کد خبر 785664
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴
جیمز ماتیس

وزیر دفاع آمریکا می‌گوید ایالات متحده برای کاهش تنش میان بغداد و اربیل به‌ویژه در کرکوک، که شاهد عملیات نظامی نیروهای عراقی است، تلاش می‌کند.

 به گزارش مشرق به نقل از «اسکای‌نیوز»، روز گذشته رسانه‌های مختلف درباره استقرار نیروهای عراقی در نزدیکی کرکوک و احتمالی درگیری در این منطقه خبر دادند.

در واکنش به این خبر، «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا به خبرنگاران گفت: «ما تلاش می‌کنیم اوضاع را آرام کنیم و در حال بررسی این موضوع هستیک گه چگونه می‌توان پیشبردی حاصل کرد بدون این‌که دشمن(داعش) از انظارمان پنهان شود.»

وزیر دفاع آمریکا متذکر شد، تنش‌ها میان دولت بغداد و کُردها «قدیمی» است و «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا است که تلاش‌های ایالات متحده برای کاهش تنش بین طرفین را رهبری می‌کند.

ماتیس افزود: «همگان باید بر شکست دادن داعش متمرکز شوند. الان نمی‌توانیم با یکدیگر بجنگیم. نمی‌خواهیم اوضاع به درگیری مسلحانه منتهی شود.»

همزمان، «نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای از طرف‌های عراقی و جامعه جهانی خواست برای جلوگیری از وقوع جنگی در این منطقه مداخله کنند.

نیچروان بارزانی، روز جمعه در بیانیه‌ای گفت: «ما، دولت اقلیم کردستان از آیت‌الله سیدعلی سیستانی (مرجع عالی‌قدر شیعن عراق)، تمامی طرف‌های عراقی، تمامی نهادهای جامعه مدنی و حامیان صلح، سازمان ملل متحد، ایالات متحده، کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با داعش، کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای منطقه می‌خواهیم هر چه زودتر نقش‌شان را ایفاد و برای دور کردن منطقه از جنگی جدید وارد عمل شوند.»

بارزانی از نیروهای عراقی و «هر نیروی خارجی» خواست آتش جنگ را شعله‌ور نکنند؛ زیرا آن «پیامدهای بسیار منفی بر اوضاع داخلی عراق و تمامی منطقه خواهد گذاشت و همچنین به تقویت مجدد گروه داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در این منطقه منجر خواهد شد.»

این در حالی است که «حیدر العبادی» نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، ظهر جمعه دستور داده نیروهای پلیس فدرال عراق تا ۴۸ ساعت آینده عملیات نظامی در شهر کرکوک را آغاز نکنند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    14 3
    این قضیه یک راه بیشتر نداره و اون هم قانون اساسی و پرسیدن نظر خود مردم کرکوکه. هر طرفی که میخواد با زور این قضیه رو حل کنه، معلومه که از نتایج این قضیه میترسه.
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
      6 14
      کدوم مردم مردم جعلی که بارزانی برای تغییر بافت جمیعتی اورده کرکوک و وحشیانه ترکمنها و اعراب شیعه رو نسل کشی کرده مرگ بر اسراییل
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
      2 2
      حرف مفت زیاد میزنی ۱۲:۱۵ قبل اون صدام کردها از کرکوک بیرون کرده بود و برگشتن کردها به کرکوک جز قانون اساسی عراقه. مرگ بر اسرائیل و مرگ بر منافق بی قانون
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
      2 1
      12:15 توهم زدی نسل کشی چی؟ اون چیزی که شنیدی مربوط به دوره صدام و علیه کردها در کرکوک بوده.
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    2 10
    ربطی به امریکا نداره ایا خاورمیانه ایها در اممور ممکزیک و کانادا و امریکا دخالت ممیکنند؟
    • IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
      0 2
      قدرتش رو داشته باشن دخالت می کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس