رزمایش مشترک روسیه و چین

نمایندگان مسکو و پکن در شورای امنیت آزمایش‌های کره شمالی را محکوم می‌کنند اما اگر درگیری احتمالی میان آمریکا و کره شمالی رخ دهد، چه تصمیمی خواهند گرفت؟

سرویس جهان مشرق- دومین دور از رزمایش‌های مشترک روسیه و کره شمالی در سال جاری، در بندر ولادیوستوک روسیه، نزدیک سواحل کره شمالی در حال برگزاری است. این خبر را رویترز مخابره کرده و اضافه کرده که همزمان رزمایش دیگری با مشارکت ژاپن و آمریکا کمی آن طرف‌تر اجرا می‌شود. نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل اخیراً اعلام کرد دیگر از شورای امنیت کاری ساخته نیست و پنتاگون مدیریت بحران کره شمالی را بر عهده دارد.

ژوئیه سال جاری بود که وزرای خارجه چین و روسیه در یک بیانیه رسمی پیشنهاد خود را مطرح کردند. آنها از آمریکا خواستند به جای دامن‌زدن به مجادله خود با کره شمالی، از رزمایش‌های مستمر خود در نزدیکی این کشور کوتاه بیاید و آن را متوقف کند و در سوی مقابل نیز کره شمالی داوطلبانه و تا مدتی که خود مشخص می‌کند، از آزمایش‌های پیاپی موشک بالستیک دست بردارد. سپس مذاکرات برای پایان دادن به خصومت آغاز شود. همزمان در اواخر ژوئیه، اولین رزمایش دریایی روسیه و چین در دریای بالتیک برگزار شد.

رزمایش مشترک روسیه-چینی با محوریت بندر ولاویستوک روسیه (علامت روی نقشه) در حال برگزاری است، نزدیک سواحل کره شمالی، در حالی که کمتر از دو ماه پیش کشتی‌های‌شان را روانه دریای بالتیک کرده بودند.

جین‌پینگ و پوتین به خوبی می‌دانند اگر چه آزمایش‌های کره شمالی می‌تواند روزی برای آنها هم که همسایه پیونگ یانگ هستند تهدید باشد و از این رو آن را در شورای امنیت محکوم می‌کنند، اما از آن سو نیز می‌دانند که حضور آمریکا به بهانه خطر کره شمالی می‌تواند تهدید بزرگتری باشد. آنها اگر برای توقف کره شمالی به تحریم اکتفا می‌کنند، ‌ برای توقف آمریکا دائماً بر همکاری‌های نظامی و رزمایش‌های مشترک خود می‌افزایند. هر تهدیدی پاسخ خود را می‌طلبد.

اکنون هیچ کشوری به اندازه چین دارای همکاری‌های نظامی با روسیه نیست. در واقع نوعی اتحادیه نظامی غیررسمی میان این دو برقرار است:

۱- وزرای دفاع و فرماندهان ارتش دو کشور به صورت مستمر با یکدیگر دیدار می‌کنند.

۲- به دلیل حجم رشد اقتصادی در چین، هیچ کشوری به اندازه آن خریدار فناوری‌های نظامی مسکو نیست.

۳- آن‌گونه که سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه می‌گوید، از ۱۹۹۰ میلادی تا کنون ۳۶۰۰ نیروی نظامی چینی در مراکز روسی تربیت شده‌اند که برخی از آنها به مراتب بالای نظامی در چین دست یافته‌اند.

۴- رزمایش‌های مشترک از اوت ۲۰۰۵ میلادی به صورت سالانه تحت عنوان «مأموریت صلح» بین روسیه و چین برگزار می‌شود. حضور نیروی دریایی از سال ۲۰۱۲ میلادی در این تمرینات نظامی آغاز شده و رزمایش‌های هوایی نیز به تدریج از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است.

منطقه علامت‌گذاری‌شده، کالینینگراد است که بخشی جداافتاده از قلمرو روسیه و مهمترین پایگاه نظامی غربی روسیه است. آخرین رزمایش چین و روسیه کمتر از دو ماه پیش در دریای بالتیک برگزار شد (بیخ گوش شش عضو ناتو) و رزمایش پیشین حدود یک سال قبل در دریای چین جنوبی. حمایت متقابل دو کشور از حضور در این دو منطقه مهمترین هدف رزمایش‌های مشترک بوده، اما به نظر می‌رسد بحران پیونگ‌یانگ هدف سومی را به این رزمایش‌ها اضافه کرده است.

آخرین رزمایش مشترک، ژوئیه سال جاری برای اولین بار در دریای بالتیک برگزار شد، جایی که شش همسایه آن عضو ناتو هستند و نیروهای نظامی آمریکا در قالب این سازمان در استونی، لتونی، لیتوانی و لهستان حضور یافته‌اند. ناتو تلاش کرد پیام مهیب این رزمایش را خنثی کند، از این رو به استقبال کشتی‌های جنگی چین رفت و سخنگوی آن از «نقش مهم و فزاینده چین در جهان» سخن گفت.

جمع‌بندی

قصد اغراق در این موضوع را نداریم بنابر این لازم است به چند نکته در جمع‌بندی اشاره کنیم:

۱- هدف دو کشور از برگزاری رزمایش‌های مشترک تنها به بحران پیونگ‌پاینگ مربوط نمی‌شود بلکه بحران‌هایی در آسیای مرکزی یا هر نقطه دیگر ممکن است منافع هر دو را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین ممکن است معامله‌ای در جریان باشد، به این صورت که چین از حضور دریایی مسکو در دریای بالتیک حمایت کند و از آن سو، روسیه حاکمیت چین بر دریای چین جنوبی را به رسمیت بشناسد.

۲- شاید نتوان به دقت برآورد کرد که آیا دو کشور به سطح آمادگی کامل برای اتحاد نظامی در صورت حضور نظامی آمریکا در منطقه هستند یا خیر اما به هر حال در حال ارسال پیامی به واشینگتن هستند مبنی بر اینکه هر چه بیشتر در این سوی دنیا ماجراجویی کند، اتحاد مسکو و پکن را تقویت خواهد کرد.

۳- دو کشور روسیه و چین خلاف آمریکا و کره شمالی، سیاست خارجی محتاطانه‌ای دارند. از رو همه تلاش خود را می‌کنند که بحران کره شمالی پیش از تبدیل شدن به یک جنگ بزرگ در همسایگی آنها، ختم به خیر شود.

۴- کمترین پیام رزمایش‌های مشترک روسیه و چین در مرز کره شمالی این است که پنتاگون پیش از هر تصمیمی در مورد جنگ -هرچند بعید- با پیونگ‌یانگ باید نقش اساسی این دو کشور را مشخص کند و امتیازاتی که می‌خواهند تضمین نماید.

منابع

https://www.nytimes.com/2017/07/25/world/europe/china-russia-baltic-navy-exercises.html?mcubz=0

https://www.lowyinstitute.org/the-interpreter/exercise-joint-sea-2017-new-step-russo-chinese-naval-cooperation

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-07-25/russia-and-china-hold-first-joint-naval-exercises-in-baltic-sea

https://www.rbth.com/opinion/2017/04/06/what-stops-moscow-beijing-forming-military-bloc-736007

http://www.aljazeera.com/news/2017/07/russia-china-korea-missile-test-unacceptable-170704145934120.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    11 39
    روسیه اونموقع که شوروی بود حریف آمریکا نشد فروپاشید چه برسه به حالا . چین هم سرش تو کار خودشه فقط درگیر اقتصاده الکی وارد بازی بقیه نمیشه .
    • IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
      8 13
      حق با شماست ویتنام یادمان نرفته بی حیا چند میگیری؟
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    8 25
    روسیه و چین دوستان غیر قابل اعتمادی برای کره شمالی خواهند بود و در هنگام جنگ طرف امریکا را خواهند گرفت چراکه آنها نمیخواهند قدرت هسته ای دیگر به جز خودشان باشد
    • IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
      8 1
      عجب منطقی واقعا کیف کردم
    • IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
      5 1
      دقیقا بر عکس. دشمن درجه یک روسیه و چین، آمریکاست چون یه ابر قدرت هم طرازشون همیشه خطرناکتر تا کره شمالی که هم سطحشون نیست، بنابراین از هر فرصتی برای تضعیف رقیب شماره یک استفاده می کنند.
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    12 3
    زوسیه وچین در نهایت آمریکا را نابود خواهند کدر می بینید الان هم نابودش کرده اند
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    5 1
    آمریکا خیلی مورد اعتماد است ما که واقعا تجربه کردیم
    • ن IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
      1 1
      راست می گی خصوصا در برجام
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    4 7
    آمریکا داره به روزهای آخر قدرتش میرسه این خط و این نشان یک اشتباه از جانب ترامپ آمریکارا یک کشور خنثی میکند
  • US ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    5 0
    روسیه و چین تقریبا دارن از خواب بیدار میشن و میفهمن که مسئله کره، اوکراین، سوریه، عراق، افغانستان، و تایوان همگی برای به محاصره کشیدن اونها بوده، و غرب هیچوقت بعنوان شریک واقعی بهشون نگاه نکرده، بلکه بنام شراکت در امور جهانی فقط تا حالا بازیشان داده تا حلقه محاصره کاملتر، و انبارهاشون از سلاح پرتر بشه تا مشکل لوجستیکی برای حمله به چین و روسیه وجود نداشته باشه. رزمایش مشترک روسیه و چین هم در آمادگی برای چینش نظامی در مقابل همین تهدیدها داره شکل میگیره. حتی رزمایش روسیه در بلاروس و دریای سیاه هم به همین دلیله. پل ارتباطی روسیه به کریمه هم بدلیل نیاز شدید لوجستیکی روسیه به دریای سیاه از طریق کریمه برای جنگ احتمالیه. حضور ترکیه در تیم ایران و روسیه، هنوز مشکوکه، ترکیه وانمود میکنه از غرب بریده و به شرق متمایل شده تا از این طریق دسترسی به سلاحهایی پیشرفته روسی پیداکنن، تا غرب در نحوه کارکردشان و چگونگی مختل کردنشان مورد آزمایش و مطالعه قرارشان بده، و در بزنگاه، ترکیه در بیخ گوش ایران و روسیه علیه هردو با غرب همکاری کنه. ترکیه هنوز شمال و شرق سوریه رو ترشی انداخته برای شب چله تا غرب از طریق اون کردستان رو به مدیترانه وصل کنه. البته شاید هم ترکیه واقعا از غرب قطع امید کرده و به شرق متمایل شده، شما بگین آمین. در وقع فشار روانی الان به چین و روسیه تا حدی بالاست، که هردو ضمن آمادگی برای رویارویی جهانی، دعا میکنن که اشتباه کرده باشن، و غرب هدف اصلیش اونها نیست. بنا به همین دلیل میبینیم که هم از کره حمایت میکنن، هم تو شورای امنیت محکوم میکنن. هم دچار ترسن، هم امید. این کار باعث بروز خطای راهبردی توسط غرب و شرق در محاسبات میشه، ترس و توهم اگه به امید غلبه کنه، ممکنه چین روسیه و کره شمالی در جنگ پیشدستی کنن. اگه امید بهشون غلبه کنه، غرب دچار خطای محاسباتی میشه و ممکنه از طریق حمله به کره در جنگ پیشدستی کنه. غرب میدونه در چند سال آینده با چالشهای واقعی مالی و سیاسی توسط بریکس، وبانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا، و حذف دلار، و نیز سازمانهایی چون جنبش غیر تعهد،همکاری‌ شانگهای و پیمان امنیت جمعی روبروه. شرایط برای تمامی قدرتها در جهان به قمار شیر یا خط رسیده چون هیچ محاسبه منطقی برای آغاز یا خودداری از جنگ باقی نمونده. بلوف اینقدر ادامه پیدا میکنن تا یکی بالاخره قمار رو شروع کنه!
  • LB ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    3 9
    یادم هست زمانی که دکتر خرازی وزیر خارجه بود یکبار در ملاقاتی با رییس جمهور یا وزیر خارجه روسیه گفته بود آقا یه خورده سفت تر و جدی تر جلوی آمریکا بایستید. طرف پوزخند زده بود و گفته بود آمریکا فقط بودجه نظامی اش از کل بودجه ما بیشتر است. کجا وایسیم؟ شما تا تهشو بخون.
  • اسماعیلیان- ارامنه IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
    5 0
    به امید نابودی کامل استکبار جهانی که اکنون با مردک دلقکی به نام ترامپ با آن سخنان ضد ایرانی اش بزک شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس