عبدالله+ناصری.jpg

یک عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه آذری‌جهرمی در سال 88 میدان‌دار بوده تأکید کرد: فراکسیون امید در جریان رأی اعتماد خوب عمل نکرد!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

شیرزاد: روحانی عوض شده؛ پیوند خویشاوندی ما قوی نیست

احمد شیرزاد، از فعالان اصلاح‌طلب و از نمایندگان مستعفی مجلس ششم، به تازگی طی یادداشتی در روزنامه آرمان امروز با عنوان «آینده سیاسی رئیس‌جمهور» درباره آینده دولت رئیس‌جمهور روحانی و اصلاح‌طلبان نوشته است:

«برخی از اصولگرایان اعتقاد دارند که روحانی در حال فاصله گرفتن از اصلاح‌طلبان است. البته این مورد واقعیتی کتمان‌ناپذیر است که در طول ماه اخیر رفتار روحانی شکل جدیدی به خود گرفته و گفتمان برخی از اصلاح‌طلبان نیز از حمایت بی‌چون ‌و چرا از روحانی فاصله پیدا کرده تا جایی که این گفتمان تا حدودی بوی نقد می‌دهد. تفکری که در سال 92 از روحانی حمایت کرد و در سال 96 نیز تصمیم به ادامه حمایت از او گرفت، چنان نیست که در کنش‌های سیاسی خود تحت تاثیر ظواهر در مسیر حمایت از روحانی قرار گرفته باشد.»

او در ادامه می‌افزاید: نوع پیوند اصلاح‌طلبان با نوع پیوند آنها با رئیس دولت اصلاحات متفاوت است و این رابطه نوعی پیوند دو گرایش سیاسی است. پیوند اصلاح‌طلبان با روحانی بیشتر پیوند متحدان سیاسی است و افرادی در جریان سیاسی اصلاح‌طلب و حتی اعتدالی برای این پیوند تلاش می‌کنند. پیوند اصلاح‌طلبان با روحانی، پیوند خویشاوندی قوی‌ای نیست![1]

*شیرزاد پیش از این هم در یکی از یادداشت‌های رسانه‌ای خود آورده بود: «هرچند اصلاح‌طلبان در مجموع همراه و حامی دولت هستند اما دولت روحانی دولت اصلاح‌طلبان نیست و این جنبش سیاسی نمی‌تواند مسئولیت تمام عملکرد دولت‌ را برعهده بگیرد»![2]

آقای شیرزاد و سایر معاریف اصلاح‌طلب همچون صوفی، تاجیک، حاجی و دیگران بایستی در مقطعی این حرف‌ها را می‌زدند که در نزد افکار عمومی بعنوان «فدائیان رئیس‌جمهور روحانی» و یا «بردگان روحانی» خطاب می‌شدند.

و لذا امروز اگرچه جریان خاص بر «طلاق اصلاح‌طلبان از روحانی» تأکید دارد اما به نظر نمی‌رسد این اتفاق در واقعیت و در نزد مردم نیز امکان وقوع داشته باشد.

پر واضح آنکه مردم و فعالان سیاسی، تک به تک حوادث 4 سال دولت اول رئیس‌جمهور روحانی را به روشنی به خاطر دارند که چگونه اصلاح‌طلبان از تمام قیام و قعود دولت دفاع می‌کردند و کوچکترین نقدی علیه دولت را بزرگترین حملات پاسخ می‌گفتند.

آنها از یاد برده‌اند که رئیس‌جمهور روحانی را «قهرمانی عدالت‌پرور» می‌خواندند که تمام کارهایش قانونی است و باید در آستان او عتبه‌بوسی هم کرد.

اکنون پاک کردن این سابقه روشن و مبرهن با پاک‌کن و یا با ایستادن در مقابل آن امکان‌پذیر نیست و به نظر می‌رسد جریان سیاسی خاص قادر به دستیابی به این هدف خود نباشد.

پیش از این، حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی و از فعالان اصلاح‌طلب طی اظهاراتی در همین رابطه گفته بود:

«در تمام کشورهای جهان هنگامی که یک جریان و یا حزب قصد دارد در انتخابات از یک فرد حمایت کند آبرو و حیثیت خود را به میدان می‌آورد. جریان اصلاحات نیز حیثیت و آبروی خود را به عملکرد آقای روحانی گره زده است. به همین دلیل آقای روحانی و تک‌تک کسانی که در مبارزات انتخاباتی برای آقای روحانی تبلیغ کردند باید در مقابل مردم پاسخگو باشند. برای مثال بنده که در دوران مبارزات انتخاباتی در حدود ۴۰ سخنرانی در مناطق مختلف کشور در جهت حمایت از آقای روحانی داشته‌ام باید نسبت به حمایت‌هایی که از آقای روحانی انجام داده‌ام به مردم پاسخگو باشم.»[3]

***

آذری‌جهرمی در سال 88 میدان‌دار بوده؛ فراکسیون امید خوب عمل نکرد!

«عبدا... ناصری» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، در مصاحبه با روزنامه اعتماد و با اشاره به رأی نیاوردن حبیب‌ا... بیطرف چهره اصلاح‌طلبی که از طرف رئیس‌جمهور برای تصدی وزارت نیرو معرفی شده، گفته است: عملکرد فراکسیون امید خیلی موفق نبوده و نیاز به آسیب شناسی دارد.

او می‌افزاید: در مورد آقای جهرمی نیز اگرچه وجهه مثبتی در معرفی او بود و برای نخستین بار تابوشکنی شده و وزیری جوان معرفی شده بود اما به هر صورت سابقه کار امنیتی آقای جهرمی و میدان داری‌اش در سال ٨٨ نیز وجود داشت و آقای روحانی هم اشاره کرد.[4]

*قبلا نیز در وبلاگ مشرق اشاره کرده بودیم که اصلاح‌طلبان هرگز آذری‌جهرمی را به دلیل «جوان بودن» و «سوابق امنیتی» نخواهند بخشید و او همچون رحمانی‌فضلی در 4 سال اول دولت رئیس‌جمهور روحانی، بایستی خود را مهیّای انتقادات و هجمه‌های اصلاح‌طلبان کند.

کما اینکه آذری‌جهرمی به تازگی در یکی از اولین سفرهای استانی‌اش نیز با اعتراض مدیران حاضر در جلسه مواجه شد و خطاب قرار گرفت مبنی بر اینکه چرا آقای روحانی در کابینه از اصلاح‌طلبان استفاده نکرده است؟!

پیش از این، روزنامه اصلاح‌طلب آرمان امروز هم در مقدمه یک گزارش سیاسی درباره آذری‌جهرمی نوشته بود:«راستگوهای دیگری» هم در مجلس وجود دارند و در مجلسی که آذری‌جهرمی رأی اعتماد می‌گیرد اما حبیب‌ا... بیطرف نه! صدای زنگ خطر برای اصلاح‌طلبان به صدا درآمده است.[5]

فیاض زاهد، از فعالان اصلاح‌طلب نفر بعدی جریان چپ بود که درباره آذری‌جهرمی گفته است: نکته‌ای که باید در ارتباط با "آذری جهرمی" مد نظر قرار داد این است که او با این سن و سال تا چه اندازه در این حوزه تجربه دارد؟ شعار جوان‌گرایی و اینکه به یکباره کسی را از خانه‌اش به کابینه بیاوریم صحیح نیست. جوان‌ها باید آموزش لازم را دیده باشند و مدتی مدیر و مسئول بوده باشند.[6]

در مبحث «فراکسیون امید» نیز ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان با وجود اینکه در انتخابات مجلس دهم دچار باخت سیاسی شدند و نتوانستند اکثریت مجلس را بدست بیاورند ولی مارش پیروزی نواختند.

این رفتار جوانانه اما اکنون با عدم تأثیرگذاری فراکسیونی اصلاح‌طلبان و به رخ کشیده شدن اقلیت بودن جریان خاص در مجلس، تبعات خود را آشکار کرده است و البته برخی معتقدند کسی جز «محمدرضا عارف» هم قربانی آن نخواهد بود.

***

تصمیمات ویژه شورای شهر برای «اعتبار جامعه اصلاح‌طلبی»!

حسن رسولی، عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و از اعضای شورای شهر پنجم تهران، به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه آرمان امروز پیرامون کیفیت اتخاذ تصمیمات در شورای شهر تهران گفته است:

«در مسائل کارشناسی کاملا از دستاوردهای تضارب آرا استفاده خواهیم کرد و در تصمیمات اساسی که مربوط به حیثیت و اعتبار جامعه اصلاح‌طلبی ایران است، تصمیمات بر اساس توافق جمعی متحد و منسجم اتخاذ خواهد شد.»[7]

*طی روزهای گذشته از انتخابات شورای شهر تا امروز، بر اساس رصد ما حتی یک خط برنامه هم از سوی اصلاح‌طلبان شورای شهر به مردم ارائه نشده است و فقط صحبت‌هایی مثل تخریب قالیباف، تأکید بر حضور زنان در مناصب مختلف و اصرار بر وجود فساد گسترده در شهرداری تهران! از این چهره‌ها شنیده و خوانده شده است.

در این زمینه اما نکته کلیدی صحبت‌های آقای رسولی مبنی بر اینکه در تصمیمات مربوط به اعتبار اصلاح‌طلبان، متحد و منسجم خواهیم بود؛ بسیار حائز اهمیت است... در واقع مشخص نیست که چرا این اتحاد و انسجام در قبال مقولات شهری تهران و مسائل مرتبط با رفاه مردم و مثلا رفت و آمد و تفریح روزمره آنها به کار نرفته است؟!

ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شد که آقای رسولی که چند ماه قبل خواستار ورود بیشتر دستگاه‌های امنیتی به حواشی سیاسی کشور برای دفاع از دولت شده بود[8] در هنگام حضور در کرسی شورای شهر تهران هم، تأکیداتی بیش از پیگیری اعتبار اصلاح‌طلبان در مسائل شهری نداشته باشد.

برخی تحلیلگران معتقدند تکرار سرنوشت تلخ شورای شهر اول که دارای اکثریتی اصلاح‌طلب بود، شورای پنجم را نیز تهدید می‌کند.

آنها از این می‌گویند که شورای جدید رسالتی غیر از سیاه‌نمایی از عملکرد قالیباف و تمجید از قیام و قعود نجفی برای خود متصور نیست و به شورای شهر بعنوان یک تخته پرش به سمت انتخابات مجلس یازدهم در سال 98 و دولت سیزدهم در سال 1400 می‌نگرد.

پیش از این، مجید فراهانی، یکی دیگر از اصلاح‌طلبان شورای شهر نیز طی مقاله‌ای در روزنامه اعتماد خواستار تبیین استراتژی برای نقد قالیباف شده و از این گفته بود که تهران دچار «بحران فروخفته» است![9]

***

1_ http://www.armandaily.ir/fa/news/main/196286

2_ mshrgh.ir/765617

3_ mshrgh.ir/764918

4_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3619842

5_ http://www.armandaily.ir/fa/news/main/195218

6_ mshrgh.ir/763805

7_ http://www.armandaily.ir/fa/news/main/196248

8_ http://tnews.ir/news/67cf88854354.html

9_ mshrgh.ir/766622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • مجید IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
    18 9
    صفاداره وقتی این اصلاح طلبان فتنه گر خائن حرص می خورند.
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
    40 16
    مردم تهران یک روز با چراغ به دنبال قالیباف خواهند گشت
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
    13 4
    ینی چی پیوند خویشاوندی قوی با روحانی نداریم؟ مسئولیت شما اصلاح طلبان در قبال عملکرد دولت بیشتر از آقای روحانی هم هست.
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
    9 0
    اصلاح طلبان کلا تو کار توهم هستند.اینا واقعا فکر کردن مجلس دهم اصلاح طلبه؟واقعا فکر کردن 126 نماینده مجلس دهم اصلاح طلب هستند؟ اما واقعیت اینه کل اصلاح طلبان واقعی مجلس 34 نفری هستند که به رحمانی فضلی رای ندادن. اصلاح طلبان همیشه خدا متوهم هستند.
    • علی IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
      0 14
      برای همینه که هیچ مسئولیتی در قبال عملکرد دولت ندارن... و انشاءالله سال 1400 یک کاندیدای اصلاح طلب انتخاب خواهد شد :)
  • افوس IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
    7 0
    سلام ؛ برای اصلاحات چی ها فقط وفقط "سهم"مهمه، روزی که تو قدرت بودن "دوران خاتمی"به عالم و آدم میتاختند، مرحوم رفسنجانی رو کلا لگدمال کردن، حسن روحانی هم اون موقع جزء اقتدارگرایان مینامیدنش، اما وقتی از قدرت و بیت المال دور شدن ، دور هاشمی حلقه زدن واسه کاسه لیسی، حالاهم دور روحانی رو گرفتن واسه رسیدن به بیت المال، با هیچ کسی هم عقد اخوت ندارن جز بیت المال. این ژن بیت المال پروری به بچه هاشون هم منتقل شده بدبختانه!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس