ابد مدیون شهدا و ایثارگران هستیم
  • محمد IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    0 0
    سلام ، صاحب این عکس رو میشناسم ، سالها در شهرری زندگی میکرد اما به دلایلی ، چند سالی میشود که از آنجا رفته اما در همین شهر تهران زندگی میکند . برای گرفتن اطلاعات بیشتر به حوزه 363 حضرت عبدالعظیم (ع) رجوع کنید .
  • آشنا IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    0 0
    با سلام خدمت بزرگواران بنده از همکارهای آقا مهدی در دانشگاه بوعلی سینا هستم ایشان در حال حاضر با همان روحیه جهادی در دانشگاه به سمت فرمانده پایگاه مشغول خدمت می باشند و عکسیی که میبینید متعلق به خود آقای صمدی است.
  • naeem IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    1 0
    ببخشید متکلم مع الغیر
    • گمنام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
      0 0
      امان امان امان از حسادت!!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس