علیرضا علوی تبار

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب به تازگی گفته است: تحصن اصلاح‌طلبان در مجلس ششم و اعلام روزه سیاسی پس از آن، رفتارهایی مسالمت‌جویانه بوده‌اند!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

خاتمی: وعده‌های دولت یازدهم محقق نشد؛ کابینه اول روحانی هم زیر تیغ اصلاح‌طلبان رفت

محمدرضا خاتمی، از مشاهیر جریان سیاسی خاص به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با سایت جماران پیرامون تحلیلی که از چینش کابینه رئیس‌جمهور روحانی دارد، گفته است:

«این که چه کسی وزیر شود یا نه مسئله مهمی است اما مهمتر از آن این است که این وزرا چه کار می خواهند کنند. اگراصلاح‌طلبان به کابینه یا آقای روحانی انتقادی دارند از این منظر است، نه این که چرا ما وزیر  نشدیم و کس دیگری وزیر شده است. نقد اصلاح طلبان از این منظر است که احساس می کنند ممکن است بعضی از این وزرا نتوانند آن برنامه‌ها و وعده‌های آقای روحانی را تحقق ببخشند، کما این که در دور اول هم نتوانستند.»

او می‌افزاید: این مشکلی است که در حقیقت باید توسط خود آقای روحانی مدیریت شود؛ افراد برای ما مهم نیستند بلکه برنامه‌ها مهم است.

خاتمی همچنین گفته است: در حال حاضر در مسئله مهمی مانند رفع حصر ما می‌بینیم که آقای لاریجانی با اصلاح‌طلب‌ها همدلی و همراهی دارد![۱]

*این مسئله بایستی برای اهل نظر محل تأمل و تدقیق باشد که چرا اصلاح‌طلبان پس از پایان دولت اول رئیس‌جمهور روحانی و در هنگامه گُر گرفتن زمزمه‌هایی در زمینه آغاز پروژه «طلاق سیاسی اصلاح‌طلبان از روحانی»، پای اعتراض به دولت یازدهم و کابینه اول رئیس‌جمهور روحانی را نیز پیش کشیده‌اند!

به سخن دیگر اینکه بایستی به پاسخ این سؤال اندیشید که چرا این اعتراضات در همان ایام دولت یازدهم از جانب چهره‌های جریان خاص بصورت فراگیر مطرح نمی‌شد؟!

قبل از خاتمی، عبدا... ناصری، عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان نیز طی اظهاراتی با کنایه‌های «ناکارآمد و ناهماهنگ» از دولت اول آقای روحانی یاد کرده و به روزنامه آرمان امروز گفته بود:

«اگر کابینه دوم آقای روحانی برخلاف کابینه اول کاملا کارآمد، منسجم و هماهنگ نباشد، قطعا آینده سیاسی تمام جریانات تاثیرگذار در صندوق رای را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. اگر آقای روحانی کابینه دوم خود را مشابه کابینه اول شکل دهد که در برخی زمینه‌ها تفاوت دیدگاه و عملکرد به اعوجاج از ایده‌ها و برنامه‌های رئیس‌جمهور منجر شود، در نهایت عملکرد کابینه و رئیس‌جمهور در چهار سال آینده نه‌تنها بر انتخابات‌های پیش‌رو تاثیرگذار خواهد بود، بلکه از نظر تحکیم بنیان‌های ملی و کاهش گسست‌های اجتماعی و نسلی در جامعه شاهد رخداد منطقی نخواهیم بود!»[۲]

اظهارات خاتمی همچنین در حالی است که او چند هفته قبل نظر دیگری درباره عملکرد دولت اول رئیس‌جمهور روحانی داشت و از عملکرد آن ابراز رضایت می‌کرد.

او در یک مصاحبه به شرق گفته بود: «دیدید که در دولت اول روحانی، در بخش توسعه سیاسی و فرهنگی، هیچ فرد اصلاح‌طلبی در مسئولیت‌های رسمی مرتبط با این حوزه‌ها در دولت قرار نگرفت. البته در بخش اقتصادی هم اصلاح‌طلب شاخصی حضور نداشت؛ اما اصلاح‌طلبان از شرایط رضایت دارند»[۳]

برخی معتقدند این تناقض‌گویی‌ها و تند شدن‌ها پیرامون رئیس‌جمهور روحانی، می‌رود تا فضای اعلام برائت چپ‌ها از رئیس‌جمهور روحانی را وارد مراحل جدیدتری کند زیرا اصلاح‌طلبان قصد دارند با نمایش چهره منتقد از خود نسبت به رئیس‌جمهور روحانی، بعنوان آلترناتیو تمام جریانات سیاسی کشور در انتخابات سال ۱۴۰۰ در ذهن افکار عمومی مطرح شوند.

***

تحصن اصلاح‌طلبان در مجلس ششم و اعلام روزه سیاسی رفتارهایی مسالمت‌جویانه بود!

«علیرضا علوی‌تبار» فعال اصلاح‌طلب و از تئوریسین‌های جریان سیاسی خاص به تازگی طی اظهاراتی که روزنامه اعتماد آنها را منتشر کرد، در تعریف رفتارهای اصلاح‌طلبان گفته است:

«برخی از روش‌هایی که مخالفان اصلاحات آنها را غیر مسالمت‌جویانه می‌دانند در واقع و در عرف بین‌المللی مسالمت‌جویانه هستند و نباید تعریف محدود و بسیار کم وسعت آنها را پذیرفت. مثلا تحصن، اعتصاب و روزه سیاسی نباید خشونت آمیز تلقی شود!»[۴]

*مخاطبان بایستی بدانند که اشاره‌های علوی‌تبار اقلاً در ماجرای تحصن و روزه سیاسی، بازگشت دارد به رفتارهای اصلاح‌طلبان در تحصن در مجلس ششم و سپس اعلام عمومی روزه سیاسی توسط چهره‌های این جریان خاص سیاسی که در اعتراض به حاکمیت صورت گرفت. (البته هیچکدام از این رفتارها به تحقق خواسته‌های اصلاح‌طلبان نیانجامید)

لازم به اشاره است که منظور دقیق آقای علوی‌تبار از عرف بین‌المللی نیز مشخص نیست زیرا این رفتارها اگر در هر نظام سیاسی و یا کشور دیگری توسط مقامات رسمی آن کشور صورت پذیرد، به مثابه خیانت تلقی شده و "اشدّ مجازات" برای آن در نظر گرفته می‌شود. اما در جمهوری اسلامی ایران به دلیل سماحت و تحمل رهبر معظم انقلاب و رأفت اسلام ناب، این برخورد چه در ایام تحصن در مجلس ششم و روزه سیاسی پس از آن و چه در ایام فتنه سال ۸۸ با اصلاح‌طلبان صورت نگرفت.

به سخن دیگر اینکه اظهارات علوی‌تبار مبنی بر اینکه تحصن و روزه سیاسی و غیره در عرف بین‌المللی به مثابه رفتارهای مسالمت‌جویانه تلقی می‌شوند، علی‌الاثبات صحیح نیستند و هیچ مثالی هم برای پذیرفته بودن آنها در ساختار سایر نظامات حاکم در دنیا وجود ندارد.

***

اصغرزاده: در دوره جدید شهرداری شاهد گردش نخبگان معیوب و پیرسالاری هستیم

ابراهیم اصغرزاده، از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب، به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با شماره جدید نشریه صدا (ارگان حزب کارگزاران سازندگی) پیرامون شهرداری تهران گفته است:

«دیدید که بعد از همین انتخابات اخیر که دولت دوازدهم شکل گرفت و شهرداری تهران به دست اصلاح‌طلبان افتاد ما هنوز با یک گردش نخبگان معیوب و یک نوع پیرسالاری مواجه هستیم که همه موجب تقویت پدیده‌های خاصی مانند آقازادگی می‌شوند.»

*اشاره اصغرزاده به انتصابات این روزهای محمدعلی نجفی، شهردار اصلاح‌طلب و کارگزارانی جدیدالانتصاب تهران است که جمعی از معاونان وی جزء بازنشستگان هستند.

یکی از معاونان وی نیز مدیری دولتی است که در جریان حادثه تصادف دو قطار در سمنان، از سمت خود استعفا کرده بود.

غیر از اصغرزاده، تعدادی از جوانان اصلاح‌طلب نیز نسبت به انتصابات نجفی بویژه در مؤسسه همشهری انتقاداتی را مطرح کرده‌اند.[۵]

با تمام این تفاسیر اما به نظر نمی‌رسد این انتقادات (اگر عملیات روانی نباشند!) به جایی برسند زیرا ستاد اصلاحات بصورت عمومی به شهرداری و شورای شهر تهران بعنوان یک سکوی پرش برای دو انتخابات پیش رو در سال‌های ۹۸ و ۱۴۰۰ می‌نگرد و این هدف اقتضا دارد که اصلاح‌طلبان حضور مدیران ستادی پر سن و سال و بعضا بیمار اما همسو با هدف بزرگ اشاره شده را تحمل کنند.

***

1_ http://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-738345

2_ mshrgh.ir/756155

3_ http://sharghdaily.ir/News/135753

4_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3625822

5_ mshrgh.ir/770632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    2 2
    این محمدرضا خاتمی ته فتنه است
  • بانی IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    3 2
    به نظر من اصلاح طلبان اکثرا مخصوصا گنده هاشون مامور هستند. چون فقط میخوان ممکلت ناارام باشه اما کاری برای پیشرفت کشور نمیکنند و نمیزاند کسی هم بکنه
  • یامان IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    2 1
    گل و بلبلی شده . این یارو خاتمی هم علیه دولت حرف میزنه خخخخخخخخخخخخخخ
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    2 11
    99% وعده های روحانی محقق شد
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      4 2
      حالا صاحاب اصلی میگه نشده. شما خودشو ناراحت نکن!
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      4 3
      یکی نیست از اصلاح طلبان بپرسد شما که می دانید روحانی به وعده هایش عمل نکرده چرا رأی دادن دوباره به او را به مردم پیشنهاد کردید؟ بیچاره مردم...
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    3 7
    احمدی نژاد ایران رو نابود کرد یادتون رفته
    • IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      0 2
      یکوقت چشم نخوری نابغه حتی اگر به بیسواد اینو بگی خندش میگیره اونیکه ایران رونابود کرد روحانی نه احمدی نژاد برو یکخورده وضعیت کشورتو ببین بعد بیا نظر بده بیسواد
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    6 4
    روحانی خیلی بهتر از محمود احمدی نژاد هست
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      2 2
      اینو نگی چی بگی
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    1 0
    اصلاح طلبان سر تقسیم غنآیم قدرت باکارگزان دعوا دارند
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    0 0
    در دولت محبوب پاکدستان مرغ چند نرخی شده بود!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس