سنای آمریکا نمایه

مارک دوبوویتز ، مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی ها (FDD)، گفت: "آنچه ریگان در قبال کمونیست ها انجام داد، دونالد ترامپ باید در قبال ایران انجام دهد".

به گزارش مشرق، واشنگتن دی سی- رئیس‌جمهور دونالد ترامپ می باید آنچه رئیس‌جمهور دونالد ریگان در قبال کمونیست ها انجام داد، در قبال ایران انجام دهد.

به قلم عادله نظریان[۱] خبرنگار بخش سیاسی و امنیت ملی وب‌سایت بریت بارت نیوز[۲]، سپتامبر ۲۰۱۷

“برنامه هسته‌ای ایران، چالش های منطقه ای و نیابتی”، عنوان پیامی است که طی هفته گذشته در هیئت کارشناسی بنیاد هریتِج[۳] طنین انداز شد، جایی که کارشناسان ارشد امنیت ملی و سیاست خارجیِ آن، حول این موضوع که توافق با ایران اشتباهی بزرگ با تبعات بلندمدت است، اتفاق نظر داشتند.

پیتر بروکس[۴] کارشناس امور امنیت ملی بنیاد هریتیج، رخداد [نشست] چهارشنبه  ۸ شهریور را اداره نمود.

مارک دوبوویتز[۵]، مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی ها [۶](FDD)، گفت: “آنچه ریگان در قبال کمونیست ها انجام داد، دونالد ترامپ باید در قبال ایران انجام دهد”. وی ذکاوت ریگان را به خاطر اعلام صریح دعوی علیه کومونیسم و بازگرداندن میراثِ “قدرت آمریکایی” که ریگان در رویکردش در قبال دشمنان ایالات‌متحده، آزادی و استقلال از خود برجای گذاشت را تمجید نمود.

دوبوویتز گفت: “من فکر می کنم ما باید از تمرکز کوته بینانه مشابه بر برنامه جامع اقدام مشترک [برجام][۷] فاصله بگیریم و به سوی سیاستی ایرانی، یعنی نسخه ای جدید از طرح [۸]NSDD-۷۵  ریگان (دستورالعمل امنیت ملی سال ۱۹۷۵ در قبال شوروی) حرکت نماییم، جایی که در آن ترامپ از تمام ابزارهای قدرت آمریکا برای خنثی سازی و کاهش نفوذ منطقه ای و جهانی ایران بهره می گیرد و به برخی از حیطه های مشابهی که ریگان مورد حمله قرار داد، ضربه وارد می سازد.     

وی خاطرنشان ساخت که تصمیم ریگان مبنی بر رها کردن سیاست مهار در قبال اتحاد جماهیر شوروی و اتخاذ سیاست خنثی سازی، سلطه جویی این اتحاد را می توان در قبال سپاه پاسداران انقلاب و “ایران انقلابی”[۹] نیز به کار گرفت.

وی همچنین اظهار داشت: زمان آن رسیده که ایالات متحده، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شرکت های وابسته به آن را تحت تعقیب قرار دهد، دوبوویتز جهت مجبور ساختن تهران به پرداخت بهای بیشتر برای تبعات اقدامات سپاه پاسداران، خواستار اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران شد.  

وی خاطر نشان ساخت که ” طی حدود یک زمان ده ساله، ایران به لطف این توافق‌نامه یک برنامه هسته‌ای در مقیاس صنعتی خواهد داشت” و “تمام آنچه آن ها باید انجام دهند، انتظار برای انقضای زمان محدودیت های کلیدیِ توافق‌نامه است و در آن زمان، آن ها با یک برنامه قانونی هسته‌ای در مقیاس صنعتی که از دیدگاه بین المللی به رسمیت شناخته می شود، ظهور خواهند یافت.”

دوبوویتز اظهار داشت: برجام علاوه بر محدود ساختن تمامی منابع در واشنگتون، “فلج سیاسی”[۱۰] را ایجاد کرد که برای بیش از هشت سال گذشته، مورد بهره برداری ایران قرار داشته است. او گفت این “فلج سیاسی” محصول جانبی دولت اوباما بود.

دوبوویتز گفت: به رغم پیمان شکنی و وعده های پوچ صورت گرفته توسط دولت اوباما مبنی بر دسترسیِ سازمان انرژی اتمی به تاسیسات هسته‌ای ایران، روحانی و گروه وی این موضوع را روشن ساختند که ایالات متحده و سازمان انرژی اتمی هرگز به این مراکز دسترسی نخواهند داشت.

دوبوویتز یادآوری کرد: بارها و بارها از سوی دولت اوباما به ما اعلام شد که می توانیم به تمامی تأسیسات؛ از جمله تأسیسات نظامی دسترسی داشته باشیم. “خوب اگر به صحبت های ایرانیان در گذشته در سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ گوش دهید، آن ها– بارها و بارها از [آیت الله] علی خامنه ای گرفته تا تمامی مسئولان در مراتب پایین تر- مکررا گفته اند که شما هرگز اجازه دسترسی به تأسیسات نظامی ما را نخواهید داشت. ما تکرار می کنیم: شما هرگز، هرگز، هرگز به تأسیسات نظامی ما دسترسی نخواهید داشت.”

اواخر ماه گذشته علی اکبر ولایتی، مشاور سیاست خارجی آیت الله علی خامنه ای گفت: آمریکایی ها در رویاهای خود فکر می کردند می­ توانند از تأسیسات هسته‌ای ایران بازدید نمایند.

ولایتی گفت:”آمریکایی ها باید آرزوی بازدید از تأسیسات نظامی ما را به بهانه برجام یا به هر بهانه دیگری به گور ببرند.”

دوبوویتز اظهار داشت: “بعد از تقریباً ده سال، رژیم ایران از یک برنامه هسته‌ای قانونی و در مقیاس صنعتی که از نظر بین المللی مطابق NPT است، برخوردار خواهد بود که با سانتریفیوژهای پیشرفته تقویت شده، موشک های بالستیک قاره پیما را شامل خواهد گردید، و یک اقتصاد شکوفا چنین تلاش هایی را سرمایه گذاری کرده و هژمونی منطقه ای و جهانی ایران را مستحکم [تضمین] می نماید.”

او هشدار داد زمانی که ایران به این مرحله برسد” انتخاب گزینه ای میان برجام یا جنگ وجود نخواهد داشت، بلکه برجام و جنگ هر دو در کنار هم هستند” و زمانی که جنگ آغاز گردد، عواقب آن به مراتب مخرب تر خواهد بود.”

جیمز فیلیپس[۱۱]، پژوهشگر ارشد بنیاد هریتج گفت :”توافق هسته‌ای، وضعیت بد را بدتر ساخته”، وی در ادامه افزود: “اگر امروز شما آنچه کره شمالی در حال انجام آن است را دوست دارید: بعد از گذشت این چند سال، عاشق آنچه ایران انجام خواهد داد، می شوید”.

فیلیپس به اهمیت ایجاد مانع در مسیر ایران برای پر نمودن خلأ ایجاد شده در غرب آسیا توسط حکومت اسلامی اشاره نمود و جهت “مجبورساختن تهران به پرداخت بهای بیشتر برای تبعات اقدامات سپاه پاسداران، خواستار اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران شد.”  وی خاطر نشان ساخت: اگرچه اتحادیه اروپا به تمایز قائل شدن میان شاخه های سیاسی و نظامی حزب الله ادامه می دهد،” [ولیکن] در حقیقت آن ها تفاوتی با یکدیگر ندارند.”

فیلیپس گفت: “سخن آخر آنکه توافق‌نامه هسته‌ای به میانه رو شدن ایران منتهی نگردیده، “در حقیقت، آن را قدرتمندتر و جسورتر ساخته است.”

جیم هانسون[۱۲] رئیس گروه مطالعات امنیتی با اشاره به سیاست های شکست خورده اوباما در غرب آسیاا گفت: “اسرائیل متحدی بزرگ است… ما می توانیم از داشتن ایران به عنوان متحد، صرف نظر نماییم. اسرائیل به عنوان کشوری که علیرغم داشتن ناسازگاری و رقابت اساسی در دوران اوباما، بهترین دوست ایالات متحده باقی ماند، تنها دوست حقیقی ما در منطقه، و ایران دشمن صلح در این منطقه است. من فکر می کنم اگر ما هیچ چیز دیگری را تغییر ندادیم، این فرآیند تفکر را تغییر دادیم و یک نظم جهانی بسیار بهتر و به مراتب واقع گرایانه تر را ایجاد نمودیم.”

وی به صورت طعنه آمیز افزود،” حماس: یک گروه فوق العاده دیگر از افراد بشر دوست است که مورد حمایت ایران قرار دارد، این گروه مسبب تداوم کشتار و نابودی هستند.”

هانسون همچنین خاطر نشان ساخت که سعودی ها و اردن در این مبارزه سهم بزرگی دارند، وی توصیه کرد تا کشورهای حوزه خلیج [فارس] به همراه ایران در جلوگیری از ایجاد آنچه وی به عنوان شورش سوم اهل سنت اشاره نمود، کمک نمایند.

ماه آینده، رئیس‌جمهور ترامپ تصمیم خواهد گرفت که آیا آیا تهران به برجام پایبند است یا خیر.

برایت‌بارت نیوز در ماه آوریل گزارش داد که اعضای یک گروه مخالف ایران، تصویر و اطلاعات ماهواره ای را ارائه نموده و گفته اند که توسط خبرچین هایی که مخفیانه در حال کار در ارتش ایران هستند، فراهم شده است. این اطلاعات و تصاویر نشان می دهد که رژیم ایران از شروط توافق‌نامه هسته‌ای تبعیت نمی کند.

در ماه فوریه، همین گروه مخالف برای اولین بار گزارش اطلاعاتی را فاش کرد که محدوده اردوهای آموزشی نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سپاه قدس، چگونگی آموزش این گروه ها و فرستادن نیروهای افغان و پاکستانی به سوریه و عراق برای انجام اقدامات این رژیم را مشخص می سازد.

به طور خلاصه، دوبوویتز گفت: “ایران به ماهیت ارضی کشورهای همسایه خود احترام نمی گذارد. چرا باید ما به آن احترام بگذاریم؟ “

پی نوشت ها:

[۱] Adelle Nazarian

[۲] Breitbart News

[۳] Heritage Foundation

[۴] Peter Brookes

[۵] Mark Dubowitz

[۶] Foundation for Defense of Democracies

[۷] Joint Comprehensive Plan of Action [JCPOA]

[۸] National Security Decision Directive ۷۵

[۹] revolutionary Iran

[۱۰] policy paralysis

[۱۱] James Phillips

[۱۲] Jim Hanson

*** 

 
پیوند وبگاه اصلی: 
 
http://www.breitbart.com/big-government/۲۰۱۷/۰۹/۰۵/iran-nuclear-deal-panel-reagan-communists-donald-trump-mullahs/
TelegramWhatsAppFacebookTwitterGoogle+SMS

منبع: پایگاه تبیین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس