کد خبر 774897
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸
برجام

دولت آمریکا مدتی است مشغول مذاکره با سران کنگره است تا امکان پذیر بودن عدم تأیید مجدد توافق هسته‌ای ایران از سوی ترامپ را بررسی کند.

به گزارش مشرق، دونالد ترامپ همزمان با اعلام تحریم‌های جدید علیه ایران، تعلیق تحریم‌های برجامی ایران را برای ۱۲۰ روز دیگر تمدید کرد. دولت آمریکا ۳ فرد و ۶ شرکت خارجی، از جمله دو شرکت هواپیمایی اوکراینی را نیز بهدلیل همکاری با ایران در فهرست تحریم قرار داده است. بر اساس مواد 26 و 28 برجام آمریکا یا دیگر کشورها نباید محدودیت‌هایی را برای ایران ایجاد کنند این بندها به یک عادی سازی روابط اشاره دارد.


اضافه شدن 5 شخص و 2 موسسه ایرانی به فهرست تحریم‌ها
وزارت خزانه‌داری آمریکا هم در بیانیه‌ای روز پنج شنبه از اضافه شدن نام 5 شخص و 2 موسسه ایرانی به فهرست تحریمی‌های این کشور خبر داد. آقایان احمد فتحی، حمید فیروزی، امید غفارنیا، سینا کیسار، نادر سعیدی و امین شکوهی 5 فردی هستند که دیروز  وارد فهرست تحریمی‌های آمریکا شدند. شرکت‌های ایرانی ITSec (امن پردازش خوارزمی) و مهندسی سدید کاران صبا هم در کنار افراد فوق‌الذکر، به اتهام حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ترتیب دادن حملات سایبری علیه آمریکا، تحریم شده‌اند.


در کنار این تحریم‌ها «دونالد ترامپ» تعلیق تحریم‌های ایران به موجب مفاد توافق هسته‌ای «برجام» را نیز تمدید کرده است. تمدید تعلیق تحریم‌های برجامی ایران که هر چهار ماه یک بار صورت می‌گیرد، بر اساس تائیدیه‌ای است که ترامپ دو ماه پیش در مورد پایبندی ایران به برجام صادر کرد.


موضع آمریکا در قبال برجام اواسط اکتبر مشخص خواهد شد
آمریکا در حالی تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید کرد که «هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا خبر داده است که موضع این کشور در قبال توافق هسته‌ای اواسط اکتبر مشخص خواهد شد.وی درباره این تمدید نیز توضیح داد: دولت آمریکا لغو تحریم‌ها را تمدید کرد تا مقداری انعطاف پذیری را حفظ کند همزمان که در حال ایجاد یک سیاست [جدید] برای پرداختن به رفتار ایران است. تمدید لغو برخی از آن تحریم‌ها نباید به عنوان نشانه‌ای از موضع ترامپ یا دولتش در قبال توافق هسته‌ای قلمداد شود. همچنین نباید این اقدام مجوزی برای نظام ایران در خصوص گستره وسیعی از رفتار بد آن تلقی شود.


ممنوعیت فروش هواپیما به ایران نقض برجام است
آقای علی‌اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین الملل گفت: ممنوعیت فروش هواپیما به ایران نشانه دیگری است که نباید به آمریکا و متحدانش دل ببندیم. جمهوری اسلامی برای پیشبرد اهداف خود نیازی به آمریکایی‌ها ندارد و در طول سال‌هایی که از انقلاب اسلامی می‌گذرد نیز هیچ‌گاه غربی‌ها به مردم ایران روی خوش نشان نداده‌اند، بنابراین این کارشان غیرمنتظره نبود. ولایتی ادامه داد: این کار آمریکایی‌ها نقض برجام است و هر روز یک کار جدید در ارتباط با جمهوری اسلامی از سوی رییس‌جمهور تازه به دوران رسیده آمریکا یا مجلس آنها انجام می‌شود که این مسائل نشان می‌دهند ما نباید به آمریکا دل ببندیم و نیازی هم به آنها نداریم.


روند بازنگری سیاست‌های آمریکا در قبال ایران به پایان رسید
ترامپ هنگام ارائه گزارش ماه آوریل اعلام کرده بود به دولتش دستور انجام یک بررسی بین‌سازمانی برای تعیین سیاست واشنگتن در قبال ایران را داده است. سیاست آتی ترامپ در قبال برجام، بخشی از این بررسی بین‌سازمانی خواهد بود. حال نشریه «ویکلی استاندارد» خبرداده است: «منابعی در کاخ سفید می‌گویند دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» روند بازنگری سیاست‌های واشنگتن در قبال ایران را به پایان رسانده که احتمالاً درپی آن زمینه‌سازی‌ها برای تغییر توافق هسته‌ای نیز انجام شده است.» این گزارش می‌افزاید: «اکنون که روند بازنگری کامل شده، ترامپ باید تصمیم بگیرد که دوباره برجام را تأیید کند یا نه.»

دولت آمریکا مدتی است مشغول مذاکره با سران کنگره است تا امکان پذیر بودن عدم تأیید مجدد توافق هسته‌ای ایران از سوی ترامپ را بررسی کند. در کنار سیاست‌های تحریمی آمریکا باطرح موضوعات و درخواست‌هایی غیرمعقول مانند بازدید از مراکز نظامی ایران، تلاش می‌کند تا ایران را با فشار به سمتی سوق دهد که از برجام خارج شود. همچنانکه بالاخره رییس آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای نیز در تائید اظهارات نیکی هیلی مدعی شد که در برجام فرقی میان بازرسی از سایت‌های هسته‌ای با دیگر سایت‌ها نیست.

بر این اساس در آینده باید منتظر فشارهای بیشتر از این نوع باشیم. ترامپ بازی متهمسازی ایران را آغاز کرده و تلاش می‌کند اجماعی بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی به دست آورد. با این حال شرایط واگرایی در عرصه بین‌الملل از یک‌سو و بحران مشروعیت شخص ترامپ از سوی دیگر موانعی جدی برای شکل‌گیری این سناریو محسوب می‌شوند.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    1 0
    مرگ بر امریکا و لیبرالهای خون خوار نجس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس