کد خبر 759086
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۰
مراسم تحلیف رئیس‌جمهور دوازدهم

حواشی پیرامون دولت دوازدهم به مراسم سوگند رییس جمهور هم رسید و عدم حضور فقهای شورای نگهبان در مراسم تحلیف روحانی خبرساز شد.

 به گزارش مشرق، روز شنبه بعد از اتمام مراسم تحلیف، آقای غلامحسین الهام عضو سابق شورای نگهبان با انتشار یادداشتی در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «مطابق اصل ١٢١ قانون اساسی، رییس جمهور در مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای که با حضور رییس قوه‌قضاییه و اعضای شورای‌نگهبان تشکیل می‌شود، سوگند یاد می‌کند. برای اعتبار شکلی این سوگند دو نکته باید مراعت شود: یکم؛ رسمیت مجلس یعنی حضور دو سوم نمایندگان و دوم؛ حضور رییس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان. »


وی همچنین تأکید کرد: « از فقهای شورا فقط آیت الله جنتی حضور داشتند، اگر پنج عضو فقیه غایب بوده باشند، اعتبار و رسمیت جلسه تحلیف علی القاعده مخدوش است و با رویه عملی، که نوع تفسیر عینی از قانون اساسی است، مخالف است. مگر آنکه نظر شورای نگهبان وجود اعضا باشد نه حضورشان در مجلس، که این امر نیز با صراحت اصل یکصد و بیست و یکم، مغایراست. »


نگاهی به قانون اساسی انداختیم و جرئیات مراسم تحلیف را جستجو کردیم. در اصل  یکصد و بیست و یکم قانون اساسی آمده است: «رییس‏ جمهور در مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ در جلسه‌ای‏ که‏ با حضور رییس‏ قوه‏ قضاییه‏ و اعضای‏ شورای‏ نگهبان‏ تشکیل‏ می‌شود، به‏ ترتیب‏ زیر سوگند یاد می‌کند و سوگندنامه‏ را امضاء می‌نماید. »


در این اصل قانونی، سخنی از تعداد اعضای شورای نگهبان برای رسمیت مراسم تحلیف سخنی به میان نیامده است، اما در سال ١٣٨٠ در آستانه تحلیف رییس جمهور دوره هشتم، اعضای جدید حقوقدان شورای نگهبان در مجلس ششم تأیید نشده بودند و مجلس تنها به یکی از آنان رأی داده بود و به همین علت، شورای نگهبان اعلام کرد:«به دلیل نقص اعضاء امکان برگزاری تحلیف وجود ندارد. »


از آن‌جایی که برداشت قبلی شورای نگهبان از اعضای شورا تمامی اعضا بود، این موضوع به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع شد که مجمع اعلام کرد: «حداقل تا تفسیر اصل ١٢١ توسط شورای نگهبان، با حضور سه چهارم اعضا (٩ نفر) تحلیف رسمی است. » بعد از این اما تفسیری درباره این اصل از‌قانون اساسی انجام نشد.

ابراهیمیان: قانون رعایت شده است


آقای نجات‌الله ابراهیمیان اما در واکنش به اظهارات الهام درباره مخدوش بودن مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، گفت: «درجلسه دیروز همه ۶ حقوقدان‌ شورای نگهبان حضور داشتند و از فقهای شورای نگهبان علاوه بر آیت‌الله جنتی، آیت‌الله مدرسی هم در این مراسم حضور داشت و بنابراین از ۱۲ عضو شورای نگهبان، ۸ عضو آن در این جلسه حاضر بودند و قاعده اکثریت رعایت شده بود. »


وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره  اصل ١٢١ قانون اساسی تأکید کرد: «قانون اعلام کرده که مراسم تحلیف باید با حضور اعضای شورای نگهبان برگزار شود و اشاره نکرده که حضور همه یا اکثریت الزامی است، ولی به نظر می‌رسد با حضور اکثریت اعضای شورای نگهبان نظر قانون در این رابطه محقق شده است. »


بعد از پیگیری‌ها یکی دیگر از اعضای حقوقدان شورای نگهبان هم اعلام کرد: «این موضوع قابلیت بحث حقوقی ندارد اما عدم‌حضور تمامی فقهای شورای نگهبان در مراسم تحلیف در دوره‌های قبل هم اتفاق افتاده است، برای مثال آیت الله یزدی و آیت الله مؤمن در برخی برنامه‌های تحلیف حضور نداشتند. »


پس از آن، آقای غلامرضا کاتب عضو هیات رییسه مجلس دهم درباره عدم حضور فقهای شورای نگهبان گفت: در مراسم تحلیف، دو فقیه شورای نگهبان و تعدادی از حقوقدانان شورای نگهبان هم در این مراسم حضور داشتند.


وی ادامه داد: در قانون اعلام نشده است که در مراسم تحلیف باید تمام اعضای شورای نگهبان حضور پیدا کنند فلذا حضور ۸ عضو شورای نگهبان در مراسم تحلیف کفایت می‌کرد.

دهقان: لزومی برای تعویق مراسم تحلیف نبود


همچنین، آقای محمد دهقان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم درباره مراسم تحلیف رییس جمهور در بهارستان و حواشی آن گفت: در قانون اساسی آمده که مراسم تحلیف باید با حضور رییس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان باشد، طبیعتاً از اعضای شورای نگهبان برای حضور در این مراسم دعوت به عمل می‌آید.


وی ادامه داد: عدم حضور تمامی اعضای شورای نگهبان در مراسم تحلیف نباید سبب به تأخیر انداختن آن شود، چرا که حضور تمامی اعضای شورای نگهبان طریقت دارد اما موضوعیت ندارد.


این نماینده مجلس افزود: در صورتی که بعد از دعوت از اعضای شورای نگهبان، تمامی آن‌ها به دلیلی نتوانند در مراسم حضور پیدا کنند یا درصورت درخواست آن‌ها برای تغییر زمان تحلیف، این مراسم باید به تعویق بیافتد.


دهقان خاطرنشان کرد: برای مثال در زمان مطرح شدن طرح دوفوریتی، اعضای شورای نگهبان باید حضور داشته باشند فلذا طبق قانون، از آن‌ها برای حضور در صحن علنی دعوت به عمل می‌آید اما طبق قانون، بررسی این طرح حتی با نبود اعضای محترم شورای نگهبان نمی‌تواند به تأخیر بیافتد و در صحن بررسی می‌شود.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    1 0
    مسدله حقوقی رو ماستمالی سیاسی نکنین خواهشا انتقاد حقوقی الهام درست بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس