کردهای سوریه

تسلط اخیر نیروهای کرد بر یکی از مهم‌ترین تأسیسات گازی منطقه خاورمیانه یعنی تاسیسات کونیکو در نزدیکی دیرالزورهشدار احتمالی رقابت بر منابع انرژی در شرق سوریه را افزایش می‌دهد.

سرویس جهان مشرق - تحولات دیر الزور پیچیدگی‌های جدیدی در مناسبات میان دمشق و نیروهای دموکراتیک کرد ایجاد کرد. این پیچیدگی‌ها در شرایطی است که تنش بین دو قدرت جهانی حاضر در عرصه درگیری‌های سوریه یعنی مسکو و واشنگتن نیز افزایش پیدا کرده است. تسلط اخیر نیروهای کرد بر یکی از مهم‌ترین تأسیسات گازی منطقه خاورمیانه یعنی تاسیسات کونیکو در نزدیکی دیرالزورهشدار افزایش احتمالی رقابت بر منابع انرژی در شرق سوریه را افزایش می‌دهد. علاوه بر این که هم‌زمانی این تحولات با اجرای انتخابات خودمختاری در مناطق مختلف کردنشین سوریه و انجام همه پرسی اقلیم کردستان عراق نیز بر پیچیدگی این عرصه افزوده است.

در ابتدای سال ۲۰۱۵ یک دیپلمات اروپایی در جلسه‌ای خصوصی در بیروت تأکید کرد که هنوز شرایط سازش سیاسی در سوریه فراهم نشده است. این اظهارات غافلگیرکننده نبود و کسی از حاضران از این اظهارات تعجب نکرد، اما مهم‌ترین موضوعی که در کلام این دیپلمات اروپایی بود، این بود که این پرونده را با موضوع کردهای سوریه مرتبط می‌ساخت. او در این رابطه گفت: تحولات این پرونده را زیر نظر داشته باشید و هنگامی که از روند سیاسی صحبتی شنیدید و دیدید که تمامی احزاب تأثیرگذار کرد در این عرصه دعوت شدند، بدانید که این روند جدی و نزدیک است.

در آن زمان فعالیت‌های نظامی یگان‌های کرد ، دفاعی بود. جنگ در منطقه عین العرب (کوبانی) مدت کوتاهی بود که به پایان رسیده بود. ده ‌ماه بعد از این اتفاقات بود که نیروهای دموکراتیک سوریه تأسیس شد که ستون فقرات آنها یگان‌های کرد تشکیل می‌دادند و بعدها این نیروها به پیاده ‌نظام ائتلاف بین‌المللی به رهبری واشنگتن تبدیل ‌شدند.

در پایان جنگ عین العرب، مساحت تحت کنترل کردها حدود ۱۲ هزار کیلومترمربع بود . این مساحت هم‌زمان با اعلام تشکیل نیروهای دموکراتیک سوریه به رقم ۱۵ هزار کیلومتر مربع رسید، اما در مارس گذشته این رقم به نزدیک ۳۸ هزار کیلومتر مربع و در نیمه ماه جاری میلادی به ۴۳ هزار کیلومتر مربع رسیده است که حدود ۲۳ درصد از اراضی سوریه را شامل می‌شود.

یک منبع فرماندهی در نیروهای دموکراتیک سوریه به روزنامه الاخبار اعلام کردند که حجم تسلط فعلی نیروهای کرد به حدود ۳۰% از اراضی سوریه رسیده است. مناسبات بین دمشق و نیروهای کرد با نوسانات زیادی همراه بوده است ، اما امروز و در سایه ورود سریع نیروها به خط درگیری‌ها در دیرالزور و تحت تسلط گرفتن تأسیسات گازی کونیکو که اهمیت قابل توجه اقتصادی و معنوی در این درگیری‌ها دارد، این تشنج وارد روند بی‌سابقه‌ای شده است.

این در حالی بود که نیروهای ارتش سوریه تا حد زیادی به این تأسیسات نزدیک بودند، و حتی برخی منابع از آغاز قریب‌الوقوع حمله ارتش به سمت این منطقه خبر می‌دادند. البته سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه اقدام اخیر این گروه را در راستای به چالش کشیدن دمشق یا رقابت با پایتخت سوریه برای تسلط بر منابع انرژی ندانست. طلال سلو در این زمینه به روزنامه الاخبار گفت: تاسیسات کونیکو جزو مناطقی بود که ما از حمله خود برای آزادسازی آن خبر داده بودیم. مناطق که در شرق فرات و بخشی از مناطق عاصفة الجزیره قرار دارد.

وی ادامه داد: هنگامی که ما حمله خود را آغاز کردیم، ارتش سوریه در غرب فرات بود و ما رقابتی با آنها نداریم. سخن‌گوی نیروهای کرد بعید دانست که تحولات دیرالزور به درگیری با ارتش سوریه منجر شود. وی در این رابطه افزود: مواضع ما مشخص است ما با تشتیت نیروها در روند حذف تروریسم مخالف هستیم. به همین علت می‌توان روند سیاسی برای بررسی آینده سوریه را آغاز کرد. سلو وجود هر نوع تنشی در این رابطه در شرایط کنونی را رد کرده و افزود: ما به صورت مستمر بر حقانیت موجودیت خود در میز مذاکرات تأکید کرده‌ایم ، اما تاکنون چیزی در این عرصه محقق نشده است. ما با تروریسم مبارزه می‌کنیم و شایستگی بیشتری برای حضور در میز مذاکرات داریم.

طلال سلو در این رابطه افزود: ما قصدی برای تحویل دادن تأسیسات گازی مذکور به دمشق نداریم، ما هیچ‌یک از مناطقی که آزادسازی کرده‌ایم را به طرف دیگری واگذار نمی‌کنیم، پس چرا باید در رابطه با تأسیسات مذکور این کار را انجام دهیم. وی افزود: ما اداره تمامی مناطق آزاد شده را به عرصه‌های مدنی واگذار می‌کنیم. امروز شورای غیر نظامی دیرالزور تاسیس شد و این تاسیسات نیز در زمره دیگر مناطق آزاد شده به این شورا واگذار خواهد شد. در ابعاد نظامی نیز این منطقه را به شورای نظامی دیر الزور واگذار می کنیم که طبعا تحت حاکمیت مدیریت خودمختار قرار خواهد داشت.  

تاکنون دمشق واکنش رسمی به این تحولات از خود نشان نداده است. یک منبع دیپلماتیک در گفت‌وگو با روزنامه الاخبار ترجیح داده که در این رابطه وارد سخن نشود، او گفت که تمامی مسائل مربوط به تحولات نظامی معمولاً به شکل برنامه‌ریزی شده از زبان سخن‌گوی نظامی یا از طریق بیانیه‌های رسمی منتشر می‌شود.

هم‌زمانی تسلط نیروهای کرد بر تاسیسات گازی کونیکو و اجرای انتخابات در مناطق تحت سلطه این نیروها باعث افزایش پیچیدگی اوضاع شده است. در حالی که دمشق مدتی پیش این انتخابات را یک شوخی قلمداد کرده  بود ، اما نیروهای کرد اصرار دارند که آن را یک واقعیت توصیف‌ کنند.

یک منبع عالی‌رتبه سوری در این رابطه گفت که تعامل شتابزده با حوادث، موضوعی است که خیلی‌ها اصرار به ورود به آن دارند. وی تحولات مربوط به چند سال پیش را یادآور شد و گفت که همه گروه‌ها روی سقوط دمشق به دست عناصر تروریستی حساب کرده بودند. اما الان بیایند و نظر خود را بدهند. الاخبار در رابطه با اینکه آیا این اظهارات یک تهدید برای نیروهای دموکراتیک کرد به شمار می‌رود یا نه ، سوال کرد؛ اما منبع مذکور به این موضوع اکتفا کرد: ما از چند سال پیش برای حفظ وحدت و استقلال سوریه وارد یک جنگ طولانی مدت شده ایم و این جنگ جز با تحقق این دو هدف مقدس متوقف نخواهد شد.

شاید انجام انتخابات در ظاهر اتفاقی کوچک به نظر برسد. چرا که بیشتر شبیه به انتخاب اعضای جدید در شوراهای محلی است، اما ارتباط دادن آن به روند حل و فصل تحولات می تواند نشان دهنده این باشد که "شورای دموکراتیک سوریه" به دنبال اجرای طرح خود تا پایان است و این طرح ابعاد بیشتری به خود خواهد گرفت. طرح های این روند در ادامه بر انجام انتخابات شوراهای شهرها و استان ها در روز سوم نوامبر و انتخابات منطقه‌ای و پارلمانی فدرالی در سال آینده تاکید دارد. این را محمد الجمیل عضو شورای اداره منطقه قامشلی مطرح کرده است.

جمیل در این رابطه گفت: به هیچ وجه از اقدامات مذکور عقب‌نشینی صورت نخواهد گرفت. عقب‌نشینی در این زمینه به معنی خودکشی به شمار می‌رود، آنهم در شرایطی که ما هزاران شهید در این راه داده‌ایم. این منبع می‌افزاید که منطقه در مرحله انتقالی قرار دارد و هرج‌ومرج و خلا موجود در آن باید پر شود و اولویت با کسانی است که سازماندهی و پروژه مشخصی دارد.

منبع مذکور در این زمینه می‌افزاید که این پروژه بر خلاف آنچه که گفته می‌شود، با هدف وحدت سوریه دنبال می‌شود ، نه تجزیه این کشور. این دولت‌های منطقه‌ای هستند که سوریه را براساس رویکردهای فرقه‌ای تقسیم کرده اند. ما تجزیه را نمی‌پذیریم ، اما نظام مرکزی را نیز رد می کنیم.

با این ‌وجود فدرالیته گزینه‌ای مطلوب از نظر دمشق به شمار نمی رود، به ویژه در شرایطی که بحث کردستان عراق در سایه تحولات منطقه‌ای مطرح است و این بخش به دنبال جدایی خود از دولت مرکزی عراق است. هم‌زمانی همه پرسی کردستان عراق تا زمان انتخابات صورت گرفته در مناطق تحت سلطه نیروهای کرد سوریه که دو روز پیش انجام شد، در این زمینه قابل توجه است. "ریزان حدو" سیاست‌مدار کُرد، برنامه‌ریزی شده بودن این هم‌زمانی را بعید می‌داند ، اما معتقد است این هم زمانی می‌تواند نقش قابل توجهی در همبستگی با همه پرسی عراق در محافل کرد سوریه ایجاد کند.

حدو که سیاست‌مداری نزدیک به نیروهای کرد در سوریه است ، معتقد است که مواضع کردهای سوریه باید بر این اساس باشد که همه پرسی عراق یک موضوع داخلی است، حتی اگر این روند به بروز درگیری میان بغداد و اربیل منتهی شود. اما در صورتی که نیروهای نظامی منطقه‌ای وارد عمل شوند، اوضاع متفاوت خواهد بود. وی تأکید کرد که مناطق تحت سلطه نیروهای دموکراتیک سوریه شامل ساختارهای متفاوتی است که بر اساس رژیمی از این ساختارها مدیریت می‌شود. سلو تاکید کرد که همه پرسی یک موضوع داخلی عراق است، اما شرایط ما متفاوت است.

وی ادامه داد: تمام ساختارهای ما در یک رژیم واحد است و در بخش های متعددی نیست. کردها برای ایجاد یک رژیم کرد تلاش نمی کنند، بلکه ما با هم تلاش می‌کنیم تا بخشی از سوریه متحد باشیم. با این تفاوت که ما با تغییر روش حاکمیت از دولت مرکزی به نظام فدرالی موافق هستیم. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 79
  • در انتظار بررسی: 23
  • غیر قابل انتشار: 125
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    46 29
    دسترسی به اسد مشکل شده.
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
      11 5
      الحمد لله با وجود تمام مزدور ها و خائن هايي كه تو همه جا از جمله كردستان هستند ، براي إثبات وفاداري اين عزيزان فقط كافيه سفر رهبري به اونجا رو ببينيد كه نشون دهنده أوج إيمان و وفاداريشون به نظام و انقلاب و امام هست
  • مهدی IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    کردها هندی الاصل هستند
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      64 45
      ترکها هم مغلی اصل هستن ..
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      80 37
      توی مغول خفه
    • چشم انداز AE ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      59 18
      نه داداش؛ خودت هندی‌الاصل هستی .بهتره یکم تاریخ بخونی
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      55 6
      لعنت بر نژاد پرستان
    • امیر AE ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      51 47
      درسته کردها اساسا هندی الاصل هستند طبق نوشته شاهنامه در زمان ساسانیان به شمال عراق آنزمان جزو ایران آمدند الان هم نامهای طائفه شان مثل سورانی کرمانی و ...تو هند مشترک است
    • نیهاد IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      9 2
      اتفاقا میگن امام خمینی هم هند الصل بوده است
    • IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      8 3
      واقعیت را تحریف نکنید خوب هندی الاصل هستند دیگه
    • قزوینی IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      8 8
      من موندم این پانترکهای بی ریشه چی میگن!؟ترک نژاد زرد هست و از صحرای گبی اومده،شما مهمان ناخوانده هستید و بزودی به منگولیا(مغولستان) برخواهید گشت
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      11 0
      إنّا خَلَقناکُم مِن ذَکَر وَ أُنثی و جَعَلناکُم شُعُوباً و قَبائِلَ لِتَعارَفوا إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَاللهِ أَتقیکُم@ طبق فرمایش خداوند که خالق همه ما انسانهاست همه از یک مردو زن آفریده شده ایم و مارا گروه گروه و قبیله قبیله قرار داده تا شناخته شویم همانا برترین شما نزد خدا باتقواترین شماست
    • کورد IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      57 12
      دوست بی سواد من، تنها هندی الاصل ها مردم دراویدی جنوب هندوستان می باشند! آریایی ها از قفقاز به سرزمین ایران رسیدن، که خودش طبق هر قانونی بخشی از ایران هست، و امید است پس گرفته شود، تمامی اقوام و ساکنان اصلی این سرزمین به همدیگر پیوند دارن، گیلگ ها و مازندانی ها به پارسها می رسند، کردها از طریق لر ها دوباره به پارس ها می رسند و... مردم شمال هند شاید شباهت هایی با با مردم شرق ایران داشته باشند، چون سالیان متمادی تحت حکومت پارسهای ایرانی بودن و به طبع برای اداره حکومت باید عده ای از پارسها بدان جا مهاجرت کرده باشند، که نهایتا در طول سالیان در آنجا مستقر شده، و اکنون جدای از سینمای هند، کل سیاست هند رو هم تحت سیطره دارند! همان گاندی جدش به پارسهای ایرانی تبار برمی گرده، ایرانی هر جا برن سرزمین رو آباد می کنند، برخلاف دوستان مغول اسب سوار که هر جا برن، خرابی و نسل کشی به بار می آورند، شما یک اثر تاریخی ساخت مغول تباران در آسیای میانه که هیچ، تو خود مغولستان به ما نشون بده، در حالی که ایران هزاران اثر تاریخی دارد، و اثابت می کنه چه تباری به دنبال سازندگی بوده و چه تباری به دنبال ویرانی بودند!
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      3 3
      بدجور داری زجر میکشی از درد به خودت میپیچی. چرندیات سر هم میکنی و توهین میکنی. شب چه جوری میخوابی؟
    • کورد IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      6 10
      تاریخ بخون اما نه تاریخ جعلی. نوادگان ماد کوردها بوده و هستند. برو اصلیت خودتو پیدا کن. نه ما کوردها که اصیل ترین قوم ایران زمین هستم
  • آزاد IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    68 38
    دولت سوریه و کردها با حفظ شرایط موجود قصد دارند با هم توافق کنند یعنی سوریه به آنها فدالیسم عطا میکند
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      89 72
      نه باو تهش میشه مثل بارزانی. کورد ها جنبه ی فدرالیسم ندارن
  • AF ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    مردم شجاع کردها نیز مانند سایر اقوام و طایفه های حق دارند که برای خود شان سرزمین و حاکمیت داشته باشند. شما نیز زیاد حفه نباشید.
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      69 30
      کدوم قبیله و طایفه ای برای خودش کشور داره که اینا دومیش باشن ؟ کی این حق رو بهشون داده ؟ این جوری هر قوم قبیله ای باید یک کشور داشته باشن تمام کشورهای جهان باید تجزیه شوند .
    • محمد IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      62 6
      برادر عزیزم. مگه در ایران همه قبایل در کنار یکدیگر دوستانه زندگی نمی کنند؟ بر فرض مثال مگر می توان همدان که مقداری ترک زبان و مقداری فارس هستند هر کدام در این استان برای خود یک سرزمین داشته باشند. باید به صورت عاقلانه به این مسئله نگاه کرد. مردم کرد ایران الحمدالله بسیار با فرهنگ و شجاع هستند و واقعا برای ما مایه افتخار
    • محمد IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      52 13
      متاسفانه عده ای دست نشانده اسرائیل و امریکا شده اند و به خواسته های دشمنان که تفرقه بین شیعه و سنی، کرد و فارس، فارس و ترک ، کرد و ترک می باشد دامن می زنند. الان وقت اتحاد است نه اینکه برای هم دیگر شاخ شویم. مراقب دشمن باشیم که هدف آن ایجاد تفرقه و تسلط بر همه اقوام ایرانی و عرب می باشد
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      4 1
      بله!! این دوستان میتونن برن وسط دریاهای آزاد خاک بریزن و برای خودشون کشور ایجاد کنن!!مرد مومن کجای دنیا کشور رو بر اساس نژاد تشکیل میدن؟ حتما بعدا هم شروع میکنن به پاک سازی نژادی!
    • IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      3 0
      آفرین آمحمد احسنت به فهم و مرامت .حرف درست میزنی
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    مرگ بر آمریکا مرگ بر تجزیه طلبان مزدور
    • حسین33 IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      62 93
      جالبه شما مرگ بر هر که میگویید آنها قدرتمندتر میشوند
    • AE ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      16 32
      تو چرا می سوزی؟ به قول دکتر آب بریز آنجایی که می سوزه
    • AE ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      14 39
      پیش به سوی خاورمیانه بزرگ
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    36 32
    کردها در سورهی قصد تشکیل یک دولت برای براندازی رپیم اسد در آینده را دارند اگر دولت دمشق دست روی دست بگذارد چون فقط مناطق تحت اشغال داعش را اشغال نموده اند و بنظر می آید با خیانت های روسیه و شخص پوتین داعشی های روسیه و آمریکا بطور مشترک خواهند بود و باید ارتش سوریه ضمن هشدار به کردها برای خلع سلاح و عقب نشینی به مناطق کردنشین اشغال مناطق عرب نشین را پایان دهند
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    45 36
    داعش اصلی در اقلیم عراق و شمال سوریه است.
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      58 36
      داعش اصلی در کاخ ریاست جمهوری ترکیه حامی داعش و مزدور اسرائیل قرار دارد.
    • کورد IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      4 4
      در هیچ کجای تاریخ کردها اندازه ترکها مذهبی نبودن! ترکهای سنی عثمانی تاریخ چندان متفاوتی با داعش ندارد، و مناسب ترین گزینه کنونی برای مقایسه باعش سران حزب عدالت و توسعه (یا همان اخوان المسلیمن ) می باشند! اگه نگرفتی منظور خردوغان و شرکا می باشد!
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    51 56
    این کردهای سوریه علناً شدند مزدور دست اول اسراییل و امریکا که بر خاک و بوم مردم عرب سوریه با نسل کشی مثل داعشی ها صاحب میشوند مرگ بر داعش مرگ بر اسراییل
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      39 18
      لعنت بر مزدوران امریکا و اسرائیل
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    34 22
    کردها چون فقط مناطق تحت اشغال داعش را اشغال نموده اند بنابراین گزینه جایگزین یا به اصطلاح داعش تطهیر شده اند جهت تشکیل یک دولت و برای براندازی رژیم اسد در آینده اگر دولت دمشق دست روی دست بگذارد این هدف محقق خواهد گردید بنظر می آید با خیانت های روسیه و شخص پوتین داعشی های روسیه و آمریکا بطور مشترک خواهند بود 1- اسد و خط مقاومت باید زمانی را برای کشورهای متجاوز و بدون مجوز تعیین نماید تا خاک این کشور را ترک نمایند 2- باید ارتش سوریه ضمن هشدار به کردها برای خلع سلاح و عقب نشینی به مناطق کردنشین اعلام نماید اشغال مناطق عرب نشین را پایان دهند 3- ارتش سوریه در صورت مقاومت مزدوران اسرائیلی ضمن بمباران مواضع این مزدوران حمله زمینی نماید و در صورت حمایت هوایی آمریکا اسد ناچار است در مقابل حمله دوم اسرائیل آنهم از شرق سوریه مقاومت نموده و هواپیماهای متجاوز را سرنگون نماید 4- کردها قصد دارند کار ناتمام داعش را با توجه به کسب تجربیات داعش ادامه داده و مثلا پایگاههای ارتش سوریه در حسکه و قامشلی را تحویل ارتش اسرائیل و آمریکا دهند تا در آینده جهت حمله به ایران و سوریه و عراق مورد استفاده گردد
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    32 22
    چرا جنگنده های متجاوز آمریکایی و اسرائیلی سرنگون نمی شود چرا از ملت مظلوم سوریه که قربانی مطامع آمریکا و انگلیس شده اند حمایتی نمی شود اینها نتیجه خیانت روسها و ساخت و پاختشان با آمریکاست
    • IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      5 3
      اگه قدرتش رو داشتند می زدند ولی از آمریکا و اسرائیل می ترسند
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    35 58
    پیش بسوی نیروهای محاصره شده ارتش سوریه در حسکه و قامشلی
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      37 42
      باید با آزاد سازی قامیشلی و الحسکه مانع ارتباط زمینی کردهای تجزیه طلب سوریه با اقلیم کردی عراق شد
    • US ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      0 10
      وطن فروش فضول
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    41 37
    يا رب چه خبره؟؟ اول داعش حالا كردها ؟ واقعا انقلاب ما به حوادث ظهور مربوطه
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    30 22
    همه مشکلات از شلی و مماشات شروع می شه اگر مقر بارزانی را بمباران می کردیم همه در منطقه ماست ها را کیسه می کردند اما الان در منطقه همه شاهد لبخند و نصیحت و سخنرانی پشت سخنرانی هستند پس منتظر قضیه جدی کردهای سوریه باشید و در ادامه قضایای دیگر ، ما حتی در مورد خطر رو به گسترش امنیت ملیمان هم جرات اقدام نظامی نداریم اونم 3 جانبه !!!!
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    19 9
    همه مشکلات از مماشات شروع می‌شود اگر مقر بارزانی را بمباران می کردیم همه در منطقه ماست‌ها را کیسه می کردند
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۸
      0 0
      اگه میتونی بیا این کارو بکن امتحانش مجانیه
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    44 45
    درود بر بارزانی .مرگ بر فتنه گران و جنبش سبز.مرگ بر امریکا.مرگ بر روسیه.مرگ بر بوداییان روهینگیا
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      45 22
      مرگ بر کموله مرگ بر پژاک مرگ بر دموکرات مرگ بر اوجالان مرگ بر بارزانی مرگ بر امریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر بوزگورد مرگ بر نژادپرست
  • میرزابنویس IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    50 17
    عراق و سوریه و ایران و ترکیه اگه این آتش را خاموش نکنند یقین بدانید که اسرائیل دوم شکل خواهد گرفت. چون این کردهای عراق و سوریه و ترکیه اکثرا" لائیک هستند و توی خونشان مزدوری بیگانه موج می زند.
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      2 2
      بنظر کمی دیر شده اینکار اون مردک باید دسگیر میشد و محاکمه
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    25 6
    کردهای سوریه که از مدتها قبل آمریکاییها روی آنها کار کرده و از لحاظ عقیدتی و نظامی آموزشهای لازم را به آنها داده است و با نقشه هایی که آمریکا در سر دارد بازی جدیدی را بعد از استقلال کردستان عراق شروع خواهند کرد. آنها به احتمال زیاد در ارتش سوریه نفوذ خواهند داشت و احتمال اینکه تصرفی مانند موصل در سوریه ایجاد شود بعید نیست. به هر حال این بازی بعدی آمریکاست. بازی کنونی کردستان عراق است که خیلی هم مهم است، حال این بازی به نفع کردها تمام بشود یا نشود در هر صورت سبب می شود که همه از بازی بعدی آمریکا یعنی همان کردهای سوریه و کودتا در سوریه غافل بمانند. ترکیه نیز این روزها نقش یک کشور منطقی را بازی می کند در ایجاد کردستان و حمایت عمیق مخفی از آن سعی و تلاش و کمکهای فراوانی کرده است. اون نایب آمریکا در پشتیبانی از اهداف اوست. چه داعش باشد چه شخص دیگر.
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    36 11
    انسان ها پس کی میخواهند از تاریخ درس بگیرند مثل روز روشنه که کردها راه اشتباهی رو میروند و تحت کنترل دشمنشون قرار گرفتن و فریب خوردن خدا آخر این داستان رو براشون بخیر بگذرونه باید به خودشون بیان
  • ناشناس FR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    26 12
    کمی تاریخ بخونید.این مملکت پایتخت داشته بنام هگمتانه.این مملکت متشکل از قوم ماد و پارت بود.آریایی ها از هند آمده وقوم پارت را تشکیل دادن.ترکها هم ماد بطرگ به پایتختی هگمتانه.وماد کوچک هم آتورپاتگان بوده.پس زیاد بحث نکنید.این مملکت از اول مال ما و شما بوده هست و خواهد بود.
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      45 34
      تاریخ را تحریف نکنید . اقوام پارس و پارت و ماد از اقوام آریایی هستند که از شمال دریای ماسپین به فلات ایران مهاجرت کردند . اقوام لر و لک و بلوچ و گیلک هم از ساکنین اولیه فلات ایران هستند . زبان ترکی هم بعد از حمله مغول و مهاجرت ترکان از مشرق زمین وارد خاورمیانه شد .
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      10 11
      آریایی ها از شمال آسیا مهاجرت کردند و سه گروه شدند و به هند و ایران و اروپا مهاجرت کردند
    • محمد IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      18 1
      ترک های ایران برادران و هم وطنان خوب ما هستند . در طول چند سده ی اخیر وقتی روس ها و عثمانی ها به ایران حمله می کردند اول اینها بودند که به دفاع از کشور می پرداختن . با وجود تحریک شدید برخی کشورهای همسایه اما ترک ها به ایران وفادار بوده اند و انصافا اهل کار وتلاش و مرد صنعت بوده اند .
    • IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      29 1
      یعنی تحریف تاریخ در این حد نوبر بود!!
    • قزوینی IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      4 19
      ترکها کمتر از هزارساله وارد منطقه ما شدن،چرا تاریخ رو تحریف میکنید بی ریشه ها!؟ترکها از نژاد مغول هستن
    • کورد IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      21 26
      از کی ترک ها ماد شدن، خخخخخ یعنی ترکها آریایین؟ خخخخ پانترک ها مثل اینکه زیاد از مغول زاده بودن خوششون نماید، خوبه که تنها الفباتون با زبان مغولستان فرق داره، جدی اینقدر بی سوادی یا خودتو اینجوری نشون میدی، اگر امید پانترک ها تو باشی، اینده روشنی خواهید داشت، آریایی ها از قفقاز اومدن دو قدمی ایران کنونی، و بخشی از سرزمین های ایران واقعی، پس ما مهاجر نیستیم، و هر جور نگاه کنی از گوشه از سرزمین خودمون برخواستیم، نه از هند ، هند سرزمین اصلی دراویدی هاست! شما هستید که از هزاران مایل اونورتر از مغولستان تشریف آوردید! مهاجران اصلی شما هستید! پیشنهاد شما قبول تاریخ هم خواهم خواند، ولی مطمئنم تاریخ مریخ را هم بخوانم چیزی از ماد بودن ترکها و آریایی بودن آنان، و هندی بودن ایرانی ها نخواهم یافت! الا تاریخ شگرف پانترکیسم! که قطعا برام جالب خواهد بود مثل فیلم های کمدی!
    • تورک GB ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
      3 0
      جناب بانکرد اولا خداوند در قران فرموده هیچ قومی را برتر از قومی دیگر نیافریده دوما مغولها بر خلاف بسیاری از انسانهای قاچاقچی و وحشی کنونی اکنون انسانهایی دموکراتیک و ارام هستند و جزو جهان دوم محسوب میشوند سوما اگه به مناطق تحت سیطره مادها و اذربایجان کنونی نگاه کنی درخواهی یافت تطابق زیادی با هم دارند چهارما اگه به قیافه مردم اذربایجان نگاه کنی کمترین تشابهی با مغولها ندارند و قیافه اریایی انها از دور هویداست
  • ناشناس IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    41 15
    این کردها چون اختیارشون دست امریکاوانگلیسه هرچه بهشون خوبی کنی وقتی اربابشان دستوربده حتماخیانت می کنن پس ایران هم باید مواظب باشه چون فردا اسراییل با توطیه تروریستهاروروانه ایران خواهدکرد
  • razor IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    97 12
    سلام. راستش یک مطلبی رو بدون غرض می خوام بگم. من کرد نیستم و از تشکیل کشور کردی ناراضی ام.
    • IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
      3 2
      خیلی قشنگ بدونه غرض بود
  • DE ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    35 17
    فعلا كه جناب علي مطهري فرموده اند كه ايران نبايد حساستي به مسئله كردهاي عراق ( حتما سوريه هم ) نشان دهد عجبا و حيرتا !!!!!!!!!
  • فکر آزاد IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    3 17
    با روند کنونی قطعا شاهد کردهای قدرتمندتری در منطقه خواهیم بود و قدرت های منطقه دو راه دارند سازش و مذاکره یا جنگ که قطعا دومی نتیجه بخش نخواهد بود.دوستان گرامی حقیقت بدون غرض و تعصب اینه
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    25 2
    سلام مشرق اون موقعی که جنگ پیشمرگه ها رو با داعش که به عنوان قهرمان معرفی میکردین هرچی میگفتیم بهمون فحش میدادن فکر اینجاشو نکرده بودین
  • US ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    5 4
    رئیس مشترک pyd 'صالح مسلم گفت در صورت هرگونه فشار و حمله به جنوب کردستان ...غرب کردستان(روژاوا)با تمام توان نظامی و غیرنظامی به آنها کمک خواهد کرد.
  • nazigermany IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    28 3
    تنها راه نجات منطقه ترور و کشتن بارزانی نوکر اسرائیل و آمریکا
  • علی IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    21 5
    فقط خواهشا کردها در مقابل امریکاییها کف دو دستشان را روی زمین قرار ندهند یعنی دولا نشند
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    27 1
    سوریه شک نکند بایستی کردها را به کمک همپیمانانش مهار کندوگرنه عینا مثل عراق خواهند شود
  • مهدی IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    24 5
    باید همزمان ایران ترکیه وعراق حمله سه جانبه به استان کردستان عراق داشته باشند مرگ بر تروریست مرگ بر بارزانی مرگ بر اسراییل
  • moghanturk@gmail.com IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    23 11
    ما ترک ها اماده جهاد علیه کورد تروریست هستیم
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      5 3
      لابد این حکم جهاد رو چنگیز خان داده؟!
  • ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    10 8
    داعش اصلی در اقلیم عراق و شمال سوریه است
  • فرشاد رحیمی IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    3 28
    اول بگم بنده ایرانی ام یک کرد ایرانی.هر کس بخواهد ذره ای از خاک ایران را جدا کند با او می جنگم حتی اگر پدر کردم باشد .اما بنده تحقیق کرده ام .کردها آریایی تبارند و زبانشان زبان پهلوی قدیم و خالص تر از فارسی دری است .ایران تا مدیترانه ادامه داشته و تا قبل از حمله عرب عراق و سوریه جزو ایران بوده و ترکیه قسمت کرد نشین آن ایران و غرب آن یونانی .رومی بوده .یک نفر عرب و ترکمن وجود نداشته .متاسفانه هزار سال است به دلایل مختلف دستمان از نیمه غربی دور مانده .اما در حال حاضر شرایطی پیش آمده که برادرانمان میتوانند از زیر یوغ عرب و ترکمن خارج شوند .چه بدی دارد .اگر دلمان به روابط گرممان با شیعیان عراق و سوریه خوش است که باید باشد چه منافاتی دارد که شمال اریایی را مانند هم کیشان جنوبی در کنف حمایت خود قرار ندهیم .اگر ایران بتواند دو کریدور به مدیترانه داشته باشد پیروز واقعی است .کردستان نمی تواند بدون ایران باشد .نباید اجازه دهیم .دیگر فرصتی مانند این روزها تکرار نخ.شاهد شد
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    0 1
    باید با قدرت جلویشان ایستاد
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    1 0
    لعنت خدا بر ایادی امریکا و اسرائیل
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    0 0
    باید با تمام قدرت جلوشون ایستاد
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    0 1
    فعلا كه جناب علي مطهري فرموده اند كه ايران نبايد حساستي به مسئله كردهاي عراق ( حتما سوريه هم ) نشان دهد عجبا و حيرتا !
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    5 7
    من موندم این پانترکهای بی ریشه چی میگن!؟ترک نژاد زرد هست و از صحرای گبی اومده،شما مهمان ناخوانده هستید و بزودی به منگولیا(مغولستان) برخواهید گشت
    • اصفهانی GB ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
      3 4
      انسانهایی همچون جنابعالی بی ریشه هستند که بر طبل نژادبرستی و تفرقه میکوبند
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    0 0
    متجاوز آمریکایی و اسرائیلی سرنگون نمی شود چرا از ملت مظلوم سوریه که قربانی مطامع آمریکا و انگلیس شده اند حمایتی نمی شود اینها نتیجه خیانت روسها و ساخت و پاختشان با آمریکاست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس