روحانی

رئیس‌جمهور روحانی بارها تأکید کرده است که برای معرفی وزرای خود به مجلس تحت فشار نبوده اما اصلاح‌طلبان یکصدا می‌گویند او تحت فشار است و حرف‌هایش درست نیست!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

محمود صادقی اینگونه «شهید حججی» را به ابراهیم یزدی ربط داد...

محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در حاشیه مراسم ترحیم ابراهیم یزدی طی اظهاراتی در واکنش به این سوال که بعضا معتقدند بی‌مهری‌هایی به ابراهیم یزدی شده است، خاطرنشان کرد:

به چه کسی بی‌مهری صورت نگرفته است. به نظر می‌رسد ظرفیت جامعه ما در شرایط انقلابی به میزان لازم گسترش نیافته بود. باید این ظرفیت را داشته باشیم که زیر چتر انقلاب با وجود گرایش‌های مختلف، اختلافات را به بپذیریم و با تضارب افکار در کنار یکدیگر زندگی کنیم و به سمت مصالح واحد که منافع ملی و انقلاب است، حرکت کنیم تا به جای کاستن از انرژی یکدیگر منجر به هم‌افزایی شویم.

به گزارش ایلنا او همچنین تصریح کرده است:

جامعه ما به شرایطی رسیده است که با صبوری و سعه صدر بیشتر قدر همه ظرفیت‌ها را بدانیم. ابراهیم یزدی و مصطفی چمران در سوریه به دنبال غرس نهالی بودند که امروزه با خون حججی‌ها آبیاری می‌شود و اگر با این رویکرد این موضوع را ببینیم و شرح صدر داشته باشیم، همه زیر چتر انقلاب جای می‌گیرند.[۱]

*ابراهیم یزدی، دبیر کل نهضت آزادی است که امام راحل درباره آن فرمود: «پرونده این نهضت و همین‌طور عملکرد آن در دولت موقت اول انقلاب شهادت می‌دهد که نهضت به اصطلاح آزادی طرفدار جدی وابستگی کشور ایران به آمریکا است، و در این باره از هیچ کوششی فروگذار نکرده است، و حمل به صحت اگر داشته باشد، آن است که شاید آمریکای جهانخوار را که هرچه بدبختی ملت مظلوم ایران و سایر ملت‌های تحت سلطه او دارند از ستمکاری اوست، بهتر از شوروی ملحد می‌دانند و این ازاشتباهات آنها است.»

همچنین اسنادی وجود دارد که اثبات می‌کند ابراهیم یزدی یکی از چهره‌های طرفدار آمریکا بوده است.

یزدی همچنین زمانی در دهه ۸۰ اینطور گفته بود که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را قبول ندارد. این در حالی است که بعید به نظر می‌رسد محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب تهران از این مقولات بی‌خبر بوده باشد!

قضاوت درباره اظهارات صادقی مبنی بر ربط دادن فعالیت‌های ابراهیم یزدی با شهید حججی را به مخاطبان محترم وامی‌گذاریم...

(گفتنیست، حسین فریدون و محمدجواد ظریف نیز در مراسم ترحیم ابراهیم یزدی حضور داشته‌اند!)

***

روحانی: تحت فشار نیستم؛ اصلاح‌طلبان: هستی!

جعفر توفیقی، از فعالان اصلاح‌طلب و از وزرای سابق علوم، به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه آرمان امروز اظهار کرده است:

«براساس اطلاعاتی که بنده در این زمینه دارم دست آقای روحانی برای انتخاب وزیر علوم باز نبوده و ایشان نتوانسته گزینه‌های مورد نظر خود را به مجلس معرفی کند. نمونه بارز این حساسیت‌ها در دولت یازدهم وجود داشت که آقای روحانی به دلیل این حساسیت‌ها مجبور شدند چندین نفر را به عنوان وزیر به مجلس معرفی کنند. این در حالی بود که مجلس نهم نیز که از رویکرد همسویی با دولت برخوردار نبود در این زمینه کارشکنی می‌کرد تا وزیری برای وزارت علوم انتخاب شود که با برخی جریان‌های فکری خاص همسو باشد. به نظر می‌رسد اتفاقات سال۹۲ در سال ۹۶ نیز در حال تکرار شدن است و آقای روحانی برای انتخاب وزیر علوم با محدودیت‌های جدی مواجه است.»[۲]

*رئیس‌جمهور روحانی هم در هنگام سخنرانی خود در مجلس شورای اسلامی برای معرفی وزرای پیشنهادی تأکید کرد که برای انتصاب و معرفی‌های خود تحت فشار نیست و هم در مصاحبه اخیر خود در تلویزیون!

با این وجود اما اصلاح‌طلبان کراراً تأکید دارند که آقای روحانی تحت فشار بوده، حرف‌هایش «اصلاً و ابداً» درست نیست و خودش هم از کابینه‌اش راضی نیست!

این در حالیست که اولاً رئیس‌جمهور یک فرد صغیر محسوب نمی‌شود، ثانیاً وجود فشار بر رئیس‌جمهور برای انتصابات مختلف به لحاظ عقلانی پذیرفته نیست و ثالثاً چهره‌های جریان سیاسی خاص هیچ سندی را نیز برای ادعای خود مطرح نکرده‌اند.

پیش از این، عباس عبدی، از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب طی اظهاراتی در این باره گفته بود: این بی معناست که رییس جمهور بخواهد تصمیم بگیرد و تحت هیچ فشاری نباشد. در همه جای دنیا چنین فشارهایی هست و باید هم باشد.

او افزوده بود: تحت فشار نبودن واقعیت ندارد و حسنی هم نیست. اگر تحت فشار نیستید پس چرا وزیر علوم ندارید؟! یعنی کسی را پیدا نمی کنید؟! شاید هم با گفتن ١٧ وزیر آن را استثنا کرده اند! بهتر است به جای چنین ادعایی تا حدی فشارها را شفاف کرد.[۳]

پس از او نیز «علی صوفی» عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در نوشتاری تأکید کرده بود که رئیس‌جمهور روحانی از کابینه‌اش راضی نیست!

او گفته بود: «رئیس جمهور در مراسم تحلیف از عدم وجود فشارها سخن گفت و در جای دیگر به صورت تلویحی به فشارها اشاره کرد. در مجموع به نظر نمی‌رسد که خواست روحانی در این کابینه متجلی شده باشد و این کابینه برای روحانی مطلوب باشد.»[۴]

احمد نقیب‌زاده، از استادان اصلاح‌طلب و از چهره‌های جریان سیاسی خاص نیز نفر بعدی بود که به تازگی در همین باره و در گفت‌وگو با روزنامه آفتاب یزد درباره صحبت‌های رئیس‌جمهور روحانی در مجلس و در مصاحبه تلویزیونی اخیر مبنی بر اینکه برای چینش کابینه تحت فشار نبوده است، گفت:

«اصلا و ابدا چنین چیزی نیست. ما به حرف که کاری نداریم. در مقابل افکار عمومی‌که نمی‌شود همه حقایق را گفت. پس چطور می‌گوید سه وزیر زن انتخاب کردیم اما نشد! نشد یعنی چه؟ یعنی اینکه نگذاشتند. لازم نیست روحانی بگوید من تحت فشار نبوده‌ام. این حرف‌هایی که براساس مصلحت بیان می‌شود را اصلا نباید گفت! ما تحلیل خودمان را با شاخص‌های مورد اعتماد خودمان داریم. روحانی بسیار هم تحت فشار گروه‌ها بوده و تحت فشار هم نمی‌توان یک کابینه درست و حسابی چید!»[۵]

گفتنیست، اصلاح‌طلبان در حالی بر تحت فشار بودن آقای روحانی برای انتصاب وزرا تأکید دارند که در ایام دولت یازدهم و هنگامی که مجلس نهم به وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تصدی وزارت علوم به دلیل بی‌صلاحیتی رأی اعتماد نمی‌داد؛ دائماً لجبازی دولت برای معرفی وزرای بی‌صلاحیت را به رخ می‌کشیدند و از این می‌گفتند که آزادی رئیس‌جمهور برای انتصاب وزرای دلخواهش نشانه موفقیت است!

***

نماینده اصلاح‌طلب: «به بیطرف رأی ندادم»، فراکسیون امید سیاسی است و ما را دلسرد کرد

جواد کاظم‌نسب، نماینده اصلاح‌طلب اهواز در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون امید به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با سایت نامه‌نیوز ضمن بیان اینکه به «حبیب‌ا... بیطرف» گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تصدی وزارت نیرو رأی نداده است، تصریح کرد: آقای بیطرف نتوانست ما را قانع کند و به او رای ندادیم.

او درباره فراکسیون امید نیز می‌گوید:

«ما به فراکسیون امید انتقاد داریم. این یک فراکسیون سیاسی و تهرانی است. هیچ توجهی به مسایل شهرستان ها، اقوام و مذاهب و زنان نمی شود... ما با حمایت لیست امید به مجلس رفتیم و تا کنون هم از فراکسیون حمایت کرده ایم. در انتخابات هیات رئیسه مجلس طبق نظر فراکسیون رای دادیم اما عملکرد آنها ما را دلسرد کرده است.»

کاظم‌نسب همچنین با انتقاد از محمدرضا عارف تصریح کرده است:

آقای عارف یک بار به خوزستان یا سیستان و بلوچستان سفر نکردند تا ببینند که مشکلات بسیاری در حوزه آب، برق، آلایندگی و... داریم. من نماینده مردم شهرم هستم و باید به نیازها و مطالبات آنها توجه کنم نه اینکه با هر تصیمیم سیاسی فراکسیونی که بر مسایل تهران تمرکز دارد؛ همراه شوم.[۶]

*اظهارات صحیح این نماینده اصلاح‌طلب را بایستی در کنار این حقیقت مورد توجه قرار داد که جریان چپ بر خلاف پروپاگاندایی که در ایام انتخابات مجلس نهم در اسفند سال ۹۴ به راه انداخت و مارش پیروزی نواخت اما هرگز برنده این انتخابات نبود و هم‌اکنون نیز در اقلیت مجلس دهم قرار دارد. در واقع جریان اصلاحات ۱۶ سال است که در هیچ انتخاباتی نتوانسته است پیروز اکثریتی باشد و اعتماد مردم را به خود جلب کند.

اساساً حتی اگر تمام نمایندگان اصلاح‌طلب عضو فراکسیون امید نیز به آقای بیطرف رأی می‌دادند اما اکثریت بودن نمایندگان اصولگرا و مخالفت‌هایی که با بیطرف بعنوان گزینه سفارشی ستاد جریان سیاسی خاص وجود داشت، اجازه رأی اعتماد به او را نمی‌داد.

جالب آنکه موسوی لاری، از اعضای شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به تازگی عنوان کرده است: تمام نمایندگان فراکسیون امید به بیطرف رأی داده‌اند![۷]

درباره عملکرد جناحی و بی‌تفاوتی هیئت رئیسه فراکسیون امید به مسائل مبتلی‌به کشور نیز گفتنی‌های بسیاری وجود دارد.

خاصه اینکه فراکسیونی که «تقلا برای تصویب قانون حبس و زندان برای منتقدان دولت» و «سلفی حقارت» تنها حرکات بارز آن در مجلس شورای اسلامی محسوب می‌شود، بدیهیست که بایستی منتظر اعتراضات شدید و گسترده اعضای خود نیز باشد.

عملکرد ضعیف محمدرضا عارف و آدرس اشتباهی که او در برخی مقولات سیاسی کشور در حال پیمودن است هم مزید بر علت این قضایا شده است.

***

1_ http://www.ghatreh.com/news/nn39139822

2_ http://www.armandaily.ir/fa/news/main/196741

3_ mshrgh.ir/763805

4_ mshrgh.ir/764918

5_ mshrgh.ir/769862

6_ http://namehnews.ir/fa/news/425594

7_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3622290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • اقایی US ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    58 6
    یزدی مامور سیا بود. تمام مدت نقش بازی کرد.آخرش هم آمریکا بهش ویزا نداد. این سرنوشت جاسوس ها است مداح و تحصیل کرده اش فرقی نمی کنه. یکی از یکی دیگر آشغال تر
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    41 2
    نه یزدی و نه ستاد اصلاح طلبان هیچ ربطی به شهید حججی ندارند.
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    4 10
    اجب
    • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      9 1
      وقتی هنوز بلد نیستی عجب بنویسی چرا اظهار نظر می کنی؟
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    29 5
    محمود صادقی عرض خود می برد و زحمت اصلاح طلبان می دارد.
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    32 4
    صادقی حیف اسم شهیدان پاک که از دهن افرادی مثل شماها بیرون بیاید
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    18 1
    اقای صادقی شما اگر مصلح هستید لباس روحانیت را چرا در آوردی؟
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    8 0
    نگرش ونگاه های آقای صادقی وموضع گیری وی گاهی اپوزیستن وگواهی نهضت آزادی است که حضرت امام منافقین را فرزندان آنها می دانست
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    7 0
    تحت فشار است چون خاک صدیق را می خواست معرفی کند و نگذاشتند، جهانگیری گفت خود خاک صدیق انصراف داد، خاک صدیق گفت من انصراف ندادم و خود را برای دفاع در مجلس آماده می کردم، در ضمن شهید حججی هیچ ربطی به نهضت آزادی ندارد، امام فرمود خطر نهضت آزادی از منافقین هم بیشتر است.
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    0 0
    شهید چمران مرد بزرگ و آسمانی بود اما آخه با چه منطقی یک نفر اسم او را کنار اسم یزدی انگلیسی به زبان می آورد؟ بدتر اینکه نام یزدی خائن را به نام یک بسیجی شهید هم پیوند می دهد!!!!!!!!!!!! آخر زمان شده حتما. واقعا اون افرادی که خودشون را به نفهمی زده اند نمی شود آدم کرد. چمران کجا اون یزدی قاتل جاسوس جنایت کار کجا؟
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    0 0
    متاسفم که با آزادی که از جمهوری اسلامی بدست آوردند هر چه میخوان میگن شهید حجمی در کنار یزدی!!!؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس