کد خبر 777286
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۳
وزارت کشور

وزیر کشور این روزها تاکید دارد استانداران باید از بین افراد معتدل و با نگاه توسعه‌محور انتخاب شوند، نه از تندروهای یک جریان خاص.

به گزارش مشرق، ساختمان فاطمی این روزها دوباره پر رفت و آمد است؛ چهره‌های مختلفی با آقای وزیر قرار ملاقات دارند تا اگر همه چیز درست سرجایش بود، به عنوان استاندار به هیات دولت معرفی شوند.

وزیر کشور که حالا تجربه 4 سال وزارت و سر و کله زدن با سیاست داخلی را دارد، رفتارش درباره انتخاب استانداران تغییر کرده؛ تغییری که خیلی‌ها چندان دل خوشی از آن ندارند.

رحمانی فضلی حالا التماس‌هایش برای وزیر نشدن جواب نداده، ظاهرا تصمیم دارد در برابر فشارها رفتار متفاوتی از دوره قبل نشان دهد؛ دوره‌ای که زمزمه‌های تشکیل کمیته سه‌نفره برای انتخاب استانداران در اطراف دولت به گوش می‌رسید و فشارها به وزیر کشور برای انتخاب افرادی خاص را زیاد می‌کرد.

وزیر کشور این روزها تاکید دارد استانداران باید از بین افراد معتدل و با نگاه توسعه‌محور انتخاب شوند، نه از تندروهای یک جریان خاص؛ در سوی دیگر ماجرا اما گروه‌هایی سعی دارند حداقل برای برخی استان‌های مهم، افراد نزدیک به خود را انتخاب کنند.

درست در شرایطی که رهبر انقلاب تاکید دارد که امسال باید سال رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی باشد و وزیر کشور هم استانداران را که مهم ترین بازوی اجرایی این سیاست در داخل کشور هستند، با همین هدف انتخاب می کند، برخی در سطوح بالاتر در حال رایزنی برای گرفتن کلید استانداری برای هم‌حزبی های خود هستند.

ترکیب انتخاب استانداران تا اینجای کار اما نشان می دهد که رحمانی فضلی زیر بار فشارهای جریانات خاص نرفته؛ موضوعی که باید دید آیا تا انتهای روند انتخاب استانداران ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر.

هفته گذشته هیات دولت 7 نفر از استانداران انتخاب شدند؛ ترکیبی که 4 نفر از آنها سابقه استانداری در دولت قبل را داشتند ولی محل ماموریتشان تغییر کرده و 3 نفر نیز به عنوان استاندار جدید به ترکیب هیات دولت اضافه شدند؛ فریدون همتی، عبدالمحمد زاهدی، موسی خادمی، محمد مهدی مروج الشریعه، اسماعیل تبادار، محمد احمدی و محمدعلی نجفی به ترتیب به عنوان استانداران استان‌های هرمزگان، قزوین، لرستان، خراسان جنوبی، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و البرز از هیئت وزیران رأی اعتماد گرفتند.

انتخاب استانداری تهران اما یکی از موضوعاتی است که هنوز بحث‌های فراوانی درباره آن مطرح است؛ برخی سعی می‌کنند اسامی چهره‌های تند اصلاح طلب را در رسانه های خود مطرح کنند و از این طریق فشارهای به وزارت کشور را برای انتخاب چهره‌های نزدیک به این جریان، افزایش دهند.

در شرایطی که استاندار فعلی تهران تمایل دارد همچنان در پایتخت باشد اما به وی پیشنهاد شده راهی آذربایجان شود، هر چند هاشمی نیم‌نگاهی هم به قائم‌مقامی وزارت صنعت دارد ولی هنوز از سوی شریعتمداری وزیر صنعت معدن تجارت چراغ سبزی دریافت نکرده است.

شنیده ها حاکی است که انتخاب مقیمی، معاون سیاسی سابق وزیر کشور در تهران جدی‌تر از دیگر گزینه‌ها خواهد بود، اما زمزمه‌هایی نیز درباره نظرهای متفاوت مجمع نمایندگان استان تهران درباره انتخاب وی وجود دارد.

همچنین شنیده شده که علیرضا رشیدیان قرار است از استانداری خراسان رضوی کنار رفته و پژمان شهردار اسبق مشهد و معاون سابق آخوندی در وزارت مسکن به عنوان جایگزین وی در نظر گرفته شده است.

احتمال حضور رشیدیان در سازمان حج و زیارت آنهم به دلیل سابقه وی در معاونت بعثه مقام معظم رهبری و یا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز وجود دارد.

در محافل سیاسی از مومنی یکی از مدیران فعلی منطقه آزاد قشم به عنوان جایگزین علی‌اوسط هاشمی در استانداری سیستان و بلوچستان نیز به گوش می‌رسد.

 همچنین خبرها حاکی از آن است که سالاری استاندار فعلی بوشهر، استاندار گیلان خواهد شد و علی زینی وند از نیروهای باسابقه وزارت کشور در استانداری‌های تهران ، ایلام ، مرکزی و رییس سابق کمیته سیاست داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام با مدرک دکترای روابط بین‌الملل با گرایش توسعه و فرماندار ویژه فعلی محلات که در دولت یازدهم یکی از فرمانداران برتر دولت شناخته شد برای استانداری بوشهر نام برده می‌شود.

هر چند برخی جریانات خاص سیاسی در تلاش هستند که افراد دیگری را که اکثرا از چهره های تند سیاسی و فاقد سابقه مناسب مدیریتی هستند را مطرح کنند اما ظاهرا نمایندگان مجلس ، گروهها و فعالان سیاسی و همچنین وزارت کشور بر روی زینی‌وند اتفاق نظر دارند و باید کار را تمام شده دانست.

همچنین در همین راستا احتمالا استانداری زنجان نیز دچار تغییرات خواهد شد و از پیرموذن و چاوشی به عنوان کاندیداهای این سمت، نام برده می شود و احتمال حضور جمالی پور فرماندار فعلی شهر ری و آقازاده معاون سابق وزیر آموزش و پرورش به عنوان استاندار مرکزی نیز وجود دارد.

همچنین گفته می‌شود خباز در دولت جدید از استانداری سمنان کنار گذاشته خواهد شد و از غرب کشور نیز خبر می رسد که با توجه به احتمال تغییر اسدالله رازانی استاندار کرمانشاه برخی جریانات سیاسی در تلاش هستند که اوسط هاشمی استاندار فعلی سیستان و بلوچستان در دولت جدید راهی کرمانشاه شود . هر چند هاشمی تمایل دارد به عنوان معاون یکی از وزارتخانه‌های مهم مشغول بکار شود.

خبر دیگر از استان های غربی نیز این است که حمید کریمی نماینده اسبق مجلس که سابقه فرمانداری نیز در کارنامه خود دارد یکی از گزینه های جدی برای استانداری ایلام یا استان‌های همجوار بوده و شانس وی برای تصدی این سمت بیشتر از دیگران است.

یکی دیگر از گمانه‌زنی ها نیز این است که صادقی استاندار فعلی قم از این سمت کنار رفته و یکی  از گزینه‌ها مطرح برای سمت معاون سیاسی وزیر کشور نیز خواهد بود.

شنیده‌ها از انتخاب استاندار برای استان های بزرگ دیگر نظیر اصفهان که نمایندگان استان در مجلس خواستار ابقای استاندار فعلی هستند نشان می دهد که رحمانی فضلی راه سختی را تا پایان مشخص کردن ترکیب استانداران و فرمانداران سراسر کشور در دولت جدید در پیش دارد؛ راهی که احتمالا در قسمت‌هایی از آن فشارهای یک جریان سیاسی خاص بیشتر از قبل احساس خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس