کد خبر 767805
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴
پیامدهای تجزیه طلبی اقلیم کردستان از عراق

نمایندگان عرب و ترکمانی در استان کرکوک، ضمن اعلام مخالفت با برگزاری همه‌پرسی استقلال منطقه کردستان، تاکید کردند که این همه‌پرسی را تحریم می‌کنند.

 به گزارش مشرق، نمایندگان عرب و ترکمان در استان کرکوک عراق، اعلام کردند که با شرکت در همه‌پرسی استقلال منطقه کردستان از عراق مخالفند زیرا این استان از استانهای منطقه کردستان محسوب نمی‌شود.

این نمایندگان از دولت مرکزی عراق خواستند که برای حمایت از عرب‌ها در قبال فشارها و تجاوزهای جاری در کرکوک، وادر عمل شود.

«محمد تمیم» از نمایندگان استان کرکوک طی یک کنفرانس خبری گفت: عربها در مناطق مورد منازعه واقع در استان کرکوک، دشت نینوا، دیالی و ...به دلیل مخالفت با شرکت در همه‌پرسی استقلال منطقه کردستان که قرار است سپتامبر آینده برگزار شود، تحت فشارند. با نزدیک شدن به زمان برگزاری همه‌پرسی، فشارخای سرویس‌های امنیتی کردی نیز تشدید شده است.

وی که از اعضای حزب «اتحاد نیروهای ملی» است، تصریح کرد: عرب‌های کرکوک این همه‌پرسی را رد و تحریم می‌کنند و دولت فدرال نیز باید اقدامی برای جلوگیری از برگزاری همه‌پرسی در کرکوک انجام دهد.

تمیم تاکید کرد که «نجم الدین کریم» استاندار کرکوک از شورای استانداری خواسته است که در نشست روز سه‌شنبه آینده، به پیوستن این استان به روند همه‌پرسی استقلال رای دهد. سناریوی این رای دادن اجرایی می‌شود همان‌طور که در یکی از نشست‌ها، تصویب شد که پرچم منطقه کردستان در این استان برافراشته شود.

این نماینده عراقی افزود: نمایندگان عرب و ترکمانی این نشست را نیز مانند نشست مربوط به برافراشتن پرچم منطقه کردستان تحریم خواهند کرد و در آن حضور نخواهند یافت.

وی درباره تشدید حملات علیه عربهای این استان گفت: ما پیش از این خوش‌بین بودیم و اقدامات و هتک حرمت‌های صورت گرفته را اقداماتی شخصی و فردی تعبیر می‌کردیم اما اکنون شاهد این اقدامات در تمامی مناطق مورد منازعه هستیم و می‌بینیم که تمامی اقدامات از جمله ربودن زنان و کشتن آنها علیه عربها صورت می‌گیرد و هدف از آن، ایجاد هراس در دل آنهاست. مسئول این اقدامات، استاندار کرکوک است زیرا وی رئیس کمیسیون امنیت در این استان است. به ویژه اغلب کارمندان ارشد و افسران عرب، در کرکوک ترور شده‌اند. قتل‌های سریالی عرب‌ها در کرکوک از سال 2003 تاکنون ادامه دارد و دولت بغداد تاکنون کاری انجام نداده است.

پیشتر «کمال کرکوکی» مسئول محور غرب استان کرکوک عراق اعلام کرده که عملیات آزادسازی «الحویجة»، پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال منطقه کردستان آغاز خواهد شد.

همه‌پرسی کردستان عراق طبق اعلام قبلی رئیس این منطقه (مسعود البارزانی) قرار است 25 سپتامبر آینده برگزار شود؛ اقدامی که بغداد و حتی همسایگان عراق با آن مخالفند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
    26 7
    عده قلیلی مخالف هستند اما انتخابات را اکثریت تعیین می کنند و این اقلیت هست که بایستی تابع اکثریت باشد نه بر عکس آن در کرکوک هم اکثریت بایستی حرفشان برو داشته باشه.
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
    15 17
    عربها و ترکمنهایی که خودشون زمان صدام به زور در خانه های کردها ساکن شدن از ظلم دیدن دارن حرف میزنن؟ خنده داره.
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
    4 2
    مهم رای اکثریت است، عربهای استان کرکوک هنوز شهری که در آن ساکن هستند (الحویجه) در کنترل داعش است مسلما همه پرسی در مناطق تحت اشغال داعش برگزار نمی شود.
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
    7 2
    مهاجرین اصلن نباید در رفراندوم شرکت کنند.
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    2 6
    بر اساس ادعای ترکمن‌ها در زمان چیرگی حکومت عثمانی بر این منطقه، ترکمن‌ها اکثریت جمعیت شهر کرکوک را تشکیل می‌دادند اما کردها در مناطق روستایی پیرامون شهر اکثریت داشتند.[۹] استخراج نفت در میدان‌های نفتی کرکوک که از حدود سال ۱۹۳۰ آغاز شد نیز مهاجرت شمار زیادی از کارگران عرب و کرد را به استان کرکوک در پی داشت و این شهر رفته‌رفته از حالت یک شهر ترکمن‌نشین به‌درآمد. منبع ویکیپدیا
    • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
      7 2
      بله ترکمنها بعد از عثمانی به کرکوک اومدن. به قبلش اشاره ای نکردی عزیز! قبلش زیاد برات جالب نبود، نه؟
    • IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      5 2
      آیا قبل از دوره عثمانی اصلا ترکمنی در کرکوک بود؟ آیا این ترکمن ها اتصال جغرافیایی با هم نوعان خو در شمال عراق دارند ؟ اینا که اطرافشون کردها و اعراب احاطه کرده اند و 100ها کیلومتر با ترک های دیگر فاصله دارند- کردها در خراسان شمالی پیوستگی جغرافیایی با کردها در غرب ندارند خب این یعنی چی؟یعنی اینکه زمانی اینها به شمال خراسان کوچ داده شده اند- ترکمن های کرکوک هم همین امر درموردشون صادقه.
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
    3 2
    کرکوک استانی اکثراً کردنشین است و در پی تعریب (عرب سازی )در زمان صدام جنایتکار اعراب را به زور در کرکوک اسکان دادند.ولی همچنان اکثریت کرکوک کرد است.کل مناطق کردی خارج از اداره اقلیم کردستان کرکوک و مناطقی در استانهای دیالی،صلاح الدین و نینوا در همه پرسی شرکت می کنند.
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
    3 3
    این اعراب و ترکمن های مهاجر در کرکوک نان و نمک کردها رو می خورند و نمکدان هم می شکنند.اگر کردها و نیروی پیشمرگه در کرکوک نبود و براتون فداکاری نمی کردند الان باید مانند مناطق دیگر عراق آواره و گرسنه بودید و یا زیردست داعش بودید و سرتون رو می برید..اگه بودن با کردها رو دوست ندارید بفرمایید راه باز و جاده دراز.ولی به هیچ وجه هویت کرکوک که کردی تغییر نمی کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس