کد خبر 738695
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۰
آتش به اختیار

به محض اتمام صحبت رهبر انقلاب با دانشجویان در هفته گذشته، «آتش به اختیار» کلیدواژه اول رسانه‌ها شد.

به گزارش مشرق، به محض اتمام صحبت رهبر انقلاب با دانشجویان در هفته گذشته، «آتش به اختیار» کلیدواژه اول رسانه‌ها شد. افراد بسیاری راجع به این مفهوم صحبت کردند، از سخنگوی دولت گرفته تا امامان جمعه؛ فضای مجازی هم که مملو از هشتگ‌های متناظر با این عبارت شد.

سخن رهبر انقلاب پس و پیشی داشت که کمتر به آن توجه شد. همچنین این بیان رهبر انقلاب در پاسخ به صحبت‌های دانشجویانی بود که از وضعیت فرهنگی کشور گله‌مند بودند. از همه مصادره به مطلوب‌ها و تفسیر به رأی‌ها و مقالات و گزارش‌های نگاشته شده درباره این مفهوم که بگذریم، خوانش گذرا و تیتروار نظرات مسئولان و اشخاص صاحب تریبون در رابطه با «آتش به اختیار» خالی از لطف نیست.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت: آتش به اختیار را ضمن اینکه ایشان (رهبر انقلاب) توضیحات لازم را دادند باید منوط به این کنیم که هر فردی مسئولیت دارد که نسبت به ارتقای سطح فرهنگ جامعه تلاش کند.

علی مطهری: عبارت «آتش به اختیار» شامل همه حوزه‌ها اعم از فرهنگی، سیاسی و اقتصادی می‌شود. آتش به اختیار دو طرفه است. رهبری برای حراست از احکام دین و استقلال فرهنگی این تعبیر را به کار بردند.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: یکی از مصداق‌های فرمایش مهم رهبر معظم انقلاب در خصوص آتش به اختیار بودن، حوزه محیط‌زیست است که مردم می‌توانند با حضور و مشارکت خود در حفاظت از محیط‌زیست و جلوگیری از تخریب‌ها و آلودگی‌ها در چارچوب قوانین و مقررات نقش داشته باشند.

عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی اصلاح‌طلب: «آتش به اختیار» یعنی خودتان رفتار کنید؛ این معنی ساده و عام آن است؛ اما این رفتار قطعاً در چارچوب قانون خواهد بود.


 حمیدرضا جلایی پور، جامعه شناس اصلاح‌طلب: سخنان مقام رهبری در برابر نظامیان و سپاهیان نبود بلکه در برابر دانشجویانی بود که در معرض جنگ نرم تلقی می‌شوند.

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: سوءاستفاده از «آتش به اختیار» را باید جدی گرفت. در مواردی کفن‌پوشی، تهدید به اقدام جزایی مستقیم و... دیده می‌شود. قوه‌قضائیه نادیده نینگارد.  

آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه: این تعبیر برای جوانان مؤمن بسیار پرمعنا است. آتش به اختیار در عرصه فرهنگی یعنی دلسوزان انقلاب خصوصاً جوانان نباید به دلیل کم‌کاری احتمالی برخی مسئولان، کارهای فرهنگی را بر زمین بگذارند، بلکه باید همانند مجاهدین در مقابل قاعدین، در صف اول جهاد انقلابی حضور داشته باشند و در مسیر تحقق اهداف فرهنگی انقلاب و ارزش‌های آن بکوشند.

حجت الاسلام علیرضا پناهیان: آتش به اختیار یعنی هر نوع اقدام رسانه‌ای فرهنگی و فکری علیه غرب‌گرایی نیاز به فرمان ندارد و جوانان فرهیخته می‌توانند با تشخیص خود عملیات کنند.


آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد: رهبر معظم انقلاب با توجه به روحیات نسل سوم انقلاب و شناختی که از آنها دارند، فرمودند آتش به اختیار هستند، اما این به معنی انجام هر کاری نیست.


آیت‌الله ایمانی، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام‌جمعه شیراز: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند آن هنگامی‌که دستگاه‌های ذی‌ربط فرهنگی، سیاسی و دستگاه‌های مؤثر در جامعه اختلال پیدا کردند و نتوانستند کار خودشان را انجام بدهند، اینجا نباید دست روی دست گذاشت.


حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی: آتش به اختیار که مقام معظم رهبری فرمودند ترجمان امر به معروف و نهی از منکر است.  حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز: مقام معظم رهبری مرادشان از اشاره به آتش به اختیار این نیست که خارج از چارچوب‌های قانونی افراد بخواهند رفتاری داشته باشند.

الیاس نادران، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی: وقتی میلیون‌ها جوان بیکار و کارگاه تعطیل و فرماندهی اقتصاد فشل است؛ آتش به اختیار یعنی هرکس می‌تواند باید جوانی را سرکار ببرد و این جهاد است.

عبدالله گنجی، مدیر مسئول روزنامه جوان: برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، مقابله با اردوهای مختلط، مبارزه فکری بی‌امان با سکولارها، عمل به مطالبات چهارگانه امام از بسیج دانشجو و طلبه در پیام ۱۳۶۷/۹/۲، خدمت به محرومان و اردوهای جهادی، نقد اصحاب قدرت و ثروت، عدالت‌خواهی، برملا کردن مدیریت‌های باندی و سیاسی در دانشگاه‌ها مصداق‌های عمل آتش به اختیار است.


حسین دهباشی مستندساز: رهبری گفته اگر می‌بینی وزارت ارشاد (که قرارگاه مرکزی فرهنگ است) در اولویت‌بندی امور هنری پرت است، خودت بنویس، بساز، بگو! یعنی تو را به خیر این برادران نام‌آشنای سابقاً گمنام امید نباشد، حرفِ بدی است؟

وحید یامین‌پور: آتش به اختیار بیش از همه به رشدیافتگی و کاربلدی جوانان انقلابی دلالت دارد تا کودکی و کودنی مسئولان.

مسعود معینی‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع): اولین تبادر ذهنی از این فرمان فرمانده این است که سیستم و ساختار رسمی جمهوری اسلامی دچار اختلال شده و تا اطلاع ثانوی انقلاب اسلامی را باید با تکیه بر آتش به اختیاران انقلابی یا همان رویش‌های انقلاب، اعتلا بخشید و امتداد داد.  

سید محمود رضوی تهیه‌کننده: این سخنان برای آنان که منتظر یک اشاره برای حرکت‌های فرهنگی هستند، یک سرآغاز دوباره بود، بسیاری در شبکه‌های اجتماعی به واژه آتش به اختیار واکنش نشان دادند.

پرویز امینی: رهبری در بستر چنین بحث‌هایی، بحث خود را مطرح کردند که برای پیش بردن گفتمان انقلاب، چشم ‌انتظار نهادهای حاضر و مورد انتقاد دانشجویان جلسه نباشید که دچار ناتوانی یا اختلال هستند، بلکه با همان توان و ظرفیتی که دارید، به صورت خودجوش کار را به پیش ببرید.

حسین شمسیان: بدون تعارف، اولین معنی، بی‌فایده بودن عملکرد ساختارهای عریض و طویل فرهنگی است.


سید یاسر جبرائیلی: حکم آتش به اختیار را کسانی از حضرت آقا گرفته‌اند که برای پیگیری مطالبات و منویات ایشان، نسبت به دستگاه مرکزی دانش و صلاحیت بیشتری دارند.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 5
  • یک اصلاح طلب IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    27 19
    باید دستگاههایی که عرضه کاری را ندارند، گل گرفت کاملا راه درست همین است که مردم آتش به اختیار شوند و خودشان فکری به حال فرهنگ و اخلاق فرزندان و جوانان خود بکنند. دستگاهها پول را میگیرند و دزدی میکنند و کاری هم نمیکنند. من موافق آتش به اختیار هستم
    • اقایی IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
      5 11
      به نظر من راه درست از اول هم همین بوده کمی دیر مطرح شده است
    • بی طرف هستم IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
      3 9
      من موافق این حکومت نیستم البته مخالفت جدی هم ندارم. اما انصافا به نظر من راه درست از اول هم همین بوده. اتفاقا کمی دیر مطرح شده است. باید خود مردم حرکتهای مردمی کنند. مخصوصا برای کمک به فقرا و کمک به فرهنگ و اخلاق و مقابله با فحشا
    • بی طرف هستم IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
      4 5
      حرف درستی است. همین اتش به اختیار و احساس مسئولیت مردمی. مگر زمان شاه خود مردم حرکت نمیکردند حتی پهلون ها و لوطی ها زنان شهرنو را هم توبه میداند و با اونها ازدواج میکردند
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
      1 5
      شهرنو چیه؟ کجاست
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
      2 4
      کار لوطی های قدیم قشنگ بود اما الان چی. بریم از کجا زن بگیریم که شهرنو نباشه
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
      1 3
      اگر مردم آتش به اختیار شوندقطعا خودشان فکری به حال فرهنگ و اخلاق فرزندان و جوانان خود خواهند کرد اما الان همه منتظر دستگاهها هستند. طرف دخترشو فرستاد یالقوز اباد دانشگاه ولش کرده فکر میکنه اونجا مراقبش هستند حالا دختر از دانشگاه اومده یک معتاد شیشه ای فاسد شده
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
      8 1
      قانون فصل الخطاب است. اینطور که شما میخواید گل بگیرید سنگ روی سنگ بند نمیشود.
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    45 13
    حرف مطهری رو چرا آوردین !!!1؟؟؟؟
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    11 6
    شهید مطهری هم چنین جملاتی دارند
  • اقایی US ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    3 8
    یعنی تغیر وضعیت چاره دیگری نیست. وقتی کسی کاری نکیکند مردم خودشان پول جمع میکنند و زندانی ها را ازاد میکنند. این هم همان نوع است
  • اقایی IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    2 6
    برای تغیر وضعیت چاره دیگری نیست. مثلا وقتی کسی کاری برای زندانی های بدبخت نمی‌کند مردم خودشان پول جمع میکنند و زندانی ها را ازاد میکنند. این هم همان نوع است. باید خودجوش کار کنیم و منتظر تنبلها و دزدها نباشیم.
  • اقایی IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    2 10
    به نظر من راه درست از اول هم همین بوده کمی دیر مطرح شده است
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
      1 6
      خیلی دیر شده. زیاد نه کم
    • سید اکبر کولر ساز IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
      0 2
      باید از اوایل حکومت هاشمی و تشکیلات مدیرت ... کشور همه آتش به اختیار میشدیم که نشدیم التبه یادم است که رهبری هم حزفهای زدند مثل امر به معروف اما کسی کار خاصی نکرد
    • یک ایرانی IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
      1 1
      اگر مردم آتش به اختیار شوندقطعا خودشان فکری به حال فرهنگ و اخلاق فرزندان و جوانان خود خواهند کرد اما الان همه منتظر دستگاهها هستند. طرف دخترشو فرستاد یالقوز اباد دانشگاه ولش کرده فکر میکنه اونجا مراقبش هستند حالا دختر از دانشگاه اومده یک معتاد شیشه ای فاسد شده
  • اسد IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    0 12
    آقای یامین پور ازاین جوانان انقلابی کاربلدی که شماهم یکی از اونها هستید کاری ساخته نیست. وقتی مقامات موافق نیستندو دارند تیشه به ریشه فرهنگ و اخلاق و خانواده و تمدن ایرانی میزنند بر فرض دو نفر هم حرکتی بکنند. هیچ چجیزی نمیشود. نامه تمام
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    2 9
    دموکراسی ؟ دروغی است بزرگ. بروید شوراهای شهرها را ببینید
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
      0 4
      تریاک هم دادن بعضی ستادهای شهرستان
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
      0 2
      دمت گرم
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
      1 2
      شورای دزدها
  • معلم دانشگاه IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    3 8
    مگه آتش به اختیار در کار فرهنگی بد است؟ اتفاقا فرهنگ مقوله ای است که هیچ وقت حکومتی نبوده و نمیشود. نه رضاخان و نه افراطیون، نه اصلاح طلبان بی دین و نه مذهبی های تندرو .هیچ کدام با ابزار حکومتی کاری نمیتوانند بکنند. فرهنگ فقط توسط خود مردم ساخته شود. چه بد و چه خوب. درود به آتش به اختیار بودن در حوزه فرهنگ .
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
      0 2
      ممنونم آقا معلم
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
      0 0
      البته فکر کنم مقداری اشتباه میکنید. حکومتها هم بی تاثیر نیستند اگر بخواهند
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
      2 0
      اتفاقا با اسلحه نمیشود کار فرهنگی کرد با دلها میشود. دلها هم با حکومتها و حاکمان معمولا راحت نیستند
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    1 8
    یکی میگفت مگه کشور قانون نداره؟ گفتم چرا داره. اما اجرا نداره. میلیاردها میلیارد پول این ملت را میگیرند و بین خود تقسیم میکند و آخرش این وضع آموزش پرورش و خانواده ها و طلاق و فحشا و فقر و زندان و ... است. بهش گفتم هروقت خود مردم آستین بالازده و مسالمت آمزه به هم کمک کنند و به داد هم برسند ادارات نیز به راه خواهند آمد
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
      0 4
      افرین
  • سعید IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    1 8
    تفسیر دقیق نمیخواد بابا. چرا سختش میکنید. آتش به اختیار یعنی احساس مسئولیت. یعنی منتظر مدیران ... نباید ماند. کمک به مردم و کشورت کن. همین
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
      0 4
      یک کلام ختم کلام. موافقم
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    0 6
    آفرین بر نظر سوم
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    8 0
    مردم ؟ کدام مردم. یک عده بدبخت که فرصت ندارند به بچه خودشان هم نصیحت کنند حالا بروند برای جامعه کمک فرهنگی کنند. دلت خوشه مشرق
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
      0 4
      جوانها چی؟ بروند معتاد و .. شوند یا کار کنند
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
      0 4
      باید آتش به اختیار با فساد و مواد مخدر هم مبارزه کرد
  • جنبش سبز IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    7 1
    خاک بر سرت مشرق نفهم. برای تغییر باید کشور و ممملکت را به آتش کشید. باید مراکز دینی و مساجد تعطیل و مردم شورش کنن و اصلاح طلبان را حاکم کنند
  • لبنان IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    1 3
    من از این کشور میروم. فساد و فحشا بیداد میکنه و کسی هم به فکر نیست
  • لبنان IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    1 3
    افرین بر این جمله "میلیاردها میلیارد پول این ملت را میگیرند و بین خود تقسیم میکند و آخرش این وضع آموزش پرورش و خانواده ها و طلاق و فحشا و فقر و زندان و ... است."
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    2 7
    اتش به اختیار تبعاتی هم دارد البته اماخ یرش خیلی بیشتر است. فعلا چاره ای نیست. نمیشود منتظر دستور روحانیت و سرهنگها و حقوقدانها و دولتی ماند. باید خود مرد کار کنند و همدیگر را نجات بدهند مخصوصا از این منجلابی که فساد و بی بندو باری است
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
      0 2
      خود مردم عزیزم. دقت کن
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
      0 1
      البته الان همه بی تفاوت شده اند طرف داره رسما .... کسی هم حرفی نمیزنه
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
      1 2
      ملت ترسوی ایران فقط فکر رقص و شهوت و شکم هستیم همه. خخخخخ
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
      0 1
      راستی چرا حرفی از مواد مخدر زده نمیشه. چرا حرفی از فحشا در دانشگاهها نمیشه. چه از فقر حرفی نمزنن در مشرق
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    0 7
    ممنون
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    0 6
    «آتش به اختیار» شامل همه حوزه‌ها اعم از فرهنگی، سیاسی و اقتصادی می‌شود. آتش به اختیار دو طرفه است. رهبری برای حراست از احکام دین و استقلال فرهنگی این تعبیر را به کار بردند.
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    0 4
    برای تغیر وضعیت فرهنگ و اخلاق چاره دیگری نیست
  • طیب IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    1 3
    حالا این قرارگاه مرکزی فرهنگ کجا هست؟
  • لیلا IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    0 6
    باباجون همون امر به معروف و نهی از منکر خودمونه دیگه. سختش نکن
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    3 3
    جلسه با دانشجویان بوده نه مردم عادی. مشرق نفهم
  • یک ایرانی IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    0 6
    اگر مردم آتش به اختیار شوند قطعا خودشان فکری به حال فرهنگ و اخلاق فرزندان و جوانان خود خواهند کرد اما الان همه منتظر دستگاهها هستند. طرف دخترشو فرستاد یالقوز اباد دانشگاه ولش کرده فکر میکنه اونجا مراقبش هستند حالا دختر از دانشگاه اومده یک معتاد شیشه ای فاسد شده
  • ارشد هنر IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    0 4
    آتش به اختیار نیاز واقعی جامعه امروز ایرانی است اما چه کسی حاضر است و توانایی دارد انجام دهد
  • GB ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    3 0
    یامین پور بداند که مسوول کودن یا نادان نداریم . مسولان همه می دانند و کودن نیستند بلکه میخواهند یک فرهنگ را جایگزین فرهنگ دیگر نمایند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس