سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابهلای اخبار و مطالب رسانههای کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیلها و پیشینههایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم میگذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.
***
روحانی به شخصیتی رئیسجمهور ساز تبدیل شود
داریوش قنبری، از فعالان اصلاحطلب و از نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی به تازگی طی یادداشتی در نشریه آرمان امروز با عنوان «کابینه اصلاحطلبانه» ضمن تعیین تلویحی شرط و شروطهایی برای چینش کابینه جدید رئیسجمهور روحانی نوشته است:
«آقای روحانی باید با توجه به وعدههای اعلامی کابینه مطلوب خود را به مجلس معرفی کند تا بتواند طی چهارسال آینده با دست پر در برابر مردم بنشیند و به شخصیتی رئیسجمهو ساز تبدیل شود!»[۱]
*منباب مطایبه باید گفت آقای روحانی رئیسجمهور ساز میشود، البته اگر اصلاحطلبان بگذارند...
اینکه منظور دقیق قنبری از اشاره به رئیسجمهورسازی آقای روحانی چه بوده مشخص نیست اما کارنامه دولت نخست آقای روحانی و خاصّه بیدستاوردی برجامِ روحانی مقولاتی بودند که حتی اصلاحطلبان را نیز به آن وا داشتند که اعلام کنند روحانی کاندیدای رسمی آنها نیست.
از طرفی همه میدانند که اصلاحطلبان از هماکنون آستینهای خود را برای انتخابات سال ۱۴۰۰ و معرفی کاندیدا برای دولت سیزدهم بالا زدهاند و بعید است که در انگارههای خود راجع به انتخابات آتی، جایی برای گفتمان رئیسجمهور روحانی هم قائل باشند چه اینکه از روز اول اعلام کرده بودند که دولت آقای روحانی را یک رحم اجارهای بیشتر نمیدانند.
امر واضح آنست که «رئیسجمهورسازی» برای هیچ رئیسجمهوری مقدور و میسور نیست مگر آنکه آن رئیسجمهور صاحب کارنامهای موفق و مشحون از موارد خدمتگذاری ملموس و آشکار همراه با رعایت اخلاق باشد.
با تمام این تفاسیر اما بهتر بود آقای قنبری صبر میکرد تا تکلیف برجام رئیسجمهور روحانی و مانایی یا میراییاش مشخص میشد؛ آنگاه درباره رئیسجمهور سازی رئیسجمهور تئوریپردازی میکرد!
***
شاگرد مکتب امیرالمؤمنین(ع) مرگ بر آمریکا نمیگوید!
محسن رهامی، از فعالان اصلاحطلب طی اظهاراتی که خبرگزاری ایسنا آنها را منتشر کرده گفته است:
«ما ۱۴۰۰ سال پیش رهبری داشتیم که اجازه فحاشی به مخالفان خود را نمیداد و در حق آنها دعا میکرد. اگر ما امروز مدام فحش داده و مرگ بر این و آن بگوییم شاگرد خوبی برای مکتب امام علی (ع) نخواهیم بود».
او همچنین اظهار کرده است: مهمترین مأموریت حضرت ولیعصر (عج) نه برقراری نماز و روزه بلکه اقامه عدل است![۲]
*آقای رهامی حکماً در جریان تفاوت معنای «فحش»، «ناسزا»، «مطالبه» و «آرمانخواهی» نیست...
چه اینکه فحش عبارتی است که نسبت فحشا میدهد، ناسزا عبارتی است ناشایست که به یک فرد شایسته اطلاق میشود و معانی مطالبه و آرمانخواهی نیز محرز است.
اگرچه این نگاه که حکما منظور رهامی شعارهای مهمی مثل «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر آل سعود» و «مرگ بر اسرائیل» بوده است یک نگاه مضیّق و بدبینانه به نظر میرسد اما با توجه به سابقه جریان خاص در جهت تقلا برای لکه دار کردن شعار مهم «مرگ بر آمریکا»، طرح شعار فتنهآمیز «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» در سال ۸۸ و تندروی نامیدن هرگونه حرکت انقلابی، میتوان حکم به درستی این انگاره داد.
این در حالی است که از باب مثال، شعار مرگ بر آمریکا در واقع ترجمان قرآنی عبارت «جاء الحق و زهق الباطل» است و منظور آن هم مطالبه نیستی و تمام شدگی برای کاخ سفید و طرح آرمان مبارزه با سیاستهای ظالمانه و سلطهجویانه هیئت حاکمه آمریکاست.
در این شعار که مخاطب آن صرفاً کاخ سفید است، نه فحش و نه هیچ ناسزایی خطاب به هیئت حاکمه آمریکا مطرح نمیشود بلکه صدای مظلومیت مردم ایران فریاد میشود که خواستار نابودی این سیاستها و عوامل اجرا شدن آنها هستند.
در ماجرای اسرائیل و آل سعود هم به شرح ایضاً مسئله آشکار است و نیازی به توضیح بیشتر وجود ندارد.
صحبتهای رهامی راجع به مأموریت حضرت صاحبالامر(عج) و اینکه نماز و روزه جزو مأموریتهای مهم ایشان نیست! هم ناشی از یک التقاط است که مقولات مرتبط با دین الهی و شرع مقدس را در طول یکدیگر میبیند نه در عرض هم.
بدیهیست که در نگاه طولی، بحث اهمّ و مهم مطرح میشود. این در حالی است که در حاکمیت شیعی، مقولات مختلف اجتماعی، دینی، سیاسی و غیره هریک در جای خود پر اهمیتترین است و پرداختن به یکی، بهانهای برای نپرداختن به دیگری یا کمرنگ کردن آن دیگری نیست.
چه اینکه بنا بر نقلی، حضرت امام خمینی(ره) در روزهای انقلاب حتی نسبت به تصحیح حمد و سوره مردم نیز اقدام کرده و فرموده بودند که ما برای همین کارها انقلاب کردیم.
و یا سخنی از مقام معظم رهبری وجود دارد که میفرمایند: نماز نشانه حکومت صالحان است.
به نظر میرسد التقاط اشاره شده بایستی بیش از این مورد هشدار نیروهای ارزشی و انقلابی جامعه قرار گیرد و از طرفی باب کنایه به نظام اسلامی به بهانههایی مثل عدالت و اخلاق و... یکبار برای همیشه از سوی اصلاحطلبان بسته شود.
رهامی چند سال قبل طی اظهاراتی به رئیسجمهور روحانی نسبت «بیعرضه» داده بود و در یک مصاحبه هم ادعا کرده بود که مجلس اصولگرای نهم، اجازه اختلاس میلیاردها تومان از بیتالمال را داده است.
او زمان دیگری هم در ایام پیشابرجام، در مصاحبه با خبرگزاری دولت ایرنا مدعی شد که تحریمها و قطعنامهها کشور را فلج کرده است.[۳]
***
عبدی: در ٤ سال اول روحانی تحول جدی در نظام اداری به وجود نیامد
«عباس عبدی» از تئوریسینهای اصلاحطلب به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه اعتماد گفته است:
«در نظام اداری ایران در ٤ سال دولت اول آقای روحانی تحول جدیای به وجود نیامد. هر چند به طور قطع بهتر از زمان آقای احمدی نژاد بود و در آن تردیدی نیست. لیکن با این حد از بهتر شدن نمیتوان مشکلات مملکت را حل کرد. باید در حوزه های مختلف در نگرش ها تغییرات اساسی ایجاد کرد. در زمینه شفافیت، پاسخگویی و مبارزه با فساد باید تحولات اساسی ایجاد کرد.»[۴]
*روند اعترافات پساانتخاباتی چهرههای اصلاحطلب راجع به دولت اول رئیسجمهور روحانی و فرایند انتخابات و برنده شدن روحانی تمامی ندارد.
عباس عبدی پیش از این نیز طی اظهاراتی گفته بود که برخی از انتقاداتی که به آقای روحانی در زمان انتخابات می شد، انتقادات درستی بودند. البته دلیلی نداشت ما در آن زمان آن انتقادات را برجسته کنیم.[۵]
«علی صوفی» از اعضای شورایعالی سیاستگذاری اصلاحطلبان نیز چند هفته قبل در مصاحبه با روزنامه آرمان امروز تأکید کرد: ناکارآمدی دولت اول کاملا محسوس بود، در استانها ناکارآمدی دولت قابل لمس بود، مردم به رغم تغییر مدیران اصلی در استانها با این مورد مواجه بودند و عقبه رأی روحانی به شدت از این نظر آسیب دید.[۶]
جالب آنکه در این قضیه پای روشهای ماکیاولیستی برای پیروزی آقای روحانی هم به میان آمده است...
محمدرضا تاجیک از فعالان اصلاحطلب به تازگی طی مصاحبهای با روزنامه اعتماد گفته است:
«یادمان نرود که ماکیاولی در کتاب شهریار به او چه اندرزی کرد. وقتی به شاه و شهریار اندرز می دهد، می گوید :"اگر می خواهی مردم داخل کشور علیه تو شورش نکنند و پشتیبانت باشند، همواره آنها را از یک تهدید بزرگ بیرونی بهراسان. تهدید بزرگ بیرونی موجب انسجام جامعه می شود: موجب می شود علیه تو شورش نکنند و در فضا مشارکت ایجابی داشته باشند، نه سلبی." من نمی خواهم بگویم چنین حادثه ای دقیقا در جامعه ما(و در انتخابات) اتفاق افتاد. لیکن بالاخره ناخودآگاه چنین شرایطی وجود داشت.»[۷]
امر واضح آنست که انتخابات تمام شد و چهرههای جریان سیاسی خاص نیز با عدم رعایت تقوای جمعی، از گفتن بسیاری از حقایقی همچون سخنان بالا به مردم سر باز زدند.
مسئلهای که یقینا دامن جریان سیاسی خاص را در درازمدت خواهد گرفت.
تحلیلگران معتقدند اعترافات پساانتخاباتی اصلاحطلبان درباره دولت اول آقای روحانی همازآنرو صورت میگیرد که چپها قصد دارند به مرور سفره خود را از روحانی جدا کرده و به منتقدان درجه اول او تبدیل شوند.
زیرا آنها قصد دارند در انتخابات بعدی نامزد رسمی اصلاحطلبان را به صحنه بیاورند و برای این کار در فاز اول به برائت از سستیها و بدعملیهای احتمالی رئیسجمهور روحانی در عرصه اجرائیات کشور نیاز دارند.
***
1_ http://www.armandaily.ir/fa/news/main/188677
2_ http://www.isna.ir/news/96032715003
3_ http://www.farsnews.com/printable.php?nn=13940604000192
4_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3577246
5_ http://www.mashreghnews.ir/news/730035
6_ http://www.mashreghnews.ir/news/731971
7_ http://www.farsnews.com/13960324001422