1

علی صوفی: عمر دولت دوم آقای روحانی با بدنامی و بی اعتباری نزد مردم تمام شد و هیچ گونه بهبودی در ترمیم آن اعتمادی که مردم به او داشتند، حاصل نشد. طبق نظرسنجی‌ها روحانی محبوبیت خود را از دست داد!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

*******

روزنامه‌های امروز سه شنبه ۵ اردیبهشت ماه در حالی چاپ و منتشر شد که شکست مفتضحانه ضدانقلاب، آمادگی احزاب سیاسی برای شرکت در انتخابات، امواج نگرانی از هوش مصنوعی و استیضاح وزیر صمت در صفحات نخست روزنامه‌های امروز شده است.

با جدا شدن حامد اسماعیلیون از گروه «منشور همبستگی» یا نشست جورج‌تاون، نشانه‌های شکست این جریان اپوزیسیون آشکار شد.

روزنامه هم‌میهن سوژه گزارش روز خود را به این ماجرا اختصاص داده و نوشته است:

منشور همبستگی کپی‌برداری از دو منشوری بود که در چکسلواکی دهه ۱۹۸۰ و در دوران کمونیستی منتشر شد. منشوری که به دنبال بازداشت ۱۹ عضو یک گروه موسیقی راک زیرزمینی منتشر شده بود و به صورت خودجوش نخبگان و وکلا و در مجموع بیش از ۷۰ نفر به آن پیوستند و به منشور ۷۷ مشهور است. منشوری که نقش بسزایی در مبارزات مردم چکسلواکی دارد. اما کپی‌برداری اعضای منشور همبستگی از منشور ۷۷ (که با همکاری واتسلاف هاول (نمایش‌نامه نویس، سیاستمدار و نویسنده چک) نوشته شده بود)، نه در فرم و نه در محتوا نتوانست چنین کارکردی را داشته باشد. از همین رو به سرعت روبه نابودی است.

در ادامه این گزارش آمده است:

رقابت بر سر رهبری این منشور هم از میان رضا پهلوی و مسیح علی‌نژاد رقم می‌خورد. اگرچه این رقابت امروز هم در زیر پوست این جریان و از طریق کمپین‌هایی که در فضای مجازی علیه یکدیگر به راه می‌اندازند قابل مشاهده است، اما در آینده بروز و ظهور بیشتری خواهد داشت. خصوصا اینکه هردوی آنها تشنه دیدار با مقامات کشورهای دیگر هستند. از همین رو وقتی رضا پهلوی مسیح علی‌نژاد را با خودش به اسرائیل نبرد، در واقع نزاع رهبری در نشست را کلید زد و به‌زودی تقابل آنها آشکارتر خواهد شد. البته در قامت پیش‌بینی هم نمی‌توان گفت کدام یک از آنها می‌تواند دست بالا را پیدا کند. هر کدام از آنها دارای ویژگی‌ها و روابطی هستند که این نزاع را سخت‌تر می‌کند.

منشور همبستگی براندازان کپی از آب درآمد!/ لیست انتخاباتی حسن روحانی حتی بین اصلاح‌طلبان هم خریدار ندارد

روزنامه همشهری نیز دلیل شش دلیل برای شکست گفتمان براندازی و رویگردانی مردم از براندازان آورده و در بخشی از آن می‌نویسد:

با شکست براندازان در پیشبرد پروژه آشوب، فراخوان‌های آنان برای ادامه خشونت‌ها همچنان ادامه داشته‌است؛ رویکردی که با بی‌اعتنایی جامعه مواجه شد و شکست سنگینی را برای این جریان به همراه داشت. همچنین بهره‌برداری سیاسی از برخی مطالبات اقتصادی مردم ایران و تلاش برای به خشونت کشیدن طرح چنین مطالباتی را می‌توان از مهم‌ترین دلایل رویگردانی جامعه از چنین جریان‌هایی به‌حساب آورد. ازسوی دیگر بی‌توجهی به هویت اسلامی جامعه ایرانی و تلاش ناکام برای استحاله چنین هویتی از دیگر دلایل شکست گفتمان جریان براندازی در ایران به‌حساب می‌آید.

منشور همبستگی براندازان کپی از آب درآمد!/ لیست انتخاباتی حسن روحانی حتی بین اصلاح‌طلبان هم خریدار ندارد

روحانی چقدر میان اصلاح‌طلبان محبوبیت دارد؟

هرچه به انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی که قرار است در اسفند ماه سال جاری برگزار شود، بازار گمانه‌زنی‌ها و البته شایعات در مورد انتخابات ۱۴۰۲ داغ‌تر می‌شود و بعد از افطاری «محمد باقر قالیباف» با روسای سابق مجلس، احتمالاتی درباره حرکت او به سمت اصولگرایان میانه‌رو در انتخابات اسفند ماه شنیده می‌شود.

روزنامه آرمان امروز با اشاره به ورورد لاریجانی و روحانی در معادلات سیاسی آتی نوشته است:

لاریجانی هنوز تصمیم گیری نکرده است اما اگر بخواهد در انتخابات شرکت کند، یکی از لیدرها ایشان خواهد بود. روحانی احتمال دارد که در انتخابات مجلس حضور پیدا کند یا برای حضور افراد دیگر در مجلس تلاش کند. آقای روحانی عزم جزم تری دارد. پس از حذف لاریجانی از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، گمانه‌زنی‌ها درباره حذف او از دنیای سیاست به راه افتاده بود که خیلی زود رنگ باخت و با فعال بودن لاریجانی در فضای سیاسی به واقعیت تبدیل نشد. حال، این روزها در حالی که تحرکات معطوف به انتخابات مجلس دوازدهم کم کم در حال شکل گرفتن است، بار دیگر بحث بر سر آمدن یا نیامدن مشاور رهبر انقلاب در انتخابات اوج گرفته است. اگر چه دفتر لاریجانی نقل قول ها درباره ورود او به انتخابات را تکذیب می کند اما، برخی از چهره های سیاسی هم کاندیداتوری او خبر می دهند و برخی دیگر سیگنال درخواست برای کاندیداتوری را به سوی او می فرستند.

منشور همبستگی براندازان کپی از آب درآمد!/ لیست انتخاباتی حسن روحانی حتی بین اصلاح‌طلبان هم خریدار ندارد

روزنامه سازندگی نیز به نقل از یکی از نزدیدکان حسن روحانی نوشته است:

دوستان اصولگرای ما به شدت از عملکرد دولت فعلی ترسیده‌اند و نگران هستند که در دولت و مجلس بعدی مخالفان این دولت و مجلس روی کار بیایند. بنابراین من فکر می‌کنم در کف جامعه در حال حاضر که ۱۰ ماه مانده به انتخابات رغبت زیادی برای حضور در انتخابات وجود ندارد. به همین دلیل کسانی که می‌گویند روحانی، لاریجانی یا ناطق نوری برای انتخابات آماده می‌شوند، در واقع به شکلی ترس خودشان را بروز می‌دهند که مبادا آنها بیایند و شروع می‌کنند به تخریب آنها. به نظرم روحانی و لاریجانی وارد انتخابات مجلس نخواهند شد!

منشور همبستگی براندازان کپی از آب درآمد!/ لیست انتخاباتی حسن روحانی حتی بین اصلاح‌طلبان هم خریدار ندارد

اما روزنامه جوان خبر از حضور قطعی حسن روحانی در انتخابات مجلس داده و نوشته است که اصلاح‌طلبانن رغبتی به حضور او ندارند! در بخشی از این گزارش آمده است:

خبرها و زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق تصمیم بر شرکت در انتخابات مجلس دارد. محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی در دولت دوازدهم و چهره نزدیک به او، دی ماه سال گذشته اذعان کرد که در حال فراهم کردن مقدمات انتخابات مجلس هستند. او همچنین تأکید کرد که روحانی پس از پایان دولت به طور مرتب با وزرای خود جلسه دارد. برخی دیگر از سیاسیون جبهه اصلاحات هم تأکید کردند که مدیران دولت روحانی قصد حضور در انتخابات مجلس را دارند.
با این حال، حتی خود حامیان روحانی هم معتقدند که او و فهرست انتخاباتی احتمالی‌اش شانسی برای پیروزی در انتخابات و مورد توجه مردم قرار گرفتن، ندارند. آن‌ها نارضایتی مردم از عملکرد روحانی در دوران ریاست جمهوری را دلیل این امر می‌دانند.

منشور همبستگی براندازان کپی از آب درآمد!/ لیست انتخاباتی حسن روحانی حتی بین اصلاح‌طلبان هم خریدار ندارد

جوان در ادامه به نقل از علی صوفی عضو ناسا نوشته است:

عمر دولت دوم آقای روحانی با بدنامی و بی اعتباری نزد مردم تمام شد و هیچ گونه بهبودی در ترمیم آن اعتمادی که مردم به او داشتند، حاصل نشد. طبق نظرسنجی‌ها روحانی محبوبیت خود را از دست داد. پایان دولت آقای روحانی هیچ کس را ناراحت نکرد. نه هواداران و نه عقبه رأی او ناراحت نشدند. جناح مقابل هم خیلی خوشحال شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    38 2
    اصلا حسن روحانی فرقونی چند؟ پرمدعای دروغگو.
    • IR ۰۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
      4 3
      مجلس و دولت انقلابی ها رو هم دیدیم.
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    16 1
    بَه چه ایرانی، چه شکوهی‌، چه ریشه هایی چقدر تاریخ، واژه «اصالت» اگر کشور بود نامش «ایران» بود.
    • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      19 2
      روحانی و بادمجان دور قابچین هایش ول کن نیستن
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    33 2
    بَه چه ایرانی، چه شکوهی‌، چه ریشه هایی چقدر تاریخ، واژه «اصالت» اگر کشور بود نامش «ایران» بود. چه مردمی چه قدرتمند، چقدر اصیل، چقدر مهربان، چقدر نجیب، خدا از بین نجیب زادگان عصر ما، ملت ایران را ساخته است.
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    29 1
    احیای امپراطوری ایران و ساخت بمب اتم ایرانی، تنها راه ایجاد آرامش و صلح در جهان است.
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    1 5
    با مسدود سازی اینستاگرام و بیکاری هزاران نفر و خانواده میخواهیم جذب حداکثری کنیم؟
    • محمد IR ۰۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
      5 2
      از کشورهای غربی در مسدودسازی تیک تاک هم بگو..... تا وقتی اینیستا تبعیت از قوانین ایران را نپذیره همینه..
  • مسعود IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    35 2
    دار و دسته هاشمی و روحانی آنچنان بلایی بر سر اقتصاد کشور و معیشت مردم آوردند که مغول ها نیاوردند آزموده را دوباره آزمودن خطاست.
    • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
      0 3
      ساکت شو
  • سامان IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    29 1
    روحانی میخ آخر را بر تابوت اصلاحات کوبید و فاتحه اش خوانده شد.
  • داریوش IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    34 1
    چرا هیچ یک از مسئولان دولت قبل که این فاجعه اقتصادی و فرهنگی را بوجود آوردند تاکنون محاکمه نشدند ؟!
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    38 1
    روحانی مهره سوخته اس در بین افساد طلبان هم طرفداری ندارد.
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    19 1
    ما هم از حضور حسن روحانی در انتخابات 1402 استقبال می کنیم چون برای همیشه عمر سیاسی اش پایان می یابد و دیگر هفته ای یکبار وزرای سابقش را دیدار نخواهند کرد مگر در مراسم خاکسپاری و تشییع جنازه دوستانش
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    16 5
    متاسفانه اصولگراهای مجلس و دولت رئیسی ، روحانی را روسفید کردند
    • IR ۰۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
      1 5
      کاری کردن که الان میگیم یاد روحانی و اصلاح طلبان بخیر.
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    1 1
    ایران از روسیه بمب‌اتم تاکتیکی سبک‌بخرد
    • ماشاءالله ، IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
      0 0
      اگر بخواد و لازم باشد ، ايران خودش بهترين را هم مى سازد ،
  • میلاد IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    0 2
    آقا جان درکل برو قیمت های زمان روحانی رو ببین آلامو هم ببین
    • حيران از خواب غفلت برخى! IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
      2 0
      مين گذارى كردن زمين براى دولت بعد از خودش توسط باند روحانى و شرائط روز جهان و جنگ امريكا و ناتو با روسيه را هم در نظر بايد گرفت ،
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    2 0
    همش چهره‌های قدیمی و امتحان پس داده!!! کاش می‌شد افراد متخصص با ایمان جوان با لیاقت کاردان گمنام رو از کنج خانه ها شناسایی کرده و با التماس و تمنا وارد میدان میکردیم.
  • جاوید ایران اتمی NL ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    2 0
    درود بر جمهوری اسلامی، هر روز برخورد با رعایت نکنندگان قانون حجاب رو بیشتر و بیشتر محدود کنید
  • سامان IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    1 1
    انتخابات خخخخخ
  • محمدایوب IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    3 0
    اف بر مغروق
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    0 0
    هاشمی میگه بین بد و بدتر رای دادیم روحانی
  • سید فروزان CH ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    0 0
    جای حسن ریش رنگ کن و اکثریت وزرایش در زندان است نه مجلس و دیگر ارگان‌ها ،البته بکذریم که مجلس فعلی هم دست کم از مجلس دوران روحانی ندارد ، عده بسیاری از نمایندگان فعلی درغگو و رشوه گیر و مار چاق کن هستند ، بعد از سه سال طرح شفافیت چه شد؟؟؟؟؟یا استیضاح وزیر صعمت چگونه با زیر میزی منتفی شد؟؟؟؟
  • سید فروزان CH ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    0 0
    محسن هاشمی مفتخور ،خبر از نفرت مردم نسبت به نام هاشمی ندارد گویا؟؟؟؟ رییس شورای مرکزی حزب کارگزاران سیاسی ،چند واگن مترو لازم است تا پست این شخص را یدک بکشد ، محسن هاشمی برو دنبال هلدینگ و ثروت حاصله از رانت و زور و تزویر فامیلت ، برو خواهرانت را جمع کن که بین منافقبن و بهاییان و سلطنت طلبان مثل …… ول هستند
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    0 0
    کاش روحانی و دار ودسته اش بیان از دست این دولت رانت خوار و بیسواد که اعتقادات مردم را نابود کرد راحت بشیم پناه میبرم بخدا از شرشیطانهای انسان نما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس