روحانی

یک چهره اصلاح‌طلب گفت: ما در انتخابات مجلس از لاریجانی حمایت کردیم اما او در مقابل ما فراکسیون مستقلین را درست کرد!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

بازجوی خشنی که همه‌چیز را تکذیب می‌کند!

فیض‌ا... عرب‌سرخی، از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و از بازداشتی‌های فتنه سال ۸۸، به تازگی در یک مصاحبه کوتاه با روزنامه شرق و در واکنش به اظهارات «اکبر براتی»، از مسئولان امنیتی دهه ۶۰ مبنی بر اینکه برخی از اعضای سازمان منحله‌ مجاهدین از جمله محسن آرمین و فیض‌ا... عرب‌سرخی در اوایل دهه شصت بازجویان خشنی بودند که تخلفاتی را مرتکب شده‌اند، گفته است: «آنچه درباره من گفته شده، مطلقا دروغ است. من هرگز بازجو نبودم تا بگویم چه نوع بازجویی خوب است و بد»[۱]

*صحبت‌های مطلعین دهه شصت درباره خشونت‌های عجیب و غریب کسانی از اصلاح‌طلبان و از جمله «فیض‌ا... عرب‌سرخی» به حد تواتر رسیده است.

قبل از براتی، یکی از تهیه‌کنندگان سینما در دهه شصت نیز ماجرای شلاق خوردن فی‌المجلس یک کارگردان توسط عرب‌سرخی که مدیر کل وقت حراست وزارت ارشاد بوده است را افشا کرد.

حسین فرح‌بخش گفته بود:

«در اوایل دهه شصت تصویر جمشید هاشم‌پور با موهای تراشیده، بر سر در بسیاری از سینماها به چشم می‌خورد و همان فیلم‌ها با استقبال مخاطبان هم مواجه می‌شد. فرح بخش می‌گوید وقتی مدیران وقت سینما، متوجه محبوبیت هاشم‌پور شدند، به او تهمت اخلاقی زدند، تا این سوپر استار  را ممنوع الکارش کنند برای اولین بار هاشم‌پور در "تاراج" که یک فیلم تجاری مردم پسند بود، موهای سرش را تراشید که بعد از آن در "عقاب‌ها" هم جلوی دوربین رفت و بعد از آن به عنوان یک ستاره در سینما شناخته شد. اما آقایان بهشتی و انوار وقتی دیدند هاشم‌پور به قول معروف گل کرده و در میان مردم به محبوبیت بسیار زیادی رسیده، او را با یک تهمت اخلاقی که هیچگاه هم ثابت نشد، ممنوع الکار کردند. این اتفاق باعث شد عبدالله علیخانی برای اعتراض به ارشاد برود و آن‌جا بود که فیض الله عرب سرخی در حضور آقای انوار و بهشتی به این تهیه کننده سینما شلاق زد. حتی در صحنه اول فیلم "خصوصی" که شخصی را جوجه کبابی شلاق می‌زدند آقای علیخانی خودش سکانس را کارگردانی کرد، چون این اتفاق عینا برای او رخ داده بود. این آقایان خیانتی به سینما و جمشید هاشم‌پور کردند که ننگ‌اش تا همیشه بر روی پیشانی آنها خواهد ماند.[۲]

جالب آنکه عرب‌سرخی، این قضیه را نیز به زعم خود تکذیب کرد.[۳]

البته عرب‌سرخی تنها اصلاح‌طلبی نیست که در رسانه‌ها پیرامون خشونت‌های وی علیه زندانیان سیاسی و دستگیرشدگان امنیتی در دهه ۶۰ صحبت شده است.

پیش از این درباره «سعید حجاریان» نیز گفته شد که او در دهه شصت از محکومین امنیتی با نقاب بازجویی می‌کرده است.

حجت‌الاسلام پورمحمدی، معاون وقت وزارت اطلاعات نیز زمانی در یک مصاحبه تصریح کرد که «مسئولان قتل‌های زنجیره‌ای از چپ‌های وزارت اطلاعات بوده‌اند»[۴]

درباره «اکبر گنجی» از اصلاح‌طلبان خارج نشین فعلی نیز گفته می‌شود که او در دهه شصت پونز در پیشانی بانوان بدحجاب فرو می‌کرده و از همین رو به «اکبرپونز» مشهور بوده است.

این در حالی است که خشونت‌های خیابانی فتنه‌گران علیه مردم و بسیجیان در فتنه ۸۸ (از جمله مثله و عریان کردن چند نیروی بسیجی در خیابان) نیز برگ دیگری از همین پرونده به نظر می‌رسد.

گفتنیست، روزنامه شرق در گزارش خود پیرامون مصاحبه براتی و اظهارات عرب‌سرخی از تیتر «اتهام امنیتی به چپ دهه ۶۰» استفاده کرده است!

***

بگومگو در «طلاق چپ‌ها از روحانی»؛ مردم، اصلاح‌طلبان را مسئول عملکرد دولت می‌دانند

فیاض زاهد، از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب، اخیراً در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه اعتماد پیرامون آرایش سیاسی در کابینه دوم رئیس‌جمهور روحانی گفته است:

«جریان اصلاح طلبی به درستی می داند که موفقیت یک دولت با وزرای متوسط بسیار بهتر از موفق نشدن دولتی با وزرای ایده آل و آرمان خواه است. اگر دولت آقای روحانی در این چهار سال با حداقلی از استانداردها نتواند افکار عمومی را به سمت خود جلب کند، بازنده اصلی خواهد بود. چرا که جریان اصلاح طلبی نزد افکار عمومی مفعول تحقق این دولت است.»[۵]

*زاهد چندمین نفری است که پس از منتجب‌نیا، طاهرنژاد، عبدی، زیباکلام و چند تن دیگر به جمعی از اصلاح‌طلبان می‌پیوندد که معتقدند سرنوشت دولت و اصلاح‌طلبان به یکدیگر وابسته است و مردم در انتهای این ۴ سال، اصلاح‌طلبان را با عملکرد دولت قضاوت خواهند کرد.

سخن درست و حقیقت آشکاری که البته چندی است تعدادی از اصلاح‌طلبان ستادی از جمله صوفی، شیرزاد، تاجیک، حاجی، مبلّغ و چند دیگر علم مخالفت با آن را برداشته و اعلام می‌کنند که «ما مسئول عملکرد دولت روحانی نیستیم»![۶]

پروژه‌ای که تحلیلگران از چند ماه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ به آن اشاره و تصریح کرده بودند که اصلاح‌طلبان از آنرو که قصد دارند در انتخابات ۱۴۰۰ خود را آلترناتیو اصولگرایان و اعتدالیون معرفی کنند، قصد طلاق سیاسی از رئیس‌جمهور روحانی در پساانتخابات را دارند و به دشمنان شماره یک دولت بدل خواهند شد.

در اشاره به اظهارات زاهد گفتنیست که به نظر می‌رسد صدای او و سایر مخالفان (که معتقد به همبستگی و یکی بودن روحانی و اصلاح‌طلبان هستند) در اردوگاه اصلاحات محو شود و نسخه «طلاق سیاسی» به دستور کار اصلی و رویه عمده طیف چپ تبدیل شود.

در راستای صحبت‌های زاهد، «آذر منصوری» دیگر فعال اصلاح‌طلب نیز به تازگی در گفت‌وگو با سایت نامه‌نیوز با بیان اینکه اعتدال بخشی از اصلاح طلبی است، تأکید کرد: تحقق این امر(موفقیت چپ‌ها در انتخابات ۱۴۰۰) تا حدی نیز به کارنامه ای که نهادهای انتخابی در چهارسال آینده از خود به جای می گذرند، بستگی دارد. باید دید که دولت، مجلس و شورا در این مدت عملکرد قابل قبول و دفاعی خواهند داشت یا خیر.  به عبارت دیگر صیانت از دستاورد چهارسال گذشته باعث می شود که اصلاح طلبان در انتخابات۱۴۰۰  حرفی برای گفتن داشته باشند.

او می‌افزاید: ما به عنوان یک جریان شناسنامه دار در کشور در انتخابات ۹۶ از آقای روحانی نه به عنوان کاندیدای اصلاح طلب بلکه به عنوان تنها گزینه ای که پیروزی او قابل پیش بینی بود، حمایت کردیم. قطعا عملکرد او در چهارسال پیش رو بسیار تعیین کننده است.

منصوری تأکید می‌کند: به نظر من نکته ای که نباید نادیده گرفت این است که آقای روحانی در انتخابات گفت ما به عقب برنمی گردیم. اگر این امر در عملکرد کابینه دوازدهم مشاهده شود می توان امیدوار بود. اصلاح طلبان در چهار سال پیش رو باید منتقد منصفی باشند تا بتوانند از اعتمادی که در سال ۹۶ ایجاد شد؛ مراقبت کنند. اصلاح طلبان باید از یک سو حامی دولت و از سوی دیگر مطالبه گر باشند. این جریان سیاسی به عنوان جریان حامی دولت در انتخابات باید تحقق مطالباتی که مردم به آن اقبال نشان دادند را پیگیری کنند. اگر اصلاح طلبان بتوانند در این مدار بماند، حرکت نهادها انتخابی یعنی دولت، مجلس و شورا نیز در این راستا تضمین می شود. از طرفی اگر این نهادها نتوانند به مطالبات موجود پاسخ دهند، اصلاح طلبان نیز در سال ۱۴۰۰ با وضعیت دشواری مواجه می شوند.[۷]

***

صوفی: از لاریجانی حمایت کردیم اما او در مقابل ما فراکسیون درست کرد!

علی صوفی، فعال اصلاح‌طلب و عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه آفتاب یزد درباره دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی گفته است:

«لاریجانی هم اکنون در مجلس دهم علیرغم اینکه در لیست امید قرار گرفت، در مقابل فراکسیون امید، فراکسیون مستقلین ولایی را به وجود آورد. تا الان که هیچ نشانه‌ای دیده نشده از اینکه آقای لاریجانی در سطح اصلاح‌طلبان قرار گرفته باشد.»[۸]

*اظهارات صوفی مربوط به زمانی در اسفند سال ۹۴ است که اصلاح‌طلبان عنوان کردند در حوزه انتخابیه قم از دکتر لاریجانی حمایت می‌کنند.

این در حالی بود که این حمایت یک «حمایت خودخوانده» و به قول صادق خرازی برای شیرین کردن دهان دکتر لاریجانی و البته بدون درخواست شخص او بود که طبیعتا مسئولیتی را بر لاریجانی مترتب نمی‌کند.

به سخن دیگر اینکه اعتراض عاملان یک حمایت خودخوانده به لاریجانی درباره پدید آوردن یک فراکسیون در مقابل فراکسیون امید اصلاح‌طلبان، اعتراضی عقلانی محسوب نمی‌شود و پایه و اساس مدللی هم ندارد.

صحبت‌های صوفی همچنین برگ دیگری از حقیقت پنهان مانده شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم است که چندی قبل، با شکست فراکسیون امید در ماجرای رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور روحانی آشکار شده بود.

لازم به ذکر است که صوفی در صحبت‌های خود همچنین انگاره‌ای مبنی بر حمایت حزب کارگزاران سازندگی از کاندیداتوری علی لاریجانی در انتخابات سال ۱۴۰۰ را مذمت کرده و اینطور گفته است که کارگزاران نماینده اصلاح‌طلبان نیست.

***

۱_ http://sharghdaily.ir/News/۱۴۰۴۱۷

۲_ http://nasimonline.ir/Content/Detail/۲۰۳۲۵۸۵

۳_ http://icinema.ir/page/۵۷۲۲

۴_ mshrgh.ir/۱۰۶۵۳۰

۵_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=۳۶۲۳۷۷۵

۶_ mshrgh.ir/۷۷۰۳۳۹

۷_ http://namehnews.ir/fa/news/۴۲۵۶۶۵

۸_ http://aftabeyazd.ir/?newsid=۸۳۴۵۲

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    22 3
    کاش مردم روش خشن اصلاحات را در لابه لای این حقایق و در فتنه های ۷۸ و ۸۸ بهتر ببینند. سال ۱۴۰۰ در پیش است.
  • یکی IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    16 0
    بازجوی خشن آویزون
  • یکی IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    7 5
    به نظر من باید بازجویی شوند همه مردم پس فطرت دزد. هر اداره ای میروی ازت رشوه میخواهند برای کفن مرده هم رشوه میخواهند. خاک بر سرها
  • یکی IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    0 8
    اولا که جمع بندی ندارید. دوما نتیجه گیری هم نکرده اید
  • افوس IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    17 1
    مشرق جان سلام، خوشحالم از اینکه دست گذاشتی رو نقطه ضعف اصلاحات چی ها، دلیل توبیخ شهید آوینی و کیهان رو توسط خاتمی هم کار کن تا آب تو لونه ی مورچه ها بیفته.# خشونت طلبان دیروز اصلاحاتی های امروز
  • من IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    0 2
    اجب
  • هادی IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    16 0
    یکی از شیوه های کثیف بعضی مدعیان اصلاحاتی فعلی و چپ های قبلی زدن برچسب های مختلف و پرونده سازی برای مخالفین جریان سیاسی خود بوده است ایکاش دادگاه قتل های زنجیره ای علنی برگزار میشد تا مردم بفهمند عاملان این کار کدام جریان بوده است ولی هرگز حتی به اطلاع مردم نرسید حتی ماجرای قتل سعید امامی در زندان هرگز فاش نشد تا قتلها را به جریان رقیب نسبت دهند
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    0 7
    چرا یه جملاتی رو سی بار تکرار میکنید قاطی تحلیلها؟
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
      7 0
      بخاطر تأکید رسانه ای هستش.
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    0 0
    : به نظر من نکته ای که نباید نادیده گرفت این است که آقای روحانی در انتخابات گفت ما به عقب برنمی گردیم ):
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    0 0
    آفرین
  • بی خبر IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    5 0
    همه هم اطلاعاتی هستند . کلا باید اطلاعات را درست کرد تا کشور هم درست شود
  • بیست IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    4 0
    به نظر من حقیر نباید منتظر اتفاق خاصی در ایران باشیم. ایران درست نخواهد شد و مردم هم خودشان با فسادها راحت تر هستند و موافقتر
  • بیست IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    0 6
    خاک بر مشرق پفیوز
  • بیست IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    0 0
    چین هم از ایران زد جلو. احمقها
  • یس IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    6 0
    گلابی های برجام کی خواهند رسید؟
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    0 0
    مرگ بر آمریکای وحشی و مفسده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس