کد خبر 746552
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۰
به جهنم خوش آمديد

همزمان با نشست سران ۲۰ کشور صنعتی جهان در آلمان هزاران نفر از مردم این کشوردر اعتراض به سیاست‌های اقتصادی و محیط‌زیستی تظاهرات کردند.

به گزارش مشرق، همزمان با نشست سران ۲۰ کشور صنعتی جهان در آلمان هزاران نفر از مردم این کشوردر اعتراض به سیاست‌های اقتصادی و محیط‌زیستی تظاهرات کردند. معترضان با سر دادن شعار «به جهنم خوش آمدید» اعتراض خود را به نظام سرمایه‌داری جهانی اعلام کردند که این اعتراضات با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد و دهها تن در این درگیری‌ها زخمی شدند.

نشست گروه ۲۰ امسال نیز همچون سال‌های گذشته صحنه تظاهرات مردمی بود. همزمان با آغاز اجلاس سران گروه ۲۰ در آلمان، تظاهرات و درگیری‌ها در شهر هامبورگ و آتش زدن خودروهای پلیس در حاشیه این اجلاس ادامه دارد. پیش از آغاز نشست گروه ۲۰ در هامبورگ آلمان، درگیری‌هایی میان معترضان و نیروهای پلیس روی داد که دست‌کم ۷۶ نفر در آن زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری رویترز، نیروهای پلیس در هامبورگ برای متفرق کردن معترضان از آب پرفشار استفاده کردند. صدها تظاهرکننده روز جمعه با تجمع در خیابان‌های شهر هامبورگ اعتراض خود را به برگزاری نشست سران گروه ۲۰ که قرار است در این شهر شمالی آلمان برگزار شود، اعلام کردند.

تظاهرکنندگان که مخالف جهانی‌سازی هستند با وجود هشدار نیروهای امنیتی به تجمع خود ادامه دادند، دست‌کم ۷۶‌افسر پلیس آلمان در درگیری با معترضان در هامبورگ زخمی شدند. پلیس فدرال آلمان در یک پیام توئیتری اعلام کرده که یک ایستگاه پلیس در منطقه آلتونا مورد حمله معترضان نشست گروه ۲۰ قرار گرفته است. در ایستگاه راه‌آهن این منطقه خشونت‌طلبان با مواد آتش‌زا آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای را به راه انداختند و چندین ماشین پلیس را به آتش کشیدند. معترضان همچنین شیشه‌های بسیاری از ساختمان‌ها را شکستند و به بسیاری از اتومبیل‌ها خسارت زدند. دو تن از خلبانان هلیکوپترهای پلیس در جریان عملیات با لیزر مستقیم معترضان آسیب دیدند و نتوانستند به عملیات ادامه دهند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، نخستین روز نشست رهبران گروه ۲۰ با نیم ساعت تأخیر آغاز شد.

علت تأخیر آن بود که معترضان راه‌های ورود به محل نشست رهبران را مسدود کرده بودند. اجلاس گروه ۲۰ در محل نمایشگاه بین‌المللی هامبورگ برگزار می‌شود. به گفته معترضان، کشورهای موسوم به گروه ۲۰ نتوانسته‌اند راه‌حلی برای مشکلات جهانی پیدا کنند و صلح در جهان را به خطر انداخته‌اند. شعار این تظاهرات «به جهنم خوش آمدید» است که از طرف گروه‌های مخالف عقیده سرمایه‌داری سازماندهی شده است.   به گزارش دویچه‌وله، شامگاه پنج‌شنبه زد و خورد شدیدی میان نیروهای پلیس و تظاهرکنندگان چپ افراطی در شهر هامبورگ رخ داد که طی آن دست‌کم ۷۵ مأمور پلیس زخمی شدند.

معترضان با ترتیب دادن تظاهراتی به نام «به جهنم خوش آمدید» به استقبال سران ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان رفتند. به گفته پلیس نزدیک به هزار معترض ماسک‌زده خود را در میان ۱۲ هزار معترض مسالمت‌جو جای داده بودند که اندکی پس از شروع تظاهرات وارد عمل شدند. طبق گفته پلیس زمانی که مأموران قصد جدا کردن این گروه از معترضان سیاهپوش را از دیگر معترضان معمولی که به خیابان آمده بودند، داشته‌اند وضعیت متشنج و به خشونت کشیده شد. بر این اساس، معترضان با پرتاب سنگ، بطری و مواد محترقه به سوی نیروهای امنیتی حمله‌ور شدند. مجموعاً ۱۹ هزار مأمور پلیس در جریان برگزاری نشست جی‌۲۰ وظیفه تأمین امنیت را در هامبورگ بر عهده دارند.

دیدار ترامپ و پوتین

رؤسای جمهور امریکا و روسیه در اولین دیدار پس از انتخاب ترامپ به سمت ریاست‌ ‌جمهوری، از لزوم عملیاتی بودن نتایج مذاکرات خود سخن گفتند. دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، رؤسای جمهور امریکا و روسیه بالاخره پس از گذشت هفت ماه از آغاز به کار دولت جدید واشنگتن، عصر جمعه در حاشیه نشست جی ۲۰ که در هامبورگ آلمان در حال برگزاری است، با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش اسپوتنیک، ترامپ در این دیدار که اولین نشست با همتای روسی پس از انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور امریکا بود، گفت: «ما در انتظار وقوع اتفاقات مثبت برای روسیه و امریکا هستیم. بودن در کنار شما برای من افتخار است». همچنین ترامپ که شادمان به نظر می‌رسید به خبرنگاران گفت: «همه چیز خوب پیش می‌رود.» پوتین هم در این دیدار گفته که تماس‌های تلفنی با ترامپ کافی نبوده و منتظر دیدار حضوری است. رئیس‌جمهور روسیه همچنین ابراز امیدواری کرد که در گفت‌وگوی رو در رو با ترامپ، مسائل دوجانبه و بین‌المللی مورد بحث قرار گیرد و نتایج عملی حاصل شود. رکس تیلرسون، وزیر خارجه امریکا و سرگئی لاوروف، همتای روس وی نیز در اتاق محل برگزاری این دیدار حضور داشتند.

پیش از این مقامات روسی گفته بودند که دو رئیس‌جمهور بر سر مسائلی همچون بحران سوریه و اوکراین با یکدیگر تبادل‌نظر خواهند کرد. اولین دیدار ترامپ و پوتین در حالی برگزار شد که از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، روابط روسیه و امریکا تنش‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. حمله موشکی امریکا به پایگاه‌ها و نیروهای سوریه، همچنین جنجال بر سر ارتباط مقامات دولت واشنگتن با روس‌ها و دخالت مسکو در انتخابات ریاست جمهوری امریکا سبب تیرگی در روابط دو کشور شده است.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس