کردستان و اسرائیل

باید از این «استاد» پرسید اگر فردا «نقیب زاده»ها در دانشگاه اربیل پیدا شوند و از " تولد محتمل «کردستان دوم»" در ایران " با نوای دف به رقص در بیایند"، طبق منطق او، محقّ نخواهند بود؟

سرویس سیاست مشرق- در حالی که مهم ترین خبر منطقه (بلکه عرصه بین الملل) خبر همه پرسی اقلیم کردستان برای استقلال این منطقه است، بار دیگر صحنه مهیا شده تا منویات مخرّب چهره های شناخته شده یک جریان سیاسی بیش از پیش عیان شود.

در حالی که به واسطه مقطع مطرح شدن این طرح خطرناک، یعنی همزمان با شروع شمارش معکوس تمام شدن کار داعش در عراق و سوریه، و صحنه گردانی نه چندان پنهان بازیگرانی چون رژیم صهیونیستی و انگلستان، تقریبا همه می دانند که این سناریو برای راه اندازی یک فتنه جدید و جلوگیری از فروکش کردن آشوب در منطقه است، شماری از «اعاظم» فکری جریان خاص سیاسی، فرصت را برای عقده گشایی مناسب یافته، و به رویه معمول این سال های خود، به قصد دهن کجی به جمهوری اسلامی، «امنیت ملی» را دستاویز بازی های سیاسی خطرناک کرده اند.

ماجرا از این قرار است که در همین چند روز گذشته، دست کم سه تن از «ویترین های رسانه ای» جریان اصلاح طلب، در اظهاراتی ظاهرا هماهنگ و به شدت مخرّب، خط قرمزها را درنوردیدند و از سناریوی «اسراییلی» همه پرسی اقلیم کردستان حمایت کرده اند.

روز جمعه، ۳۱ شهریور، مصاحبه ای از صادق زیباکلام، با تلویزیون کرد زبان و تجزیه طلب «روژ هلات» منتشر شد که در میان همه اظهارات شاذ استاد منحصر به فرد است. توجه مخاطبان را به بخش هایی از این مصاحبه جلب می کنیم:

" تصور می­کنم شاید رهبران کردستان عراق، طرح مساله همه‌­پرسی را به عنوان یک وسیله برای گرفتن امتیازات بیشتر از بغداد مطرح کردند و احتمالا ته دلشان این نبوده که این رفراندم جدی جدی برگزار شود اما الان برگزاری این رفراندم به صورت یک مطالبه خیلی جدی و یک حق درآمده، چون اگر برای رهبران کردستان برگزاری رفراندم یک تاکتیک بوده، برای میلیون­ها نفر از مردم کردستان عراق یک آرزو بوده که حدود یک قرن در سر داشته ­اند."

"اسرائیل می­تواند یک متحد یک شریک سیاسی، نظامی، اقتصادی و ... در خاورمیانه پیدا کند. پس کاملا قابل فهم است که نه تنها مخالف استقلال کردستان عراق نیستند بلکه استقبال هم می­کنند. همین الان هم روابط خوبی با کردستان عراق دارند در حالی­که ما در ایران دوست نداریم خیلی این موضوع را مطرحش کنیم اما همین الان هم اسرائیلی­ها در کردستان عراق سرمایه­ گذاری کردند و روابط بسیار دوستانه ­ای دارند."

" بعید می­دانم ایران، عراق و ترکیه هم متحد شوند و به اقلیم کردستان حمله کنند. یادمان باشد که اگر جمهوری کردستان به وجود بیاید چیزی نیست که ایران و عراق و ترکیه اگر با همه توان هم به آن حمله کنند، بتوانند نابودش کنند. جمهوری کردستان از حمایت همه مردم کردستان برخوردار خواهد بود. راه حل مناسب راه حل نظامی نیست، چون فقط بحران­هایی را که وجود دارد عمیق­‌تر می­کند. معتقدم علی رغم اعتراضاتی که ترکیه، عراق و ایران خواهند کرد در نهایت مجبور می‌­شوند به دلیل ملاحظات ژئوپلتیک یک رابطه حداقلی داشته باشند. اما نکته آخر این که هیچکس جز کردها حق دخالت در سرنوشت مردم کردستان عراق را ندارند. نه ایران نه ترکیه و نه حتی عراق."

 این استاد «علم سیاست» در دانشگاه مادر کشور (دانشگاه تهران)  گویا قادر به درک عواقب و تبعات دنباله‌دار مساله استقلال اقلیم کردستان بر امنیت و تمامیت ارضی کشورهای منطقه و آثار دومینووار آن بر فعال شدن گسل‌های قومی نه چندان کم شمار در منطقه غرب آسیا نیست؛ و امثال او و همفکرانش در دانشگاه چه چیز به فرزندان مردم یاد می‌دهند، خود یک قصه پر از اشک است که به جدّ هشیاری مسوولین امر را می‌طلبد.

این که زیباکلام اسراییل را به رسمیت می شناسد و بدیهی و طبیعی می‌داند که این رژیم نامشروع بیخ گوش ما جریان‌سازی کند و به اسم حق استقلال کردها، به دنبال گذاشتن چاقویی در پشت ایران و ترکیه، به صورت توامان باشد، به عنوان یک نظر شخصی شاید قابل تحمل باشد، لیکن وقتی چنین فردی، با این نوع سمپاتی به دشمن ایدئولوژیک جمهوری اسلامی، به راحتی در مهم ترین دانشگاه کشور تدریس کند، در اقصی نقاط کشور تریبون در اختیار داشته باشد و با تلویزیون‌ها و شبکه‌های خبری متعلق به دشمنان ایران مصاحبه کند و به راحتی خطوط قرمز امنیتی کشور را زیر سوال ببرد، دیگر یک حق شخصی نیست و محتاج بررسی و تامل بیشتر از جانب مسوولین امر است.

یک روز قبل‌تر از آن، یعنی پنجشنبه ۳۰ شهریور، «دکتر» احمد نقیب زاده، استاد سیاست در دانشگاه تهران، که ظاهرا از ویترین آرایی‌های همکارش، زیباکلام، در رسانه‌های زنجیره‌ای، چندان دل خوشی ندارد و تلاش دارد خود را به عنوان یک آلترناتیو مطبوعاتی برای آقای زیباکلام مطرح کند، در مقاله‌ای به شدت مخرب‌تر از نمونه قبلی، یک مدیحه بلندبالا درباره همه پرسی کذایی با عنوان حماسی «استقلال اقلیم کردستان؛ یعنی تولد ایران دوم» نوشت، تا ثابت کند استاد تمام سیاست در دانشگاه تهران هم در ساده اندیشی می‌تواند دست یک فرد بی اطلاع را که تمام رفرنس سیاسیش اتاق خبر «من و تو»ست، از پشت ببندد.

این «استاد» سیاست که چندی است به عضویت شورای مرکزی حزب اصلاح طلب «کارگزاران» سازندگی هم درآمده، در مقاله خود، نوشت:

" هرکس با استقلال کردها مخالفت می‌کند بکند ولی ایران نباید  پشت کردها را خالی کند. چرا که کُردها و دیگر ایرانیان دارای پیوندهای عمیق و ناگسستنی تاریخی و فرهنگی هستند از سه خانواده‌ای که امپراتوری ایران را تشکیل می‌دادند یعنی مادها، پارس‌ها و پارت‌ها، گام  اول را مادها یا کردها برداشتند."

" تنها قسمتی از آنها در سرزمین پدری خود باقی مانده‌اند و البته در اینجا هم بی‌مهری ها دیده‌اند که از جهل و نادانی ناشی می‌شده است. فرق اینجا (ایران) با آنجا یعنی با عراق و ترکیه و سوریه و لبنان در این است که اینجا از خود اوست. سه هزار سال است خون ایران در رگهایش جوشیده و سخن ایران بر زبانش خروشیده. به کجا برود؟ از که روی برتابد هرچند که برادرش بعضاً نامهربان بوده باشد!"

و این گونه تجزیه طلبی و فروپاشی کشور همسایه را تئوریزه می کند:

" اینک که می‌خواهد حق خود را بگیرد تا دیوانه تبهکاری کودکانش را بار دیگر در حلبچه، انفال و شنگال به خاک و خون نکشد از که چشم یاری دارد؟ اگر ترکیه و سوریه از سرافرازی کردها می‌ترسند بگذار بترسند اما من شاخه همخون خودم را رها نخواهم کرد. عراق هیچوقت یک دولت ملی نبوده است. مرزهایش استعماری است و ترکیب جمعیت‌اش تصنعی است. نه تنها کردها هیچ ربطی به اعراب ندارند بلکه اعراب سنی هم با شیعیان بیگانه‌اند. تمام کشورهایی که به این صورت بعد از جنگ جهانی اول از وصله پینه‌های متضاد تشکیل شدند مانند یوگسلاوی و چکسلواکی فروپاشیدند و هرقومی خود را گرفت. بنابراین سرنوشت محتوم عراق هم همین است."

و بعد جان کلام خود را که کاملا همراستا و همجهت با خواست طراح اصلی سناریوی همه پرسی، یعنی رژیم صهیونیستی است، فاش می گوید:

" یک ملت پراکنده و سرگردان در صورتی آرام می گیرد که در گوشه‌ای از دنیا یک وطن مخصوص خود داشته باشد. فلسفه وجودی اسرائیل از دید غربی‌ها هم همین بود که گفتند تا کشور خاص خود را نداشته باشند آرام نمی‌گیرند. الان یهودیان زیادی هستند که از دولت اسرائیل بیزارند ولی از هم پاشیدن اسرائیل را بر نمی‌تابند. زیرا در آن صورت کابوس هولوکاست خوابشان را خواهد ربود."

 و اوج تحلیل این استاد دانشگاه این جاست:

" به باور من دولت کردستان به مرکزیت اربیل هیچگاه علیه ایران شمشیر نخواهد کشید و دوستی‌اش با دشمنان ما از جمله اسرائیل را به ضرر ایران توسعه نخواهد داد. همه ویژگی‌ها و خصوصیات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی که در این منطقه وجود دارد باعث می‌شود تا من از تولد محتمل «ایران دوم» از آن یاد کنم ایران دومی که انشاءالله بدین‌سان شکل خواهد گرفت هیچگاه خاک خود را در اختیار معاندان ایران قرار نخواهد داد. البته آنها رفتار امروز ما را در خاطره جمعی نگه خواهند داشت. آنها  باید بدانند که ما در همه جا پشتیبان آنها خواهیم بود. ما هرگز در کنار کسانی که ننگ نسل‌کشی در پیشانی‌شان نقش بسته به جنگ کردها نخواهیم رفت بلکه به صدای دف آنها تا سپیده‌دم استقلال کردستان عراق خواهیم رقصید."

جا دارد تا فقط یک سوال از نقیب زاده بپرسیم و آن این که، اگر فردا روز «نقیب زاده»هایی در دانشگاه اربیل پیدا شوند و از " تولد محتمل «کردستان دوم»" در ایران " با نوای دف به رقص در بیایند"، طبق منطق او، محقّ نخواهند بود؟ آیا هم اکنون، خاک اقلیم کردستان عراق، تحت حکومت طایفه بارزانی، میزبان ایستگاه‌های موساد برای جاسوسی و هدایت عملیات تروریستی علیه ایران نیست؟ آیا هدایت عملیات ترور دانشمندان هسته‌ای ما از این منطقه صورت نگرفته بود؟ گروهک تروریستی پژاک که هر از چندی با تحرکات خود، امنیت مرزهای شمال شرقی ما را مختل می‌کنند، مورد حمایت و پشتیبانی حکومت حزب دموکرات نیستند؟ آیا اصولا نقیب زاده تاکنون فراتر از ژورنالیسم سطحی و راحت الحلقوم، روی مساله کردستان و پیچیدگی‌های سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی آن مطالعه‌ای عمیق صورت داده است تا بداند اوضاع از چه قرار است و هر گونه صحبت از «استقلال» در هر کدام از ۴ کشور دارای اقلیت کرد، چه اثرات بالقوه و دامنه داری می‌تواند روی دیگر کشورها بگذارد؟ درست در زمانی که سناریوی غربی-عبری-عربی تجزیه کشورهای منطقه(بر اساس طرح بالکانیزاسیون غرب آسیا یا همان «خاورمیانه جدید» برنارد لوییس)، یعنی فتنه داعش، با صرف جان و مال و خون عراقی‌ها، سوری‌ها، ایرانی‌ها، لبنانی‌ها، افغان‌ها، پاکستانی‌ها و دیگر سلحشوران محور مقاومت در حال فرونشستن است، رو کردن سناریوی استقلال چیزی جز تلاش دوباره برای به آشوب کشیدن منطقه است؟ نقش نقیب زاده و همفکران او در این میان چیست؟ آیا باید باور کنیم که یک استاد علم سیاست این اندازه ساده اندیش باشد که به عشق " رقصیدن با نوای دف کردها در سپیده دم استقلال" از سناریوی تجزیه عراق حمایت می کند؟ آقای نقیب زاده، در پس پرده شما چه خبر است؟

اما نفر سوم از این مثلث، کسی نبود جز «استراتژیست» اصلاح طلبان: سعید حجاریان.

سعید حجاریان در ماهنامه سازندگی، شماره ۱۱(دوم مهرماه) در مقاله‌ای با عنوان «گمشده ما» که طبق معمول ادبیات او در لفافی از لفاظی‌های تئوریک پیچیده شده بود، تلویحا از همه پرسی کردستان حمایت کرد:

"  مادامی که یک جمعیت طایفه باشند، شیخ می‌خواهند مانند طوایف عرب جنوب کشور که هر کدام شیخی دارند و به آن «شیخ‌الطائفه» می‌گویند. وقتی جمعیت رشد کند و ویژگی قومی (ethnic) پیدا کند افراد به دنبال رهبر هژمون یا با قول عرب‌ها سیادت می‌گردند و به دنبال یافتن «سیدالقوم» می‌روند. در مرحله بعد زمانی که تکامل جمعیت بیشتر شد و به مرحله ملت رسید، دولتخواهی مطرح می‌شود و ملت در پی برقراری دولت خود برمی‌آید چرا که گمشده‌اش دولت خودش است. برای مثال در نمونه کردستان عراق شاهد هستیم که از دوره ملامصطفی بارزانی تا به امروز پرچم، سرود، کنسولگری، پیش‌مرگه و ارتش اختصاصی پدید آمده و دولتمردان هر آن ممکن است واحد پول منطقه‌ای مشخص کنند و به چاپ اسکناس نیز دست بزنند. کردهای عراق فی‌الواقع فقط دولت ندارند و اگر دولت‌شان برقرار شود،nation-state تشکیل می‌شود. این جمعیت قبلاً زبان، مذهب، نژاد، پیشینه فرهنگی و تاریخی مشترکی داشتند اما با این حال قوم بودند و این پارامترها هنوز برای اطلاق واژه ملت کفایت نمی‌کرد، چرا که یک قوم زمانی ملت می‌شود و قوام (STABLITY) پیدا می‌کند که دستگاه حاکمه (ESTABLISHMENT) داشته باشد."

مساله این جاست که جنس سعید حجاریان از یک زاویه بسیار مهم با جنس «استاد»هایی چون نقیب‌زاده و زیباکلام که مایه کارشان، موج سواری ژورنالیستی زرد است، فرق می‌کند و آن این که حجاریان یک «دولتمرد» بوده، و از آن بالاتر یک دولتمرد «اطلاعاتی» بوده که طبیعتا به عنوان یک مقام امنیتی با مسایل ژئوپلیتیک و حساسیت‌های ژئواستراتژیک منطقه، و ابعاد عمیق و چندلایه امنیتی بحث قومیت ها به طور ملموس و عینی(نه به مانند زیباکلام و نقیب زاده به صورت تئوریک و انتزاعی) آشنایی داشته و دارد و وقتی او وارد اظهارنظر می‌شود و برخلاف روند معمول سال‌های اخیرش که کار مطبوعاتی او از یادداشت‌های کوتاه فراتر نمی‌رفت، مقاله‌ای نسبتا مفصل می‌نویسد تا تلویحا تصمیم بارزانی و اقلیم را تایید کند، دیگر نمی توان بحث ساده لوحی و کوته بینی را در این موضعگیری دخیل دانست. متاسفانه سوابق ضدامنیتی حجاریان لاجرم یک ناظر آگاه را به جنس موضعگیری او در باب چنین موضوع حساسی بدبین می‌سازد.

اما اوضاع زمانی مشکوک‌تر می‌شود که ضلع چهارمی هم به ماجرا اضافه می‌گردد، و فردی به نام «داوود هرمیداس باوند»، عضو شورای رهبری تشکیلاتی موسوم به جبهه ملی و کارشناس سوگلی مطبوعات زنجیره‌ای، در مقاله‌ای که برای روزنامه اصلاح طلب شرق می‌نویسد، علی رغم این که به واسطه ادعاهای ناسیونالیستی این جبهه مثلا ملی باید به مساله بحث تمامیت ارضی کشورها تعصب ویژه‌ای داشته باشد، صریحا از این توطئه مشترک نتانیاهو-بارزانی برای کلید زدن سناریوی دوم «بالکانیزاسیون» غرب آسیا حمایت می کند:

"قبل از انقلاب هم استقلال کردها مخالفانی جدی داشت؛ ترکیه از کردها استفاده ابزاری می‌کرد و شاه هم با استقلال کردها مخالف بود. ولی ایران باید سیاست متفاوتی از ترکیه نسبت به کردها در پیش بگیرد."

"سیاست ایران در قبال کردها باید نصیحت پدرانه توام با شفقت باشد؛ اقدامی فراتر از آن به نفع ایران نیست."

"استقلال کردها در درازمدت به نفع ایران است. کردستان عراق جزئی از ایران بوده؛ بخشی از این سرزمین ها - از جمله دیاربکر و سلیمانیه - در زمان شاه اسماعیل صفوی در جنگ چالدران از ایران جدا شد؛ اما این قرابت فرهنگ تا امروز ادامه دارد."

"البته الان هم کردستان در خودمختاری مطلق به سر می برد. ما باید ملجا کردستان باشیم. البته کردستان تصمیم خود را گرفته است و ما نمی توانیم جلوی این تصمیم را بگیریم."

"خرد سیاسی؟! ایجاب می کند که ما اگر از تصمیم آنها حمایت نمی کنیم، مخالفت جدی و تهدید هم نداشته باشیم."

علی ایّ حال، وقتی به فاصله‌ی یکی دو روز، چهره‌های رسانه‌ای وابسته به جریان سیاسی خاص، به میدان می‌آیند تا از طرح شومی که ترکیه، سوریه، دولت عراق و ایران با آن مخالفت صد در صدی دارند و به تعبیر رییس ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشکر باقری، "توطئه ای طراحی شده از سوی صهیونیزم و استکبار جهانی" است، و به تعبیر دبیر شورای عالی امنیت ملی، علی شمخانی، " در راستای سناریوی استعماری خاورمیانه بزرگ"، آن گاه قطعا یک جای کار به شدت می لنگد، و باید مراقب بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 202
  • در انتظار بررسی: 17
  • غیر قابل انتشار: 48
  • shshk DE ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    این قماش افراد که رابطه خوبی با نظام اسلامی ایران دارند، پس چرا آزادند و هر غلطی که میخواهند میکنند؟ آیا افراد غیر وابسته به حکومت هم می توانند اظهار نظر کنند یا اینکه دهان و دندانهای آنها خرد میشود؟
    • یک مشرقی AE ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      25 78
      (خطاب به مشرق) وقتی رهبر میگوید همه حق آزادی بیان دارند و صد البته در این کشور حق اظهار نظر برای همه بخصوص استادان عزیز نقیب زاده و هرمیداس باوند و زیبا کلام که جای خود دارند این وسط شما مشرقیها چرا هر کس نظرش غیر از نظر شماست وی را سرزنش و در سایتتان به آنها افترا و تهمت ساختگی میزنید. نکنه دوست دارید همه مردم جهان مثل شما فکر و رفتار و صحبت کنند . الان قرن 21 و دنیا عوض شده است نمیتوانی با مغلطه و نیرنگ و ... سر مردم را شیره بمالی
    • IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      44 2
      رابطه خوب با نظام ؟ رابطه خوب با جمهوری اسلامی ؟ منظور دقیقا چیه از رابطه خوب؟ هان ، رابطه خوب با دولت اصلاح طلبان و معتدل ها؟ خب ، بعله، حله داداش گرفتم.
    • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      22 2
      چرند نگو....
    • ئازاد IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      56 16
      بیشعور ... زیباکلام یکی از معاندان نظامه یه کم مطالعه داشته باش بعد در طویله دهنتو باز کن
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      20 18
      همه حق اظهارنظر دارند شما هم سعی کن اگر مخالفتی داری منطقی اعلام کنی . با بستن دهن بقیه نمیشه ژست منطقی بودن گرفت .
    • US ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      37 74
      استقلال کردستان حق کردهاست. چه شما بپسندید و چه نه. به نظر من تمام ترس امثال شما از این است که پس از استقلال کردستان عراق کردهای ایران که بعد از انقلاب در مظلومیت کامل به سر برده اند و همیشه مورد بی مهری حکومت مرکزی بوده اند خواهان الحاق به کشور کردستان شوند. بهتر نبود در سالیان گذشته به جای اجحاف روی اجحاف به فکر آبادانی کردستان و معیشت مردم کرد ایران می بودید که امروز چنین هراسان نباشید؟
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      50 12
      زیباکلام حافظ منافع امریکا در ایران است و مواضع ایشان مغایر منافع ملی ما و همسو با شیطان بزرگ و رژیم صهیونیستی است .
    • IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
      24 3
      تو بهتره تو همون آمریکا بشینی به فکر استقلال کالیفرنیا باشی
    • IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
      11 19
      کی میخواهیم یاد بگیریم که نظرات متفاوتی وجود دارد.چرا همیشه فکر میکنیم همه باید مثل ما فکر کننند؟؟چرا و به چه دلیلی فقط ما درست میگوییم..کسانی که با بدترین ادبیات اینجا نظراتشون رو مطرح میکنند نمیدانند که چندین ملیون کورد در ایران زندگی میکنن و این اپبیات زشت را به هر صورت و دلیلی که مطرح شود را نمیپسندد
    • استاد دانشگاه IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
      23 1
      اصلاح طلبان تندرو ایرانی بزرگ نشدن اکثرا غربی بزرگ شدن بیشتر اسراییلی و امریکایی فارسی زبان هستن که موقتا در ایران هستن و با اولین فرصت و گرین کارت برای همیشه هویت غربی می گیرن
  • GB ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    این افراد از افراد صاحب قلم جامعه هستند به جای حمله و تعصب کورکورانه به حرف های آنها توجه کنیم .
    • مهدی از قم IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      51 17
      اینا صاحب قلم هستند؟؟؟؟من شاگرد بیشتر اینها بود.این های به معنی واقعی کلمه هیچی نیستند جز ضبط صوتی که صحبت های اربابان فکریشان که همه غربی هستند رو تکرار میکنند شما یه نظریه از جناب زیباکلام و نقیب زاده به من نشون بده کتاب هاشون هم که میخونی همه مشتی خیالات بی سند و مدرک
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      43 9
      صاحب قلم قماش شما مروجیین فساد و بی بند و باری و و فروش مملکت به دشمن هستن جناب کنسرتپور
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      34 6
      سالهاست كه داريم چوب حرف هاي آنان را ميخوريم
    • من IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      48 9
      آخه حرفاشون چرته، از بياناتشون اينطور ميشه استنباط كرد كه ايران بايد با اينكار موافق باشه، چون اونا از خود ما هستن و اوج اين ديدگاه احمقانه اونجاست كه فكر ميكنن اينا اگه جدا بشن، ميان ميچسبن به ايران. نه آقاجان، اينا انتظار دارن كه تازه كردستان ايران هم بچسبه بهشون. خود شما كه اينقدر روشنفكري! راضي هستي؟؟؟
    • اسماعیل IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      49 5
      مگه هر کی قلم دستش گرفت نوشته هاش میشه وحی منزل؟ سلمان رشدی هم قلم دست گرفت. اما چی نوشت؟ بجای اینکه به شخص نگا کنی به نوشته نگاه کن عاقل
  • زهرا IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    درود بر اصلاح طلبان،درود بر کردستان،
    • مهدی از قم IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      52 7
      ههههههههههه مگه اینکه شما پادوهای امریکا فقط توی خیالتون برای هم دورد دورد کنید.فعلا که به امید خدا جمهوری اسلامی ایران از پس تمام فتنه ها بر امده از منافقین خلق گرفته تا پیکار و کومله و دموکرات و داعش و النصره و فتنه سبز این واق واق بارزانی هم چیزی برد نداره شما دوست عزیز هم اب رو بریز اونجا که میسوزه
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      6 6
      اگر من یک اصلاح طلب باشم کجا باید رابطه این دو تا را پیدا کنم؟؟
  • پری IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    مشرق بدطوری ترسیدی ...نترس من کنارتم !!!
    • علی IR ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      54 7
      شمای ترسیدی که به اون بنده خدا رای دادی سایه جنگ از رو سرت بره کنار اما الان سایه اومده رو کلتون! ما که هیچ زمان از هیچ چیز ترسی نداریم
    • IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      24 6
      ای کاش متوجه نقشه شوم دشمنان بشریت می شدید.
    • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      14 4
      حرف مفت نزن
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      30 7
      با این وضع ؛ اگر کردستان عراق کشوری مستقل شود شورای اسلامی روستای ما هم اعلام استقلال خواهد کرد. ///// از طرف اهالی روستای علی آباد
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    ننگ بر خیانت گران خیانت گران که حمایت از استقلال کردستان می کنند بویی از انسانیت نبرده و دوست دارنند که مسلمانان به جان یک دیگر بیفتندچون بارزانی کسی بود که اخر جنگ با صدام همدست شد بارزانی کسی است که با پول میشود او را خرید
    • IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      24 57
      خوب الاغ اگه تو نخوای با خواسته ملت دیگه ایی نجنگی چرا جنگ درست میشود . ملتی تصمیم میگیرند از یک روزی به بعد سرنوشت خود را در دست بگیرند هیچ تعدی به تو و حق و حقوق و سرزمین تو ندارند توی الکی رنگ گردنت کلفت میشود خوب بشین سر جات تا هیچ جنگی درست نشود .مثل یارو میمانی که پوست موز می بینه و میگه ای وای باز دوباره باید زمین بخورم.
    • IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      17 52
      کور خوندی عزیز بارزانی شرافت و کرامت ملت خود را با هیچ چیزی معامله نمی کند چون اگر این کار را می کرد سال 2003 ریاست جمهموری عراق را که آمریکا به وی پیشنهاد کرد را می پذیرفت چقدر خوبه که ما هم یه کم منطقی فکر کنیم و به جای دشمنی با کردستان در کنار ملت کرد که اصلیتی ایرانی دارند و برادر ما هستند بیستیم
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      34 5
      مشرق و برخی مخاطبان یک موضوع مهم را فراموش کردند که بررسی کنند . چه چیزی باعث گرایش یک فرد به الحاق به کشور دیگه یا استقلال میشه ؟ به جز عامل سیاسی وضعیت معیشت مردم مهمترین عامله . اگر ما اقتصاد قوی داشتیم کل مردم و کشورهای همسایه به صف وایمیسادن که جزئی از ایران پهناور بشن ولی در شرایط بد اقتصادی همه به دنبال فرار هستن یا با مهاجرت یا با تجزیه طلبی و قوم گرایی . پس لطفا در تحلیل های آتی موضوع دلایل اقتصادی را هم لحاظ بفرمایید .
    • من IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      47 15
      اين قضيه مثل اون داستاني هست كه كشتي رو يه نفر سوراخ ميكنه، ميگه جا خودمه، به كسي ربطي نداره! حالا بگذريم كه اسراييل داره طرفو خر ميكنه، ميگه سوراخ كن، هيچي نميشه!!
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      7 34
      دوست عزیز خودت خری وقتی کردها برای استقلال می جنگیدند هنوز اسرائیل وجود خارجی نداشت .
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      35 5
      من در تعجبم که همه از ایرلنی بودن قوم کرد سخن می گویند و بعد از استقلال آن حمایت می کنند یه کم شهور خوب چیزیه استقلال کردستان عراق به معنای استقلال تمام قوم کرده ، یعنی جدایی کردستان خودمون بعدشم اگه قراره هر قومی استقلال داشته باشه خود آمدیکا باید به ۵۰ کشور تقسیم بشه در ضمن رژیم صهییونیستی هم از چندین قوم و نژاد تشکیل شده که زیر سایه یهود متحد شدن
  • مرگ بر ابلیس IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    وقتی مفت خوری و رفاه زدگی باعث میشه در حمله به اسرائیل دست دست کنیم باید هم منتظر تجزیه ایران باشید . از خواب برخیزید و به اسرائیل حمله کنید .
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    ساعت خواب. گویا بعد از سالها تلاش اصلاح طلبان برای تجزیه ایران و تشکیل فراکسیون های قومیتی در مجلس و تحریک رگهای قومیتی برای کسب رای تازه دارد دو زاری مشرق می افتد.
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    52 6
    مرگ بر منافقینی که اینچنین علنی و با در اختیار داشتن تریبون و رسانه مشغول پایه ریزی فتنه و تجزیه طلبی در داخل ایران اسلامی هستند . حرفهای این خائنین رو خوندم انگار مسعود رجوی این چرندیات تحریک آمیز رو گفته . هر چند بگین خوبم بگین . خودمون اینجوری خواستیم . با وجود اینکه کامل میدونیم ماهیت پلید و آمریکاییتون چیه شش دانگ مملکتو گذاشتیم تو چنگتون هر غلطی دلتون میخواد دارین می کنین هیچکی هم جیکش درنمیاد . ادامه بدین بارزانی های دوم .
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    مشرق جان این ها یک مشت پان آریایسم هستند که تحلیل و منافعشان از سیاست نژاد و هم خونی است نه بصیرت سیاسی، و نداشتن آگاهی و دانایی از سیاست منطقه و جهان،همین اویل انقلاب چقدر شهید دادیم تو کردستان چقدر کومله و پژاک و دمکرات....بسیجی ها و رزمندگان توسط اینها شهید شدند آقا زیبا کلام ساده لوح یا فراماسونری نمیدونم کدومشی فقط میدون که تفکرات در حد همون بارزانی است
    • AE ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      14 40
      وقتی چیزی را نمیدانی لطفا خاموش باش
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      51 7
      نه شما خوب میدونی تجزیه طلب و پان آریایسم
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      63 12
      مخاطبی که گفتی خاموش باشه تو هم جزو همین دسته آدم های مثل زیبا کلام هستی که چرا که منافع شما خون و نژاد است چرا نمیتوانم وقتی کافی نگاهی به تاریخ معاصر بندازی همه چیز مثل روز روشن که چه کسانی مزدور و خائن هستند همین جنگ تحمیلی با عراق چهره واقعی وطن فروشان و وطن پرستان رو مشخص کرد پس خودت خاموش باش خائن
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    بنظرم نظر هرمیداس باوند منطقیه.کردستان دیر یازود مستقل میشه ماباید ببریمشون زیر چتر خودمون.ازتجربه اذربایجان استفاده کنیم الان به دامن ترکیه رفته
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    از نظر خیانت شما مشرقی ها روی همه رو سفید کردید!
    • مهدی از قم IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      31 2
      خیانت کار اون اشغال های هستند که برای قدرت حاضر شدند به دشمن مشاوره تحریم دهند و فتنه بپا کنند
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    خط قرمز ؟ مگه زر نمیزنید آزادی هست و حق اظهار نظر وجود داره ؟ پس چرا هر صدای متفاوتی میشنوید فورا هار میشید پاچه میگیرید؟ دیکتاتوری و تحجر پس ذهنتون لونه کرده‌ از دید شماها هیچکس نباید حرف بزنه فقط شماها باید دهن باز کنید مگه نمیگید حق با شماست ؟ خب ملت عقل و شعور و درک و فهم دارن تحلیل ها و نظرات مختلف رو میشنون تصمیم میگیرن چرا اینقدر دنبال خفه‌ کردن هر صدای مخالفی هستید
    • ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      33 8
      عقل یک موهبت نایاب است نمونه اش هم اراجیف این مثلا استاد دانشگاه تراز اول ایران! که از روی شکم نطق نیکند جناب اسرائیلی
    • مهدی از قم IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      34 8
      به به.دوستان ببینید این افراد با این ادبیات و فرهنگ و تربیت خانوادگی مخالفان جریان ارزشی و انقلابی هستند واقعا وقتی دهن باز میکنند میشه به عمق فکر و ذاتشون پی برد
    • اربابت IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      42 5
      اربابت اجازه چنین کاری میدهد ؟ خیلی پرروهستی ؟ چرااسراییل دوستت اجازه استقلال به فلسطسن نمیدهد . منتظرجواب باشید ای حمقایی که نمیدانید چه میگویید .
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    چرا کسی از مردم نسبت به این جریانات حساس نیست؟؟با خطر بزرگی داریم همسایه میشیم.کانون توطئه،تحریک قومیتی،مامن پژاک و پ ک ک،استقرار علنی سازمانها و دستگاههای رژیم صهیونیستی بغل گوشمون!
    • یک مشرقی AE ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      6 56
      اینها همش ساخته ذهن مریض خودته
    • امیر IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      15 5
      جناب یک مشرقی ، شما مشکل بینایی داری که به واقعیت منطقه می گی ساخته ذهن مریض؟!!!!!!! پژاک وجود خارجی نداره؟!!!! سرویس اطلاعاتی اسرائیل در کردستان عراق حضور نداره؟:!!!!! اسرائیل از استقلال کردستان عراق حمایت نکرده؟!!!!! تا کی می خواهی خودتو به نفهمی بزنی؟!!!! چرا در برابر فهمیدن این قدر مقاومت سرسختانه نشان می دهی؟!!!! اظهارنظر افرادبه خودی خود اشکالی ندارد ، ولی باید در یک چارچوب مشخص ومنطبق با منافع ملی کشور باشدباشد، اظهارنظری که بر خلاف امنیت ملی و منافع ملی کشور باشد و باعث تفرقه و خدشه دار شدن وحدت ملی باشد، قطعاً اشکال دارد، این فقط نظر مشرق نیوز نیست که می گویید برخی نظرشون با شما متفاوته!!!!! یعنی چی نظرشون متفاوته؟!!!! یعنی مخالف امنیت و منافع ملی کشور هستند؟!!!!!، پس برخی خودشونو به نفهمی نزنند که هر اظهارنظری از جانب هر کسی آزاد است!!!! خیر، خودتونم می دونید که این حرفتون منطقی نیست.
  • رضابانکی IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    34 10
    بااینکه اصولگرانیستم وحزب اعتدال رادوست دارم اما از اصلاح طلبها تنفردارم اینها فکر میکنند مابه روحانی رای دادیم بخاطر خمایت از این هاست واقعا رافت بی اندازه این نظام هست که انسان واقعا تعجب میکند چگونهفته گران اشوبگر وناامنی راه بیندازد این افراد اشوبگراخلاگر خاین مزدور وجیره خوار ونوکراجنبی هستندبیش ازچند میلیون رای برای روحانی جمع کردم چون عاشق مرامش هستم بارزانی هم شبیه شما یک خاین هست هرگز درخواب میدیدند که رییس جمهور عراق کردباشد اما همین هلال شیعی این بزرگی به انها داد نفت را با یکه تازی فروختند ایا تو اجازه میدهی خوزستان نفت رافقط برای خود بفروشد وبه جیب بزند این یارو هلال شیعی میگوید اما برو ووضعیت مالی وشهرهای ویران شیعه های بیچاره ببین وسلیمانیه وکردهای گرسنه دیروز رابواسطه همین هلال بببین که چگونه زیروروشده واروپا میروی تمام بودجه ها صرف این اراذل کردند تا حالا مستقل شود اینگونه باشد
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      11 2
      این هلال رو امریکا تقدبم کرد و کردها برایش قربانی دادند.الان دارن سر سفره امریکا و کردها مفت خوری و یاوه گویی میکنن
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    چه استدلالهای جالبی تا به حال به این بخش از قضیه فکر نکرده بودم،شما هم بهتر است به جای تعصبهای جاهلی کمی از موضع تمامیت خواهانه خود کوتاه بیائید.
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
      4 0
      دیوانه چو دیوانه رو بیند خوشش آید.
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    چقدر از اصلاح طلبا میترسید اخه
    • علی IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      42 2
      شما میترسید که روحانی گفت جنگ میشه من نیان و بهش رای دادید!از ترس شما رای در اوردن !
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      25 1
      از آدم خائن باید ترسید
    • ..... IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      32 2
      چون وطن فروششند، چون مثل اربابشان بدعهدند، چون غیر قابل اعتمادند، چون نابودی دین و اسلام را می خواهند و ....
    • مهدی از قم IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      30 1
      اره.واقعا باید از انسان های احمق ترسید
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      31 1
      اخه اصلاح طلبان ترس دارن یه پخ کنی رفتن در سوراخ موش قایم شدن
  • SE ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    119 6
    در دانشگاه هم برای زباله زباله دان قرارداده شده است
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    این جماعت حاضرن حتی ناموسشونو بذارن رو سینی و تقدیم آمریکا و عمالش کنن
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      6 33
      تند نرو . شاید با رو شدن معنای دقیق کلام الله به این نتیجه رسیدیم 99 درصد مدعیان مسلمانی بی ناموس هستن .
    • امیر IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      24 3
      11:15، بی ناموس خودتی، چرا نظریات این افراد توهین کننده به اسلام و مسلمانان را منتشر می کنی؟!!!!!!! امیدوارم جواب ما را هم منتشر کنی.
  • محمد AE ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    اصلاح طلب ها همیشه فساد طلب بودن لعنت بر مفسدین
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    139 8
    می خواستم بگم احمقند، دیدم با این کار تبرئه شون می کنم. ازین خائنین بپرسید اگه فردا روز خاک سرزمینی ایران رو بخوان جدا کنند، به بهانه کرد یا ترک یا بلوچ بودن، آیا این حق تجزیه طلبانست و هیچ کسی حق دخالت ندارد؟ ما با اینها چه کنیم؟ لااله الا الله...
    • IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      2 27
      تجزیه طلبی اتهام نیست جزو حقوق اساسی ملتها و ادم ها است .
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      0 30
      اگر حقوق سیاسی، اجتماعی، اقتصادی مردم رو رعایت کنید هیچ قومی ادعای تجزیه ایران را ندارد اقوام ایرانی سالهاست که باهم و در کنار هم زندگی می کنند ولی کردها در عراق این وضعیت را نداشتند کشور عراق بعد از جنگ جهانی اول تشکیل شده است مرزهای عراق استعماری است
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      29 0
      وای جناب 2:3! استدلالت تو حلقم. اگه تجزیه طلبی جزو حقوق ملتهاست، مخالفت با تجزیه طلبی هم جزو حقوق ملتهاست. اون وقت بفرمایید ببینم اگر تجزیه طلبی سبب اتلاف سرمایه ها و کشت و کشتار و بی اعتمادی اقوام به هم بشه باز هم اتهام نیست؟
  • ملک حسین برات زاده IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    بدون هیچ شکی ایران توسط کردها شکل گرفته است .برای کردها که هزاران سال است ایرانی هستند،جدا شدن از ایران به منزله قطع شدن نفس آنها است. کدام استان ایران کرد ندارد.کردهای ساکن ایران چگونه می توانند از ایران جدا شوند در حالی که در همه جای ایران ساکن هستند.بدون شک اگر در غرب ایران کشوری توسط کردها تشکیل شود آنجا ایران غربی است و می تواند با ایران فعلی وارد اتحادیه شود.و ایالات دیگری که از ایران جدا شده اند را ترغیب نماید تا به صورت فدرالی به مام وطن خود به پیوندند.نظر آقایان زیبا کلام ، نقیب زاده و حجاریان قطعاً درست و به نفع امنیت ملی ما ایرانیان است.
    • IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      18 2
      چی میگی
    • IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      3 17
      احسنت
    • علی IR ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      21 3
      اتحاد ؟ نقشه کامل کردستان عراق رو دیدی مشتی؟ سجدشون به پرچم اسراییل دیدی ؟
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      26 1
      میشه چندتا کتاب کردی و افراد شاخص کردی، سیاستمداران کردی و دانشمندان کردی رو نام ببرید؟
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
      10 1
      مرگ بر منافق خائن و منافقین انگلیسی
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    144 9
    به اشتهای سیری ناپذیر این بارزانی بخواید پی ببرید تو تصاویر گوگل سرچ کنید نقشه کردستان بزرگ. اون وقت می بینید با هیپنوتیزم اسرائیل چه خوابی داره می بینه. تو یکی از نقشه هاش برای رسیدن به دریای آزاد جنوب دست روی بوشهر و خوزستان هم گذاشته. گرچه زیاد از حد مسخره نشون میده، اما آدم از این همه پررویی و طمع می مونه چی بگه. اون وقت این به اصطلاح آقایون، زرت و پرت می کنند.
    • IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      3 18
      عزیزم اگر یک سرچ دیگر توی اینترنت داشته باشی و نقشه های تخیلی پان ترکها و یا پان ایرانیستها و پان عربها را ببینی که نصف بیشتر دنیا را توی توهمات خودشان مال خودشان میبینند میفهمی که از این توهمات بچگانه برای هر ملیت و دار و دسته ایی هست و اصلا هم جای نگرانی نیست .و مختص تنها کردها نیست.
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    5 174
    خفه
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      7 0
      شما چقدر با سواد و با ادب هستی !
  • منطق IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    اتفاقا هیچ جای کار نمیلنگد،اینها سیاستمدارانی زبده هستندوفهمیده اندکه دیریازود کردستان به استقلال میرسد پس بهتراست جای ترکیه رادرکردستان بگیرد.استقلال کردستان به هیچ وجه ضرری برای منافع ایران ندارد(اگه پدردست فرزندش رانگیردلاجرم دستش رابسوی کسی دیگردرازمیکند)
    • علی IR ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      12 0
      پس یه انتخابات دیگه راه بندازن و بگن میخوان جزی از ایران بشوند یا نه؟؟؟؟!!!!!!! پاشو از خواب کردستان عراق میخواد کشوری جدا باشه و با دشمن ایران دوسته!
    • عبدالکریم IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      19 1
      پسری که به ضررپدر دست دردست دشمن پدرمیگذارد احتمالا کودکی پنج ساله است . منافقین زیادحرف میزنندومومنین کم حرف میزنند . مااین نقشه آمریکاواسراییل را هم نقش برآب میکنیم . اسلام ومسلمین قومیت رانفی میکنند .
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      1 26
      اقای عبدالکریم کردها نه نوکرند و نه رابطه انها با دولت مرکزی رابطه پسر و پدری بلکه ملت ازاد ،بزرگ و بالغی اند تا الان با همسایگان خود طبق توافقی که سال ۲۰۰۳ امضا کرده اند در یک کشور زندگی کرده اند ولی الان میبینند که شریک انها دارد به انها زور میگوید و اینها هم میخواهند خیلی محترمانه و بدون جنگ و خونریزی حساب خود را از انها جدا کنند و هر کدام راه خود را بروند .شما هم اگر ادم منطقی و با وجدانی باشید مسلما حق را به انها خواهی داد .
  • اسلام IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    ایا واقعا اینها ایرانی هستنند ما که شک داریم.
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      1 37
      نه شماها ایرانی هستید که با مدیریت درخشان هشت سالتون انواع و اقسام اختلاس و دکل دزدی و تحریم و ... رو دیدیم!
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      42 0
      خطاب ناشناس 09:11 : دکل دزدی نفتی کار اصلاح طلبان بود و آقازاده ی مهاجرانی در این رابطه دستگیر شده است و رکورد اختلاس با 12000 میلیارد تومان در صندوق فرهنگیان در دولت یازدهم شکسته شد.
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    16 66
    مشرق جان! بحث کوردستان(کردستان) عراق با کوردستان (کردستان)ایران مجزاست هر چند برخی از کوردهای عزیز ایران دلگیر هستند تشکیل کردستان عراق از طرفی کشور عراق را با یک اکثریت بالای شیعه بوجود می آورد و ایران می تواند از طریق محاط شدن کردستان عراق به منافع زیادی دست یابد اما تشکیل کردستان عراق برای ترکیه و سوریه بسیار خطرناک است تشکیل کشورها بر اساس قومیتها یک نگاه بشدت کودکانه و از همه مهم تر اشتباه است اما در تحلیلهای همه این تحلیلگران یک سخن کاملا درست وجود دارد کردها جز ایرانیان اصیل هستند و کردها نه به ترکهای عثمانی تعلق دارند نه به عربهای سوری و عراقی اکنون کشور اذربایجان وجود دارد و 30 درصد جمعیت کشو اذری هستند و اتفاقا کشور اذربایجان پایگاه صهیونیستهاست ایا باعث شده است تمامیت ارضی کشور در بخش آذری زبان دچار مشکل شود؟ یا کشور ترکمنستان وجود دارد و جالب این جاست رئیس جمهور ترکمنستان نیز دل خوشی از ایران ندارد آیا بخش ترکمن کشور متعلق به ترکمنستان است؟ یا بیشتر اهوازی ها و غرب خوزستان عرب هستند این باعث می شود خوزستان به کشور عراق ملحق شود؟ یا بلوچهای عزیز که متاسفانه دچار بی مهری های بسار شدید شده اند آیا این باعث می شود به پاکستان ملحق شوند؟ مشرق جان! وقتی کسی می گوید من ایرانی ام نمی شود گفت او چه قومیتی دارد کشور ایران بر اساس یک قوم شکل نگرفته که بخواهد یک قومی او را تهدید کند در مورد ایران وقتی به کسی می گویی ایرانی ، ان فرد می تواند ترک باشد لر باشد بلوچ باشد فارس باشد کرد باشد ترکمن باشد پس بحث قومیتها در ایران چندان خطرناک نیست اما برای ترکیه چرا کردها اصلیتشان به ایران می خورد اما به ترکهای عثمانی نمی خورد به عربهای عراق هم نمی خورد به عربهای سوریه هم نمی خورد اما باز هم توجیهی برای ایجاد کشورها بر اساس قومیتها نمی شود تحلیل تحلیلگران در مورد رویه سیاست ایران بسیار هوشمندانه است اصلا و ابدا ایران نباید خودشرا درگیر این بخش کند بلکه باید فقط تلاش کند سخنان کردها به بخوبی به گوش دولت مرکزی عراق برسد . بارزانی و کردهای عراق دوست ایران هستند این را تاریخ می گوید کردهای عراق در طول تاریخ مورد بی مهری بوده است کردها خودشان را از ایرانیان اصیل می دانند
    • IR ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      3 7
      خوب شد گفتی
    • ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      24 19
      بله خودشون رو از ایران میدونن که در زمان جنگ کلی از رزمنده ها رو سر بریدن! در بین کردها حتی مقام خدا هم پایینتر از قومیت قرار داره چرا به این موضوع توجه نمیکنی بحث آذریها و عربهای ایران جداست چون به ایران عرق دارن
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      10 8
      در جواب ۰۵:۲۱ ، اتفاقا در زمان جنگ کردهای عراقی در کنار رزمندگان جنگیده اند این سر بریدن رزمندگان توسط کردهای ایران بوده است نه کردهای عراق، در ضمن این که کردهها یکی از اقوام اصیل ایرانی هستند این یک واقعیت است . دلیل اصلی جدایی طلبی کردها بی مهری هایی بوده است که در حق انها شده است، بیشتر آمار بی کاری در مناطق کردنشین است ، وقتی امکانات و رفاه برای یک قومیت فراهم شود چرا یک قوم بخواهد از سرزمین اصلی اش جدا شود؟
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    7 82
    اگه مدیرت کشور قوی باشه و اقتصاد قوی باشه و حقوق محترم شمرده بشه (حکومت سکولار) با وجود آزادی زیاد و حتی رفراندوم و خود مختاری کسی جدا نمیشه مثل آمریکا. با توجه به وضعیت فعلی و مدیریت ناکارآمد عدم آزادی و اقتصاد داغون ایران نباید انتظار میهن پرستی زیاد داشت
    • علی IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      32 0
      دوست عزیزم که شما مثال می آورید که -حتی رفراندوم و خود مختاری کسی جدا نمیشه مثل آمریکا.ولی مستحضر باشید از 50 ایالت آمریکا27 ایالت خواهان جدایی از واشینگتن هستند پس اگر جدایی خوب است پس آمریکا که به اصطلاح مهد دمکراسی است چرا خودش با استقلال 27 ایالت خود مقابله می کنداین نقشه شوم استکبار است برای چپاول کشور های جهان و در آتی بحث تجزیه ایران-سوریه-افغانستان-عربستان-اردن و... که چندی پیش که این نقشه شوم را مامور اطلاعاتی فراری آمریکا به روسیه فاش کرد حالا ما مسلمانان بجای داشتن وحدت داریم در زمین بازی آمریکا0انگلیس و اسراییل بازی می کنیم و اولین کلید این کار بازی با مردمان کرد شروع شده است تا منطقه روی خوش نبیند تاریخ مصرف داعش تمام شده حالا با تحریک احساسات کرد می خواهند مسلمانان را به جان هم بیاندازند
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    کسانی که فکر میکنن کردها متحد صهیونیستها هستا اشتباه میکنن . اتفاقا به دین اسلام خیلی بایبدا . در ضمن اگه جنگ بشه چیزی درست نمیشه مسلمانان بیشتری کشته میشن سودشو صهیونیستهای نجس میبرن بعضی ها جاشون گرمه الکی حرف میزنن فقط خدایا به حرمت این ماه مبارک به حرمت خون به نا حق ریخته حسین دیگه خونریزی نشه جنگ نشه. مسلمانان بیشتر از این خون همدیگرو نریزن
    • علی IR ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      15 0
      دیدم سجده روی پرچم و قبله جدیدشون اسرایل رو!
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      12 0
      ماه محرم که مبارک نیست اخوی
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
      1 12
      علی اقا اولا درست حرف بزن قبله کعبه است ادمهایی مثل شما ارزش جواب دادن نداریم . ندیمه های بادمجان
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    154 6
    کلا اصلاحات جز پر کردن جیبشون و نگاه به کد خدا کاری دیگه بلد نیستن
    • سربارسازندگی IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      26 0
      اووووه خیلی کارهای دیگه هم بلدنند وطنفروشی،دزدی، جاسوسی،ستون پنچم بازی(مایوس کردن مردم شاد کردن دشمن با طلا را مفرق و مفرق را طلا نشان دادن) با چهارتا تحلیل آبدوغ خیاری آروغ روشنفکری زدن،مزدوری،تو رحم اجاره ایی بزرگ شدن،استعمار نوازی،...... غرب چندتا کشور درِپیتی را دور خودجمع میکنه و خرجشان را میدنند و میشند اتحادیه اروپایی در عوض ما فلک زده های را بوسیله یا جنگ یا مزدوران داخلی یا...تکه تکه میکنند که خودشان را سیر کنند تا به جان یکدیگر مانند دو جنگ جهانی اول و دوم نیافتند
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    151 4
    مرگ هدیه ما برای اصلاح طلبان فاسد و منافق است
  • CA ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    هر روز در مملکت تجاوز، قتل، آدم ربایی، و از آنها بدتر روزانه تجاوز و به قتل رساندن کودکان، اختلاسهای چند هزار میلیاردی، فقر، بیکاری، پرداخت نشدن حقوقها، تن فروشی زنان و دختران، فروش مواد مخدر، فروش اعضای بدن، فروش کودکان، دزدی، صدور مالکیت اراضی ملی و کارخانجات به اسم حضرات و آقازاده های با ژن خوب، تورم، رکود و.... بعبارتی مملکت را سالهاست در لجن و کثافت غرق کردید، حالا چه فرقی میکنه که عراق که هیچ گوشه گوشه مملکت هم حتی اگر تجزیه شود برای این ملت اهمیتی ندارد، اگه دلسوزید مدیران بی لیاقت و فاسد را از بالا تا پایین کنار بگذارید و مدیرانی وطن پرست، صالح و کاربلد را به کار گمارید، متعهد بودن که بعبارتی بمعنای متظاهر، چاپلوس و نان به نرخ روز خور بودن است را از کله های خرابتون بیرون کنید و دین را جزو شخصیت هر فرد بدانید شاید بتوانید مملکت را براه درست برگردانید
    • IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      8 1
      عینک سیاه نمایی را از چشم مبارکتان بردارید. این ره که شما می روید به..‌. ختم میشود.
    • ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      16 1
      نه خیر جناب تجزیه شدن یا نشدن برای ملت مهمه چون بستگی مستقیم به امنیت لحظه به لحظه شون داره شما تو کانادا نشستی و از این چیزها خبر نداری
    • الف IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      2 11
      حرف حساب زدی ولی کو گوش شنوا. کسی به فکر خودمان نیست سنگ دیگری را به سینه می زنند. در همین اظهار نظر ها دقت کنید، نیمی از نظر دهندگی زیر همین گزارش مخالف استقلال کردستان عراق نیستم یعنی به عنوان نمونه نصف مردم کشور با آنها موافقت پس چرا این همه ایرانی رو در نظر نمی گیرید. بعلاوه اگر قومیت با تشکیل یک کشور می ت آنند خوشبخت شوند چرا باید جلو خوشبختی آنها را شد کنیم که وادار شوند بنده ما باشند.شما بهتر است کاری کنید فساد از جامعه رخت بر بندد، رفاه مردم تامین شود، دمکراسی و چند صدایی محترم شود، شغل فراوان شود و کشور آباد گردد آن وقت همه آرزو خواهند داشت به جای جدایی از عراق و ترکیه و سوریه به ایران ملحق شوند. اما با این غارتگری که بسیاری از مدیران و مسولین بی کفایت از مملکت می کنند همین قومیت های داخلی خودمان هم درصورت وجود کمترین ضعف دولت مرکزی در آینده جدا خواهند شد . اگر به صدا دیگران هم توجه دارید لطفا چاپ و منتشر کنید. ممنون
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      6 1
      هر چیزی به جای خودش است، زمان جنگ هم اختلاس داشتیم اما آیا باید جنگ را تعطیل می کردیم تا به اختلاس برسیم؟
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    128 6
    خاک بر سرشون فقط همین اینها ایرانی هم معلوم نیست باشن چه برسه به مسلمون
  • DE ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    97 5
    علتش اینه که مسئولان غیر اصلاح طلب هم ( ناخواسته ) در دام صهیونیستها و رسانه هاشون افتادن و صهیونیستها دست و پاشون رو سفت بسته اند . از این دام بیایید بیرون ! غلط میکنه کسی بر علیه منافع ملی صحبت کنه . چنین اشخاص باید بلافاصله دستگیر و تحویل دادگاه شوند . دکان اون دمکراسی و اون آزادی بیان که تمامیت یک کشور رو به خطر بندازه باید تخته کرد . در همه جای دنیا خط قرمزی وجود داره که عبور از این خط جرمه . چرا ما نداریم ؟؟
  • مجتبی IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    136 9
    اصلاح طلبان خائن هستن و کسانی هستن که در زمان جنگ پشت جبهه بودن و عرق ملی ندارن . کلا اصلاح طلب ها دنبال لذت و... هستن مثل شاه های قاجار
    • IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      6 1
      بحق این نوشته از سر خیانت نوشته شده بود نه جهالت. استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران از سر "حماقت" نمی نویسد، بله "هوش سیاه" ریشه ی مسئله است. نهادهای امنیتی و نظارتی هم ، خر و پف !
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    142 7
    بعد از نابودی داعش . امریکا در حال بازکردن جبهه جدیدی بر علیه مقاومت است متاسفانه قراره این جبهه جدید کردها باشن . عقلای کرد نباید بگذارن کردها ملعبه دست اسراییل بشن . اسراییل دلش به شما کردها نمی سوزه می خواهد از شما به عنوان اهرم فشار بر ضد مقاومت استفاده کنه . برای اسراییل فقط یهود صهیونیستی مهمه و لاغیر
  • ایرانی IR ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    120 7
    مشرق آیا خبر داری همزمان با تحولات اقلیم کردستان ،و خباثتهایی که منجر به همه پرسی نمایشی با حمایت اسرائیل و آمریکا شد در داخل هم همایش حقوق شهروندی و توسعه پایدار در سنندج با حضور خانم مولاوردی که دارای سابقه درخشان! در اجرای برنامه های غرب در کشور هستند برگزار شده
    • IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      1 21
      نادان، حقوق شهروندی در ایران چه ربطی به تحولات اقلیم کردستان دارد؟اشتباه شما از اشتباه بارزانی هیچ کم ندارد. آیا برای کوبیدن جناح مقابل باید با حقوق شهروندی مخالفت کرد؟ با نادانهایی مثل شما دشمن نیاز به نفوذی ندارد. به‌ جای کوبیدن جناح مقابل بروید خودتان را درست کنید.
    • دلیرکردستان IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      2 14
      چرت وپرت نگو.ایران یعنی کرد وتمام کردهای عراق وسوریه و ترکیه باید به کردستان ایران ملحق بشن و در داخل ایران خودمختار باشن برای خودشون دولت داشته باشن
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    97 8
    اینا باید برن سرخاب ماتیک بزنن یکمشت خودفروخته آمریکاپرست . ای اصلاح طلبان آمریکایی سر تا پا فاسد ننگتان باد که پدر این مملکتو درآوردین بی همه چیزها
  • امیر US ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    4 50
    به نظر من رویکرد فعلی ایران اشتباه است. با استقلال کردستان مخالفت می کنیم، مرزها را می بندیم و دو دستی کردستان را تقدیم اسراییل می کنیم و بعد ناله می کنیم که آنجا پایگاه اسراییل شد و فلان و بهمان. خوب عزیزان چرا ما نباید در اینجا زرنگ باشیم؟ کردها مردمان با زبان و فرهنگ ایرانی هستند و از اعراب و ترک ها زخم های زیادی خورده اند. اتفاقا حرف اصلاح طلب ها در اینجا منطقی است همانطور که در مورد هسته ای هم منطقی بود که اصرار بر یک سیاست غلط فقط برای کشور هزینه درست می کند. حالا به طور نیمه جان با برجام جلوی ضرر بیشتر را گرفتیم اما باز هم ضرر کردیم.
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      7 0
      مادر تحریمها درست بعد از برجامی تصویب شد که قرار بود تحریمها را لغو نماید و این خسارت محض است .
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      9 0
      برجام فقط باعث غروب صنعت هسته ای ایران شد و دیگر هیچ !
    • IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
      2 0
      آدمهای ساده اندیش زود گول میخورند اگر آدمهای معتقدی باشند خدا بالا خره یجوری نجاتشون میده. اما اگر معتقد نباشند میشن سیاهی لشگر مفسدین و دغلبازان
  • IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    11 4
    شما به جای نعییم تکلیف برتی کل دنیا یه کم هم به اینجا فکر کنید. شما که در هر چیز خود را حق و کارا میدونین نتیجه اش سقوط کشور در تمام زمینه های مادی و معنوی است و در رتبه های اخر جهانی هستیم. کاش فقط یک زمینه رو معرفی کنین که از جهان نه بلکه از کشورهای هم سطح جلوترین.اگر حرف شما درست باشه الان منطقه اذری نشین ما باید بره سمت اذربایجان .ترکمانها باید برن سمت ترکمنستان.بلوچها برن سمت پاکستان خوزستانیها هم برن سمت اعراب.ای کاش شما هم یک کم به فکر منافع ملی بودین.
  • US ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    14 0
    چرا این خا‌ٔنین دستگیر نمی‌‌شند و راست راست راه میرند و حرف میزنند؟ آیا این نشانگر این نیست که خود حکومت اشکال داره؟
  • حمید IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    8 36
    به نظر من الان فقط باید به پاک کردن منطقه از وجود کثیف وجنایتکار داعش پرداخت ومسائل کردستان عراق جز وقت تلف کردن فایده دیگری ندارد.ضمنا اصلاحات وتفکراصلاح طلبی یک اصل وحقیقت انکار ناپذیراست،حالا یک مخاطب بگوید اصلاح طلب آمریکایی چیزی عوض نمیشود
  • US ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    13 1
    چند تا سوال مطرحگمیشه: 1. چرا به این آقایان اجازه مصاحبه در رسانه ملی کشور داده میشه در حالیکه میدونن ضد منافع ملی حرف میزنن؟ 2. چرا به رسانه ها اجازه داده میشه این مطالب رو منتشر کنن؟ 3. چرا اینقدر مملکت بی در و پیکره که هر که هر غلطی میخواد میکنه،گو کسی هم جلوشون رو نمیگیره؟ مگه با کسی خرده حساب دارید؟ بی رو درواستی هر کس اقدامی علیه امنیت ملی میکنه به زندان بندازید. حالا که دیگه جرمشان هم محرز شده و رسما رسانه ای شده. این ابله ها کل سیاست رو وارونه فهمیدن. گفتن این اراجیف برای منفعت شخصی و عزیزتر شدن پیش غربیهاست. اینها چه میفهمن منافع ملی چیه؟! برای یک اقامت خارج و یک شغل در سازمان مللی، جایی حاضرن خودشون شرفشون و ملت شون و وطنشان و ناموسشان رو بفروشن! امثالش احمد شهید، و شیرین عبادی،....
    • امیر US ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      1 5
      چیزی به نام آزادی بیان وجود دارد. این که یک استاد دانشگاه بر علیه منافع ملی، از نظر شما البته، حرف بزند به هیچ عنوان دلیل بر برخورد با او نیست.
    • علی IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
      1 0
      امیرجون اگه زبان انگلیست خوبه یه کم راجب امریکایهای که از امریکا انتقاد کردن مطالعه کن ببین چه بلاهای سرشون میارن. به راحتی استاد اخراج میکنن و حق کار کردن در هیچ جا رو هم ندارن
  • یک کرد IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    18 0
    سخن یک کرد و یک راهکار: در سپتامبر ۲۰۰۱ دانشگاه اورشلیم برای ایجاد فتنه ای ادعا کرد:" تحقیقات این دانشگاه نشان داده است که کردها و صهیونیست ها از یک نژادند!..."، چند روز بعد در ۱۱ سپتامبر همین سال حمله ای به برجهای دوقلو ظاهرا توسط القاعده صورت گرفت. در زمان حمله اقای جورج بوش در یک دبستان حضور داشت. در هنگام حمله ی دشمن دبستان نماد مظلومیت یک ملت است، زیرا هم کودک قربانی می شود وهم علم. و حضور جورج بوش در دبستان در لحظه ی حملات ۱۱ سپتامبر نمی تواند تصادفی باشد..‌. این‌حمله توسط القاعده یعنی اسلاف‌ داعش صورت گرفت. به افغانستان و عراق به این بهانه حمله شد. در شمال عراق منطقه ی پرواز ممنوع ایجاد شد. کردها منطقه ای خود مختار را تشکیل دادند و صدام ساقط شد. نوری المالکی رئیس کابینه شد و اختلافات شدیدی بارزانی با مالکی داشت. منطقه ی تحت تسلط بارزانی در برابر دولت مرکزی عراق در حال تضعیف بود و ناگهان داعش یعنی فرزند همان القاعده ای که با ۱۱ سپتامبر... موصل را در کمال ناباوری به تصرف خود در آورد. در گوش آقای بارزانی خوانده شد که نوری المالکی بی لیاقتی کرده است. خبرنگاران انگلیسی دقیقا بعد از حمله ی داعش به مناطق کردنشین و تجاوز به زنان کرد ایزدی به گوش او خوراندند که دوران مرزهای سنتی به سر آمده است و بعد از چیرگی پیشمرگان کرد به کمک غربی ها بر داعش از زبان ساده ی او بیرون کشیدند که:" مرزها را خون ترسیم می کند". بعد از همه پرسی کردستان عراق در نشریات حزب اللهی اسنادی از همنشینی مسعود بارزانی و مسئولان موساد به تصویر کشیده می شود ولی به خوانندگان گفته نمی شود که رژیمی که بارزانی با آن در حال جنگ بود رژیمی به رهبری بعثی های خون آشامی بود که سبوعانه ترین رفتارها را با مردم خود و با قوم کرد داشتند. بعثی ها با نام ناسیونالیسم عرب بزرگترین سرکوبها را در حق کردها روا داشتند. با یک عکس نمی توان گفت که مسعود بارزانی جاسوس اسرائیل است. اگر ما بارزانی را از خود برانیم ایشان در واقع به دامان اسرائیل خواهد افتاد. برادران حزب اللهی، بیایید مقتدرانه از تمامیت ارضی عراق دفاع کنیم و اسیر احساسات اسرائیل پسند نشویم.
  • IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    25 2
    این آقایان چستراتژیست هم نیستند چه رسد به استراتژیست
    • محمد محمدی IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      16 2
      افرین کاملا درست است اینها مزدورن ودلقک چون هروقت هم لو رفتن مانند عباس عبدی راحت تسلیم میشن و با صورت جدید وادبیات ملایمتر وظایفشان راانمجام میدهند
    • یک کرد IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      1 25
      ما ادعای استراتژیست بودن نکرده ایم، اگر شما هم ادب داشته باشید بد نیست. در ضمن واهمه ای هم از فحاشی تنداندیشان نداریم. اگر نظری دارید بدون هتاکی بیان کنید.
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      0 8
      چی میگی
    • علی IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      13 0
      خخخخ دمت گرم چستراتژیت
    • یک کرد IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      5 5
      مزدور شما هستید که با ادبیات افراطی و فتنه گرانه شعار اسرائیل پسند الحاق کردستان عراق و الحاق کردها ی ترکیه به ایران را می دهید. ادبیات نرم سردار سلیمانی ها بوده است که باعث شد مسیحیان لبنان در کنار حزب الله لبنان باشند‌. ادبیات سرشار از محبت سردار سلیمانی باعث شد که برادران اهل سنت در کنار شیعیان در بسیج مردمی عراق علیه داعش بجنگند. اگر امثال ما مثل شما افراطی بودیم کشور دو دستی تقدیم داعش شده بود. شما فقط بلدید شعار افراطی بدهید و هیچ هنری ندارید. اگر ادبیات امثال من نرم است در برابر تندرویی مثل تو نیست، ادبیات ما برای بقای اسلام و ایران است. شما تندروها کشور را با این ادبیات خشن به کجا می خواهید ببرید؟آیا هنری جز پیاده کردن دلسوزان کشور از قطار انقلاب را دارید؟ اگر شعار های تند نتانیاهو پسند شما را تایید کنیم، آدم خوبی هستیم؟ به خدا مختان پکیده است. خدا شفایتان بدهد.
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    2 1
    احسنت
  • علي IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    6 14
    كردستان عراق بايد ضميمه خاك ايران شود...هر جا كرد هست انجا ايران است...
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    3 24
    کرد ها در بیشتر ایران زندگی میکنند.در غرب وشرق و حتی جنوب ایران ریشه دارند پس کردها ایرانی هستند یا ایرانی ها کرد.اما در عراق تبعیض و نژاد پرسی هر قومی را به سمت جدایی میبرد.کشور عراق را انگلیسی ها شکل دادند برای ریختن خون مومنان ایرانی و عربی .پس بهتر نیست عراق نابود شود و کشوری بهتر شکل بگیرد.
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    8 4
    منافع ملی ما فقط در جنوب عراق نیست. در کردستان هم منافعی داریم که خیلی مهم هستند و نباید از آنها غافل شد.
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    13 0
    اگر این افراد غیر از این میگفتن عجیب و بعید بود
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    2 40
    شما که این سه نظریه را رد میکنی از الان معلومه مثل صدام فکر میکنی به استقلال وآزادی وجمهوری اسلامی هم ظاهری اعتقاد داری جمهوری اسلامی که عراق زمان صدام نیست که منطقی جز کشتار کودکان وزنان وپیران وسادات شیعه وایرانیان معاود نداشت ایران همین مهد آزادی واندیشه وخرد جمعی,است هرکس تفنگ دارد که قرار نیست مردم را بکشد ضمنا کردعراق که بمب اتم آزمایش,نکرده یا به جایی حمله نکرده بلکه رفراندمی گذاشته از عراق جدا زندگی کنند یا با آنها متحد باشند جواب هم استقلال بوده ولی خود شما آیا حاضرید دوباره به کشور مقتدر وپولدار واتمی در آینده البته بعداز حکومت العبادی وچند تکان دیگه صدام مانندی رویش سوار میشود وموی دماغ که سهل است بلای جان میشود برای یکپارچگیش,یقه پاره کنی ?آیا بعد سی سال هنوز هم استخوان امثال حججی ها وباکری ها وهمت ها از این کشور همسایه که تو خیلی,دوست داری یکپارچه بشه وسنی هایش بیشتر بشن وکردها هم از لج ما همپیمان سنی هایش بشن ویک اقتدار داعش,مانندی بگیرد وهم شیعه های عراق را ذبح کند موافقی اصلا تو چه راهکاری داری ?همه کلامت جنگ وتوطعه وکشتار ونهایت هیچ نفعی برای کشور خودت نمیخواهی طوری از فلسطین حرف میزنی گویا اسراییل اومده تا میدان ۷۲تن قم ?! چرا ما سرنوشت یک کشور بزرگ وآباد ومقتدر خود را به فلسطین گره میزنیم من نمیگم رها کنیم میگم طوری یقه پاره کنیم که بشه جمعش کرد ما ایرانیان باید نفی واثبات را رها کرده ومعتدل باشیم تا خوشبخت در زندگی بشیم مذهب تشیع هم اعتقاد ماست عراق یکپارچه این را میداند ضعف مارا هم صدام میدانست لذا حیف است این اقتداری که داریم به تحلیل برود ما باید هیمنه خود را حفظ کنیم ونشکنیم
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
      17 1
      تو هم با این منطقت چی گفتی برو یک مقدار بصیرت پیدا کن ابوموسی اشعریها در همه تاریخ بوده و هستند
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    14 12
    نام و نام افساد طلبان در تجزیه و نابودی دولت مرکزی در ایران است، حالا این وسط شما مشرقیان هم دست کمی از آنها ندارید چون وقتی در مجلس جمهوری اسلامی فراکسیون نژاد پرستی و تجزیه طلبی ترک زبانان تشکیل شد هیچ نگفتی و سکوت کردی!
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    21 1
    حالا بر فرض ما غریبه ایم و حق نظر دادن نداریم، مردم عراق که بخشی از کشورشان می خواهد تجزیه بشود نیز حق ندارند؟
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    3 25
    کردهای سوریه و ترکیه تا چند سال پیش حتی شناسنامه هم نداشتند بنظرتون تظمینی برای حقشون در آینده هست چرا ترکیه به شدت میترسد؟ ایران نه ترکیه س نه سوریه و نه عراق ........... اگر بحث توطئه های اسرائیل و فعالیتهای خبیثانش در کردستان عراق هست هیچ ترسی در این مورد وجود ندارد بنظرتان این چند ساله که کردها خودمختار بودند چه کشوری مصلت بر اوضاع سیاسی و امنیتی ان منطقه بود؟ بله کاملا درست است ایران ....... هیچ ترسی برای اینده ی ایران وجود ندارد
    • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      14 8
      چرا از خودت حرف در میاری کردهای ترکیه تو استانبول و آنکارا جزو ثروتمندان هستند همه چی دارند حتی به زبان خودشون مدرسه دارند تلویزیون ملی دارند نه استانی . خیلی امکانات بیشتر از کردهای ایران دارند کلا دادن امکانات بیشتر به کردها باعث تجزیه کشورها میشه ایران هیچ امکاناتی به قومیتها از جمله ترک و کرد نداده چون خطرناک میشه
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    10 0
    یه عده بی ارزش توی چندسال ارزش شدن
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    15 0
    یک سوال مهم از هر چهار نفر فوق الذکر می توان پرسید: اگر به آنچه که می گویید اعتقاد دارید چرا تا الان حرفی نزده اید؟ اگر به قول اقای باوند کردستان عراق جزیی از ایران است چرا تاکنون ایشان حتی یک اظهار نظر کوچک در 30 یا 40 سال اخیر در این مورد نداشته و امروز به یادش افتاده؟ اگر مردم کردستان عراق تحت ظلم هستند پس در گذشته اینها کجا بودند؟ چرا الان که یک توطئه در منطقه شکل گرفته به یاد انسانیت و ملت و قومیت و حق و .... افتاده اید؟
  • حمید IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    8 45
    به نظر من الان فقط باید به پاک کردن منطقه از وجود کثیف وجنایتکار داعش پرداخت ومسائل کردستان عراق جز وقت تلف کردن فایده دیگری ندارد.ضمنا اصلاحات وتفکراصلاح طلبی یک اصل وحقیقت انکار ناپذیراست،حالا یک مخاطب بگوید اصلاح طلب آمریکایی چیزی عوض نمیشود
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      21 1
      اصلاحات همان معده لیبرالیسم برای هضم انقلاب هاست .
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      1 23
      تمام
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      3 0
      چرا
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      1 3
      آفرین
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      1 3
      احسنت
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      21 0
      چرا 30 نفری که چند ماه قبل تقاضای تشدید تحریمهای ایران را از امریکا کرده بودند اصلاح طلب بودند ؟!!
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    42 0
    زیبا کلام اینقدر پیش رفته که قیافه اش هم به مسلمانها نمی خورد
  • روزبه IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    20 0
    با این اوصاف و با تحلیلهای ابگوشتی این جماعت اگه این روند ادامه پیدا کنه مطمنا اذری های ایران هم برای جدا شدن از ایران گزینه بعدی هستن بعدش عربها و بعدش بلوچها و تولد خاورمیانه مورد نظر امریکاییها کلید میخورد
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    15 12
    من خودم از کسایی بودم که در فضای مجازی همیشه با این تجزیه طلبا دعوا داشتم ولی حالا فهمیدم که آقا زوری که نیست نمی تونیم به زور یه قومی رو از خودمون بدونیم وقتی اونا نمی خوان پس بهتره در اینصورت با خوبی و خوشی از هم جدا بشیم.
    • علی IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      22 1
      سلام فرض کنید در یک آپارتمان زندگی میکنید؛ روزی یکی از همسایه ها میگوید ما خانوادگی تصمیم گرفتیم از شما جدا شویم؛ راه پله را حصارکشی میکند؛ مشاعات ساختمان را به قدر سهم خود اختصاصی میکند و کلا نقشه و چارچوب ساختمان را به هم می ریزد؛ چه میکنید؟ تازه حتی اگر روزی کار به همه پرسی بکشد، همه مردم عراق باید در آن شرکت کنند چون قرار است بخشی از خاک عراق از آن جدا شود.
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      2 13
      علی این اپارتمان نیست قیاس شما از اساس غلط هست .ما یه زمین داشتیم و با داداشم بعد فوت خدا بیامرز پدرم از وسط با نصف کردیم .ایا باید داداشم میگفت من برادر بزرگترم تو باید سر زمین برای من کار کنی و من هر وقت خواستم ۱۷ درصد از درامد زمین را به تو میدهم و هر وقت به حرف من گوش ندی زن و بچه ات از گرسنگی بمیرند هم من چیزی بهت نمیدم دقیقا قضیه کردها با دولت مرکزی بغداد اینجوری بود.
  • ناصر IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    1 15
    ايران هر اقدامي عليه كردهاي عراق بكنه مثل اينه كه بر عليه تمام كردهاي دنيا اقدام كرده،به والله به با الله يا اين دفعه كردهاي عراق مستقل ميشن يا همه براي مردن خودشون رو حاضر كردند حالا ميگين نه امتحان كنين.با ٦ هزار سال تاريخ شديم برده ي عده ايي عرب و عجم
  • رستم IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    4 47
    22:24 برو یه کم مطالعه کن ،صدام 180هزارکرد روقتل عام کرد که اکثرشون ازخونواده بارزانی بودن حالا چطوربارزانی همدست صدام میشه ،ضمنا درجنگ تحمیلی اکراد بکل همدست ایران بودن الکی تهمت نزنین ،مردم همه چیزومیدونن،تویه پانترکی که هیچ وقت نمیخواهید کردبه اغوش مام وطن برگرده،به کوری چشم شماها اگه ده تاکشورکردی هم درست شه بازخودشونو ایران واریایی میدونن.
    • IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
      24 1
      180 هزار نفر کشته شدن که بیشترشون از خانواده بارزانی بودن؟ اینهمه کشته شدن از خانوادش، اونوقت الاآن چند نفر موندن؟ اینجور که شما حساب کردی فکر کنم 120- هزار از خانوادش موندن. بابا اینجور بی حساب کتاب حرف نزنید لطفا.
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    9 44
    بنده با مصاحبه کردن این افراد موافق نیستم. جای این نظریات در کلاس ها درس و اندیشکده ها است. این اساتید از لحاظ علمی مطالب شان درست است. ولی جای این مطالب علمی در رسانه های عمومی نیست.
    • علی IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      17 2
      سلام از نظر علمی؟ آنها حتی الفبای امنیت ملی را هم نمیدانند. علمِ(؟!) آنها نبود که داعش را با خاک یکسان کرد؛ فهم عمیق و انقلابی مومنان بود که نه فقط صحنه بلکه پشت صحنه را هم می بینند.
    • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      4 0
      کاربر علی خیلی از بحث هایی که در کلاس های درس و اندیشکده ها صورت می گیرد اگر به میان مردم عادی برود حکم تکفیر صادر می کنند.
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
      3 8
      آنها عامل روباه پیر بریتانیا هستند و جایشان در ایران نیست
  • ابوالفضل IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    12 0
    خدایا پناه بر تو از شر ابلیس و سربازانش
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    13 11
    زیبا کلام همیشه خائن بوده و هست اگر چه واقعا بحث کردستان برای ترکیه و عراق و سوریه با ایران کاملا متفاوت هست کردها در واقع ایرانی هستند ای کاش دوباره کردستان عراق و ترکیه به آغوش ایران بازگردند - چرا که نه!؟
    • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      13 4
      متوهم بدبخت
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    21 14
    ایران مشروعیتش رو از کجا آورده ؟؟؟
  • قزوینی IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    1 25
    به نظرم با توجه به ظلمهایی که عراق و ترکیه و سوریه در حق کردها کردن حق دارن کشور داشته باشن تا از ملتشون دفاع کنن،کردستان به شرط درایت ایران میتونه ایران دوم بشه نه اسرائیل دوم.
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    15 2
    داعش اصلی در اقلیم عراق و شمال سوریه است.این فتنه بسیار خطرناک و طولانی خواهد بود
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    12 1
    مرگ ضد ملت ایران
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    28 1
    در مورد کردستان ایران بد جور رودست خورد ، در همون اوایل حمله داعش باید کمکی به این اکراد کردستان عراق نمی کردیم و باید پس از تخته شدن کرد ها به دست داعش ما وارد عمل می شدیم در ثانی شیعیان به دو گروه نباید اعتماد کند یک به سنی ها دو به کرد های عراق و سوریه
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      0 7
      این همون کاری بود که اردوغان میخواست بکنه
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
      1 0
      افرین به تو که نیت واقعیتونو میگید
  • شهروند IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    23 2
    بارزانی عامل اسرائیل است .
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    20 1
    اصل موضوعی که تو نوشته های دوستان مورد غفلته همون نقشه صد سال پیش انگلیسی های مکار و خبیثه و اون تکه تکه کردن خاورمیانه و تضعیف ملت های منطقه است تا بتونند براحتی منابع کشورهای منطقه رو بچاپند و نگذارند صدایی از مردم بلند بشه .
  • محمد محمدی IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    25 2
    چرا اجازه میدین این افراد راحت جولان بدن کور هستید پرچم اسراعیل را می بینید تو جمعیت مزدوران بازرانی در اهتزاز انوقت دم از ملت کرد میزنید وصحبت از استقلال میکنید هخمه پرسی یعنی بازرانی
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    10 0
    حضرت امام راحل فرمود : بعضی ها سوادشون بیشتر از عقلشونه و بعضی ها هم عقلشون بیشتر از سوادشونه ، و متاسفیم که به عده ای بی عقل میگن استاد دانشگاه !!!!
  • محسن IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    0 5
    صلوات بفرستین قضیه منتفی شد عقب نشینی کردها. همه انسان ها انسان هستن.حتی کسی که مخالف و منتقده. شما هم روزی برای چیزی و درمقابل کسی و سخنی منتقد خواهی بود و در آن هنگام آیا روا میداری شما رو خائن خطاب کنن و دهانتان رو گل بگیرن؟ به انسانی که خدا آفریده احترام بگذارید تا خدا شما رو اجر دهد
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    15 0
    این آگهی های تخلیه چاه که کامیونها میان با لجن کش چاه فاضلاب رو تخلیه میکنن ، اونوقت خودشون میبرن کجا میریزنش ؟ وقتیه که این روشنفکرنماهای آمریکاپرست دهنشونو باز میکنن
  • امير IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    3 17
    كردستان عراق بايد ضميمه خاك ايران شود و به صورت خودمختار توسط خودشان اداره شود ولاغير
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      11 14
      ایران چه گلی به سر کردهای ایران و کرمانشاه و ارومیه و سنندج زده که بخواهد به سر این بدبختهای تازه رها شده از شر عبادی و بعث بزند.
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      19 4
      اونوقت ترکها بلوچها عربها همه باید خودمختار بشوند یعنی اول راه تجزیه
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
      2 15
      من خودم کوردم موافقم تمام سرزمینهای ایرانی تحت اشغال به اغوش وطن برگرده .
  • عباس IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    8 0
    برعکس نهند نام و فامیلش را
  • علی IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    26 0
    سلام درشگفتم چرا اغلب اظهارنظرهای این عده به اصطلاح اصلاح طلب در مسائل حساس، با کمی اغماض نسخه دیگری از دیدگاه آمریکا و صهیونیستهاست؟! از کی تا حالا مسئله تمامیت ارضی به این راحتی بازیچه یک عده شده؟ اولا سرزمین متعلق به نسلهاست و یک نسل به تنهایی و غیرمسئولانه نمیتونه اونو بذل و بخشش کنه. دوم، تازه اگر زمانی قرار بر همه پرسی بود، همه مردم عراق باید در همه پرسی نظر خودشون رو اعلام کنند نه فقط مردم اقلیم! ورگرنه میشه یک طرفه پیش قاضی رفتن و راضی برگشتن!
  • GB ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    13 1
    ممنون مشرق ايكاش هر روز از اين نوع مقاله ها ميگذاشتي . تا تبادل جدي افكار بشه و همه همديگر را بشناسند . مقاله هايي كه به موضوع اصلي كشور مربوط ميشه . تا معلوم بشه آيا واقعا ايران ارث جد و آيادي كسي هست ؟ اگر هست ؟ چه كسي ؟ يا گروه يا جناح يا حزبي يا قومي يا مذهب يا ديني ؟ اگر هم نيست همه برن دنبال كار خودشون و به فكر آبادي كشور و زندگي مسالمت آميز باشند . يادمون هم نره هيچ كسي هم نميگه آش من ترشه .
  • SE ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    2 1
    اینها غضنفران ایرانی هستن که باید بچسبیم بهشون
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    8 13
    سایت بی غیرت مشرق - هر وقت تو دهنی می خورد از اسرائیل سریع یقه داخلی ها را می گیرد - خخخخخخخخخخخ
    • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
      6 0
      راستشو بگو چی زدی اینجور هزیون میگی
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    30 5
    مشرق امیر هستم نظر دادم جاپ نکردید .چون بر خلاف نظر شما بود. شما نظرهای ابکی رو چاپ میکنی چون میخوای مردنو بیسواد جلوه بدین نظرهای منطقی و اصولی را چاپ نمی کنید چون از نظرهای اصولی و علمی مخالف می ترسیدِ.شرم کنید .
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    2 1
    عجب
  • احمد IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    9 1
    حکایت اینها مثل کسی است که روی شاخه درختی نشسته و داره اون رو می بره با این تفاوت که اغوش باز امریکا و اسراییل منتظر استقبال از ایشان است تعجب اصلی از ریس جمهور و مسیولین دولتی است که چرا این افراد ضد اسلام و کشور و مردم را برکنار نمی کنند.
  • شهرام IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    6 1
    من به عنوان یه کورد ایرانی از اسرائیل متنفرم
  • مهدی IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    12 1
    بارزانی اگه مرد بودو مایه ای ازمردی داشت اون موقع که داعش تو شهرهای شمال عراق جولان میداد اعلام استقلال می کرد نه حالاکه حزب الله داعش و از عراق جارو کرده ، اون یه آدم فرصت طلبی بیش نیست که دلش به وعده اسرائیل وشیطان بزرگ آمریکا خوشه .
  • مهدی IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    9 1
    از امثال این اساتید اتو کشیده دور از مردم ، هم انتظاری بیش از این نیست هر حرفی بزنند تیشه به ریشه کشور وامنیت مردم می زنند البته با ژست استادی دانشگاه ،وای به حال اون دانشگاهی که استادش اینا باشند ، با مردم خویش نامهربان و با بیگانه دایه ای مهربان تر از مادر
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    9 2
    خیلی کارها میشه کرد... اعلام کنید هر شخص کردی که در منطقه ی کردستان عراق زندگی میکند برای دریافت شناسنامه ی ایرانی به کاردار سفارت ایران در آن منطقه مراجعه نماید.
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    14 2
    این اقایانی که از استقلال اقلیمک کوردستان عراق حمایت می کنند حاضرند از اعلام استقلال تورکهای ایران هم حمایت بکنند یا دورو هستن
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    26 2
    من خودم کرد هستم ولی ای کاش همه کردها بفهمن ک وقتی بارزانی پرچم اسرائیل رو بالا برد و رابطه خودشو با اسراییل فاش کرد نباید حمایتش کرد
    • GB ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      1 25
      با سلام بر دوستان گرامی دوست عزیز بارزانی هیچگاه مدعی ارتباط با اسراییل نبوده و در پرسشی که از ایشان در این مورد به عمل آمده این ادعا را سخیفترین و بدترین ادعا دانست .ولی متاسفانه تا جایی که من دیده ام این خبر هیچگاه به دست هموطنان عزیز نرسید . پسر آقای بارزانی در این مصاحبه بصورت کاملا مشخص این ارتباط را رد می کند جالب است که تحلیلگران آمریکایی هم این نزدیکی کردها به ایران را درک کرده اند :
    • GB ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      1 9
      دوست عزیز کرد بودن شما را به خاطر این که خودتان فرمودید قبول می کنیم ولی من خودم سالها به خاطر مسائل تجاری با کردستان عراق رفت و آمد داشته ام کردها ی ای منطقه نسبت به من ایرانی و همکارانم هیچگونه مشکل و دید بد نداشتند برعکس بسیار خوش برخورد و دوستانه رفتار می کردند .آنه ایران اسلامی را دوست واقعی خود می دانند .بالا بدن چند پرچم‌اسراییل جنایتکار بوسیله ی چند نفر در این شادی ها به مثابه ی ارتباط آنها با اسراییل نیست .آنها مثل کردهای کشور خودمان در رفاه و امنیت و آسایش نبوده اند . بمباران شیمیایی و انفال و قطع حقوق و هزاران تعدی دیگر .من بدون هیچ گونه شکی اطمینان دارم اگر جمهوری اسلامی ایران از این همه پرسی حمایت می کرد به جای چند پرچم رژیم لعین و منفور اسراییل یا پرچم بلژیک هزاران پرچم کشور عزیزمان در این شهرها به اهتزاز در می آمد و بر آن بوسه زده می شد . کردها به ایران علاقه دارند و هیچ گاه همسایه و دوست دیرین هم قاموس و دین و فرهنگ خود را به این ظالمان از خدا بی خبر نخواند فروخت .
    • GB ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      2 0
      این هم از زبان دشمنان قسم خورده ی ما : اما همه تحلیلگران با این نظر موافق نیستند که کردستان مستقل بتواند حائلی برای اسرائیل در مقابل ایران باشد. از جمله دنیس ناتالی، محقق ارشد در انستیتوی مطالعات ملی استراتژیک در واشنگتن که معتقد است روابط حکومت خودمختار اقلیم کردستان با ایران در پی شدت گرفتن مبارزه با داعش، تقویت هم شده است. خانم ناتالی می‌گوید: «اشکال اینجاست که کردها بسیار متفاوت از اسرائیلی‌ها هستند. آن‌ها هم مرز با ایران هستند و صدها کیلومتر مرز مشترک دارند. کردها نخواهند توانست کشور تشکیل دهند چون بازیگران منطقه اجازه نخواهند داد که مهمترین آنها ایران و ترکیه هستند. اما مسئله مهم‌تر این است که کردها همواره با ایران رابطه خواهند داشت. چون به این رابطه نیاز دارند. مرز مشترک به معنی روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است. و به نظر من با ظهور پدیده داعش و شکل گیری کارزار مبارزه با آن، روابط قوی‌تر شده است.»
  • ساسان IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    2 2
    زیبا کلام داره به ضرر ایران و به نفع اسرائيل و صهيونيسم حرف میزنه و عمل میکنه!!! کسی میدونه چرا؟ من حدس میزنم زیبا کلام جاسوس اسرائيل و دشمن ایران باشه .اگه یادتون باشه خودشو به آبو آتیش زد که از روی پرچم اسرائيل رد نشه!!!
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    17 1
    زیباکلام نگارش و سبک حرف زدنش عین مخالفین تجزیه طلب رادیکال ضد ایرانی شده جالبه یه زمانی می گفتن طرف اپوزیسیون هست الان فقط وارد نبرد مسلحانه علیه کشور نشده!!
  • مهدی مختاری IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    0 0
    عجب و یال العجب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس