کردستان عراق

هزینه های همه پرسی اقلیم کردستان تنها منحصر به بازیگران داخلی و منطقه ای نیست، بلکه تحولات امنیتی در داخل عراق را نیز در بر می گیرد. تنها طی ۵ روز شهرهای متعددی در عراق مورد حمله تررویستی قرار گرفتند.

سرویس جهان مشرق- برگزاری همه پرسی اعلام استقلال اقلیم کردستان عراق تنها ۲ روز مانده به انجام آن در روز دوشنبه آینده، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در حالی که دنیا مواضع خود در حمایت از دولت مرکزی عراق به نخست وزیر حیدر العبادی را اعلام کرده، اربیل همچنان به دنبال گرفتن امتیازهایی از بغداد است. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران مسائل داخلی عراق از اینکه این روند به بروز تنش های داخلی و درگیری های خونین میان دو طرف تبدیل شود، ابراز نگرانی کرده اند.

مسعود بارزانی طی ماه‌های گذشته تلاش زیادی را در مذاکرات با طرف‌های مختلف رسمی و غیر رسمی انجام داده تا بتواند بیشترین دستاوردها را برای خود محقق کند و خود را به عنوان رهبر تاریخی کردها نشان داده و اولین دولت کرد را در منطقه تاسیس کند. این رویکرد از سوی رژیم صهیونیستی تحت عناوین و انگیزه‌های مختلف مورد حمایت قرار دارد. البته مهم‌ترین این انگیزه‌ها تجزیه عراق به عنوان یکی از قدرت های محور مقاومت در منطقه خاورمیانه است.

بارزانی با حمایت های آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی خلیج فارس و با سوءاستفاده از اوضاع داخلی عراق و روند مبارزه با تروریست‌های داعش و ضعف دولت مرکزی در این کشور ، تلاش دارد از این فرصت به نفع خود بهره‌برداری کند. ماجرای تجزیه عراق گرچه از حمایت پشت پرده برخی طرف‌های بین‌المللی برخوردار است، اما خط قرمز مهم‌ترین قدرت‌های منطقه‌ای یعنی ایران و ترکیه به شمار می‌رود.

طی هفته‌های گذشته جلسات مهمی از سوی هیئت های ایرانی در اربیل و سلیمانیه برگزار شده است تا کردها را از افتادن در این دام و بحران بازدارد و با حفظ آبروی کردها در ایجاد همگرایی و تطابق نظرات با دولت مرکزی بغداد سهیم باشد. سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس نیز با تعدادی از مقامات ارشد کّرد دیدار کرده است.

ظاهرا آمریکایی ها نیز مخالفت خود را با همه پرسی کردستان عراق اعلام کرده اند. بریت مک گورک فرستاده ائتلاف بین‌المللی نقشه راهی را برای خروج آبرومندانه از این بحران ارائه کرده است، اما رئیس اقلیم کردستان پذیرش طرح‌های بین‌المللی را مشروط به موافقت با شرایطی غیر قابل تحقق می داند که در درجه اول در راستای آرمانگرایی های خانوادگی بارزانی هاست.

بر اساس اطلاعات روزنامه الاخبار لبنان، بارزانی تعویق دوساله همه‌پرسی را مشروط به نظارت سازمان ملل متحد به گفتگوهای جدی بین بغداد و اربیل و تمدید دو ساله ریاست بارزانی و دستیابی به ثروت های نفتی منطقه اقلیم کردستان طی این دو سال می داند و از آمریکایی‌ها خواسته است تا از آنها در برابر هر حمله‌ای محافظت کنند.

بارزانی در راستای قدرت طلبی خود پیش‌ازاین نیز تلاش کرده بود به معامله‌ای با حیدر العبادی دست پیدا کند که در این زمینه نیز ناکام ماند. الاخبار می نویسد که او تلاش داشت با کنار گرفتن از ریاست اقلیم کردستان عراق ، انتخاب وی به عنوان رئیس‌جمهور کشور برای دو دوره متوالی تضمین شود و ریاست اقلیم کردستان نیز به فرزندش مسرور مسعود بارزانی مشاور شورای امنیت منطقه‌ای اقلیم برسد.

در مورد اینکه تلاش های بارزانی برای تجزیه کردستان عراق ، مبتنی بر آرمان‌گرایی های کردها برای تشکیل دولت مستقل است یا تلاشی برای تحمیل خود و خانواده اش به عرصه عراق به شمار می رود، مطالب زیادی مطرح شده است ، اما آنچه در این زمینه حائز اهمیت است، اینکه این ماجراجویی ها می تواند هزینه های زیادی روی دست کردها بگذارد. به همین علت است که برخی جریان‌های کرد مخالفت خود را با سیاست های بارزانی اعلام کرده اند.

طرف اصلی این همه‌پرسی که دولت مرکزی عراق است، بارها به صورت مستقیم مخالفت خود را اعلام کرده و این عمل را  مغایر قانون اساسی عراق و گامی ‌به سوی تجزیه و ایجاد ناآرامی‌و بی‌ثباتی در کشور می‌داند. حتی پارلمان عراق در اقدامی ‌سریع استاندار کرکوک را که خواستار شرکت در همه‌پرسی استقلال شده بود را خلع و فرد جدیدی را منصوب نمود. در ادامه این اقدامات برخی از سران رسمی ‌بغداد از جمله شخص العبادی امکان اقدام نظامی‌ جهت حفظ آرامش و ثبات کشور را امری محتمل عنوان کرده‌اند.

گروه‌های سُنی که با دولت عراق دارای روابط حسنه هستند، با انجام همه‌پرسی مخالفت کرده‌اند. سایر گروه‌های سنی که واگرا از دولت عراق می باشند هم با شدت کمتری مخالفت خود با همه‌پرسی را بیان کرده‌اند. گروه‌ها و جریان‌های شیعی نیز که طبیعتا مخالف این همه ‌پرسی بوده‌ و بعضا اقدام به تهدید بارزانی در صورت الحاق کرکوک به خاک اقلیم نموده‌اند.

ائتلاف ملی عراق در همین راستا اعلام کرد نتایج همه پرسی استقلال اقلیم کردستان را که قرار است در ۲۵ سپتامبر جاری برگزاری شود، به علت مغایرت آن با قانون اساسی نمی پذیرد.در بیانیه این ائتلاف آمده است: هیئت رهبری ائتلاف ملی در نشستی که به ریاست عمار حکیم رئیس ائتلاف ملی برگزار کرد؛ موضوع بسیار مطرح عراق یعنی همه پرسی استقلال اقلیم کردستان را مورد رایزنی قرار داد. در این نشست ضمن مخالفت قاطع با برگزاری همه پرسی تاکید شد که نتایج همه پرسی به این علت که گامی مغایر با قانون اساسی است و مستند بر قانون نیست به رسمیت شناخته نمی شود. در این نشست بر اهمیت تکیه بر قانون اساسی برای گفتگو تاکید شد.

هادی العامری، از فرماندهان ارشد الحشد الشعبی نیز دربارهٔ احتمال بروز جنگ داخلی در این کشور به علت برگزاری همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان به مسعودبارزانی هشدار داد. العامری خاطرنشان کرد: «ما مخالف هر نوع طرح تجزیه عراق و نیز مخالف ایجاد اقلیم‌های منطقه‌ای و طایفه‌ای در کشور هستیم. اگر نیت صادقانه وجود داشته باشد توافق بین بغداد و اربیل امکان‌پذیر است.

همچنین نوری مالکی معاون رئیس‌جمهور عراق اقدام بارزانی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: اجازه تشکیل اسرائیل دوم را نمی‌دهیم. یک منبع دیگر عراقی نیز در این رابطه تاکید کرد که منافع مشترک بین اربیل و تل آویو در تمامی سطوح سیاسی و اقتصادی و نظامی و امنیتی بسیار زیاد است. اگر دولت کرد تشکیل شود مانند رژیم صهیونیستی به غده ای سرطانی تبدیل خواهد شد.

کسانی که گفتمان بحرانی موجود بین کردهای فعال در عرصه جداسازی این منطقه از عراق از یک جهت و سایر جریان‌ها و نیروهای سیاسی و غیرسیاسی عراق که مخالف این روند هستند را پیگیری می‌کنند ، متوجه تهدیدات آتشین و اشاره غیر مستقیم به جنگ و درگیری میان آنها شده اند.

همه پرسی اقلیم کردستان، حتی در میان احزاب فعال در این اقلیم نیز با مخالفت‌هایی مواجه است. گروه‌های ترکمن اعم از سنی و شیعه و مسیحیان این مناطق با همه‌پرسی مخالف هستند. جنبش کُرد گوران (تغییر)، اتحاد اسلامی و جماعت اسلامی نیز خواهان تعویق همه‌پرسی می‌باشند. مخالفت این سه بیشتر ناشی از نوع نگرش آنان به حزب دموکرات و شخص مسعود بارزانی است و به‌هیچ وجه نباید این مخالفت را به معنای مخالفت با اصل استقلال تلقی کرد. این سه بازیگر کردی خواهان تعویق همه‌پرسی هستند.

در سطح منطقه نیز واکنش‌ها به همه‌پرسی را باید با توجه به همسایگان عراق بررسی کرد. اقلیم کردستان به لحاظ جغرافیایی در منطقه‌ای واقع شده که همسایگان آن یعنی ایران، ترکیه و سوریه  علاوه بر داشتن مرز مشترک با اقلیم، دارای بافت جمعیت کردی در  نواحی مرزی مشترک هستند که هر گونه تحولی در کردستان عراق می‌تواند این مناطق را نیز متأثر نماید. از این‌رو بی‌دلیل نخواهد بود که کشورهای همسایه به دلایل امنیتی و ثبات پایدار در مناطق مرزی خود با تغییر جغرافیای سیاسی و برگزاری همه‌پرسی مخالفت نمایند. سه کشور ایران، ترکیه و سوریه با انجام همه‌پرسی مخالفت ورزیده‌اند. اتحادیه عرب هم آن را محکوم کرده است.

طرف دیگر این مسئله غرب و به ویژه آمریکا می‌باشد که همه آنها موضع مخالفت‌آمیز نسبت به آن اتخاذ کرده اند. آمریکا که همواره از حامیان استقلال کردستان بوده شرایط کنونی را زمان مناسبی برای استقلال این منطقه نمی‌داند و از طرفین خواسته مشکلات خود را در قالب گفتگو حل و فصل نمایند وحتی با ارائه طرح جایگزین همه‌پرسی درصدد تغییر تصمیم دولت اقلیم برآمده و تحرکات دیپلماتیک زیادی را به نمایش می‌گذارد.

در سطح فرامنطقه‌ای، اتحادیه اروپا و کشورهای برجسته این قاره مخالف همه‌پرسی بوده و خواهان تعویق آن هستند.

از طرفی موضع صریح مقامات ایرانی در قبال همه پرسی خط و نشان آشکاری برای بارزانی قلمداد می‌شود. علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: ایران به طور قطع صرفاً، دولت واحد، یکپارچه و فدرال عراق را به رسمیت می شناسد.

وی با اشاره به موضع غیرقابل تغییر جمهوری اسلامی ایران در خصوص ضرورت حفظ تمامیت ارضی و وحدت سرزمینی عراق افزود: هرگونه خدشه به این اصل راهبردی، موجب بازبینی و تغییر جدی در روند همکاری موجود میان ایران و اقلیم کردستان عراق خواهد شد.

شمخانی مشروعیت معابر و گذرگاه های مرزی جمهوری اسلامی ایران با مناطق اقلیم کردستان عراق را صرفا به دلیل وجود اقلیم به عنوان بخشی از عراق یکپارچه عنوان کرد و اظهار داشت: توافقات مرزی صرفاً با محوریت دولت مرکزی عراق پابرجاست و جدایی اقلیم کردستان از دولت مرکزی عراق به معنای مسدود شدن تمام معابر و گذرگاه های مشترک مرزی خواهد بود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به وجود توافقات نظامی و امنیتی میان ایران و اقلیم کردستان عراق خاطر نشان کرد:جدایی اقلیم کردستان از خاک عراق به مفهوم پایان یافتن تمام این توافقات خواهد بود و پس از آن ایران در چارچوب تأمین امنیت مرزهای مشترک در رویکرد خود برای مقابله با حضور و فعالیت ضدانقلاب ایرانی که در مناطقی از کردستان عراق تردد دارند به صورت جدی تجدید نظر می کند و با شیوه های کاملاً متفاوت نسبت به گذشته رفتار خواهد کرد.

شمخانی با تأکید بر ضرورت تداوم گفتگو برای حل و فصل مسائل موجود و تجدید نظر در اتخاذ تصمیمات شتاب زده افزود: هنوز فرصت کافی برای مسئولان کردستان عراق برای اجابت دعوت های خیرخواهانه با هدف تأمین منافع جامعه کردی و کشور عراق و جلوگیری از شکل گیری روندهای ضد امنیتی در منطقه وجود دارد.

از سوی دیگر اردوغان با تهدید ضمنی بارزانی گفت:  صریحاً بگویم ما همیشه از تمامیت ارضی عراق دفاع کرده‌ایم. ما هنگامی که هیچ کس این کار را انجام نمی‌داد حمایت خود را از تمامیت ارضی عراق ابراز کردیم. این رفراندوم نباید برگزار شود. آنها به عنوان عرب‌ها، ترکمان‌ها و کردها در کنار یکدیگر در عراق زندگی می‌کنند.

وی افزود: ما به عنوان ترکیه چطور می‌توانیم چنین رفراندومی را بپذیریم آن هم هنگامی که یک مرز ۳۵۰ کیلومتری با عراق داریم؟ به نظر می‌رسد که ایران و دولت فدرال عراق نیز با این رفراندوم مخالف هستند. در نتیجه چطور می‌توانیم تنها به تشخیص خودتان و به عنوان منطقه‌ای در شمال عراق چنین تصمیمی اتخاذ کنیم. ما این تصمیم را قبول نداریم. ما هرگز اجازه تجزیه عراق را نخواهیم داد و همه‌پرسی، گامی اشتباه است.

هزینه های امنیتی همه پرسی کردستان عراق

هزینه های همه پرسی اقلیم کردستان تنها منحصر به بازیگران داخلی و منطقه ای نیست، بلکه تحولات امنیتی در داخل عراق را نیز در بر می گیرد. تنها طی ۵ روز از ۱۳ تا ۱۶ سپتامبر گذشته شهرهای متعددی در عراق از جمله المسیب و ذی قار و المقدادیه و بغداد در معرض ده ها حمله تروریستی قرار گرفت و صدها انسان بی‌گناه عراقی و غیرعراقی در این عملیات‌ها به شهادت رسیدند. تنها در یکی از این انفجارها در شهر البطحاء بیش از ۸۰ نفر از شهروندان عراقی و زائران ایرانی به شهادت رسیده و بیش از ۱۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

همه‌پرسی جدایی مناطق کردنشین عراق، فضای سیاسی کشور را تا حد زیادی دچار تزلزل کرده و برگه‌های موجود در این کشور را به هم زده است. از آنجا که پرونده‌های داخلی عراق در هم ‌تنیده شده است، بسیار طبیعی است که این موضوع خود را در التهاب و تنش و تشنج‌های سیاسی و اوضاع امنیتی کشور نشان دهد. بسیاری از شهروندان عراقی بویژه اهالی اقلیم احساس وحشت و نگرانی دارند.گروه تروریستی داعش نیز فضای کنونی را بهترین عرصه برای توقف عملیات نظامی ضد خود می داند و خود را برای عملیات های تروریستی دیگر آماده می کند.  

یکی از مهم‌ترین پیامدها و نتایج بحران سیاسی همه پرسی در عراق ایجاد فضای امنیتی با جرم و جنایت و عملیات‌های تروریستی خونبار در شهرها و مناطق مختلف عراق است. علاوه بر این که ممکن است این روند به درگیری‌هایی در مناطق مورد تنازع شده و باعث انزوای کردها شوند که این اقدام نیز به خودی خود باعث افزایش بحران‌های سیاسی و اقتصادی و امنیتی در اقلیم کردستان می شود.

مطالبات کردها برای همه پرسی و جدایی از دولت مرکزی عراق، حتی اگر اقدامی مشروع و درست و فارغ از زیاده خواهی های تفرقه افکنانه قومیتی باشد، منافع عالی عراق طرح آنها را در شرایط کنونی جنگ با داعش عاقلانه نشان نمی دهد. لذا سران اقلیم کردستان بهتر است به جای تعیین شرط های غیر قابل تحقق، تعویق همه پرسی را اعلام و مذاکرات جدی با دولت برای تحقق خواسته های خود را آغاز کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 101
  • در انتظار بررسی: 26
  • غیر قابل انتشار: 25
  • US ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    اگر همه پرسی انجام بشه بخصوص در کرکوک واقعا دیگه مثل شعبه پولدار اسرائیل در مرز ایران برپا میشه اونم با پول زیاد ، اسرائیل هم صدرصد میاد پایگاه میزنه تروریست آموزش میده می‌فرسته ایران ، باید جلوی این توطئه عظیم گرفته بشه به هر قیمتی
    • مسعود IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      49 16
      زیاد روی اردوغان نمیشه حساب کرد اردوغان نشان داد که به سرعت تغییر موضع میده تغیر موضع در قبال اسراییل تا سوریه و سوریه و مصر نشان دهنده احتمال تغییر موضع ترکیه در برابر بارزانی است البته نباید مراودات 10 میلیارد دلاری ترکیه با اقلیم کردستان رو هم نادیده گرفت. به نظرم ایران نباید زیاد روی اقدامات متقابل ترکیه حساب باز کنه
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      72 20
      این که خیال خام هست که ایران اجازه بده اسرائیل بیاد نزدیک مرزش. ولی در صورت عملی شدن این تفکر کردستان عراق به تاریخ خواهد پیوست.
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      70 26
      بارزانی باج می خواهد و معلوم نیست فردا مجددا باج نخواهد از این رو امروز باید دهن او را خورد کرد که بار دگر این اتفاق نیفتد. ایران و عراق و ترکیه و سوریه باید با این مردک صهیونیست برخورد کنند تا درس عبرتی برای او دیگران باشد
    • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      37 14
      کشور کردستان اگر شکل بگیره بطور مشخص نقشه آمریکا و اسراییله . بعد از اعلام استقلال هم ترکیه با حکومت کردستان از در دوستی درمیاد
    • IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      37 18
      فعلا که سالهاست شعبه اصلی اسراییل در جمهوری به اصطلاح آذربایجان تاسیس شده
  • علی IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    بارزانی دست از پا خطا کند کردستان عراق را به ... میکشیم
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      47 25
      توبره!!!اقلیم غلط زیادی کنی همراه با بارزانی صهیونیست خاکتو به توبره میکشیم.
    • US ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      35 56
      فک کردی خونه خاله س. کردستان ایران ترکیه و سوریه به /اشوب کشیده میشه
    • IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
      33 10
      بانکرد عزیز نون ایران رو میخوری هوای خاک کردستان عراق رو نگه میداری؟
  • هومن GB ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    بارزانی نوکر و غلام اسراییل است. اظهر من الشمس است.
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      74 32
      اردوغان چی ؟؟نوکراسرائیل نیست ؟
    • NL ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      37 36
      اردوغان هرچی باشه جنایتکار و ... حداقل به فکر منافع کشورش هست نه نوکر دیگری
    • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
      2 0
      اون قسمت عربیش یعنی چی؟
    • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
      2 0
      اون قسمت عربیش یعنی چی؟
    • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
      3 1
      احسنت
    • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
      2 1
      آفرین
    • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
      2 1
      تکبیر
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    پس نظر خود مردم چی می شه ؟ مردم حق ندارند انتخاب کنند؟ حق طبیعی اون هاست که جدا بشن، و جنگ بشه و کشته و اواره بشن
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      42 21
      به نظر شما انتخاب مردم می تواند امنیت ملی ایران را تهدید کند اگر این تهدید صورت بگیرد شما منافع خودتان و کشورتان را مهم می دانید و یا دیگران را
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      40 24
      اگر قرار به حق طبیعی است باید حق طبیعی ترکمان های ساکن کرکوک هم لحاظ شود. اگر قرار به حق طبیعی است باید حق طبیعی روستاها هم به رسمیت شناخته شود.
    • NL ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      47 17
      این حق رو کی به اونا داده ؟ خدا داده ؟ قانون اساسی داده ؟ کی داده نکنه اسرائیل داده
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      38 17
      باشه.ولی باید از کل عراقی ها رای گیری برای جدایی اقلیم صورت گیرد نه یه منطقه یا قوم خاص.
    • IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      12 4
      یعنی مردم کل عراق در مورد سرنوشت کردها تصمیم بگیرن ؟
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    51 48
    ترکیه نفت اقلیم کردستان ترانزیت میکنه و میفروشه پس بعیده اگر کشور کردستان شکل بگیره از منفعت و سود اقتصادی مراودات اقتصادی چشم پوشی کنه . پس با فرض شکل گیری کشور مستقل کردستان بهتره ایران هم در قبال اخذ تضمین های امنیتی جای پاش توی کردستان محکم کنه چون هرجا ما حاضر نشدیم اسراییل و عربستان و ترکیه جای مارو سریع پر کردند . قطعا استقلال کردستان برای ترکیه سختتر خواهد بود تا ایران .
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      53 29
      نه عزیزم؛ چرا ترانزیت کنه؟ کرکوک رو میگیره خودش میفروشه! فعلاً که دنیا باز برگشته به کشورگشایی و این چیزا ...!!!!
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      25 10
      بله اگر فردا پس فردا پ ک ک در استان کرد نشین ترکیه هم داعیه استقلال سر بدهد و خیالش هم از سمت مرزهای کردستان راحت باشد، اونوقت ترکیه باز هم نفت ترانزیت می کند؟
    • NL ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      46 14
      ترکیه مگه مغز خر خورده بخاطر دو قرون پول ترانزیت نفت خطر تجزیه کشورش رو به جون بخره
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    88 39
    اگر همین الان وارد جنگ نشویم فردا برای خاکمان باید وارد جنگ شویم با موشک محل های حکومت اقلیم را مورد حمله قرار دهیم تا شر بخوابه وگرنه مجبوریم فردا با شر ها متعددی رو به رو شویم این ضربه شصت می تواند جمهوری باکو رو هم هوشیار کنه که ایرانی ها با احدی سر خاکشون شوخی ندارند
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      28 29
      اگر مردم اقلیم کردستان به این نتیجه برسند که با همه پرسی و مسالمت آمیز نمیشه استقلال پیدا کرد پژاک و پ ک ک از فرصت سو استفاده می کنند و تحرکات نظامی ضد همسایه ها گسترش میدهند
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      23 6
      نیازی به این کار نیست ترکیه در عرض دو روز اقلیمک رو آسفالت میکنه
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    41 71
    چه مقاله ی مغرضانه ایی
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      37 20
      شما اشکالات این مقاله را بیان کنید کیلویی که نمی شود کسی را متهم کرد. اگر بلدی یک مقاله به اصلاح بی طرفانه بنویس مطمئنم که دوستان مشرقی این مقاله را چاپ خواهند کرد. (البته اگر مقاله باشد نه داستان)
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      20 39
      مقاله مغرضانه است سوریه هیچ مخالفتی با رفراندوم ندارد، رفراندم مربوط به بارزانی نیست مربوط به مردم و خواست اکثریت حزبهای سیاسی کردستان است، اتحاد اسلامی هم جزء حامیان رفراندوم است- رفراندوم برای نظر مردم است و الزام آور نیست پس دولت ایران نباید خود را پیش کردها خراب کند
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    18 63
    یعنی هنوز نفهمیده اید ترکیه پشت بارزانی هست و اردوغان میخاهد با بهم زدن رابطه بغداد و اربیل طبق معاهده لوزان زمینه را برای اشغال ایالت موصل که انزمان شامل استانهای موصل، دهوک،اربیل ،کرکوک ،سلیمانیه ،تکریت و دیاله الان بود فراهم کند. وممکن هست ترکیه استان الانبار را هم به ان اضافه کند و کاملا جلوی دسترسی ایران به مدیترانه و سوریه را بگیرد.
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      25 9
      می شود بفرمایید شما از کجا به این نتیجه بدیهی رسیدید که تاکنون هیچ استراتژیستی به آن پی نبرده است؟ فقط اسفند فراموش نشود
    • NL ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      23 30
      ترکیه غلط میکنه بخواد چشم طمع به عراق ببنده مگه ایران بی کار نشته ترکیه هر غلطی می خواد بکنه
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      16 13
      البته همه احتمالات را باید در نظر گرفت... این تحلیل خوبیه چون پارلمان ترکیه اجازه برگشت به قرارداد 1926 رو به اردوغان داده که به موجب اون کرکوک و موصل به طور کامل باید در اختیار ترکیه باشه... بعید نیست به بهانه کردها ترکیه بهانه و توجیهی برای ورود دائمی به عراق کسب کنه.. اگر ترکیه وارد بشه بیرون کردنش بسیار سخت تر خواهد بود و جلوی کریدور محور مقاومت رو هم میگیره یعنی با یک تیر چند نشان.. ایران که بیشترین قدرت و نفوذ رو تو عراق داره نباید امتیازات زیادی به ترکیه بده و اصلا نباید اعتماد کنه و به صورت یک توافق رسمی در محدوده مشخصی عملیات انجام میشه .. اگر هم لازم به تصرف کرکوک باشه این کار رو دولت عراق باید انجام بده
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    60 46
    باید اقلیم کردستان از نقشه عراق حذف شود ؛ شکل کنونی حکومت از اول اشتباه بود زیرا کردستان دارای پرچم ؛ پارلمان ؛ نیروی نظامی می باشد که در عمل سالهاست تمرین کشور داری می کنند
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      28 23
      یا اگر نمی توانند اقلیم را پاک کنند؛ حداقل یک پست اجرایی نیرومند انتخابی در عراق ایجاد شود که جلوی تکتازیی های اقلیم را بگیرد
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    71 25
    خودخواهي بارزاني با سوء استفاده از كردهاي عزيز
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    19 19
    خیلی ساده اید.
  • علی IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    45 98
    به امید موفقیت کرد و شکست ترکیه
    • NL ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      46 30
      تجزیه کردستان یعنی پیروزی اسرائیل
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      23 16
      چقدر متوهمین شماها
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
      28 2
      به همین خیال باش نژاد پرست
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    77 27
    آقای بارزانی! اینجا افریقا و سودان نیست؛ باید از همسایه های خودت اجازه بگیری. رفتی با امریکایی ها در قاره ای دیگر بستی بجای اینکه با همسایه های خودت به گفتگو بشینی؟! امریکا قرار هست برای تو مرز ایجاد کند؟؟! ما هرج و مرج جدید در مرز خودمان را تحمل نمی کنیم، تمامی توافقات مرزی ما با دولت مرکزی عراق بوده است و هیچ تعهدی به مرز جدیدی که امریکایی ها تعیین کنند نخواهیم داشت. تشکیل چنین کشوری تنها در آفریقا مشروعیت و مقبولیت دارد، اینجا هرچیزی قواعد خاص خود را خواهد داشت.
  • ناشناس IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    58 19
    باز نقشه های شیطانی اسراییل غاصب گریبان کردهای عراق وبارزانی راگرفت که در پس این پرده شیطان بزرگ امریکای جهانخوار است .
  • ایرانی US ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    44 11
    انشالله منطقه دوباره دچار درگیری وکشتار انسان های بی گناه نشه به امید صلح ورفاه مردم
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    25 40
    ایران شاید بجنگه عراق شاید بجنگه ولی ترکیه ترسو تر و نامرد تر از این حرفاس که نشون میدهبه نظرم (نظر شخصیم هست امیدوارم اشتباه باشه ...) کشور ترکیه ضعیف کش و مظلوم کش هست مثل سوریه که جنگ داخلی شد بعد علیه شون کارهایی کرد نیرو فرستاد و از تروریسها حمایت کرد و مثل عراق و ...
    • NL ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      38 32
      ارتش ترکیه بخواد می تونه یک هفته ای کل اقلیم رو تصرف کنه قدرت نظامی ترکیه رو دست کم نگیرید
    • IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      6 3
      روسیه ضعیف بود هواپیماشو ترکیه پودر کرد؟ تو بشین نگا کن ببین کی مرد میدانه
    • IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      17 8
      قدرت نظامی ترکیه رو دیدیم که چهار دهه ست از پس چند تا کلاش به دست پ ک ک برنمیاد.
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
      3 1
      ترکیه فقط هارت و پورته مثلا در سوریه که علیه اسد بود چه کاری تونست انجام بده
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    50 37
    علیه بارزانی نه، علیه کردها. ضمنا خیلی ساده لوحانه ست که فکر کنیم ترکیه و مخصوصا عراق همچین کاری میکنن. ترکیه از همین حالا داره ایران رو جلو میندازه. دیروز هم وزیر خارجه عراق در سازمان ملل گفته از نیروی نظامی در تقابل با همه پرسی فکر هم نمیکنیم.
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      16 50
      علیه کرد شما بیجا میکنی.
    • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
      10 22
      غلط می کنی !! علیه کردها ؟ تا حالا زاده نشده کسی بخواد علیه کردها کاری بکنه
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    62 18
    اگه ایران جلوی داعشو نمیگرفت و اجازه می داد داعشی ها یه شوک اساسی به این بارزانی ها وارد میکردن اینطور دور بر نمیداشت برای دولت عراق.
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      17 37
      کوربودی ببینی آنهمه کرد آواره و کشته شدن ایران مانماررو نجات بده.
  • محمد IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    62 19
    خانواده بارزانی که از کردبودن تنها شلوار انرا دارندنمایش خونین وننگینی راشروع کرده اندنمایشی که اگر اجراشود دستاوردهای مهمی برای امریکاورژیم صهیونیستی خواهد داشت
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    34 14
    ترکیه به علت نفت، وارد جنگ برای تصاحب برخی نقاط کردستان میشه. ایران هم در ابتدا مسئله رو ساده میگیره، بعد که دید نه در مرزها دچار تشنج شده، همین رو پیراهن عثمان میکنه و تا کرکوک جلو میاد. حالا بشین تماشا کن! خخخخ
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      21 35
      ایران اگه میتونست ادلب رو نجات می داد
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    63 18
    بارزانی و اقلیم مسخره ترین و خطرناکترین نوع اداره مناطق شمالی عراق است.باید مثل زمان قدرت صدام این کشور اداره شود.آخه هر چیزی لیاقت و ظرفیت می خواهد که ثابت شده این جماعت لیاقت ندارن
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    14 88
    ترکیه درهاشو باز میکنه . ایران خودشو خراب نکنه در بین مردم اقلیم کردستان عراق
    • NL ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      28 14
      ترکیه باز نمی کنه بازم کنه می بندیمش
  • دانشجوی تاریخ IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    37 9
    نکته مهمی که باید در مورد اجرای همه پرسی مورد بررسی قرار بگیرد، زمان آن است. دولت اقلیم روز 25 سپتامبر (ایلول) که مصادف با 4 محرم الحرام است را روز همه پرسی قرار داده است که نتایج قاعدتا تا 48 ساعت بعد از آن اعلام خواهد شد. اگر مردم کردستان استقلال را تأیید کنند قطعا مراسم همراه با جشن و پایکوبی خواهد بود. آن هم زمانی که مردم مرکز و جنوب عراق به سوگ شهادت سالار شهیدان نشسته اند. بارزانی با انتخاب این روز پیامی را برای حکام ضد شیعه منطقه - همان هایی که از تشکیل هلال شیعی نگران بودند.. همان هایی که تروریست هایی را پشتیبانی مالی می کردند که مردم بی گناه را در شهرهای شیعه نشین قتل عام می کردند- ارسال می کند و مواضع خویش را بعد از استقلال و در صورت تشکیل کشور فرضی کردستان اعلام می کند. این کشور در صورت تشکیل دشمن محور مقاومت و ایران خواهد بود.
  • مهدی IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    36 5
    به نظر من این این مسئله باید با گفتمان حل بشه ( کاری که حاج قاسم داره میکنه ) برادران کرد ما در عراق یا ایران یا هرجای دیگه میدونند که جدایی از یک کشور یعنی تضعیف قدرت ( کاری که انگلیس شروع کرده ) و میدونند که با حمله داعش به شهر های کرد نشین عراق آمریکا یا رژیم صهیونیستی کمک نکرد واین ایران بود که کمک کرد زمانی که دختران کرد رو داعش به اسرات برد به ( رگ غیرت ) کشور های غربی برنخورد . همه ی جنگ ها توی قاره ما داره رخ میده جدایی ها - شکل گیری تروریست ها و... کی میخواهیم عقلمان روبه کار بگیریم که فقط با اتحاد تمام اقلبت ها و مذاهب و ادیان میشه صلح آورد . نژاد پرستی در این اوضاع با وجود داعش و گرگهای غربی کاری نابخردانه است . به گفته آقای سیستانی : اگر غرب بتونه حتی روستاهای کشور های اسلامی رو تجزیه میکنه
  • شهروند ارومیه IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    41 7
    سلام دیپلماسی خارجی ما چرا امروز اقلیم را پیش بینی نکرد؟ دادن فرصت برای این بازی بارزانی بزرگترین اشتباه دیپلماسی ایران و ترکیه بود ما فقط در دقیقه نود بدنبال راه حل هستیم حکومت بارزانی یک حکومت پلیسی و عشیره ای هست که غرب بخصوص امریکا برای نیات خود اورا بازیچه خود کرده اند رای گیری یک بازی جهت باج گیری از عراق ایران و ترکیه هست و دلان نفت پشت قضیه آن هستند اما ایران و ترکیه باید مرزهای خود بخصوص هوایی را باید به روی اقلیم ببندند و ارایش نظامی در مرزها بخود بگیرند باید هزینه های رفرندام را به اقلیم بالا برد و رویاهای بیگانگان را نقش بر آب کرد از احزاب مخالف بارزانی حمایت کرد و برای براندازی حکومت بارزانی با ترکیه و عراق هم آهنگ شد بارزانی با این حرکت فروپاشی خود را امضا کرد
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      9 10
      اتفاقا اردوغان به دست داعش میخواست این غده سرطانی تجزیه گرا رو معدوم کنه ولی ایران و روسیه مانع شدند
  • محمد 313 IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    41 12
    حق این بارزانی منحوس بود که داعش خودش و خانوادشو را به اسارت میبرد. ای کاش سردار سلیمانی اربیل رو از داعشی‌ها نجات نمیداد ولی حیف که غیرت یک ایرانی همچین اجازه‌ای نمیداد وگرنه الان ....
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    37 14
    می شود معاهده 3 جانبه ایی بست که مرز زمینی هوایی از سوی عراق ، ایران و ترکیه بسته بشه ، نه اجازه داد یک قطره نفت از کردستان عراق خارج شود نه یک بسته کالا وارد این منطقه ، نهایتا 2 3 ماهه به غلط خوردن می افتن اما 2 مشکل وجود داره اولا روی ترکیه برای اجرای این طرح نمی شود حساب کرد ترکیه کشوریه که اگر غرب بهش امتیاز خوبی بده معاهده بسته شده میان 3 کشور را مثل آب خوردن زیرپا می گذاره مثلا تا تلعفر و خود تلعفر بصورت مثلث نوک پایین برای شما . دوما بعد معاهده قطعا با حرکات رسانه ایی که خوبم بلدن تصنعی مردم کردستان عراق را مردمان مظلوم تحت محاصره که اوضاع وخیم بهداشتی تغذیه ایی دارند نشان می دهند که می شود اهرم فشاری علیه ایران و ترکیه و اینکه احساسات کردهای ایران و ترکیه برانگیخته بشه . بهترین کار اینه که با یک حرکت نظامی مشترک و 3 جانبه در چند روز کلا قضیه را تمام کرد . اتاق عملیات مشترک باید قبل شروع رای گیری تشکیل بشه تا پیام واضحی بده .
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    46 12
    قبل شروع رای گیری ، جنگنده های مسلح ایران ، ترکیه و عراق در یک دسته پروازی در ارتفاع پایین روی اربیل باید دیوار صوتی بشکنند و اعلامیه هایی ریخته بشه که اوضاع برای کردستان عراق بقدری افتضاح تمام خواهد شد که خودمختاریتان هم از دست برود تا صد سال بعد هم نتوانید به امروزتان برسید . این اقدام قطعا مردم کردستان عراق را به فکر خواهد انداخت چون این مردم ساده دل و هیجانین و خیلی راحت و ساده فریب یکسری تبلیغات را می خورند . باید با اقدام نظامی کنترل چاه های نفتی کردستان به حکومت بغداد داده بشه تا کردهای اسراییلی کلا زمین بشینند امنیت ملی ما بشدت در حال تهدید شدنه امروز اقدام ضربتی نکنیم مثلا بشینیم تحریم کردستان جواب بده قطعا اسراییل را در مرز خود خواهیم دید از آن به بعد دیگر قضیه جمع نخواهد شد کوچکترین اثرش اینه که پژاک به گروه نظامی بسیار بزرگ تر چه نفری چه تسلیحاتی تبدیل می شه اما اثر افتضاح تر کانال ها و تبلیغاتیه که دیگه با لحن واضح و بسیار بسیار تند علنا مردم کردستان ایرانو را برای شورش و اضافه شدن به کردستان عراق تشویق می کنن . با یک اقدام نظامی همین الان ته این ماجرا نقطه بزاریم که بخوایم با دیپلماسی بریم جلو ته قصه برامون فاجعه بار تموم می شه . تحریم کنیم کار رسانه ایی که خیلیم خوب بلدن انجام می دن که ملت کرد تحت محاصره ظالمانه در بحران غذا و بهداشت هستند ! این هم برای ما افتضاح تمام می شه . فقط اقدام نظامی قاطع و برگرداندن چاه های نفت به حکومت بغداد .
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
      10 4
      احسنت. درود بر این تیزبینی و تیزهوشی. به جد عرض می‌کنم که هیجان زده شدم. شما باید فرد تحصیل کرده‌ای باشید چون تحلیلتون بسیار پر محتوا و پرمغز بود.
  • مهماندار هواپیما DE ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    46 12
    اولین اقدام ایران اخراج کرد های بارزانی و طالبانی است چون برای امنیت ملی خطرناک هستند
    • IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      5 10
      شما؟
  • آریو سوئد IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    31 15
    باید صهیونیسم بارزانی در نطفه خفه بشه. اینها برای همه منطقه خطرنکنند.
  • NL ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    25 6
    باید به زور یا با مذاکره بارزانی رو راضی کرد که رفراندم خود خوانده اش رو متوقف کنه بهترین راه حل سیاست چماق و هویج هست باید از یک طرف نیروهای نظامی ایران و ترکیه و عراق در مجاورت اقلیم اقدام به پیاده سازی نیرو و مانور کنند و بارزانی رو از ترس جونش وادار به کوتاه اومدن کنن و از طرف دیگر با دادن چند امتیاز و دو بارزانی رو دیدن به راه راست هدایتش کنن و از طرف دیگر باید با کار بلند مدت فرهنگی و رسانه ای و اعتقادی فکر تجزیه طلبی و اسرائیل دوستی رو از سر کردها بیرون کنن
  • NL ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    26 10
    اگه این بارزانی از برگزاری رفراندم کوتاه نیاد باید به محض انداختن اولین رای به صندوق تمام مرزهای زمینی و هوایی ایران و عراق و سوریه و ترکیه به روی اقلیم بسته بشه و نیروهای نظامی در مرزها مستقر شوند و هر جنبنده ای رو که دیدن بزنن و اگه مزدوران صهیونیست خواستن به کرکوک و موصل دست درازی کنن با یک حمله اقلیم رو تصرف و منحل کنن و تجزیه طلب ها رو هم از عراق تبعید کنن
    • IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      11 33
      یعنی شنیدن نظر مردم اقلیم کردستان عراق اینقدر براتون سخته ؟
    • رضا AE ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
      18 6
      متنها گذاشتن مردم سنجار و حمله به بسیج مردمی عراق رو یادمون نرفته...اخرحرف:اامریکا اول بشار رو نتونست بنذازه و رفت پلن بی:حلب رو نتونست بگیره و تجزیه سوریه شکست خورد و الان پلن سی:اعلام استقلال کردستان عراق و متعاقبا کردستان سوریه و ایجاو محور کردی اسراییلی به موازات محور مقاومت....حتی اگه مجبور به خیانت کردن به ترکیه که از مثمرثمرترین ضلع پلن الف و بی بوده......خلاصه اتحاد با عریستان و خیانت به ترکیه و قطر و اتحاد ایران با قطر و الان اتحاد با ترکیه در مورد کردستان عراق این دو کشور رو به دامن محور ایران و روسیه هول میده و امریکا تنها تر میشه تو خاورمیانه و ما قویتر.....اخر فتنه کردستان عراق مثل اخر فتنه داعش خیره و باز هم باعث قویتر شدن محور مقاومت میشه...
  • ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    18 7
    بارزانی به سرنوشت اوجالان گرفتار خواهد شد
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    5 26
    ایران نباید دشمن تراشی کنه باید محتاطانه موضع بگیره.بگذارید ترکیه باکردها در بیفته.استقلال کردها برای ایران خطر چندانی نداره.اگرما دشمن تراشی نکنیم
  • شاهرخ IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    43 7
    اگر امروز این دمل چرکین درمان نشه فردا خیلی دیره ممکنه به خود ایران عزیز ما سرایت کنه.
  • علی م IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    19 7
    دولت بارزانی انگلی برای اسراییل هست..با دیوار کشیدن دور دولت بارزانی و تحریم هوایی و اب و قطع قاچاق اقتصاد رونق میگیرد..از خریدن وسایل قاچاق پرهیز کنید همه ی کارها درست میشود
  • احمد IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    18 8
    فکر میکنید فلسفه تشکیل حشد الشعبی چه بوده فرزندان حیدر خودشان انقدر غیرت و قدرت دارند که بارزانی ها را سر جایشان بنشانند اگر لازم شد ایران هم کمک تسلیحاتی می کند ولی نیازی به دخالت ایران نیست.
  • رسول IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
    25 10
    من اعتقاد راسخ دارم که بارزانی در زمین اسرائیلی ها بازی می کنه. این غافل یادش رفته که خون خودش و خانوادش و طایفش، مدیون شهدای عراقی و ایرانی و حزب الله لبنانه، اما امان از نمک نشناسی!
  • بهزاد IR ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
    17 8
    بعد از کردستان عراق نوبت آذربایجان ایران است ببینین کی بهتون گفتم . این صهیونیست ها نقشه های بدتری در سر دارن
  • IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
    12 23
    وقتی علیه دموکراسی وارد جنگ می شویم اینجاست که نیت واقعی گروه ها نمایان میشه وگرنه داعش که مشخص بود چطوریه
    • US ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
      16 7
      کجاش دموکراسی هست ؟ در کشور عراق دموکراسی هست ولی در اقلیم دموکراسی نیست حکومت دیکتاتوری بارزانی هست تازه رفراندومی که مورد تائید دولت مرکزی و قاقون اساسی کشور نباشد از اعتبار ساقط هست و این تجزیه طلبی یک نوع شورش هست نه دموکراسی
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
    10 5
    بارزانی‌ها با این کار می‌خواهند در در وهله اول اعراب اهل سنت را تحریک و بعد از تحریک اهل سنت به جدایی با بردن مساله به شورای امنیت زمینه تجزیه عراق و بعد راهیابی کردها به مرزهای اردن و اسرائیل را فراهم کنند که راهکار 1– ورود نظامی ارتش عراق و حشد الشعبی به کرکوک و شمال استان موصل 2- از بین بردن اقلیم در قانون اساسی عراق 3- استفاده از ارتش ترکیه برای ورود به استان دهوک عراق و اربیل 4- انجام حملات استشهادی به مقرهای پژاک و پ ک ک در عراق توسط ایران 5- تاسیس فرودگاه های نظامی در عراق 6- بیرون راندن ارتش آمریکا از عراق و اخرین گزینه بستن فرودگاه بغداد برای هواپیماهای اسرائیلی
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
    20 5
    خطر اسرائیل دوم برای ایران بیشتر از خطر اسرائیل اول است این یک اصل استراتژیک در نظر کارشناسان نظامی ایران است اقدام عملی می خواهد خوانندگان محترم مشرق
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
    13 5
    مزدوران اسرائیلی و هنگ پیاده نظامش برای بریدن سر پاسدارهای ما در دشت نینوا یعنی موصل و کرکوک اماده شده اند یک یا حسین برای نابودیشان چرا سرداران ما خوابند
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
    12 6
    اگه اقلیم کردستان عراق شکل بگیره اسرائیل و امریکا در واقع هم مرز ایران خواهند شد و خیلی مسائل خطرناک برای ایران پیش خواهد امد.
  • سامان IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
    4 2
    مرسی بسی خندیدیم ب نظرات روحانات ما را شاد نمودی
  • IR ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    7 21
    اگر صدام هم زنده بود میگفت حمله کنیم و کردها رو بکشیم.عین خیلی از افراد که اینجا فقط از کشتار کردها فقط حرف میزنن
  • ف.د IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    6 5
    ما ایرانی وطن پرستیم.ووحدت خود رو باید حفظ کنیم وباهر تهدیدی با خون پاک خود دفاع خواهیم کرد
  • عیسی TR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    10 10
    الان اگر اردوعان ادعا کنه کل خاور میانه رو صاف میکنه چه برسه به یه اقلیمک کردستان، نه موتلو تورکوم دینه
  • نیما SE ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    8 4
    طی نشستی که با بچه محلا داشتیم به این نتیجه رسیدیم که ونک و تجریش جدا کنیم و اعلام استقلال کنیم ما از ظلم این شمیرانی ها خسته شدیم تا به کی آخر قضیه کردستانم همینه همین ی فسقله جارم میگیرن ازتون بشینید سرجاتون
  • ناشناس IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    5 3
    همه بدبختی ما مردم خاورمیانه از نژاد پرستیه بابا همه انسانیم ترک کرد فارس عرب نداره انسانیت جاش کجاست
  • ناشناس IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    5 3
    همه بدبختی ما مردم خاورمیانه از نژاد پرستیه بابا همه انسانیم ترک کرد فارس عرب نداره انسانیت جاش کجاست
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    0 4
    امپراتوری گوگوریو!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس