کد خبر 765966
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳
کردستان عراق

به اعتقاد کارشناس مسائل بین‌الملل، آمریکا به دنبال احداث بزرگ‌ترین کنسولگری خود در اربیل به وسعت ۲۰۰ هزار مترمربع است. در حقیقت این کنسولگری به عنوان یک پایگاه نظامی محسوب می‌شود.

 به گزارش مشرق، «فرشید باقریان»، کارشناس مسائل بین‌الملل، در خصوص گمانه‌زنی‌هایی برای تجدید نظر در همه‌پرسی استقلال کردستان عراق، با اشاره به اینکه آمریکا به دنبال تغییر تاریخ همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق است، بیان داشت: چهار بازیگر اصلی داخلی در اقلیم کردستان وجود دارند. نخست حزب دموکرات کردستان به رهبری بارزانی است. حزب دوم اتحادیه میهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی است. گوران سومین حزب و حزب چهارم نیز حزب اسلام‌گرا است.

وی با توجه به مواضع احزاب اقلیم کردستان عراق در قبال همه‌پرسی گفت: دو حزب دموکرات و اتحادیه میهنی با این موضوع موافق و به دنبال رفراندوم هستند. گوران به عنوان کنشگر سوم از مشروعیت رفراندوم ایراد گرفته است. کنشگر چهارم نیز مخالفت خود را تاکنون ابراز نکرده است؛ اما از آنجایی‌که حزبی اسلام­گرا است، احتمالاً به نظرات کنشگران اسلام‌گرای خارجی توجه خواهد کرد.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان دیدگاه آمریکایی­‌ها در قبال رفراندوم اشاره داشت: احزاب اقلیم کردستان عراق در عین‌ حال که 25 سپتامبر را به عنوان تاریخ رفراندوم تعیین کرده‌اند، به دنبال برگزاری انتخابات مجلس و تعیین تاریخ آن هستند. البته شورای عالی نظارت بر انتخابات اعلام کرده انتخابات از مشروعیت کامل برخوردار است و مورد خاصی ندارد. آمریکا اربیل را تحت فشار گذاشته است که تاریخ همه‌پرسی را تغییر دهد. واشنگتن به دنبال احداث پایگاه مجازی در شمال سوریه است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بین کردهای سوریه و عراق اختلاف نظر پیش آمده است، مطرح کرد: بشار اسد یک نوع حقانیتی به مناطق کردنشین سوریه داده است؛ اما این نکته نباید فراموش شود که معاهده نامه‌ای بین بغداد و اقلیم کردستان در سال 1970 امضا شد و کردستان عراق عنوان دولت اقلیمی گرفت. این موضوع در سال 1991 دوباره از سر گرفته شد. واشنگتن در زمان جرج بوش با حمله به عراق دوباره به منطقه کردستان نظر خاصی داشت. این منطقه در سال 2005 میلادی نیز به عنوان یک منطقه خودمختار اعلام شد. بر این اساس این موضوع چندان جدید نیست.

باقریان با تأکید بر اینکه کنشگرهای خارجی در منطقه پافشاری بسیاری به بحث همه‌پرسی دارند، افزود: برخی به‌ طور واضح اعلام کرده‌اند که باید منطقه‌ای بین ایران و ترکیه به نام کردستان ایجاد شود. یک موسسه تحقیقاتی معروف رژیم غاصب اسرائیل اعلام کرده ‌که کردها حق دارند از کشور مستقل برخوردار باشند. ترکیه نیز با این بحث موافق است؛ چراکه برای ترکیه سودآور خواهد بود.

وی با توجه به تلاش واشنگتن برای گسترش نفوذ خود در اقلیم کردستان عراق تأکید داشت: آمریکا به دنبال احداث بزرگ‌ترین کنسولگری خود در اربیل به وسعت 200 هزار مترمربع است. در حقیقت این کنسولگری به عنوان یک پایگاه نظامی محسوب می‌شود. سیگنال‌هایی که برای مخالفت با همه‌پرسی می‌فرستند، موقتی است و این کار در پشت درهای بسته انجام خواهد شد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • میثم ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    24 0
    آمریکا به دنبال عقب انداختن رفراندوم است به جهت اینکه میخواهد حیدرعبادی برای بار دوم انتخاب شود.با جدا شدن اقلیم شکست عظیمی برای دولت کنونی عراق خواهد بود.و آمریکا میخواهد بازییش در بغداد را با عبادی حفظ کند.
  • ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    4 3
    حمله به ایران از شهر اربیل عراق خواهد بود
    • ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
      3 3
      متوهم
    • ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
      2 3
      سلاح مهمات زیادی توسط آمریکا و اسرائیل به شمال عراق فرستاده می شود عبادی اگر اینطور پیش برود اجازه حمله از فرودگاه بغداد را هم بزودی خواهد داد
  • ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    5 29
    ایران و ترکیه و حشد باید بطور مشترک به شمال عراق حمله کنند
    • ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
      6 24
      باید ریشه بارزانی ها خشک شود آبروی ملت کرد را بردند وگرنه آنها مردم کرد را مثل مردم سوریه آوراه دشت و بیابان خواهند کرد اگر ارتش ایران و ترکیه بطور همزمان وارد عمل نشوند
    • ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
      1 4
      شعر نگو پانطورچ! یادمون نرفته بارزانی رفیق شفیق همین عردوغان بود و قلاده هر دو دست آمریکا! حالا چی شده دو یار قدیمی به هم افتادن معلوم نیست! مطمئنا در توطئه فعلی(رفراندوم احمقانه) دست عردوغان آتا ترور هم در کاره
    • ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
      1 3
      اگه ارتش ایران به شمال عراق حمله کنه همون مردم کرد بیچاره کشته میشن، فکر کردی بارزانی اسلحه برمی داره میاد جنگ؟ همون روز اول فرار می کنه میره اسرائیل
    • IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
      0 1
      جنابعالی شعر نگو بان بارس توی دنیای سیاست کشورها هیچگاه بصورت صد در صد در همه زمینه ها با هم موافق نیستند هر چند با هم متحد باشند منافع مشترک و تضاد منافع بین متحدین هم وجود داره بین دشمنان هم وجود داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس