رویای آمریکایی

نشست رونمایی از مجموعه مستند «رؤیای امریکایی» روز گذشته با حضور حسین دهباشی و سعید مستغاثی برگزار شد.

به گزارش مشرق،‌ نشست رونمایی از مجموعه مستند «رؤیای امریکایی» روز گذشته با حضور حسین دهباشی و سعید مستغاثی برگزار شد. در این نشست از پنج مستند اقتصادی امریکایی به نام‌های «چهار سوارکار»، «فوروارد 13»، «شیرجه»، «نقص» و «مسلمانان، قربانیان جاسوسی در امریکا» رونمایی شد. این مستندها دارای دوبله فارسی هستند و از این تاریخ به بعد در مراکز فروش محصولات فرهنگی عرضه می‌شوند.
در این نشست حسین دهباشی گفت: این پنج مستند دارای ویژگی‌هایی همچون کم‌خرج بودن، عدم تعلق به کمپانی‌های بزرگ و جسور بودن است که البته در ایران نیز اگر بخواهیم به طور مستقل مستندسازی کنیم باید به تولید مستندهای کم‌خرج بپردازیم.
این مستندساز بیان کرد: امریکایی‌ها جهان غرب را «دنیای آزاد» می‌نامند اما حتی در این دنیای به اصطلاح آزاد ساخت مستند بسیار مشکل است؛ طی 38 سال گذشته هیچ‌گونه ویزای خبری برای خبرنگاران ایرانی از سوی امریکا صادر نشده، مگر در موارد خاص مثل نشست سالانه سازمان ملل متحد. همچنین از ابتدای اعمال تحریم‌ها تا کنون هیچ گفت‌وگویی بین مقامات امریکایی با خبرنگاران ایرانی وجود نداشته که این مسائل نشان‌دهنده مشکل بودن دسترسی اصحاب رسانه به مسائل دنیای غرب است.
وی اظهار کرد: مجموعه مستند رؤیای امریکایی تولید سال‌های 2010 تا 2014 است و متأسفانه در ایران بسیار دیر عرضه شد؛ مسائلی همچون مشکلات کار، مسکن و سهام که در این مجموعه به آنها اشاره شده در حال حاضر با سیاست‌های اقتصادی ترامپ تا حد زیادی رفع شده و بنابراین چنین مسائلی تاریخ منقضی شده است اما به هر صورت خوب است جوانان ایرانی که طبق آمار 60 درصد از آنان متمایل به مهاجرت از ایران هستند با این مشکلات اقتصادی آشنا شوند تا واقع‌گرایی بیشتری پیدا کنند و امریکا برایشان رؤیا نباشد.

همچنین سعید مستغاثی در ادامه این جلسه گفت: اصطلاح مستند افشاگرانه یک معنای کلی دارد که تمامی انواع مستند از جمله مستندهای علمی و زیست‌محیطی را در بر می‌گیرد اما در اینجا معنای خاصی را از آن لحاظ می‌کنیم یعنی مستندهایی که به بیان وقایع پشت‌پرده مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی می‌پردازند که اکثر مردم چیزی از آنها نمی‌دانند، چنین مستندهایی در امریکا زیاد ساخته می‌شوند و حتی جایزه اسکار نیز به آنها اعطا شده مثل مستند «شهروند چهارم».

منع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس