کد خبر 786091
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۰
یادداشت نمایه

بعد از حدود یک هفته، بمب خبری ترامپ منفجر شد؛ با انبانی از اتهام‌های ریز و درشت و سیاست‌های مغشوش و متزلزل که حتی در حد برآورده کردن شعارهای انتخاباتی‌اش نبود.

به گزارش مشرق، روزنامه «صبح نو» در سرمقاله خود نوشت:

بعد از حدود یک هفته، بمب خبری ترامپ منفجر شد؛ با انبانی از اتهام‌های ریز و درشت و سیاست‌های مغشوش و متزلزل که حتی در حد برآورده کردن شعارهای انتخاباتی‌اش نبود. با این‌همه در همین رویداد، درس‌هایی هست که می‌توان به اجمال برخی از آن‌ها را بر شمرد؛

 اول آن‌که شاید موج‌سازی خبری و بزرگ‌نمایی تحول پنج‌شنبه (یعنی آخر هفته پیش) چندان متناسب با شرایط نبود و به دستان جریان خودی و رسانه‌ها، هیجانی کاذب ایجاد شد که همه امور و گفتارها را متوقف به سخنرانی رییس‌جمهور آمریکا می‌کرد و این شرایط، خطایی راهبردی است که عجله و شتاب‌زدگی آن‌را به‌وجود آورده باشد.

دوم، ایجاد همگرایی در پاسخگویی و واکنش به‌موقع رییس‌جمهور ایران بود که در همان لحظات نخست، با چهره‌ای ناراضی از ادعاهای پوشالی ترامپ، پشت تریبون قرار گرفت و به‌شکلی مدلل کوشید تا ضمن دادن پاسخی محکم به او، سیاست‌های جمهوری اسلامی را به دقت بیان کند و البته در این میان، مراقب باشد تا چندان باجی نیز به طرف اروپایی ندهد(هر چند که تمایلی اندک بدین سو وجود دارد و اکنون محل مناقشه نیست.)

البته ضرباهنگ متداوم دفاع آقای روحانی از #سپاه_پاسداران را نیز باید به فال نیک گرفت که مرهمی است بر تندروی‌های ایام انتخابات.

سوم این‌که در هیاهوی کنونی، چند امر اندکی با یکدیگر مخلوط شده‌اند؛ یکی تفاوت اجرای برجام که بین‌المللی است و تاکنون لغو نشده و دیگری قانون کاتسا که آمریکایی است و روز جمعه به نحوی مبهم اجرایی شد.

دیگری بیان عامدانه ترامپ علیه خلیج‌فارس و اصلاح واژه توسط کاخ سفید که هم دلِ مرتجعان عرب را خوش کند و هم غرب‌پرستان ایرانی را و نهایتاً کمتر دیده‌شدن خوی مداخله‌گری سیاسی آمریکا در مقتضیات ایران، منهای برنامه هسته‌ای و صراحت لهجه او در حمایت از اپوزیسیون برانداز.

البته ترامپ همه ایرانیان را تروریست نامید و خودش سردرگم بود که بالاخره «مرگ بر آمریکا» شعار حکومت یا محبوب مردم است. این‌ها را می‌توان مقدماتی‌ترین درس‌های این سیاه‌نمایی تاریخی کاخ سفید دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس