کد خبر 774912
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷
ظریف

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا پس از تلاش دولت ترامپ برای لغو توافق هسته‌ای برای اولین بار با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان دیدار خواهد کرد.

 به گزارش مشرق به نقل از فارن پالیسی، چند منبع دیپلماتیک اعلام کردند رکس تیلرسون، این هفته برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای با وزیر خارجه ایران و نماینده های دیگر قدرت‌های هسته‌ای شرکت خواهد کرد. این اولین بار است که یک نماینده ارشد دولت ترامپ با همتای ایرانی خود دیدار می‌کند.

این اقدام تقریبا یک ماه قبل از برنامه ترامپ برای تصمیم گیری درباره تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای سال  و اعلام آن به کنگره است که 2015 است که به برجام مشهور شده است.

این در حالی است که یک مقام آگاه نیز ضمن تایید برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرای امورخارجه و با حضور وزرای خارجه ایران و کشورهای 1+5 و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه برگزاری هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، تصریح کرد: برنامه‌ای برای دیدار دوجانبه میان محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در این سفر وجود ندارد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پس از اعلام تمدید تعلیق تحریم‌های ایران که در برجام ذکر شده، گفت ایران روح توافق را نقض کرده است.

هیثر نوئرت سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد موضع این کشور در قبال توافق هسته ای اواسط اکتبر مشخص خواهد شد.

دولت دونالد ترامپ پس از آنکه تحریم‌های جدیدی علیه چند فرد و شرکت ایرانی اعلام کرد، تعلیق تحریم‌های مندرج در توافق هسته‌ای را به مدت چهار ماه (120 روز) دیگر تمدید کرده است.پیش از این وزارت خزانه داری آمریکا با انتشار بیانیه ای در پایگاه اینترنتی خود از تحریم دو شرکت و هفت فرد ایرانی خبر داده بود.

از سوی دیگر کشورهای اروپایی از دولت دونالد ترامپ خواسته اند تا همچنان به توافق هسته‌ای با ایران پایبند باشد ولی از طریق راهکارهای دیگری مسائلی مثل حمایت ایران از گروه های نیابتی در منطقه و برنامه موشک بالستیک تهران را حل و فصل نماید.

مذاکرات و رایزنی های واشنگتن و متحدان اروپایی در شرایطی بوده که دولت آمریکا باید تا ضرب الاجل 14 سپتامبر لغو تحریم های هسته‌ای ایران در چارچوب برجام را اعلام کند. دولت آمریکا همچنین باید تا 15 اکتبر به کنگره گزارش دهد که آیا ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته ای پایبند بوده است یا نه. این در حالی است که دولت ترامپ ظاهرا در حال بازنگری سیاست های خود در قبال ایران است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ابولفضل IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
    4 3
    موقع برجام به بهانه برجام با شیطان بزرگ دست دادند . الان بهانه ی اقایون چیه؟ از شیطان چی میخوان؟
    • SE ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
      1 1
      رفاقت، حمایت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس